Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskiluokkaiset ihmiset, menee niin hermo!

Vierailija
14.03.2021 |

En tajua miten syvällä kuplassaan moni hyvin tienaava keskiluokan tallaaja voi olla. Siis ihan se käsitys siitä, mihin ihmisillä on varaa tai mihin kaikkeen kuuluisi olla rahaa käytössä.

Esimerkkitapaus oma äitini. Hänellä ei ole mitään käsitystä siitä missä todellisuudessa me eletään, vaikka tietää että olen kotihoidontuella. Juttelin vain että täytyisi katsella uusia talvirenkiata, koska ne on pakko ostaa. Hänen mielipide on se, että kannattaa ostaa vain suomalaiset testivoittajat uutena, koska minulla on lapsia kyydissä ja täten kallis lasti mukana. Hänestä renkaisiin nyt vaan pitää panostaa. Että kyllähän nyt vaan hyvän äidin _pitää tajuta_ panostaa oikeisiin asioihin. Kivahan se olisi, mutta köyhyysrajalla ei paljoa edes katsota testivoittajarenkaita, vaikka haluaisin lapsille parhaan mahdollisen kyydin. Se että ei ole varaa tarkoittaa just sitä, eikä sitä etten nyt vaan haluaisi/viitsisi maksaa.

Tapaus 2, miehen sisko, hyvin toimeentuleva myös. Ei voi käsittää miksen hankkisi lapsilleni paljasjalkakenkiä talveksi, koska ne nyt vaan on absoluuttisesti parhaat lapsen jalalle, muut tekee ihan taatusti hallaa. No, 90€/ pari, niin ei taaskaan mitenkän päin ole varaa vaikka haluaisin parasta tarjota.

En tajua! Miten syvällä ihmiset on omalla hyväosaisuudessaan?! Samat ihmiset myhäilee ja vinkkaa, että ei köyhän kannata ostaa halpaa. No mut jos ei ole varaa edes siihen edulliseen? Koko ajan koitetaan säästää, mutta jos pakolliset menot vie kaiken, niin paha laittaa sukanvarteen. Ja kun säästöjä joskus saa, ne todella pidetään sukanvarressa eikä todella kuluteta johonkin sellaiseen, johon keskiluokan mukaan nyt vaan kannattaisi satsata. Eikö ihmiset tajua mitä se köyhyys on?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä äidin kanssa talvirenkaista. Väärä paikka säästää! Turvallisuus ennen muuta. Jos on varaa autoon niin on varaa kunnon renkaisiin. Jos ei ole varaa renkaisiin niin myy auto, jota sinulla ei ole varaa ylläpitää.

Paljasjalkakenkiä saa käytettynä 30 e/pari. Ei kai köyhänkään kakaralla tarvitse kaikki uutta olla, kun ne tällaisten keskiluokkaisten kakaroillekin kelpaa. Nettikirppikset seurantaan! Kotihoidontuella on aikaa, vaikka rahasta on tiukempaa.

Toivottavasti kukaan ei osta lapselleen käytettyjä kenkiä.

Vierailija
42/52 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun käsitykseni yli keskituloisena on, että ihmisellä täytyy olla säästöjä, mutta pienituloisen ei kannata kuluttaa niitä paljasjalkakenkiin eikä moneen muuhunkaan asiaan. Autonrenkaat on vähän siinä ja siinä. Mielestäni turvallisuus on tärkeää, mutta jos palkka ei riitä auton ylläpitoon, niin luopuisin autosta ja hakeutuisin asumaan paikkaan/ hakeutuisin työhön, jossa ei tarvittaisi omaa autoa.

Olen ollut pienituloinenkin. Koronalta suojautumisen vuoksi olisin ollut valmis vaikka työttömyyteen silloinkin, sillä osasin elää alle toimeentulominimin, jättäen aina vähän piiloon sukanvarteen.

Olen aika samoilla linjoilla. Ja minusta kyllä ap nyt elää yli varojen, kun pitää autoa johon ei selvästi ole nyt varaa.

Itse olen keskituloinen, mutta ollut myös matalapalkkainen hyvin pitkään. Ja aika selvää oli, etten voinut autoa silloin hankkia. Bussilla kuljetin lasta terapioihin ym eikä paljon naurattanut, mutta ei ollut vaihtoehtoa.

Nyt asia on valitettavasti niin, että auto ei ole mikään luksusesine, vaan useimmille suomalaisille pakollinen kulutushyödyke. Ja jos ei asu keskellä kaupunkia niin se tosiaan voi olla välttämätön, oli siihen varaa tai ei. Valtio ei tätä helpota tolkuttomilla autoiluun kohdistuvilla veroilla, Suomessa autoköyhyys on Euroopan pahimpia. Ja tuskin keskivertoauto olisi 13 vuotta vanha ja 3000€ arvoinen jos se joku statussymboli olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkätakia hankit lapsia persaukisena??

Itsellä oli ainakin itsestäänselvyys että en hanki lapsia mihinkään helvetin köyhyysrajalle vaan käyn koulut ensin ja säästän rahaa. Nyt on rahaa ostaa ne testivoittajarenkaat tai vaikka kolmet ja kunnon kengät lapsille.

Nää on ihan omia valintoja, ap. Kato peiliin.

Tämä.

Vierailija
44/52 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja tarkoittaa, että äidin olisi pitänyt tarjoutua ostamaan talvirenkaat hänelle! Ja nyt täällä marisee. 

Millaisia tuloja aloittaja mahtaa tarkoittaa "keskituloisella" äidillään  olevan? Ovatko nettotulot n. 2000 e/kk?!  Tuo ei vielä  ole kummoinenkaan tulo, joten on ymmärrettävää, ettei äiti tarjoudu ostamaan talvirenkaita aikuiselle tyttärelleen, varsinkin jos tyttärellä vielä on puoliskokin kuluja jakamassa.

Sitten, jos kysessä on oikeasti keskituloinen. n. 4 tonnia nettona ansitseva äiti, voisin ymmärtää että ostaisikin renkaat. Ainakin jos tyttö olisi yh.

Ja rhkäpä äiti tietää yhtä jos toistakin tyttärensä rahan käytöstä, joten ei siksikään ole halukas avustamaan. 

Mammapalstalla jopa 1500e/kk ansitsevat pitävät itseään keskitulosina. 

Vierailija
45/52 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä oon kans kotihoidontuella, mies tosin tienaa hyvin & maksaa menot, mutta siltikin säästelen näin:

-Käyn Lidlessä, siellä moni asia on laadukkaampaa ja halvempaa kuin Prismassa, ihan oikeasti! Varsinkin kasvikset!

-Ostan sieltä vaatteita itselleni ja lapsilleni, esim, trikoopaidat ja legginssit

-Menen aina kävellen, jos mahdollista, samalla saan lenkkiä = pysyn hoikkana

-Skannaan jatkuvasti alerekkejä kun ohi kävelen = suurin osa vaatteistamme on ostettu 40-90% alennuksella eikä tämä tarkoita sitä, että ollaan hampuuseja tai riemunkirjavissa

Tää kaikki perustuu siihen, että saan kiksejä siitä, että löydän hyvää tavaraa pilkkahintaan. Jotkut saa kiksit siitä, että voi käydä ”paremmissa” kaupoissa, esim Sokkarilla ostelemassa 80€ Stonzeja. Jotkuthan on sellaisia, etteivät kehtaa mennä Lidleen tai Halpahalliin, niinkuin kaverini, joka totesi, että ”tää on sellasten tavallisten ihmisten kauppa” 😂

Minä olen vienyt tämän taiteenlajin astetta pidemmälle. Teen ruokaa vain tarjousaineksista, tosin näen sen eteen paljon vaivaa. Ostan lähes kaiken - 30 %. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta olemme epäilemättä ”keskiluokkaisia”. En muista milloin olisin ostanut täyshintaista vaatetta, myös alusvaatteet ovat ajoittain hyvässä alessa. En koe olevani nuuka, ainoastaan taloudellinen. En säästä mihinkään erityiseen kohteeseen, en noin ylipäätään ”säästä”. Ja en ole ikinä tajunnut ihmisiä jotka häpeilevöt jotakin Tokmannia tai Lidliä, punatarratuotteita etc.

Olen se kelle vastasit 🙂 Juu mäkään en koe säästäväni, enkä koe valinnoistani huonommuutta. Ostaisin enemmänkin punakaputettuja, mutta kun on 6 hlö perhe, niin pakko ostaa usein täyteen rahaan. Järkeväägän on ostaa yleensäkin parhaalla hintalaatusuhteella, eikä halvinta ja surkeinta. Tosin kallein ei välttämättä joka kerta ole paras. Esim mun 700€ maksanut lv:n laukku ei todellakaan ole 10x parempi kuin tavallinen 70€ Sokkarilta ostettu laukku.

Vierailija
46/52 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, mä oon kans kotihoidontuella, mies tosin tienaa hyvin & maksaa menot, mutta siltikin säästelen näin:

-Käyn Lidlessä, siellä moni asia on laadukkaampaa ja halvempaa kuin Prismassa, ihan oikeasti! Varsinkin kasvikset!

-Ostan sieltä vaatteita itselleni ja lapsilleni, esim, trikoopaidat ja legginssit

-Menen aina kävellen, jos mahdollista, samalla saan lenkkiä = pysyn hoikkana

-Skannaan jatkuvasti alerekkejä kun ohi kävelen = suurin osa vaatteistamme on ostettu 40-90% alennuksella eikä tämä tarkoita sitä, että ollaan hampuuseja tai riemunkirjavissa

Tää kaikki perustuu siihen, että saan kiksejä siitä, että löydän hyvää tavaraa pilkkahintaan. Jotkut saa kiksit siitä, että voi käydä ”paremmissa” kaupoissa, esim Sokkarilla ostelemassa 80€ Stonzeja. Jotkuthan on sellaisia, etteivät kehtaa mennä Lidleen tai Halpahalliin, niinkuin kaverini, joka totesi, että ”tää on sellasten tavallisten ihmisten kauppa” 😂

Minä olen vienyt tämän taiteenlajin astetta pidemmälle. Teen ruokaa vain tarjousaineksista, tosin näen sen eteen paljon vaivaa. Ostan lähes kaiken - 30 %. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta olemme epäilemättä ”keskiluokkaisia”. En muista milloin olisin ostanut täyshintaista vaatetta, myös alusvaatteet ovat ajoittain hyvässä alessa. En koe olevani nuuka, ainoastaan taloudellinen. En säästä mihinkään erityiseen kohteeseen, en noin ylipäätään ”säästä”. Ja en ole ikinä tajunnut ihmisiä jotka häpeilevöt jotakin Tokmannia tai Lidliä, punatarratuotteita etc.

Sama homma. Säästeliään elämäntavan takia olemme kohonneet köyhistä Suomen varakkaimpaan 10%. Ei hävetä käydä Lidlissä kun omistaa Keskon osakkeita. Me tienaamme hienopärrseiden Lidl-pelolla.

Vierailija
47/52 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeassahan tuo on renkaiden osalta. Siinä ei kannaa edes köyhän pihistellä.

Vierailija
48/52 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiansatunteva rengasliike osaa myydä sinulle omaan budjettiisi sopivat renkaat. Ainakin itse olen joka kerta sanonut suoraan, että en halua maksaa nimestä renkaan kyljessä, vaan saada mahdollisimman hyvät renkaat. Koskaan ei ole yritetty tarjota kalleimpia, vaan usein on löytyneet ns. keskihintaiset, joilla on ollut hyvä ajaa. Ylipäänsä toisten taloudenpitoon on vaikea ottaa kantaa, koska jokainen valitsee ne asiat, joihin rahansa panostaa. Joinain hetkinä se panostaminen tarkoittaa vain sitä, että on katto pään päällä ja jotain ruokaa pöydässä. 

Vierailija
49/52 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä äidin kanssa talvirenkaista. Väärä paikka säästää! Turvallisuus ennen muuta. Jos on varaa autoon niin on varaa kunnon renkaisiin. Jos ei ole varaa renkaisiin niin myy auto, jota sinulla ei ole varaa ylläpitää.

Paljasjalkakenkiä saa käytettynä 30 e/pari. Ei kai köyhänkään kakaralla tarvitse kaikki uutta olla, kun ne tällaisten keskiluokkaisten kakaroillekin kelpaa. Nettikirppikset seurantaan! Kotihoidontuella on aikaa, vaikka rahasta on tiukempaa.

Millä oikeudella sä haukut viatonta lasta kakaraksi? Kakara on todella ruma sana ja haukkumasana.

Vierailija
50/52 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna ko. kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos tulee kysymyksiä, että mikset osta kallista niin sano suoraan ettei ole vara. Mitä väliä sillä on, mitä hyvin toimeentuleva käly tms. on mieltä lasten talvikengistä? Itselläni pari mammakaveria ostaa lapsilleen vain gugguuta, metsolaa ja mitä näitä hinnakkaampia merkkejä nyt on, ei se tarkoita että minunkin pitäisi niihin taipua. Jos äiti sanoisi, että nyt on muotia hypätä kaivoon, niin enhän minä sitäkään tekisi.

Älkää hyvät ihmiset vetäkö kauheita pultteja muiden sanomisista. 

Vierailija
51/52 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ihmisen yhteiskuntaluokka ihan noin vaan voi sen hetkisistä tuloista kiinni.

Ihan normaalia, että kotihoidontuella on tiukempaa. Sanot vaan: ”Nyt kun olen kotihoidontuella, pitää olla vähän tarkempi rahan kanssa”. Tadaa!

Totta, mutta uskotko tosissasi siihen, että tosielämässä joku vänkää tällaisista asioista? Av on aina näitä tarinoita, joissa toinen osapuoli pakottaa ja painostaa ja "ei voi käsittää". Totuus voi olla se, et joku on vaan heittänyt et "tuollaiset kengät on kivat ja tosi hyödylliset" tms. Ei tosielämässä ihmiset käyttäydy niin kuin näissä av:n värityskirjoissa.

Vierailija
52/52 |
15.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna ko. kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos tulee kysymyksiä, että mikset osta kallista niin sano suoraan ettei ole vara. Mitä väliä sillä on, mitä hyvin toimeentuleva käly tms. on mieltä lasten talvikengistä? Itselläni pari mammakaveria ostaa lapsilleen vain gugguuta, metsolaa ja mitä näitä hinnakkaampia merkkejä nyt on, ei se tarkoita että minunkin pitäisi niihin taipua. Jos äiti sanoisi, että nyt on muotia hypätä kaivoon, niin enhän minä sitäkään tekisi.

Älkää hyvät ihmiset vetäkö kauheita pultteja muiden sanomisista. 

Kerro niille mammakavereillesi tuttavastasi, jonka pikkutytöllä on NIIIIN ihania burberryn ja guccin vaatteita, ai että!! Ja sitten perään toteat, että ovat kyllä niin ökykalliita, että vaan typerä laittaa rahansa sellaiseen, varsinkin, jos on asuntolainaa tai asuu vuokralla. Sitten toteat, että henkkamaukassa on lastenvaatteiden paras hintalaatusuhde. Sieltä kun saa vauvanbodyt osta 3 maksa 2 -tarjouksesta 2,5€ /kpl (vs. gugguun body 30€). Gugguun body ei taatusti kestä 10x kauemmin , esim jos hm body kestää pesuja 300, niin ei se gugguu kestä 3000 pesua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä