Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettäminen raskaana

10.08.2006 |

Kävin tänään neuvolassa ja siellä kehoitettiin lopettamaan imetys, koska olen raskaana. Esikoinen on 10 kuukauden, eikä siis vielä voi lehmän maitoa antaa. Piimää ja muita hapanmaitotuotteita pitäisi nyt aloittaa maistelemaan ja jo parin viikon päästä voisi kuulemma antaa rasvatonta maitoa, ensi vaikka puuron joukossa.

Mitäs mieltä olette tällaisesta? Saakohan poju siis tarpeeksi maitotuotteista vai onko ihan liian aikaista lopettaa imetys. Päiväsyötöt ajattelin ensi jättää, mutta ilta- ja aamusyöttöjä meinasin kyllä jatkaa vielä ainakin kuukauden. Äidinmaidon korvikettakaan ei tarvitse kuulemma enää alkaa antamaan. Luotan terkkariini, mutta kunhan kyselen mielipiteitä asiasta.

Sarza78 rv 7

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama tilanne, kakkonen on kyllä jo 11kk. Tekayn sivuilta löysin asiantuntijan vastauksen jonka mukaan imetys ei ole varsinaisesti vaaraksi raskaudelle mutta äidin fysiikka joutuu koville kun ruokkii 3 ihmistä. Itse ajattelin ihan pikkuhiljaa lopetella imetystä juuri samalla tavalla eli ensin päiväsyötöt pois ja sitten varmaan jää loputkin. Mutta en aio pitää kovaa kiirettä.

Leonida rv 5+1

Vierailija
2/14 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä imetin vielä esikoista 1,2v. kun tulin raskaaksi, mutta neuvolassa minulle SUOSITELTIIN imetyksen jatkamista, jos vain itse jaksan. Neuvolassani oli hyvin ajan hermolla oleva kätilö joka naureskeli peloilleni että hän olisi suositellut lopettamaan. Hän sanoikin että vanhat suositukset istuu vielä tiukasti eri neuvoloissa vaikka uudetkin on tulleet ajat sitten ja neuvoloihinkin ne tulee yleensä vasta viimeisinä. Niinpä minä jatkoin imettämistä, maito tosin alkoi vähenemään ja vieroituskin onnistui itsestään joskus rv 18 kun maito kertakaikkiaan loppui ja samalla esikoinenkin ilmeisesti ymmärsi että nyt meni hanat kiinni eikä enää imetystä kaivannutkaan.

Aronia ja nyt kolmatta odottaen 17+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä raskaus ei ole este imetykselle, mutta kuten joku jo mainitsi niin aika raskasta odottavalle..

Kysyisimpä, oliko teillä jo kuukautiset alkanu kun tulitte raskaaksi imetyksestä huolimatta?

itse imetän myös, mutta kuukautisia ei kuulu, ei näy..enkä kyllä ole raskaanakaan vaikka kovasti toivoisin =(

Vierailija
4/14 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on semmonen asia johon jokkut sanoo ettei voi imettää ja toiset että voi.

Tein positiivisen raskaustestin kun esikoinen oli 4 kk ikänen ja imetys loppui siihen. Neuvolassa kysyin asiasta ja sanoivat ettei kannata riskeerata. Imetys aiheuttaa supistuksia kohdussa (samoin kuten vaikka seksi) eli ihan normaalia, mutta riski kuitenkin. Jotkut on kuitenkin sitä mieltä että jos masussa kaikki on kunnossa, supistelu on " normaalia" eikä tule vuotoa niin asia on kunnossa -tuleehan seksikieltojakin raskausaikaan..

Mutta voihan imetystä vaikka vähentää vaikka pariin kolmeen kertaan päivässä??

Itse jäin kaipaamaan imetystä raskausajalla ja uuden vauvan imettäminen toki helpotti mutten enää jatkanut esikoisen imettämistä toisen synnyttyä niin on hiukan haikea olo varmaan aina siitä.. :(

Vierailija
5/14 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mamma2006 kyseli kuukautisista. Mulle ne tuli imetyksestä huolimatta ja vauva oli ihan toivottu asia uudestaan.

Nytkin lopetin imettämisen nuoremmalta muutama kuukausi sitten ja kuumeillaan kolmatta, kuukautiset on tullu heti jälkivuodon loputtua.

Vierailija
6/14 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vähän samanlainen tilanne vasta hetki sitten. Meillä on nyt neljä lasta, vanhin 5v, nuorin 10kk. Olen raskaana viikolla 19. Heti alkuun neuvolassa sanottiin, että pitäisi lopettaa imetys. Ja ymmärrän kyllä miksi. Se ei vaan ollut kovin helppoa, ei lapselle eikä minulle. Olin itse vielä niin kiinni pojassa...

Nyt tilanne on parempi. Poika ihan viikko-kaksi sitten päätti lopettaa täysin kokonaan imemisen. Pari viime kuukautta oltiin menty niin, että imetin vain aamulla ja illalla ennen nukkumaan menoa. Yritin opettaa kaveria samalla kun hiljalleen vieroitin, korvikkeeseen. Ongelmana oli lähinnä se, että poika ei huolinut ollenkaan pulloa / nokkamukia saati muutakaan välinettä. Sinnikkäästi vaan tuputin, ja nyt kelpaa! :) Nyt tilanne on hyvä, poika juo nokkamukista maitonsa. Ja hyvin juokin. Mulla oma ongelma: maitoa tulis vielä vaikka kuinka, mutta kukaan ei juo sitä ;) Pitää välissä pumpata, ettei rinnat aivan pakahdu. Kyllä tää kai tästä... Toivon vaan, ettei tää raskaus jotenkin " stimuloi" noita rintoja niin, ettei maidontulo lakkaa ollenkaan ennen vauvan syntymää! En jaksaisi puolta vuotta vielä säännöllisesti tyhjentää pumpulla rintoja :) No, katsotaan miten käy!

Kun odotin toista lastamme, imetin vielä ensimmäistä. Tein sitä " päällekkäin" pari kuukautta, ja vieroitin pojan kun hän oli 7kk. Silloinkin oli sama ongelma: ei huolinut poika pulloa tai muutakaan. Parin viikon " lakkoilun" jälkeen pullo kelpasi.

Raskaana oleminen ja samanaikainen imettäminen saattaa aiheuttaa suuremman keskenmenoriskin kuin " normaalissa" raskaudessa. Imetys saattaa aiheuttaa ennenaikaisia supistuksia. Muuta " negatiivista" en tuossa asiassa tiedä olevan. Mutta oikaiskoon se ken taitaa! ;)

Tsemppiä kovasti sulle imetyksen lopettamiseen! Itse huomasin, että minulle se oli vaikeampaa kuin lapselle: olin liikaa ehkä henkisesti kiinni siinä imetyksessä :( Oli suuri pala lopettaa se kokonaan. Mutta nyt on hyvä näin!! :)

Nasu

Vierailija
7/14 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on ihan pakko kirjoittaa nyt tähän vaikka en imetä tms, mutta ette usko kun me oltiin yritetty kakkosta jo kauan ja esikoista imetin 1,5 v niin lääkäri sanoi että enhän mä voi tulla raskaaksi kun imetän, että se on sellainen luonnon ehkäisykeino.. Olin ihan huuli pyöreenä että just ja joo-ooh, menkatkin oli ollu jo melkein vuoden.. No se lääkäri on muutenkin ihan tyhmä ja olen sitä useasti täälläkin eri palstoilla moittinut, mutta täytyypä vaan sanoa että onnea teille kaikille jotka imetätte ja odotatte, meilläpäin te olisitte vissiin lääketieteellisiä ihmeitä!! :D

Vierailija
8/14 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalassa epäilivät ettei molemmat hormonit ole hyväksi uudelle vauvalle, eli luonto hoitaa kai näinkin. itse en suosittele imetystä jos raskaana.

Vierailija
9/14 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen on nyt reilu 1v ja laaja-alaisesti allerginen, joten imetin häntä tiukalla imetysdieetillä (13 ruoka-ainetta, esim. ei yhtään hedelmää, mustikka ainoa marja, jne...)... Jos ei tätä allergia-asiaa ja dieettiä olisi ollut olisin imettänyt pidempään ja EHKÄ jopa harkinnut tandem-imetystäkin....

Mutta nyt laihduin alkuraskauden pahoinvoinnissani dieettiruokavaliollani muistaakseni 3kg viimeisen viikon aikana ja kun ei sitä painoa muutenkaan paljoa ollut....

Joten aloitimme paniikissa pojalle korvaavan ravinnon etsimisen. Päädyimme siihen tulokseen, että pojan allergioilla ei sopivaa erityiskorviketta löytyisi jos olisi maitoallergia. Päätimme olla uhkarohkeita ja aloittaa (lääkärimme suosituksesta tietenkin) hapanmaitokokeilun. Ja ne sopivat! Täysin käsittämätöntä.

Kun hapanmaito oli ollut 2vkoa käytössä, aloin lopettaa imetystä. Imetyksen lopetin 4 päivässä täysin. Oli pakko päästä itse syömään vaihtelevaa ruokaa, olin niin väsynyt jo huonosta syömisestä...

Harmittaa, että imetys piti lopettaa noin nopeasti =( Mutta nyt siitä on jo 2 vkoa aikaa eikä poika taida tissiä enää muistaakaan. Yöllä hyökkää tuttipullon kimppuun, jossa on keitettyä maitoa (tuoreena ei olla uskallettu kokeilla). Nyt meillä on yöpullo-ongelma, mutta jotenkin pitäisi saada meidän huonosti syövä poitsu syömään illalla paremmin...

Allergialääkärimme sanoi raskaudesta kuultuaan, että ensimmäiset 12 viikkoa voi imettää ihan normaalisti. Silloin ei raskauden pitäisi (imetysdieetistä huolimatta) rasittaa elimistöä. Itse en kokenut imetystä pahoinvoinnista huolimatta raskaaksi, vaan sen etten voinut syödä mitään mitä olisin halunnut... Aina vaan sitä samaa, mitä olin jo pitkään syönyt... possua, perunaa, riisiä, parsakaalia, kukkakaalia, jne ilman mausteita... Ennen raskauspahoinvointia tuo oli vielä ihan ok.

Toivottavasti en joudu lopettamaan tulevan vauvelin imetystä joskus yhtä nopeassa tahdissa. Oli aika tuskaa itselle. Otti henkisesti aika koville ja poitsukin kaipasi tissiä... Silloin otti koville, kun 2 vkoa sitten pe-illalla imetin viimeisen kerran. Menin jääkaapille ja SÖIN. Poitsu kaipasi tissiä yöllä ja otti koville, kun ei voinut imettää vaikka toinen niin sitä olisi kaivannut... Pehmeämpi lopetus olisi ollut mukavempi, mutta nyt kun on 2 vkoa kulunut niin ei poitsu osoita mitään kiinnostusta tissiä kohtaan.

Näin meillä.

- tiklu rv. 11+2 ja poitsu 1v.

Vierailija
10/14 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

monilla tuntuu olevan tästä niin varma mielipide. Itse kun en ole pitkän tiedonhankinnan ja pohtimisen jälkeen vieläkään ihan vakuuttunut kumpaankaan suuntaan. Hämmästyttävän vähän tästä nimittäin on " oikeita" tutkimuksia edes olemassa! Niin tai no kyllähän niitä lehmätutkimuksia on, mutta siis että olisi tutkittu ihmisiä.

Löysin ainoastaan kaksi jukaisua aiheesta. Niissä on tutkittu perulaisia naisia, ja loppuraskauden imetyksen vaikutusta syntyvän lapsen kuntoon. No, tässä tutkimuksessa todettiin, että imetyksestä on haittaa syntyvälle lapselle. Hutaisten tiivistettynä: kuukauden ikäisenä vauva on kasvanut huonommin kuin jos äiti ei olisi imettänyt loppuraskaudessa, maidon laatu on huonompi ja vauvoilla on todennäköisemmin hengitysteiden sairauksia. Ongelma tässä on se, että tutkimus oli siis tehty Perussa, koehenkilöitä reilu sata, seuranta-aika kuukausia, ja mahdollisia muita tekijöitä kuin itse imetys vaikka kuinka.

Noh, itsekin päätin huolimatta yllä esitetystä ihmettelystä, että esikoinen (15kk) saa imeä niin kauan kuin haluaa raskaudesta huolimatta. Mutta pari viikkoa sitten jouduin lopettamaan, koska mokoma käytti hampaitaan turhan brutaalisti. Muuten olisi edelleen jatkettu, vaikka nyt rv 14. Haikeaa kyllä oli, ei lapsi ollut yhtään valmis vielä luopumaan vaikka pureksikin, enkä minäkään olisi ollut vaan kun ei ollut vaihtoehtoja.

Lienee kunkin parasta tehdä tässä asiassa niin, kuin oikealta tuntuu, neuvolan tädistä tai muiden mielipiteistä viis.

ai niin, reffit:

Marquis GS et al. An overlap of breastfeeding during late pregnancy is associated with subsequent changes in colostrum composition and morbidity rates among Peruvian infants and their mothers.

J Nutr. 2003 Aug;133(8):2585-91.

Marquis GS et al. Postpartum consequences of an overlap of breastfeeding and pregnancy: reduced breast milk intake and growth during early infancy.

Pediatrics. 2002 Apr;109(4):e56.

Vierailija
11/14 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut neuvolassa puhetta laisinkaan. Aika jännää, jos tuollainen riski on, muttei terkkari sanonut sellaisesta mitään. Vai onkohan tuokin vaan jokin mielipideasia, että jotkut ovat sitä mieltä, että imetys voi aiheuttaa keskenmenon ja jotkut taas ei pidä imetystä riskinä... Terkkari sanoi minulle ainoastaa, että se ei ole mun hyvinvointia ajatellen hyväksi. Olenkin ollut aika väsynyt, mutta tuntuisi kyllä kurjalta lopettaa imetys kokonaan nyt jo. Ehkäpä tosiaan jatkan sitä ilta- ja aamuimetystä vielä jonkin aikaa, mutta jätän nämä päiväsyötöt pois. Nyt on kolme päivää mennyt hyvin yhdellä päiväimetyksellä ja varmaan jätän toisenkin pois ensi viikolla.

Mutta mitä mieltä olette, että pitäisikö vielä antaa pojalle (10kk) sitä äidinmaidonvastiketta vai riittääkö nämä muut maitotuotteet, joita maistellaan. Viili maistui tosi hyvin, josta olen oikein iloinen. ;) Tuli aika helpottunut olo, kun kelpasi... Piimä ei menen laisinkaan alas ja raejuustokin on ihan kummallisen makuista meidän herran mielestä... Ja tosiaan en viitsis vielä tavallista maitoa antaa, kun suositus on mikä on.

Vierailija
12/14 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetys raskauden aikana on täysin mahdollista ja turvallista, mikäli äiti on siihen motivoitunut, eikä lääketieteellistä perustetta imetyksen lopettamiseen ole. Tällaisia perusteluja eivät ole terveydenhoitajien käskyt lopettaa imetys, vaan syitä voivat olla mm. kohtukipu, verenvuoto tai äidin jatkuva painonlasku raskauden aikana, joskus myös aikaisemmat keskenmenot tai ennenaikainen synnytys.

Äidin tulee tietysti huolehtia erityisen hyvin omasta ravitsemuksestaan, verottavathan sekä raskaus että imetys äidin elimistöä.

Imetystukilistan kotisivuilla on artikkeli aiheesta:

http://www.imetystukilista.net/faq/raskaus.php

Artikkelin lopussa on lähdeluettelo.

Ja ei, en ole itse imettänyt raskausaikana, mutta useampi kuin yksi ystäväni on, täysin ongelmitta. Jos ongelmaksi ei lasketa äitiysneuvolan terveydenhoitajan painostusta tai ympäristön kauhistelua :)

Tinuri ja Itu rv 22

Vierailija
13/14 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat kokemukseni:

Esikoinen oli vuoden, kun tulin uudelleen raskaaksi. Silloin imetin vielä muutaman kerran päivässä. Lopetin imetyksen testin jälkeen. Tarkoitus oli kyllä muutenkin lopettaa tuohon vuoden ikään. Kuukautisia oli tullut ennen testiä kahdet ns. normaalikierrolla. Tällöin neuvolassa sanottiin, että saattaa olla keskenmenon riskiä. Se ei päätökseen lopettaa imetys vaikuttanut.

Kakkonen oli 10kk, kun olin jälleen raskaana. Yhdet kuukautiset tulivat. Imetin vielä aika paljon. Imetyksen lopetin pikkuhiljaa, kun kakkonen oli vuoden. Syinä lähinnä se, että mielestäni noin vuosi imetystä riittää, itselläni ilmeni hiukan supistuksia alussa tuon imetyksen aikaan, kakkonen piti saada jo syömään muutakin kuin tissiä (paino ei noussut). Nyt neuvolassa sanottin vain, että voi imettää, jos ei ongelmia ilmene eikä käy äidille liian raskaaksi fyysisesti.

Oma kokemukseni imetyksen lopettamiseen on se, ettei kannata sen jälkeen lypsää, vaikka aluksi olo olisikin *pakahduttava*. Muutoin rinnat ei tajua, ettei tarvitse enää maitoa tuottaa. Kyllä se tuotanto alkaa sitten taas, kun tarvitsee. Itselläni ei ainakaan enää ole muutamaan kuukauteen tullut maitoa, kun imetyksen kokonaan lopetin.

Jokainen varmaan katsoo tilanteensa mukaan. Tuskin voinee antaa yksiselitteisiä ohjeita. Riippuu niin äidistä ja vauvasta, joka vielä rinnalla. Meilläkin noita allergioita on ollut, miksi lapsia onkin imetetty täysin sen 6kk. Sen jälkeen on pyritty hiljalleen irti rinnasta, jotta äidin ei tarvitse olla liian tiukalla dieetillä (äidin jaksaminen on lapselle kuitenkin tärkeää) ja saadaan lapsille lisättyä hallitusti ruoka-aineita.

Kukin tavallaan! Onnea odotukseen =)

TalviSalama rv28+3

Vierailija
14/14 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on normaali raskaus ja äiti on terve. Jos on jotain ongelmia, asia on tietysti harkittava sen mukaan. Esim. imetyksen mahdollisesti aiheuttama supistelun ei ole todettu aiheuttavan keskenmenoa normaalissa raskaudessa. Äidin pitää tietysti syödä paljon ja terveellisesti, joten kyllä se siinä mielessä vaativaa on. Hormonien vuoksi maidonerityshän jossain vaiheessa vähenee ja maku voi muuttua ja vauva voi tykätä maidon olevan pahaa. Itsellänikin on pian 11 kk ikäinen lapsi ja olen 17 viikolla raskaana. Mitään ongelmia ei ole ollut. Kovasti nälkäinen olin varsinkin alkuraskaudesta, lisäksi harrastan paljon liikuntaa. Olen hoikka ja painoni alkuraskaudesta jopa laski eikä ole vielä lisääntynyt, ei tosin edellisessäkään raskaudessani aluksi tullut painoa. Raskauspahoinvointi oli lievempää kuin ekassa raskaudessa. En vielä tiedä kuinka kauan imetän, ainakin kunnes vauvani on vuoden ikäinen, imetän tällä hetkellä 4 krt pv:ssä. Harkitsen sen mukaan " miltä tuntuu" , miten oma painonkehitykseni menee, miten vauvani ruokailumieltymykset kehittyvät ja kasvaako uusi vauva normaalisti ja tietty tuleeko mitään ongelmia. Tuskin kuitenkaan tandemimetän, mutta eihän sitäkään vielä tiedä:)

Jos jotain kiinnostaa löysin vielä seuraavia tutkimuksia aiheeseen liittyen:

J Hum Lact 1993 Jun;9(2):83-8 Breastfeeding and Pregnancy. Moscone et al

NAACOGS Clin Issu Perinat Womens Health Nurs. 1992;3(4):656-66 Breastfeeding more than one: multiples and tandem breastfeeding. Gromada KK.

J Trop Pediatr. 1996 Apr;42(2):104-9. Child growth during weaning depends on whether mother is pregnant again. Bohler E, Bergstrom S.

Int J Epidemiol. 2003 Feb;32(1):92-6. Termination of breastfeeding after 12 months of age due to a new pregnancy and other causes is associated with increased mortality in Guinea-Bissau. Jakobsen MS et al

Varmaan näitä tutkimuksia on länsimaissa tehty niin vähän, koska tapauksia on niin vähän ja nämä afrikkalaiset tai eteläamerikkalaiset tutkimukset eivät tietysti päde länsimaisessa hyvinvointikulttuurissa.