Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko jorvissa synnytyksissä ollut opiskeliojoita mukana? Mistä koulusta ne on ollut? Minkälaisia kokemuksia?

12.03.2006 |

Kannattaako opiskelija ottaa synnytykseen mukaan?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen synnyttänyt kolme kertaa Jorvissa, keskimmäisen ja nuorimman synnytyksissä oli opiskelijat mukana. (Keskimmäisellä 2 eri, koska vuorot vaihtui.)

En tiedä mistä koulusta, en muista sanoivatko sitä edes, eikä tullut mieleen kysyä siinä kohtaa :-).

Mun mielestä niistä on ollut apua, ainakin mä oon synnytyksen loppuvaiheessa vaan pelkkä läähättävä voihkiva säkki :-) joten ylimääräiset auttavat kädet ei ole pahitteeksi.

Keskimmäisestä saadessa en ois jaksanut ponnistaessa puoli-istuvassa/makaavassa asennossa pitää jalkoja silleen ylhäällä, niin oli apua kun harjoittelija piti toista ja mies toista jalkaa, ja mun vähät voimat sai käyttää ponnistamiseen.

Ja muutenkin niillä on enemmän aikaa olla läsnä, jos haluaa että joku on paikalla (itse mainitsin että kaipaan myös omaa rauhaa joten en välttämättä halua että joku koko ajan on paikalla, ja toivetta noudatettiin).

Eli ei mulla ole oikeastaan mitään huonoa sanottavaa. Yksi harjoittelijoista oli jälkikäteen ajatellen hieman epävarman oloinen, mikä tietysti voi olla vähän ärsyttävää - kaipaan että hoitavalla henkilöllä on varmat otteet ja varma asenne, homma hallussa.

Keskimmäisen jälkeen repeämän ommellut harjoittelija oli kuulemma jälkitarkastuksen lääkärin mukaan tehnyt tosi hyvää työtä ja saanut ne reunamat jotenkin tosi hyvin kohdakkain, mikä on kuulemma aika vaikeaa. (Tosin hän oli melkein valmis, se oli hänen viimeinen harjoittelusynnytys.)

Täähän on myös yksi niitä asioita, mitä jotkut ehkä pelkää etukäteen (ja pelkäsin aikanaan itsekin), että " mitä jos harjoittelija tulossa mukaan, kehtaanko kieltää" .

Mutta ei kannata kammoksua, ja voihan esittää vaikka toiveen jos haluaa että harjoittelija ei tee jotain tiettyjä toimenpiteitä.

Vastuu on aina kätilöllä, eli harjoittelijat ei ikinä hoida synnytyksiä yksin.

Vierailija
2/2 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen itse sairaanhoitaja ja opiskelu aikanaoltiin n 2vi harjoittelemassa synnärillä. Itse olin pikkusairaalassa joten " pääsin mukaan" synnytyksiin. Isoissa sairaaloissa (naistenklinikka yms) eivät sairaanhoitaja opiskpäässeet mukaan vaan ainoastaan kätilö opiskelijat. Heillä (kätilöillä) nykyään tarkkaa että ovat hoitaneet tietty määrä synnytyksiä ennenkun voivat saadat kätilön paperit. Tässä mielessä olisi tärkeetä heidän saada sitä kokemusta, mutta mitä itse silloin just 20v ymmärtänyt jne en tiedä,mutta olen käsittänyt että ei enää sairaanhoitaja opiskeliolla ole pakollista synnäri-jaksoa kuten silloi reilu 10v sitten..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla