Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomessa nykyisin ainoa tapa saada rauhoittavia lääkkeitä on se, että on hoitosuhde yksityisen sektorin lääkäriin?

Vierailija
15.03.2021 |

Tältä ainakin tuntuu. Julkisella puolella kai määräävät noita ketipinoreja ja mirtazapinia, mutta kunnollisia rauhoittavia sielä ei anneta ollenkaan?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova lääkekontrolli Suomessa. Varmaan Euroopan kovin.

Vierailija
2/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjän saa kysymättäkin, ostaa vaan kadulta jos tarvii. Tosi nihkeitä nykyään saada edes osastohoidon aikana vaikka silloin niiden käyttöä olisi helppo valvoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkanut ihmetellä, miksi alkoholia saa ilman reseptiä niin paljon kuin haluaa, mutta rauhoittavia ei saa.

Vierailija
4/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi AV-palstalla on niin paljon mt-ongelmaisia?

Vierailija
5/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valvira vahtii kuin Stasi jokaista lääkäriä ja monet pelkäävät niin paljon, etteivät uskalla määrätä.

Vierailija
6/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa. Olen saanut ainakin kolmea eri rauhoittavaa ihan vain sillä perusteella, että nukun huonosti. Kaikki ovat saaneet kupan aivan sekaisin. 

Vierailija
7/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut ihan työterveyslääkäriltä bentsoja ja tarpeeseen tulikin.

Vierailija
8/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin kyllä jää helposti koukkuun ja itse ongelma ei katoa mihinkään. Ihan kuin ei muissakaan lääkkeissä (psyyke).

Vierailija
9/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut ihan työterveyslääkäriltä bentsoja ja tarpeeseen tulikin.

Työterveyslääkärit on poikkeus. Niiltä voi saada.

Vierailija
10/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakaan puolella ei määrätä rauhoittavia, vaikka olisi tarvetta ja vaikka potilas käyttäisi niitä oikein. Valvira kyttää ja lääkärit on peloteltu että "annos aina nousee ja potilas koukuttuu". Vaikkei niin kävisikään.

Itse saan nukahtamislääkettä muutaman tablettia vuodessa pahan yön varalle, tutulta yksityislääkäriltä. Tietää että käytän vain harvoin.

Vierailija
11/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi tarvitset rauhoittavia?

Itsellä pahoja paniikkikohtauksia ja lamaavaa ahdistuneisuutta ja mulla on vuosia ollut opamox tarvittaessa.

Vaati tosin psykiatrikäynnin. Mielestäni ihan oikein, että terveyskeskuksesta ei anneta ellei ole akuuttia hätää ja kartoitetaan tilanne ennen reseptiä.

Mulla ainakin on välillä käyttömäärät noussut ja sit taistellaankin entistä pahemman ahdistuksen kanssa.

Vierailija
12/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla ainakin näin. Julkisella ei ole riittäneet perustelut hyväksikäytön kokemuksesta, läheisen kuolemasta. Koska niihin voi jäädä koukkuun. Alkoholiinhan ei jää...

Vierailija
13/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niihin kyllä jää helposti koukkuun ja itse ongelma ei katoa mihinkään. Ihan kuin ei muissakaan lääkkeissä (psyyke).

Jos sattuu olemaan joku ohimenevä elämän kriisi niin kyllä se ongelma sieltä katoaa ajallaan mutta esimerkiksi unilääkkeet saattaa pitää potilaan ihan eri kuntoisena kuin jos ilman olisi.

Vierailija
14/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi AV-palstalla on niin paljon mt-ongelmaisia?

Mikäs diagnoosi sulla?

Vierailija
15/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallakaan puolella ei määrätä rauhoittavia, vaikka olisi tarvetta ja vaikka potilas käyttäisi niitä oikein. Valvira kyttää ja lääkärit on peloteltu että "annos aina nousee ja potilas koukuttuu". Vaikkei niin kävisikään.

Itse saan nukahtamislääkettä muutaman tablettia vuodessa pahan yön varalle, tutulta yksityislääkäriltä. Tietää että käytän vain harvoin.

Yksityisen sektorin psykiatrit kyllä yleensä määräävät rauhoittavia lääkkeitä aika helposti. Voi olla poikkeuksia joukossa, mutta yleisesti ottaen on näin.

Vierailija
16/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joistakin Euroopan maista saa apteekista ilman reseptiä sellaisia lääkkeitä mitä Suomessa on vaikea saada reseptilläkään.

Euroopan ulkopuolisista maista nyt sitten puhumattakaan.

Vierailija
17/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas tarvitsisin pri kertaa viikkoon nukahtamislääkkeen, antoivat ketipinoria kun kuulema nukahtamislääkkeet on vaarallisia ja toleranssi nousee. Eikö ihan kaikkeen psyykeen ja fysiikkaan vaikuttava antipsykootti sit ole? Samaan syssyyn määräsi ssrin, josta olen lukenut että ei missään nimessä saisi ottaa antipsykootin kanssa, sotivat toisiaan vastaan.

Varmin olisi varmaan yksityinen psykiatri. Tk-lääkäreistä ei ole avuksi.

Vierailija
18/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut rauhoittavia (julkisesta terveydenhoidosta) ihan ilman pyytämistä. Lääkärit suorastaan tyrkyttävät niitä. Varsikin mieslääkärit, joiden mielestä kaikki "naisten vaivat" (kuten endometrioosi, kilpirauhasen vajaatoiminta ja migreeni) ovat "korvien välissä".

Lääkärit kieltäytyvät tutkimasta naisten fyysisiä sairauksia (munasarjat, kohtu, kilpirauhanen) ja tyrkyttävät vain mielenterveyslääkitystä JOKA HELVETIN KERTA. 

Minulla on erilaisia mielenterveyslääkkeitä oikein koko setti. Diapameja, Opamoxeja, nukahtamislääkkeitä, ahdistuslääkkeitä, keskushermostoon vaikuttavia rentouttavia lääkkeitä (relaksantti, jolla myös nukahtamista nopeuttava vaikutus). 

Eihän nuo pillerit mitään auta, kun potilaalla on fyysisiä ongelmia munasarjoissa ja kilpirauhasessa. Hormonihoito olisi helppo aloittaa, mutta lääkärit pelkäävät sitä. "Siitä voi tulla sivuvaikutuksia". Ja paskat. Enemmän sivuvaikutuksia tulee siitä, että vetää puoli tusinaa mielenterveyslääkettä samaan aikaan. 

Vierailija
19/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse taas tarvitsisin pri kertaa viikkoon nukahtamislääkkeen, antoivat ketipinoria kun kuulema nukahtamislääkkeet on vaarallisia ja toleranssi nousee. Eikö ihan kaikkeen psyykeen ja fysiikkaan vaikuttava antipsykootti sit ole? Samaan syssyyn määräsi ssrin, josta olen lukenut että ei missään nimessä saisi ottaa antipsykootin kanssa, sotivat toisiaan vastaan.

Varmin olisi varmaan yksityinen psykiatri. Tk-lääkäreistä ei ole avuksi.

Huvittaa miten useissa masennuslääkkeissä yleisimpiä haittavaikutuksia masennus, näillä sit paranee!

Vierailija
20/87 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhjän saa kysymättäkin, ostaa vaan kadulta jos tarvii. Tosi nihkeitä nykyään saada edes osastohoidon aikana vaikka silloin niiden käyttöä olisi helppo valvoa.

No en Mä esim tavallisena työssäkäyvänä keski-ikäisenä tietäisi, mistä niitä lähdetään ostamaan. Mistä kadulta? Ei ole kukaan tässä keskisuuressa kaupungissa koskaan tarjonnut. Semminkin en ehkä luottaisi, että ovat sitä mistä puhe.

Helpompi monen saada lääkäriltä resepti.