863 koronaa! Ei taida olla laskussa kuitenkaan...
Kommentit (466)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko edes viime keväänä tällaisia päivälukemia?
Viime kevään tartuntamäärillä ei merkitystä mut sairaalassaolijoiden mukaan voi vertailla. Tilanne pahempi nyt.
Ei ole vaan tilanne oli viime keväänä pahempi. Silloin oli tuplasti enemmän koronapotilaita sairaalassa ja teho-osastoilla. Silloin oli avattu lisätehopaikkoja monessa sairaalassa, nyt on vielä tavalliset paikat riittäneet.
Viime keväänä sairaalassa oli vähemmän kuin nyt. Katso tilastoja. Nytkin avattu lisäpaikkoja.
Olen itse HUS-sairaalan teholla töissä. Nyt HUSissa on tehoilla yht 20 koronaa sairastavaa, ja muualla Suomessa yht 27. Viime keväänä tehopotilaita oli n. 80 eli about kolme kertaa enemmän ja silloin avattiin Kirurgisen sairaalan väliaikainen koronateho, suunniteltiin avattavaksi Meilahden 100-paikkainen parkkihalliteho (jota ei jouduttu ottamaan käyttöön) ja monessa sairaalassa leikkaussaleja suljettiin jotta saatiin sieltä hoitajia tehoille. Nyt ei tätä vielä ole jouduttu tekemään, mutta lupa siihen on saatu Valmiuslain pykälillä 86 ja 88 joiden mukaan hoitotakuusta voidaan luopua väliaikaisesti ja yksityisiä sairaaloita ja henkilökuntaa ottaa julkisen puolen käyttöön.
Onko nyt sitten niin että virus kuitenkin on lieventynyt vai mistä johtuu että hoitoon ja teholle päätyy paljon vähemmän.
Ei vaan vanhat ihmiset ja osa riskiryhmistä on nyt jo rokotettu. Suurin osa tartunnoista tulee nyt ikäluokissa 10-30v jotka harvemmin joutuvat sairaalahoitoon. Eli tartuntoja ja ketjuja on paljon mutta suurin osa sairastaa kotona.
Sairaalahoidossa kaikkiaan on kuitenkin suunnilleen sama määrä potilaita kuin viime kevään huippuaikaan, mutta teholla on vähemmän. Sekin määrä on kuitenkin nousussa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007834634.html
Helsinki: 251 tartuntaa
- Espoo: 77 tartuntaa
- Turku: 73 tartuntaa
- Vantaa: 70 tartuntaa
- Lahti: 47 tartuntaa
- Hämeenlinna: 37 tartuntaa
- Tampere: 34 tartuntaa
Onko tartunta sama kuin sairastuminen? Luulen että kaikki ovat saaneet tartunnan mutta kun kaikkia ei ole testattukaan, niin altistuneet ja karanteenilaiset luetaan sairaslukuihin, vaikka itse tartuntaprosentti olisi jo sata. Sama kuin minkä tahansa flunssaviruksen suhteen. Eli turhaa luetella muita kuin sairastuneita. Ja kuolleita.
Minä toivon, että pm ja meedia kertoo uutiset vasta kun päätös asioista on tehty ja aikataulu selvä. On vastenmielistä lukea keskenolevia uhkailun omaisia uutisia " olemme taas veitsenterällä" ja " nyt ei ole aika" jne... Ja se pahin kiristin. "Harkitsemme mahdollisuuksia rajoittaa liikkumista (siis uhkana ulkonaliikkumiskielto) Ok, jos se tulee niin kohdentakaa Vuosaareen ja Puotilaan sekä Hakunilaan. Ja valvonnat kohdistettuna noille alueille. Tavikset ei ole vuoteen käyttäneet bussia, junaa, maskit on ja turvavälit oli yli 2 metriä jo ennen virallisia suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokohan nuo aivan turhat urheilukisat lopetettaisiin. Miten voi olla että kilpaa hiihdetään ja halleissa juostaan ja hypitään tällaisena rajoitusten aikana?!
Juu ja lasten ja nuorten joukkoharrasteet kiinni nyt. En ymmärrä, miksi eri puolilta kaupunkia kokoonnutaan johonkin salille pelailemaan. Sitten viedään kukin omaan kouluun koronaa.
Toinen asia: miksi pitää ryhmäytyä jossakin laskettelumäissä jne. hiihtolomaa viettämässä? Kun on tällainen poikkeustilanne, niin miksi edes ne aikuiset eivät tajua olla matkustamatta?
Kyllä ne aikuiset tajuaa, mutta kun minä minä minä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meille oikea johtaja, jota laittaa kunnon lockdownin ja rajat kiinni. Nykyinen johto on kokeillut jo tarpeeksi kauan. Tarvitaan kriisiajan hallinto.
Ketä ehdotat?
Uskokaa nyt ettei teidän idolillanne Jumala Saulilla ole yhtään sen enempää oikeutta kävellä Aluehallintovirastojen ja Suomen perustuslain ylitse kuin maan nykyisella hallituksellakaan. Puskista on todella helppo heilutella nyrkkiään ja huudella ja solvata Marinia.
Kohdistakaa huutonne sinne, minne pitää: Aviin.
Vierailija kirjoitti:
Ei-kantiksien perheet ovat huomattavasti suurempia ja sitten kun yksi sairastuu laahustaa koko suku paikalle. Ulkomaalaiset duunarit taas asustelevat kommuuneissa ja muutoinkin eivät tee etätöitä joten eihän heidän tartuntamäärät voi olla muuta kuin huomattavasti suurempia kuin kantiksilla. Vuoden etätöissä ollut kantasuomalainen joka käy kerran viikossa kaupassa saa hyvin epätodennäköisesti tartunnan edes pahiten saastuneilla alueilla ilman että hölmöilee todella pahasti.
Työkaveri sai just tartunnan, todennäköisesti päiväkodista lapsen mukana. Mutta kun eihän lapset levitä tartuntaa. Koululaisten ja päiväkotilasten mukana tulee kotiin tartunta, vaikka ei itse kävisi missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007834634.html
Helsinki: 251 tartuntaa
- Espoo: 77 tartuntaa
- Turku: 73 tartuntaa
- Vantaa: 70 tartuntaa
- Lahti: 47 tartuntaa
- Hämeenlinna: 37 tartuntaa
- Tampere: 34 tartuntaa
Onko tartunta sama kuin sairastuminen? Luulen että kaikki ovat saaneet tartunnan mutta kun kaikkia ei ole testattukaan, niin altistuneet ja karanteenilaiset luetaan sairaslukuihin, vaikka itse tartuntaprosentti olisi jo sata. Sama kuin minkä tahansa flunssaviruksen suhteen. Eli turhaa luetella muita kuin sairastuneita. Ja kuolleita.
Voi luoja sentään. Nyt opiskelemaan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä pääkaupunkiseutulaisia vaivaa, kun ette jaksa välittää taudin leviämisestä? Mihin pyritte tällä?
Mitä tarkoitat? Olen ollut vuoden kotona etätöissä, tavannut vain yhtä läheistä aina ulkona ja turvaväleistä huolehtien, ruuat tilannut kotiin ja hoitanut vain välttämättömät asiat kodin ulkopuolella, maskia käytin jo ennen kuin suositeltiin ja käsidesipullo on aina mukana. Alakoululainenkin siirtyi nyt etäopetukseen. Mitä vielä olisi pitänyt tehdä?
Milloin tää korooona loppuuuuu???
Vierailija kirjoitti:
Kohta on taas aika tuoda reipasta ulkomaista työvoimaa mansikkatiloille!
Sesonkityöntekijöitä tulee jo. Ja hallitus vastuuttomuudessaan päätti tammikuussa, että tätä työvoimaa eri aloille saa tulla rajoittamattomasti.
Toisin sanoen hallitus vaikuttaa jopa haluavan koronatilanteen pahenemista ja virusmuunnoksia Suomeen. Mariniin ja tähän hallitukseen en luota yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Kahdesti rokotettu sai tartunnan Etelä-Afrikan variantista
Tuohon artikeliin kyllä kiinitetään huomiota.Ei artikeliin korona rokote: EI HETI ANNA SUOJAA,KUTEN EI MIKÄÄN ROKOTE HETI! Kun rokote annetaan,annetaaan myös ohjeistus edeleen suojata itseä rokotuksen jälkeen.Koska en ole saanut viellä rokote en voi sanoa oliko 1-2 viikoa kun rokoteen suoja alka toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko edes viime keväänä tällaisia päivälukemia?
Viime kevään tartuntamäärillä ei merkitystä mut sairaalassaolijoiden mukaan voi vertailla. Tilanne pahempi nyt.
Ei ole vaan tilanne oli viime keväänä pahempi. Silloin oli tuplasti enemmän koronapotilaita sairaalassa ja teho-osastoilla. Silloin oli avattu lisätehopaikkoja monessa sairaalassa, nyt on vielä tavalliset paikat riittäneet.
Teholla oli melkein tuplamäärä porukkaa, mutta sairaalassa kaikkiaan koronan takia enimmillään suunnilleen sama määrä kuin nyt (n.250 potilasta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meille oikea johtaja, jota laittaa kunnon lockdownin ja rajat kiinni. Nykyinen johto on kokeillut jo tarpeeksi kauan. Tarvitaan kriisiajan hallinto.
Ketä ehdotat?
Uskokaa nyt ettei teidän idolillanne Jumala Saulilla ole yhtään sen enempää oikeutta kävellä Aluehallintovirastojen ja Suomen perustuslain ylitse kuin maan nykyisella hallituksellakaan. Puskista on todella helppo heilutella nyrkkiään ja huudella ja solvata Marinia.
Kohdistakaa huutonne sinne, minne pitää: Aviin.
Avi ei päätä ketkä pääsee maahan, sen päättää hallitus jonka mielestä jopa seurustelusuhde on hyvä syy ulkomaalaiselle tulla joka viikonloppu käymään Suomessa. Esim. Venäjän rajalla tätä syytä käytetään...
Avi voi järjestää pakkotestausta, mutta resurssit ei riitä. Menee myös aika lailla rahaatestata toistuvasti samat rajanylittäjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja opetusministeri Saramo totesi juuri, että kouluja ei etään enää...
Nyt todellakin pitäisi vähintäänkin leviämisalueilla siirtää kaikki koulut, myös alakoulut, etään.
Kyllä, alakoululaisilla on paljon tartuntoja ja leviävät perheisiin kouluista. Päiväkodeissa myös.
Nyt teholla on paljon nuorempia kuin keväällä. Nyt on 20-60 vuotiaita teholla.
Uskon, että hallitus ottaa käyttöön tiukemmat rajoitukset kun tartuntoja on tuhat. Oikeusministeri Henriksson kyllä varmaan silläkin hetkellä yrittää pistää vastaan. Aikaisemmin kerrottiin, että tuhat on raja, jolloin valmiuslaista voidaan ottaa käyttöön entistä tiukemmat rajoitukset eli käsittääkseni silloin hallitus voi käskeä esim sulkuja rajoille tai sulkea esim kauppakeskuksista ym miut kuin ruokakaupat. Tosin epäilen, että muiden kauppojen sulkuun on tosi suuri kynnys, koska valtio joutuisi varmaan korvaamaan tätä kaupoille eikä sellaista summaa löydä mistään. Laittasivat helkuta kaikki muut kuin ruokakaupat ja apteekit kiinni ja 4-6 lk etäopetukseen. Kouluja kyllä varmaan vetkuttavat. Siinä vaiheessa vanhemmat kieltäydytään vain laittamasta lapsia kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Kohta on taas aika tuoda reipasta ulkomaista työvoimaa mansikkatiloille!
Koronakriisi on vastenmielisellä tavalla paljastanut Keskustan maanomistajien siirtomaaherruuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä pääkaupunkiseutulaisia vaivaa, kun ette jaksa välittää taudin leviämisestä? Mihin pyritte tällä?
Mitä tarkoitat? Olen ollut vuoden kotona etätöissä, tavannut vain yhtä läheistä aina ulkona ja turvaväleistä huolehtien, ruuat tilannut kotiin ja hoitanut vain välttämättömät asiat kodin ulkopuolella, maskia käytin jo ennen kuin suositeltiin ja käsidesipullo on aina mukana. Alakoululainenkin siirtyi nyt etäopetukseen. Mitä vielä olisi pitänyt tehdä?
Samoin, paitsi että meitä on vain lapseton pari. Reilusti yli vuosi omaehtoista karanteenia takana.
Meil on kehittynyt kollektiivinen trauma jo, koko tällä hetkellä elossa olevalle ihmiskunnalle. Kaikkein raskain tämä on nuorisolle. Miten tästä traumasta koskaan päästään yli? Voisko tätä keskustelua alkaa avata. Miten esimerkiksi elintasonsa romahtamisesta järkyttyneet selviää psyykkisesti niin, että voisivat nauttia siitä että mitään saavutettavaa ei enää oo, ei kai enää tuu areenakeikkoja tai festareita, vaikka kuka kuinka supporttaisi.
Aivan käsittämätöntä, että tuo Sirelpuu saa olla vapaalla jalalla, sen verran monen hengen on toiminnallaan vaarantanut.