Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsen lopullisesti eroon sokerista? Syön sitä järkyttäviä määriä :(

Vierailija
14.03.2021 |

Syön päivittäin paljon makeaa ja suolaista minkä johdosta vatsa ei toimi ja olen todella väsynyt. En kestä enää. Kärsin päänsärystä näiden järkyttävien suola ja sokeripommien takia. Olen varma etten onnistu raskautumaan asian takia, vaikka olenkin normipainoinen ja hoikka mutta kunto on täysi nolla. :( Ikää 30 ja mies 33. Mikä avuksi? Auttakaa..

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan päivästä tämä himo iskee eniten ?

Iltapäivällä ja illalla.

Vierailija
22/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ala syödä kunnolla ravitsevaa ruokaa. Vähennä leipää, pastaa ja perunaa. Tilalle paljon kasviksia ja hyvää rasvaa. Älä unohda proteiinia. Älä keskity ajattelemaan, mitä et saisi syödä vaan miten voit ravita itseäsi. Älä missään tapauksessa jätä kunnon ruokaa syömättä vähentääksesi kaloreita. Ajattele vaikka niin että jos vielä illalla tekee mieli, haet makeaa. Olen aika varma, että jos olet syönyt oikeasti hyvää, ravitsevaa, herkullista ruokaa koko päivän, harvemmin enää sitä himoat.

Miksi kannustat karppaamaan? Miksi pitäisi vähentää perunoita ja leipää? Ei tarvitse. Voi ihan vaan jättää ne herkut pois ja syödä kohtuullisesti kaikkea muuta. 

Koska niillä on korkea glygeeminen indeksi. Ne aiheuttavat saman kuin sokeri eli verensokerin voimakkaan nousun ja nopean laskun. Tämä ralli ylläpitää makean himoa.

Toinen syy on se, että voi olla vaikeaa saada syötyä runsaasti kasviksia, jos syö joka aterialla näitä hiilarimättöjä. Ne kannattaa korvata vihanneksilla.

Kolmas syy on se, että kyseiset ruuat ovat ruisleipää lukuun ottamatta ravintoköyhiä. Lisäksi niissä ole kuituja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin aikaan päivästä tämä himo iskee eniten ?

Iltapäivällä ja illalla.

Eli teet jotain väärin päivällä. Kehosi jää vajareihin.

Vierailija
24/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menet kauppaan, mene vain kauppalistan kanssa ja pysy siinä. Mulla ainoa konsti on olla ostamatta kotiin karkkia yms. Koska tänä talvena tilanne on karannut täysin käsistä, tein päätöksen, että käyn kaupassa vain kerran viikossa ja silloin saan ostaa jonkun suklaan tms. herkkua viikonlopulle. On nyt ollut muutaman viikon käytössä ja aika karua on ollut, vaikka toimiikin, kun en yritä kaikkea herkuttelua lopettaa.

Kun alkaa tehdä mieli makeaa, syön marjoja, hedelmiä tai salaattia. Ei varmaan ihanne valinta, mutta parempi kuin levy suklaata päivittäin.

Riittävä proteiinin saanti helpottaa ainakin mulla makeanhimoa. Mutta joo, olen aivan jäätävässä sokerikoukussa, kun makeanhimo iskee syön kaiken makean mitä kaapista löydän, oli ne sitten strösseleitä tai kuivattuja taateleita.

Miehen kanssa sovittiin, ettei nyt osteta kotiin mitään ja sanoin myös, että vaikka kuinka anelisin tuomaan herkkuja niin ei saa niin tehdä. Kamala addiktio.

Vierailija
25/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä xylitolia tai steviaa aina kuin vain mahdollista.

Xylitol turvottaa ja aiheuttaa ilmavaivoja.

Vierailija
26/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä makeaa? Yritä miettiä sokerittomia tai vähäsokerisia vaihtoehtoja. Juomat ensin sokerittomiksi. Stevia tai karppisokeri käyttöön.

Ketogeeninen ruokavalio auttaa monilla makeanhimoon.

Lääkäri kielsi karppaamisen ja ketoamisen. Makea on suklaata, sipsejä, kakkua ym sokerimehuja ja limsaa. Hyvää on etten syö einesruokia enkä irtomakeisia. Sokerilimsoja ja mehuja en vaihda sokerittomiksi, koska en halua käyttää aspartaamia. Mieluiten vaihdan ne teehen ja veteen.

Vierailija
27/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös sokeriaddikti. Olen kuitenkin pystynyt olemaan ilman, jolloin pakkomielle on helpottanut ja olen jopa ollut ilman sokeria pitkiäkin aikoja. Valitettavasti mieheni ei tue sokerittomuuttani, ja hän raahaa aina sokeria vaikka olen tätä kieltänyt tekemästä niin.

Väsyttävä pikkulapsiarki ei saa minua sanomaan: "En syö", vaan tuuppaa roskan suuhuni ennen kuin edes ajattelen pidemmälle. Aion kuitenkin tehdä muutoksen nyt keväällä, sillä haluan näyttää hyvältä kesällä. Tsemppiä itselleni ja muille addikteille! 😅

Vierailija
28/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan jätä aamupalaa tai lounasta syömättä. Jos tulee nälkä ja sivuutat sen, kroppasi alkaa janoamaan nopeaa energiaa eli karkkia ja muuta mukavaa.

Ennen oli tapana skipata aamupala, mutta nykyään en jätä syömättä vaan pyrin tasaiseen ja terveelliseen syömiseen.

Vierailija
29/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerikoukusta pääsy oli kyllä se kaikista nopeimmin myös henkistä muutosta aiheuttava; sokeri/herkkuaddikti suunnittelee jokaiselle päivälle jotain syötävää. Se aiheuttaa jopa ahdistusta jos kotona ei illaksi ole mitään herkuteltavaa. Tajusin, miten iso osa elämääni oli suunnitella herkutteluja joka illalle, vasta kun pääsin sokerikoukusta eroon. Nyt ei tarvitse suunnitella illalle karkkipussin ostoa.

Vierailija
30/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tismalleen sama.... syön yleensä joka päivä herkkuja ja pikkuhiljaa määrät kasvaa todella isoiksi.

Nyt olen viikon ollut ilman herkkuja ja ei tämä enää ihan koko ajan ole tuskaa...

Alkuun pääseminen on aina vaikeinta kun on niin tottunut siihen sokeriin.

Mulla auttaa että kun makeanhimo yllättää syön vaikka ison banaanilätyn mustikoilla ja kanelilla. Enkä mä aio lopunikää olla ilman sokeriherkkuja, mut pakko välillä pitää taukoa et pysyy joku tolkku...jos yrittäis taas jatkossa et vain vklp syö herkkuja.

Joskus olin puolikin v ilman mut sit tuli joulu ja muutenkin mitä elämää sekään olisi ettei mitään hyvää saa. Jos voisin, eläisin herkuilla, niin paljon niistä tykkään ja mikään ei ns. riitä...

Onneksi näitä herätyksiä tulee edes välillä et tajuaa hetkeksi lopettaa. Tsemppiä! Itsekuria se vaatii kovasti ekat päivät, sit helpottaa.

Vierailija
31/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan makeanhimoon vähän hunajaa, puoli teelusikallista riittää kerran tai kaksi päivässä. Viikottain syön kyllä suklaata tai makeita keksejä, mutta kohtuudella. Kohtuus on avainsana sokerikoukusta pääsemiseen eli suosittelen vähentämään makean määrää. Ei siitä tarvitse luopua kokonaan, vaikka sekin voi joillain toimia.

Vierailija
32/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokerikoukusta pääsy oli kyllä se kaikista nopeimmin myös henkistä muutosta aiheuttava; sokeri/herkkuaddikti suunnittelee jokaiselle päivälle jotain syötävää. Se aiheuttaa jopa ahdistusta jos kotona ei illaksi ole mitään herkuteltavaa. Tajusin, miten iso osa elämääni oli suunnitella herkutteluja joka illalle, vasta kun pääsin sokerikoukusta eroon. Nyt ei tarvitse suunnitella illalle karkkipussin ostoa.

Tämä on tuttua minullekin. Pyörin työpäivän jälkeen kaupassa miettimässä, mitä hyvää tänään ostetaan. Nyt toimin kuin tietyt osastot puuttuisivat kaupasta kokonaan. Aika paljon tilataan ruokaa netistä ja silloin on helpompi jättää herkut väliin. Listan mukaan ripeä kauppakäynti on hyvä myös.

Vierailija
33/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikä ratkaisee tuon ongelman. Nyt viisikymppisenä makeanhimo on käytännössä lakannut.

En tunne enää mitään, jos ajattelen vaikka jäätelöä, en mitään.

Suolan merkitys sitten taas kasvaa vanhetessa. Suolaa ja rasvaa täytyy olla.

Hormonitoiminta vaikuttaa paljon makeanhimoon. Ovulaation aikaan ja ennen kuukautisia makea ja suolainenkin maistuu.

Toki on joukko niitä, joiden suussa ei sokeri maistu hyvältä. Sitten on joukko niitä, jotka väsyvät sokerista juotuaan tai syötyään ja karttavat sitä sen vuoksi.

Vierailija
34/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen päässyt sokerikoukusta, ainakin viisi kertaa. Mikään tässä ketjussa mainittu ei ole auttanut pysymään lopullisesti erossa. No, ehkä olen vaan huono.

Vierailija
35/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tuttua minullekin. Pyörin työpäivän jälkeen kaupassa miettimässä, mitä hyvää tänään ostetaan. Nyt toimin kuin tietyt osastot puuttuisivat kaupasta kokonaan. Aika paljon tilataan ruokaa netistä ja silloin on helpompi jättää herkut väliin. Listan mukaan ripeä kauppakäynti on hyvä myös.

Ihan naurattaa miten tutulta kuulostaa. Se kaupassa pyöriminenkin ahdisti jotenkin itsessään, mutta oli pakko valita jotain illaksi.

Itsellä auttaa myös se ikivanha neuvo, että menen kauppaan vaan kylläisenä ja jos haluan herkutella ns. Rikon kaavaa = aiemmin herkuttelu oli minulle pakollinen iltarutiinit. Nyt jos haluan syödä suklaapatukan syön sen kahvin kanssa iltapäivällä. Henkinen koukkuhan se on, eikä muuta.

Vierailija
36/36 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan jätä aamupalaa tai lounasta syömättä. Jos tulee nälkä ja sivuutat sen, kroppasi alkaa janoamaan nopeaa energiaa eli karkkia ja muuta mukavaa.

Höpö höpö. Sokerinarkille on paljon toimivampi keino tehdä tiukat rajat ruokailun suhteen. Ei siis mitään 6 kertaa päivässä syömistä (=napostelua) vaan rajaat syömiset muutomaan tuntiin päivässä esim klo 12-17. Muuna aikana helpompi pitää pää kun on selkeää että ei edes tarvitse miettiä mitä sitä nyt pitikään syödä. Ja usein syömisen päälle iskee vielä himppu sokerihimo varsinkin jos laihduttaa. Tähän rytmiin tottuu muutomaan päivään, eikä kroppa sitten enää edes hingu koko ajan makeaa tai muutakaan ruokaa.