Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko minulla olla maksuhäiriömerkintä tietämättäni?

Vierailija
15.03.2021 |

Pari kertaa on joku lasku päässyt unohtumaan ja on tullut perintätoimistosta lasku. Sen olen maksanut viipymättä. Koskaan en ole ulosoton kanssa ollut tekemisissä. Onko tiedoissani kuitenkin jokin merkintä perinnästä johtuen?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivostuttavaa kun lasku ei tule perille. Mulle kävi viime vuonna noin, olivat lähettäneet laskun ja muistutuksia jonnekin huitsin nevadaan. Onneksi perintäfirma sentään laitto oikeaan osoitteeseen kirjeen niin asia ei valunut siitä pidemmälle. Ja sen perintätoimistohommankin sai peruttua kun soitin että mitä ihmettä ja ettei mulle mitään laskua tai muuta yhteydenottoa ole koskaan tullut, ja tietysti maksoin heti alkuperäsen laskun.

Mutta kieltämättä sen jälkeen itseäkin jännitti hetken toi sama, että mitä jos kirjeet ei koskaan tavoittais mua ja lopulta lähtis luottotiedotkin!

Vierailija
22/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi teoriassa olla mahdollista, mutta se on vain erittäin, erittäin epätodennäköistä ja vaatii käytännössä itselleen tulevan postin tietoista välttelemistä. Tuossa vähän ylempänä kun joku sanoi, että menee vasta sitten, kun haastemies on antanut velalliselle haasteen... no, se ei välttämättä onnistu, jos velallinen on häippäissyt jonnekin mitään tietoja jättämättä. Ja kyllä, viime sijassa velkatuomio laitetaan käytäntöön, vaikka siitä ei saataisi tiedotettua itse kohteelle. Mutta tarkoittaa yleensä vain sellaista tilannetta, jossa henkilöä ei ole tavoitettu kaikista mahdollisista keinoista huolimatta.

Meillä ei ainakaan kukaan vältellyt ketään. Silti oli maksuhäiriömerkintä, josta ei ollut tietoa.

Kovasti kyllä sitten tapahtuneen paljastuttua pyydeltiin anteeksi, mistä voisi päätellä, että kyllä siellä oli jokin virhe tehty. Ei oltu ilmoitettu eikä yritetty saada kiinni.

Aina kun ihmisiä on yhtälössä, kaikki on mahdollista, myös virheet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me muutimme. Mieheni ja minä toisaalle, nuori aikuinen poika toisaalle. Postin jakelu sekosi ihan täysin. Nykyäänhän postia jakaa vaikka kuka, ei vain posti. Sieltä vain voivoteltiin.

Kuukausien päästä erään asian hoitamisen yhteydessä havaittiin, että pojalla olivat luottotiedot menneet, koska joku lasku oli maksamatta. Kyseinen paperilasku karhuineen ei ollut tullut koskaan perille. Kukaan ei erikseen ilmoittanut, että nyt on häiriömerkintä.

Eli periaatteessa voi käydä niin, että ihminen ei itse tiedä luottotietojen menneen. Ihmettelee vain, miksi ei saa vaikkapa vuokra-asuntoa.

Eikös luottotiedot mene vasta käräjäoikeuden antaman velkomustuomion jälkeen? Sitä tuomiota ei voi antaa, ennen kuin haastemies on varmistanut, että velallinen on saanut haasteen. Siinä vaiheessa asialle voi vielä tehdä jotain. Suppean ulosoton veloista esim. maksamattomista terveyskeskusmaksuista merkintä poistuu heti, kun velka on maksettu. Sen joutuu usein itse pyytämään poistettavaksi.

En ole koskaan ollut missään yhteydessä haastemieheen eikä hän minuun. Eikä minulla ole luottotietoja. Taitaa olla vahaa tietoa tuollaiset velkomustuomiot. Kuulostaa sananakin jo siltä, että on peräisin 50-luvulta. 

Vierailija
24/24 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me muutimme. Mieheni ja minä toisaalle, nuori aikuinen poika toisaalle. Postin jakelu sekosi ihan täysin. Nykyäänhän postia jakaa vaikka kuka, ei vain posti. Sieltä vain voivoteltiin.

Kuukausien päästä erään asian hoitamisen yhteydessä havaittiin, että pojalla olivat luottotiedot menneet, koska joku lasku oli maksamatta. Kyseinen paperilasku karhuineen ei ollut tullut koskaan perille. Kukaan ei erikseen ilmoittanut, että nyt on häiriömerkintä.

Eli periaatteessa voi käydä niin, että ihminen ei itse tiedä luottotietojen menneen. Ihmettelee vain, miksi ei saa vaikkapa vuokra-asuntoa.

Eikös luottotiedot mene vasta käräjäoikeuden antaman velkomustuomion jälkeen? Sitä tuomiota ei voi antaa, ennen kuin haastemies on varmistanut, että velallinen on saanut haasteen. Siinä vaiheessa asialle voi vielä tehdä jotain. Suppean ulosoton veloista esim. maksamattomista terveyskeskusmaksuista merkintä poistuu heti, kun velka on maksettu. Sen joutuu usein itse pyytämään poistettavaksi.

Useimmissa tapauksissa juurikin näin, että velkoja on hakenut velalle tuomiota käräjäoikeudesta. Poikkeuksena kulutusluotot/osamaksut, joista voi tulla maksuhäiriömerkintä jos lyhennyserä on 60 päivää myöhässä. Näissä tapauksissa asian pitäisi tietääkseni tulla ilmi luoton ehdoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme