Keskiluokkaiset ihmiset, menee niin hermo!
En tajua miten syvällä kuplassaan moni hyvin tienaava keskiluokan tallaaja voi olla. Siis ihan se käsitys siitä, mihin ihmisillä on varaa tai mihin kaikkeen kuuluisi olla rahaa käytössä.
Esimerkkitapaus oma äitini. Hänellä ei ole mitään käsitystä siitä missä todellisuudessa me eletään, vaikka tietää että olen kotihoidontuella. Juttelin vain että täytyisi katsella uusia talvirenkiata, koska ne on pakko ostaa. Hänen mielipide on se, että kannattaa ostaa vain suomalaiset testivoittajat uutena, koska minulla on lapsia kyydissä ja täten kallis lasti mukana. Hänestä renkaisiin nyt vaan pitää panostaa. Että kyllähän nyt vaan hyvän äidin _pitää tajuta_ panostaa oikeisiin asioihin. Kivahan se olisi, mutta köyhyysrajalla ei paljoa edes katsota testivoittajarenkaita, vaikka haluaisin lapsille parhaan mahdollisen kyydin. Se että ei ole varaa tarkoittaa just sitä, eikä sitä etten nyt vaan haluaisi/viitsisi maksaa.
Tapaus 2, miehen sisko, hyvin toimeentuleva myös. Ei voi käsittää miksen hankkisi lapsilleni paljasjalkakenkiä talveksi, koska ne nyt vaan on absoluuttisesti parhaat lapsen jalalle, muut tekee ihan taatusti hallaa. No, 90€/ pari, niin ei taaskaan mitenkän päin ole varaa vaikka haluaisin parasta tarjota.
En tajua! Miten syvällä ihmiset on omalla hyväosaisuudessaan?! Samat ihmiset myhäilee ja vinkkaa, että ei köyhän kannata ostaa halpaa. No mut jos ei ole varaa edes siihen edulliseen? Koko ajan koitetaan säästää, mutta jos pakolliset menot vie kaiken, niin paha laittaa sukanvarteen. Ja kun säästöjä joskus saa, ne todella pidetään sukanvarressa eikä todella kuluteta johonkin sellaiseen, johon keskiluokan mukaan nyt vaan kannattaisi satsata. Eikö ihmiset tajua mitä se köyhyys on?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Minkätakia hankit lapsia persaukisena??
Itsellä oli ainakin itsestäänselvyys että en hanki lapsia mihinkään helvetin köyhyysrajalle vaan käyn koulut ensin ja säästän rahaa. Nyt on rahaa ostaa ne testivoittajarenkaat tai vaikka kolmet ja kunnon kengät lapsille.
Nää on ihan omia valintoja, ap. Kato peiliin.
Ja tämä viesti auttoi aptä miten? Entäs jos työssäkäyvä perheellinen saa potkut? Mitä "viisauksia" hänelle sanoisit?
Sama meillä keskiluokkaisilla.
Kerroin isälleni ostaneeni uuden auton ja että aika kalliiksi tuli, mutta olen tehnyt paljon töitä ja haluan myös nautiskella, että 45 keur meni. Varakas isäni kohotti tunnelmiani toteamalla, että njaah luulin että isompaankin olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä oli ainakin itsestäänselvyys että en hanki lapsia mihinkään helvetin köyhyysrajalle vaan käyn koulut ensin ja säästän rahaa. Nyt on rahaa ostaa ne testivoittajarenkaat tai vaikka kolmet ja kunnon kengät lapsille.
Oletpas lämminhenkinen ihminen. Minkälaisen ihmisen näet kun katsot peiliin? Vastaan puolestasi: tuomitsevan.
Vierailija kirjoitti:
Susanna Koski käy kuntavaalikampanjaansa palstalla :D
Eikö sinulla ole työpaikkaa vai miksi olet kodinhoitotuella?
90€ kengät kasvavalle lapselle, nyt ovat naurettavat, auton renkaat taas välttämättömyys, jos auto on välttämättömyys.
Autonrenkaiden ostoa voi kyllä ennakoida niin, ettei niitä tarvitse ostaa kodinhoitotuen aikana. Toki jos mukana on työmyyttä, asia on toinen.
Ei todellakaan tarvitse mitään testivoittajia. Niissä testeissä nyt muutenkin on paljastunut epäkohtia, mm. Nokian renkaat oli kusettanut testeissä laittamalla sinne jotkut spesiaalit kustomit kummit. Kaupassa myytävä tavara oli sitten jotain ihan muuta.
Tässä vinkki automieheltä: osta käytetyt Nastarenkaat. Niitä saa nykyään edullisesti. On rahan roskiin heittämistä ostaa jotkut kalliit testivoittaja!
Köyhyyttä valittavat ihmiset, menee hermot niiden kanssa ja on joskus mennytkin.
Terveet ja hyväkuntoiset ihmiset ovat itse oman onnensa seppiä.
Ei se raha ole taivaasta tullut niille keskituloisillekaan, itse se on pitänyt repiä; ensin kouluttautunut ja sitten olemalla erinäisissä työpaikoissa kunnes vakituisempi työ on sitten kohdalle kolahtanut.
Ja mistä ihmeestä ap:n lähipiiri voi tietää ap:n taloudellisen tilanteen kunnolla, ei yhtään mistään.
Mistä he tietävät onko teillä säästöjä tai vararahasto, niinkuin useimmilla työssäkäyvillä aina on, ainakin pieni. Ihmetyttää, että joku voi ärsyyntyä siitä, kun toinen ehdottaa jotain testivoittaja renkaita ostamaan.
Minusta tuo on moukkamaista käytöstä! Tulen itse köyhästä lapsuudenperheestä ja olen tosi tarkka siitä, etten kommentoi toisille mitään taloudellisesti ahdistavaa, vaikka nykyään olemme itse hyvätuloisia. Pitää olla joko ajattelematon tai ilkeä, jos tuollaisia kommentteja laukoo.
Mä taas oon kyllästynyt ihmisiin, jotka valittaa, ettei ole rahaa. Siis lähipiirissä. Joo-o ei ole mullakaan aina ollut, mutta silloin elin sen mukaan.
Mitä se valitus auttaa? En minä voi rahaksi muuttua. Jos sulla ei ole varaa johonkin elintasoon, sulla ei ole. Turha siihen käyttää energiaa. Jos mulla on varaa nyt parempi palkkaisissa hommissa ostaa lapselle parempaa seppälää, mä osta ja kun ei ole, ostan halvempaa. Mutta en märise siitä kaverille.
Sympatiaa voin antaa ja auttaa siinä missä voin. Mutta rajansa ruikutuksellakin. Mitään kuplaa ei ole.
Itse olen ollut köyhä nuori äiti, köyhä yh-äiti ja nyt keskituloinen keski-ikäinen.
Vaikka kuka sanoisi mitä "ainoasta oikeasta" tuotteesta osta mitä haluan. Edelleenkin olen tarkka rahoistani enkä osta mitään pelkän merkin takia. Minulla on paljon halpistuotteita jotka ovat vähintään yhtä hyviä kuin kalliimmat. Tunnen jopa nautintoa siitä että teen löytöjä enkä haaskaa rahojani hukkaan
Ap, mä oon kans kotihoidontuella, mies tosin tienaa hyvin & maksaa menot, mutta siltikin säästelen näin:
-Käyn Lidlessä, siellä moni asia on laadukkaampaa ja halvempaa kuin Prismassa, ihan oikeasti! Varsinkin kasvikset!
-Ostan sieltä vaatteita itselleni ja lapsilleni, esim, trikoopaidat ja legginssit
-Menen aina kävellen, jos mahdollista, samalla saan lenkkiä = pysyn hoikkana
-Skannaan jatkuvasti alerekkejä kun ohi kävelen = suurin osa vaatteistamme on ostettu 40-90% alennuksella eikä tämä tarkoita sitä, että ollaan hampuuseja tai riemunkirjavissa
Tää kaikki perustuu siihen, että saan kiksejä siitä, että löydän hyvää tavaraa pilkkahintaan. Jotkut saa kiksit siitä, että voi käydä ”paremmissa” kaupoissa, esim Sokkarilla ostelemassa 80€ Stonzeja. Jotkuthan on sellaisia, etteivät kehtaa mennä Lidleen tai Halpahalliin, niinkuin kaverini, joka totesi, että ”tää on sellasten tavallisten ihmisten kauppa” 😂
Vierailija kirjoitti:
No ei ihmisen yhteiskuntaluokka ihan noin vaan voi sen hetkisistä tuloista kiinni.
Ihan normaalia, että kotihoidontuella on tiukempaa. Sanot vaan: ”Nyt kun olen kotihoidontuella, pitää olla vähän tarkempi rahan kanssa”. Tadaa!
Mutta eikö ihmiset säästä etukäteen kun tietävät että tulot laskevat???
Vierailija kirjoitti:
Ap, mä oon kans kotihoidontuella, mies tosin tienaa hyvin & maksaa menot, mutta siltikin säästelen näin:
-Käyn Lidlessä, siellä moni asia on laadukkaampaa ja halvempaa kuin Prismassa, ihan oikeasti! Varsinkin kasvikset!
-Ostan sieltä vaatteita itselleni ja lapsilleni, esim, trikoopaidat ja legginssit
-Menen aina kävellen, jos mahdollista, samalla saan lenkkiä = pysyn hoikkana
-Skannaan jatkuvasti alerekkejä kun ohi kävelen = suurin osa vaatteistamme on ostettu 40-90% alennuksella eikä tämä tarkoita sitä, että ollaan hampuuseja tai riemunkirjavissaTää kaikki perustuu siihen, että saan kiksejä siitä, että löydän hyvää tavaraa pilkkahintaan. Jotkut saa kiksit siitä, että voi käydä ”paremmissa” kaupoissa, esim Sokkarilla ostelemassa 80€ Stonzeja. Jotkuthan on sellaisia, etteivät kehtaa mennä Lidleen tai Halpahalliin, niinkuin kaverini, joka totesi, että ”tää on sellasten tavallisten ihmisten kauppa” 😂
Minä olen vienyt tämän taiteenlajin astetta pidemmälle. Teen ruokaa vain tarjousaineksista, tosin näen sen eteen paljon vaivaa. Ostan lähes kaiken - 30 %. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta olemme epäilemättä ”keskiluokkaisia”. En muista milloin olisin ostanut täyshintaista vaatetta, myös alusvaatteet ovat ajoittain hyvässä alessa. En koe olevani nuuka, ainoastaan taloudellinen. En säästä mihinkään erityiseen kohteeseen, en noin ylipäätään ”säästä”. Ja en ole ikinä tajunnut ihmisiä jotka häpeilevöt jotakin Tokmannia tai Lidliä, punatarratuotteita etc.
Vierailija kirjoitti:
Paljasjalkakengät? En ole koskaan kuullutkaan. Onkohan minun jalat sitten kasvaneet kieroon..
Minulla oli tuollaiset kengät jo vuonna 2000. Ja olin silloin opiskelija, rutiköyhä ja elin KELAn tuella.
Piensijoittaja kirjoitti:
Minä ihmettelen, eikö ne keskiluokkaiset sitten muista omaa nuoruuttaan vai eikö ne silloinkaan olleet köyhiä. Kyllä minä ainakin muistan kuin eilisen päivän, millaista oli olla armeijassa, opiskelija ja työtön. Ei unohdu, vaikka tuosta on jo neljännesvuosisata.
Enemmän ihmettelen nuoria ja persaukisia, jotka pitävät monenlaisia mukavuuksia itsestäänselvyytenä, ellei peräti ihmisoikeutena. Ei niitä ollut ennenkään.
Eivät ne ole olleet samalla lailla köyhiä. Keskiluokkaiselle kaverille ostettiin opiskeluajaksi oma kaksio ja hän sai rahallista tukea opintotuen päälle joka kuukausi.
Rengas-asiassa äiti ihan oikeassa. Talvirenkaat on väärä paikka säästää. Kesärenkaissa voi hyvin säästää koska lähes mikä tahansa pitää paljaalla avaltilla, mutta jäällä pitää hyvin vain harva rengas. Huomioi myös pito parin talven jälkeen. Halpisrengas voi uutena olla kohtuullisen hyvä mutta parin talven jälkeen pito poissa. Kuten tuossa joku jo kommentoi, yleensä ostettu liian kallis auto jos renkaista pitää alkaa säästämään. Viimeviikkoiset kolarit hyvä esimerkki mitä tapahtuu kun talvirenkaissa säästetään.
Jos ihan pakko talvirenkaissa säästää niin Yokohama tai Hankook ovat kohtuuhyviä keskihintaisia nastarenkaita.
On anoppisi periaatteessa oikeassa, renkaiden kanssa ei nuukailla. Mutta se ei tarkoita että testivoittaja pitäisi olla. Esim. Viking ja Eurotyphoon on Continentalin omistamia merkkejä hyvällä hinta laatu suhteella.
Kyllä on naurettavaa pöyhkeilyä tuollainen että vain paras kelpaa. Miettikää nyt vähän maailman ihmisten elintasoa! Suomalaisen köyhän elämä on monessa maassa luksusta. Moni kuvittelee että turvallisuus ostetaan rahalla. Se saadaan omalla käytöksellä ja toiminnalla, köyhänäkin.
Mitkä ihmeen paljasjalkakengät???