Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokkaiset ihmiset, menee niin hermo!

Vierailija
14.03.2021 |

En tajua miten syvällä kuplassaan moni hyvin tienaava keskiluokan tallaaja voi olla. Siis ihan se käsitys siitä, mihin ihmisillä on varaa tai mihin kaikkeen kuuluisi olla rahaa käytössä.

Esimerkkitapaus oma äitini. Hänellä ei ole mitään käsitystä siitä missä todellisuudessa me eletään, vaikka tietää että olen kotihoidontuella. Juttelin vain että täytyisi katsella uusia talvirenkiata, koska ne on pakko ostaa. Hänen mielipide on se, että kannattaa ostaa vain suomalaiset testivoittajat uutena, koska minulla on lapsia kyydissä ja täten kallis lasti mukana. Hänestä renkaisiin nyt vaan pitää panostaa. Että kyllähän nyt vaan hyvän äidin _pitää tajuta_ panostaa oikeisiin asioihin. Kivahan se olisi, mutta köyhyysrajalla ei paljoa edes katsota testivoittajarenkaita, vaikka haluaisin lapsille parhaan mahdollisen kyydin. Se että ei ole varaa tarkoittaa just sitä, eikä sitä etten nyt vaan haluaisi/viitsisi maksaa.

Tapaus 2, miehen sisko, hyvin toimeentuleva myös. Ei voi käsittää miksen hankkisi lapsilleni paljasjalkakenkiä talveksi, koska ne nyt vaan on absoluuttisesti parhaat lapsen jalalle, muut tekee ihan taatusti hallaa. No, 90€/ pari, niin ei taaskaan mitenkän päin ole varaa vaikka haluaisin parasta tarjota.

En tajua! Miten syvällä ihmiset on omalla hyväosaisuudessaan?! Samat ihmiset myhäilee ja vinkkaa, että ei köyhän kannata ostaa halpaa. No mut jos ei ole varaa edes siihen edulliseen? Koko ajan koitetaan säästää, mutta jos pakolliset menot vie kaiken, niin paha laittaa sukanvarteen. Ja kun säästöjä joskus saa, ne todella pidetään sukanvarressa eikä todella kuluteta johonkin sellaiseen, johon keskiluokan mukaan nyt vaan kannattaisi satsata. Eikö ihmiset tajua mitä se köyhyys on?

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljasjalkakengät? En ole koskaan kuullutkaan. Onkohan minun jalat sitten kasvaneet kieroon..

Vierailija
2/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni keskiluokkainen irtisanotaan ja he pääsevät kokemaan työttömien ruhtinaalliset tuet. Voi tulla vaikeeta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi tylsää. Ärsyttää myös keskiluokkaisuus, vaikka itsekin kai kuulun nykyisin siihen, tosin matalapalkka-alalla olen.

Ostakoon se äiti teille vaikka ne testivoittajarenkaat lahjaksi, kun kerran on kallis lasti - niinkuin onkin. Ehkä kannattaa sanoa tuosta asenteesta kauniisti heille, jos eivät itse tajua.

Voimia sinulle!

Vierailija
4/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pysty enää olemaan tekemisissä ihmisen kanssa jolla on pää syvällä omassa perseessään. Ei vain pysty kun verenpaine nousee liikaa.

Vierailija
5/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhällä ei ole varaa = tilillä ei ole rahaa, joten jää ostamatta.

Hyvätuloinen käsittää, että ”ei ole varaa” meinaa, että tilillä olisi reilusti rahaa, mutta just tähän ei just nyt halua panostaa.

Vierailija
6/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihmisen yhteiskuntaluokka ihan noin vaan voi sen hetkisistä tuloista kiinni.

Ihan normaalia, että kotihoidontuella on tiukempaa. Sanot vaan: ”Nyt kun olen kotihoidontuella, pitää olla vähän tarkempi rahan kanssa”. Tadaa!

Vierailija
7/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen, eikö ne keskiluokkaiset sitten muista omaa nuoruuttaan vai eikö ne silloinkaan olleet köyhiä. Kyllä minä ainakin muistan kuin eilisen päivän, millaista oli olla armeijassa, opiskelija ja työtön. Ei unohdu, vaikka tuosta on jo neljännesvuosisata.

Enemmän ihmettelen nuoria ja persaukisia, jotka pitävät monenlaisia mukavuuksia itsestäänselvyytenä, ellei peräti ihmisoikeutena. Ei niitä ollut ennenkään.

Vierailija
8/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkätakia hankit lapsia persaukisena??

Itsellä oli ainakin itsestäänselvyys että en hanki lapsia mihinkään helvetin köyhyysrajalle vaan käyn koulut ensin ja säästän rahaa. Nyt on rahaa ostaa ne testivoittajarenkaat tai vaikka kolmet ja kunnon kengät lapsille.

Nää on ihan omia valintoja, ap. Kato peiliin.

Vierailija
9/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse siitä etteikö he tietäisi mikä meidän rahatilanne on. Olen siitä hyvin avoin.

Heillä on se oman keskiluokan kupla, että kyllä ihmisillä nyt vaan pitää olla säästöjä ja käyttörahaa kaikkeen tarpeelliseen. Ja näkemys, että mihin kaikkeen kuuluu panostaa.

-ap

Vierailija
10/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitä etteikö he tietäisi mikä meidän rahatilanne on. Olen siitä hyvin avoin.

Heillä on se oman keskiluokan kupla, että kyllä ihmisillä nyt vaan pitää olla säästöjä ja käyttörahaa kaikkeen tarpeelliseen. Ja näkemys, että mihin kaikkeen kuuluu panostaa.

-ap

Jos olet niin avoin, niin voit varmaan sanoa ihan suoraan, että kyse ei ole siitä ettetkö haluaisi panostaa, vaan ettei sinulla ole rahaa. Yhtään. Piste.

Vierailija
11/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Minä ihmettelen, eikö ne keskiluokkaiset sitten muista omaa nuoruuttaan vai eikö ne silloinkaan olleet köyhiä. Enemmän ihmettelen nuoria ja persaukisia, jotka pitävät monenlaisia mukavuuksia itsestäänselvyytenä, ellei peräti ihmisoikeutena. Ei niitä ollut ennenkään.

Siis just tämä! Miten ne ei muista, mitä se köyhyys on?! Omassa lähipiirissä jokainen on kuitenkin lähtenyt maalta kaupunkiin ja vaurastunut sitä myötä. Tottuuko siihen hyväosaisuuteen niin nopeasti sitten... Ja niin totta nuo vikan lauseesi itsestäänselvyydet. Jos ei ole varaa, ei ole varaa. Sitten ollaan ilman.

Vierailija
12/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käsitykseni yli keskituloisena on, että ihmisellä täytyy olla säästöjä, mutta pienituloisen ei kannata kuluttaa niitä paljasjalkakenkiin eikä moneen muuhunkaan asiaan. Autonrenkaat on vähän siinä ja siinä. Mielestäni turvallisuus on tärkeää, mutta jos palkka ei riitä auton ylläpitoon, niin luopuisin autosta ja hakeutuisin asumaan paikkaan/ hakeutuisin työhön, jossa ei tarvittaisi omaa autoa.

Olen ollut pienituloinenkin. Koronalta suojautumisen vuoksi olisin ollut valmis vaikka työttömyyteen silloinkin, sillä osasin elää alle toimeentulominimin, jättäen aina vähän piiloon sukanvarteen.

Vierailija
13/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen ikävältä tämä tuntuu näin parisuhteessa kun eletään kahta eri elintasoa mieheni kanssa. Voi heittää vaikka niistä huippu renkaista, että voinko käydä ne autoona jos aikaa on. Ne nyt maksaa saman kun minun kahden kk tulot.. Itse en ilkee pyytää häntä tuomaan edes maitopurkkia kaupasta. Tuntuu pahalta rasittaa toista eurolla, kun itse tiedän miten isolta menolta sekin voi tuntua.

Vierailija
14/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun käsitykseni yli keskituloisena on, että ihmisellä täytyy olla säästöjä, mutta pienituloisen ei kannata kuluttaa niitä paljasjalkakenkiin eikä moneen muuhunkaan asiaan. Autonrenkaat on vähän siinä ja siinä. Mielestäni turvallisuus on tärkeää, mutta jos palkka ei riitä auton ylläpitoon, niin luopuisin autosta ja hakeutuisin asumaan paikkaan/ hakeutuisin työhön, jossa ei tarvittaisi omaa autoa.

Olen ollut pienituloinenkin. Koronalta suojautumisen vuoksi olisin ollut valmis vaikka työttömyyteen silloinkin, sillä osasin elää alle toimeentulominimin, jättäen aina vähän piiloon sukanvarteen.

Olen aika samoilla linjoilla. Ja minusta kyllä ap nyt elää yli varojen, kun pitää autoa johon ei selvästi ole nyt varaa.

Itse olen keskituloinen, mutta ollut myös matalapalkkainen hyvin pitkään. Ja aika selvää oli, etten voinut autoa silloin hankkia. Bussilla kuljetin lasta terapioihin ym eikä paljon naurattanut, mutta ei ollut vaihtoehtoa.

Vierailija
15/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvatkin renkaat ovat uutena paremmat kuin vanhat ja kuluneet. Kannattaa vaihtaa niihin mihin on varaa. Ehkä rahatilanne on parempi sitten kun on aika vaihtaa ne taas parin vuoden päästä, niin ostaa sitten kalliimpia. Ja pitää ilmanpaineet kunnossa. Paljasjalkakengät voisi periaatteessa korvata parilla kerroksella villasukkia, mutta ei ole lasten kohdalla järkevää, voipi jalat kastua ja paleltua. Kesällä ehkä paljain jaloin ainakin välillä. Kaikkea muotijuttua ei tietysti lähdetä ostelemaan, niitä nyt tulee koko ajan ja ilmankin pärjää.

Vierailija
16/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erityisen ikävältä tämä tuntuu näin parisuhteessa kun eletään kahta eri elintasoa mieheni kanssa. Voi heittää vaikka niistä huippu renkaista, että voinko käydä ne autoona jos aikaa on. Ne nyt maksaa saman kun minun kahden kk tulot.. Itse en ilkee pyytää häntä tuomaan edes maitopurkkia kaupasta. Tuntuu pahalta rasittaa toista eurolla, kun itse tiedän miten isolta menolta sekin voi tuntua.

Mistä muut voivat tietää, että teillä on kotona taloudellista väkivaltaa? Kerro siitä ihmeessä, voivat jopa auttaa sinua.

Vierailija
17/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä äidin kanssa talvirenkaista. Väärä paikka säästää! Turvallisuus ennen muuta. Jos on varaa autoon niin on varaa kunnon renkaisiin. Jos ei ole varaa renkaisiin niin myy auto, jota sinulla ei ole varaa ylläpitää.

Paljasjalkakenkiä saa käytettynä 30 e/pari. Ei kai köyhänkään kakaralla tarvitse kaikki uutta olla, kun ne tällaisten keskiluokkaisten kakaroillekin kelpaa. Nettikirppikset seurantaan! Kotihoidontuella on aikaa, vaikka rahasta on tiukempaa.

Vierailija
18/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovu autosta. Itse tein niin ja rahaa säästyy ja luonto kiittää. Vuosi meni tottua tähän. Mutta hyvä ratkaisu.

Vierailija
19/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano mammalle, että hän voi ostaa ne renkaat. 

Vierailija
20/52 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piensijoittaja kirjoitti:

Minä ihmettelen, eikö ne keskiluokkaiset sitten muista omaa nuoruuttaan vai eikö ne silloinkaan olleet köyhiä. Kyllä minä ainakin muistan kuin eilisen päivän, millaista oli olla armeijassa, opiskelija ja työtön. Ei unohdu, vaikka tuosta on jo neljännesvuosisata.

Enemmän ihmettelen nuoria ja persaukisia, jotka pitävät monenlaisia mukavuuksia itsestäänselvyytenä, ellei peräti ihmisoikeutena. Ei niitä ollut ennenkään.

Jotkut niistä ei tosiaan ikinä joutuneet venyttämään penniä, eivät edes ekan työpaikkansa aikana. Ne vaan leijaili hyväpalkkaisiin hommiin, tai sattumalta vanhemmilla oli ylimääräinen asunto keskustassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän