En halua altistua koronalle muiden ahkeran sosiaalistelun takia - vertaistukea?
Sanon heti alkuun, että jokainen saa vapaasti valita, miten hyvin noudattaa koronarajoituksia ja suosituksia. Toiset ovat riskiryhmää ja toiset eivät, elämäntilanteet ovat erilaisia. Aikuinen ihminen tekee itse valinnan, noudattaako rajoituksia ja suosituksia vai ei. Minun tehtäväni ei ole rajata toisten käytöstä eikä tarvitsekaan, vain omaani voin vaikuttaa.
Omassa tuttavapiirissäni (sukulaiset/kaverit) olen huomannut, että minun haluani riskiryhmäläisenä olla näkemättä sukua ja kavereita ei ymmärretä. Perheessämme on riskiryhmäläinen ja pieni vauva, odotusaikanakaan en halunnut nähdä "ylimääräisiä" ihmisiä tartuntariskin vuoksi. Tätäkään ei ymmärretty silloin, olisi haluttu nähdä odotusaikana koronatilanteen jyllätessä. Olen rajannut sosiaaliset kontaktini niin, että käyn nyt ainoastaan neuvolassa ja harvakseltaan ruokakaupassa tällä hetkellä. Toki olisi kiva nähdä kavereita ja sukuakin, mutta tässä koronatilanteessa en halua. Sitten, kun tilanne aikanaan helpottaa, niin mielelläni kyllä näen.
Tuttavapiiriini kuuluu useampiakin ihmisiä, jotka elävät sosiaalisesti hyvin aktiivista elämää nyt korona-ajan ollessa päällä. Nämä perheelliset ihmiset tapaavat useampia kavereita/kaveriperheitä, käyvät laskettelemassa, matkustavat Lappiin jne. Lisäksi heillä on töistä, päiväkodista, koulusta ja lasten kavereilta tulevat kontaktit. Välillä kertovat olevansa karanteenissa kotona, kun on taas tullut altistus jotakin kautta. Asumme kaikki siis alueella, jossa koronatilanne on Suomen huonoimpia tai heikkenemässä parhaillaan.
Nämä samat ihmiset sitten puhuvat minulle seuraavaa:
"Olisi kiva nähdä edes ohimennen, kun ei ole nähty pitkään aikaan!"
"Olisi niin mukava tulla katsomaan vauvaa, ihan vaikka vain ulkona!"
"Älä viitsi, ei se niin helposti tartu ja eihän meillä edes ole mitään oireita!"
"Eihän se haittaa, jos me nähdään ihan vaan lyhyen aikaa!"
Nämä sosiaalisesti aktiiviset ihmiset eivät ymmärrä, että en halua altistaa itseäni ja perhettäni välillisesti heidän aktiivisen sosiaalisen elämän kautta. Se lyhytkin tapaaminen voi riittää tartunnan saamiseen ja tartuttaa voi oireetonkin ihminen. Aika moni myös unohtaa turvavälit, jos tapaisi kasvokkain. Jos olen itse valmis rajaamaan omat sosiaaliset kontaktit minimiin, niin miksi ottaisin riskin tapaamalla ihmisiä, jotka ovat sosiaalisesti hyvin aktiivisia? Tartuntariski kasvaisi melkoisesti verrattuna siihen, mitä se tällä hetkellä on, kun olen rajannut omat sosiaaliset kontaktit minimiin. Tätä ei tunnuta ymmärtävän sitten millään, ihmetellään vain miksi en halua nähdä. Jokainen tehköön oman ratkaisunsa, minä haluan kontakteja välttelemällä suojella riskiryhmäläistä ja lastani.
Onko täällä muita, jotka eivät halua altistua välillisesti koronalle muiden ahkeran sosiaalistelun takia? Saatteko kuulla muilta huomautuksia tästä?
Ap
Kommentit (17)
"Älä viitsi, ei se niin helposti tartu ja eihän meillä edes ole mitään oireita!"
"Eihän se haittaa, jos me nähdään ihan vaan lyhyen aikaa!"
Tässähän nää syyt tulikin, miks korona tarttuu. Kuvitellaan ettei itse olla tartuttajia, vaikka juostaan ties missä.
Just katselin somesta sukulaisperheen tuoreita laskettelukuvia Leviltä. Ylpeilivät sillä, kun kaikki lapset pienintä myöten olivat rinteessä. Samainen perhe yritti tulla meille kylään vähän aikaa sitten ja pahastuivat, kun kielsin tulemasta. Mutku lapset olisi niin kovasti halunneet nähdä. Minä en tässä tautitilanteessa.
Ei sun tarvi nähdä ketään jos et halua. Ihmettelen vaan, eikö edes tuo vauva ole osalle porukasta ymmärrettävä syy olla nyt näkemättä?
En mä ainakaan haluaisi sinua tavata, mielenkiintoisia tuttavuuksia sinulla.
AP:n viesti voisi olla omani, vaikkei vauvaa meillä olekaan, mutta riskiryhmäläisiä miehen kanssa molemmat ollaan. Sen sijaan esim. vauvan saanut kaverini on kärttänyt minua jo kuukausia kylään. Sanoin, etten halua ottaa tartuntariskiä. Hän oli sillee, ettei ymmärrä miksi kieltäydyn, kun kaikki muut isovanhemmat, sukulaiset, kaverit ja työkaverit ovat käyneet katsomassa vauvaa. Niin miksiköhän kieltäydyn menemästä kotiin, jossa lappaa sekalaista seurakuntaa harva se päivä? :D
Vaikuttaakohan korona myös aivoihin ja käytökseen, pitäähän viruksen päästä leviämään ja ap:n tuttavat vaikuttavat siltä?
Vierailija kirjoitti:
Kuole pois ap. Sinua ei jää kukaan kaipaamaan.
tällaisia kommentteja lukiessa miettii, että mitähän kirjoittajan päässä liikkuu. ilmeisesti ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
"Eihän se haittaa, jos me nähdään ihan vaan lyhyen aikaa!"Tässähän nää syyt tulikin, miks korona tarttuu. Kuvitellaan ettei itse olla tartuttajia, vaikka juostaan ties missä.
Mä en edes ihmettelis, vaikka nää karanteenissa olevat tuttavat unohtais mainita, että altistuksen sijaan potevat ihan koronaa. Katso kun ei haluta leimaantua toisten silmissä, niin ollaan sitten tartunnoista tai altistuksista hiljaa.
Feel you!
Meillä arki samanlaista. Osa tajuaa miksi ei nyt nähdä, osa on tuollaisia inttäjiä. Itse saa valita, näkeekö muita vai ei. Toisesta korvasta sisään inttäjien valitukset, nyt ei ole oikea aika tavata ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvi nähdä ketään jos et halua. Ihmettelen vaan, eikö edes tuo vauva ole osalle porukasta ymmärrettävä syy olla nyt näkemättä?
Ei. Nimimerkillä meille hoettiin, kuinka pitää päästä katsomaan vauvaa nyt kun se on niin söpö ja pieni. Ei todellakaan otettu muita käymään kuin isovanhemmat (65v eläkeläiset), jotka olivat kotonaan pari viikkoa eristyksissä ennen meille saapumista.
Vierailija kirjoitti:
Just katselin somesta sukulaisperheen tuoreita laskettelukuvia Leviltä. Ylpeilivät sillä, kun kaikki lapset pienintä myöten olivat rinteessä. Samainen perhe yritti tulla meille kylään vähän aikaa sitten ja pahastuivat, kun kielsin tulemasta. Mutku lapset olisi niin kovasti halunneet nähdä. Minä en tässä tautitilanteessa.
Että sapettaa tuo vetoaminen lapsiin!Meille olisi halunnut tulla käymään yks lapsi tuolla perusteella. Tunnen lapsen sen verran hyvin, että olisi tasan tullut halaamaan, syliin ja muutenkin iholle. Helpompi olla näkemättä kokonaan kuin kieltää lasta.
Onpa harvinaisen typeriä ihmisiä. Itse en ole kuullut kenenkään, edes puolitutun kautta, arvostelevan toisten halua välttää kontakteja koronan takia. Päinvastoin, ollaan todettu että tilanne on nyt tämä ja onneksi voi pitää yhteyttä virtuaalisesti.
Voihan sitä vauvaa näyttää videopuhelussa. En ymmärrä miksi muiden kuin oman perheen pitäisi päästä ottamaan vauvaa syliin ja paijaamaan.
Ymmärrän hyvin APta ja muitakin. Itselläni myös ystävä joka on tässä viimeisten parin kk aikana milloin istunut iltaa ravintolassa, milloin ollut etätöissä kahvilassa ja milloin suunnitellut kotibileitä ”mutta vain maks 10 henkilölle” ja sitten usein pohtii kuinka hän on kyllä tosi vastuullinen ja elää varovasti, että miksi ei tultaisi vierailemaan.
Sitten toisaalta - itse näin kyllä ulkona näkemisen hyvin pieniriskisenä tapahtumana kuten myös tuon laskettelun (olettaen että turvavälit toteutuvat ja ei käy rinneravintolassa ym)
Mutta niin meitä on vaan moneen junaan näissäkin tulkinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin APta ja muitakin. Itselläni myös ystävä joka on tässä viimeisten parin kk aikana milloin istunut iltaa ravintolassa, milloin ollut etätöissä kahvilassa ja milloin suunnitellut kotibileitä ”mutta vain maks 10 henkilölle” ja sitten usein pohtii kuinka hän on kyllä tosi vastuullinen ja elää varovasti, että miksi ei tultaisi vierailemaan.
Sitten toisaalta - itse näin kyllä ulkona näkemisen hyvin pieniriskisenä tapahtumana kuten myös tuon laskettelun (olettaen että turvavälit toteutuvat ja ei käy rinneravintolassa ym)
Voin lyödä vetoa, että monilapsinen sukulaisperheeni viettää aikaa niissä rinneravintoloissa. Pitäähän lasten saada syödäkseen laskettelun lomassa.
T. Se somesta sukulaisperheen Leviltä bongannut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin lyödä vetoa, että monilapsinen sukulaisperheeni viettää aikaa niissä rinneravintoloissa. Pitäähän lasten saada syödäkseen laskettelun lomassa.
T. Se somesta sukulaisperheen Leviltä bongannut
Uskon toki. Nämä on aina että miten sen vierailun järjestää ja toteuttaa. Jos on oma mökki rinteiden vieressä missä syö ja nukkuu, ja mieluiten esim vähän vähemmän suositussa laskettelukeskuksessa niin aika turvallista touhua uskoisin olevan. Jos taas on hotellissa tai mökki kauempana ja rinneravintolassa ravataan Levillä niin väittäisin sellaisia henkilöitä itsekin. Koska silloin voi olettaa että ihan normielämässkin elävät vähän huolettomammin.
sulla on oikeus erakoitua jos haluat. ei siihen oo muilla nokan koputtamista.