Onko käsitys miesten laihuudesta vääristynyt?
Palstalla on jatkuvasti keskustelua siitä kuinka normaalipainoisia naisia kuulemma haukutaan ylipainoisiksi. Mutta entäs normaalipainoiset miehet joita haukutaan alipainoisiksi?
Esimerkkinä tämä mies, BMI 23 eli tasan normaalipainon keskellä. Monenkin naisen mielestä tämä mies olisi laiha tai alipainoinen.
https://myprogresspics.com/12320/male-177lbs-177lbs-80kg-80kg-6-foot-2-…
Tämä edustaa normia nykyään. Vasemmassa kuvassa reilusti ylipainoinen (BMI 33), oikeassa kuvassa lievästi ylipainoinen (BMI 25).
https://myprogresspics.com/10054/male-272lbs-209lbs-123kg-95kg-6-foot-4…
Huomionarvoista on sekin ettei eka mies ole lähelläkään alipainon rajaa, kun taas ihan ylipainon rajoilla keikkuva nainen/mies tulisi katsoa peräti hoikaksi.
Mitä mieltä?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä. Ekassa hyvännäköinen mies, tokassa ei (koska lihava enkä pidä lihavista deittailumielessä). En tiedä ketään joka pitäisi tokan kuvan miestä normaalipainoisena.
Mitä ihmettä tarkotat? Ekassa kuvassa on mies kalsareissaan. Tokassa mies ennen ja jälkeen painonpudotuksen.
Olen 50v mies ja BMI jotain 24,5. Hiukan hämmästyin kun naiskaveri sanoi että jos olisin hoikempi niin näyttäisi jo pahalta. Tuo nainen on ihan normaalipainoinen mitä sillä nyt sitten tarkoitetaankaan mutta ei siis laiha eikä läski
Vierailija kirjoitti:
No aika naisellinen vartalo tuolla ekan linkin miehellä.
Huomasin saman, olisi voinut luulla naiseksi lantio-osan perusteella. Nykyaikana nuorilla miehillä tapahtuu "naisettumista" ja tarkoittaa juurikin tätä. (ja ennen kuin joku trans tulee tänne hihkumaan niin ei, muuten hän oli erittäin maskuliini)
Sillä ekalla miehellähän oli löysä ja pullea isäreppu. Ei tosiaankaan mikään laiha mies.
Se jälkimmäinen mies bmi 25:ssa näytti kyllä paremmalta (ennen muutosta jäätävä läski), koska oli lihaksekas, eikä pelkkää löysää, kuten eka mies.
Vierailija kirjoitti:
Ja just nämä lihavat miessiat ottavat asiakseen naisten painon arvostelun. Esim. selkeästi obeesi eli bmi yli 30 Henry Laasanen kehtasi kuittailla naisille syömisestä, koska Henkalle ei löytynyt tarpeeksi laihoja naisia.
Tämä Henry tarvitsisi vähintään e-kupin rintsikat. Vatsakin lepää kunnolla reisien päällä, kalu jää sinne läskien väliin puristuksiin. Noin lihava mies ei yllä panemaan edes laihaa naista, koska oma massa tulee sen penetraation tielle. Noin lihavan miehen pulleat reidet paukkuvat vasten naisen laihoja jalkoja, masu tekee muusta liikehdinnästä hankalaa, joten mies keksii syyttää naista läskiksi, koska ei itse omien läskiensä vuoksi pysty siihen, mihin joka mies terveellä kropalla pystyisi.
BMI 25 ylittäminen ei miehellä vaadi kovinkaan paljoa. Aikuiselle miehelle nyt vain kertyy massaa. Itseäni on yli 25 BMI:ssä luonnehdittu hoikaksi.
Vierailija kirjoitti:
No aika naisellinen vartalo tuolla ekan linkin miehellä.
En oo kyllä aiemmin nähnyt miehellä noin naisellista vyötäröä. Miehinen vyötärö on suora. Johtuisko siitä? Yläkroppahan on muuten ok.
Vierailija kirjoitti:
Eka linkki on laihaläski. 2. linkissä vasemmanpuoleinen läski. OIkeanpuoleinen taas hoikka ja ihan hyvässä kunnossa.
2. linkin oikeanpuoleinen mieskroppa on ainoa ok. Miehellä pitää olla lihaksia. Sori tästä-kin.
Miehelläni on noin 40 kiloa ylipainoa. Hänen omasta mielestään hän on hiukan pyöreä. Olisiko vääristymä miesten omassa päässä.
https://badgirlsbible.com/weight-expectations
Kyllä tuohon ihannepainoon vaikuttavat myös kulttuuriset tekijät. Länsimaissa miehen ideaalinen paino ei ole siellä BMI-tason alapäässä.
Olen ollut itse nuorena tuolla BMI-asteikon alapäässä, ja lähes poikkeuksetta on luonnehdittu laihaksi. BMI-tasossa 23-25 olen saanut myös kuulla olevani hoikka. Ihmiset ovat mm. kauhistelleet, jos olen sanonut, että pitäisi pudottaa painoa, jotta vaatteet mahtuvat päälle.
Kehonkoostumus vaikuttaa tosi paljon. Jos on ns. "laiha läski" ja kehon lihasmassan määrä on olematon, näyttää rasvakudos huonolta, vaikka BMI olisi matala. Siitä tuli mieleen tuo ensimmäinen kuva.
Itse treenaan n. 1x/vk salilla, mikä on lähinnä lihaskuntoa ylläpitävää kuntoliikuntaa. Mikään lihaskimppu en todellakaan ole, mutta kyllä BMI on kivunnut tuonne 24-25 paikkeille. Tässäkään painossa mahassa ei ole juuri yhtään ylimääräistä läskiä ja vaatekoko on S.
Naisilla on luonnostaan enemmän rasvakudosta. Tietenkään BMI 25 nainen ei voi olla niin kiintejä kuin BMI 25 mies ihan jo pelkästään biologisista syistä.
Olen myös havainnut, että nuoret ovat entistä isokokoisempia, vaikka eivät olisikaan lihavia. Voi siis olla, että sen vuoksi yhä harvempi mahtuu nykyisin noihin indekseihin.
Mulla näkyy 3 kuvaa allekkain. Ei ole mitään oikean ja vasemmanpuolista.
Vierailija kirjoitti:
Mulla näkyy 3 kuvaa allekkain. Ei ole mitään oikean ja vasemmanpuolista.
Siis 2 allekkain siinä jälkimmäisessä linkissä
Mulle se eka näyttää normaalilta. Mutta asunkin Turussa. Jossain Savossa on pulleammat miehet ja silmä varmaan tottuu vatsakumpuihin. Siellähän jo pikkupojatkin on pulskia.
"Rautavaaralla jopa yli puolet, Vieremällä ja Sonkajärvellä yli 40 prosenttia sekä muun muassa Suonenjoella, Kiuruvedellä ja Vesannolla lähes 40 prosenttia 2–16-vuotiaista pojista on ylipainoisia."
Mun mies on painoindeksiltään 19. Hän on pitkä ja aika leveäharteinenkin. Näyttää mun silmään ihan normaalilta.
Minulle on ihan totaalisen yhdentekevää, onko joku vartalonmalli muiden mielestä hoikka, normaali, tukeva vai jotain muuta. Eihän se vaikuta omaan elämääni millään tavalla!
Oman miesmakuni tunnen. Se on pikemmin tanakka tai jopa tukeva kuin hoikka. Olennaista kuitenkin, että on luonnostaan leveämmät hartiat kuin lantio.
Tuolla hoikalla miehellä on aivan liian naisellinen vyötärön kaari. En muutenkaan voisi kuvitellakaan haluavani seksiä tuon näköisen miehen kanssa, mutta tuo kaari tekee hänestä vielä erityisen epämiellyttävän näköisen.
Emmä tiedä, olen nainen, BMI 20 ja hirvittävän usein painoani kauhistellaan (toki useimmat ihmiset eivät minunkaan kuten eivät kenenkään painoa kommentoi). Sanotaan siis hirmu pieneksi, laihaksi jne. Ilmeisesti moni ajattelee, että lyhyen naisen normaalipaino on yhtä leveä kuin pitkä. Toki olen pieni ihan pituuteni puolesta, mutta normaalipainoinen. Miksi ihmeessä pituutta olisi terveellistä kompensoida painolla?
Mieheni 180 ja paino vaihtelee 60-65 välillä eli on välillä alipainon puolella. Pidän häntä toki haluttavimpana kun painoakin on normaalisti, mutta en syty yhtään lihavammista eli mieluummin hoikka kuin roiman vatsakas mies. Miehelläni on myös pitkät jalat, joten ei näytä niin hirveän laihalta. Ja kasvukäyrät näyttäisi lapsille periytyneen meidän väliltä, mikä on hyvä sekin terveydellisesti ☺️
Aloituksen ensimmäinen kuva on kyllä ihan selvästi normaalipainoinen eikä laiha. Ainakin näin normaalipainoisen naisen silmissä, varmaan ne minun "laihuuttani" kommentoivat pitäisivät laihana sitäkin. Useimmat ihmiset eivät pidä meteliä tästä aiheesta, joten eiköhän tässäkin tule vähemmistön mielipide eniten kuulluksi. Varmasti on paljon ihmisiä, jotka pitävät tervettä vartaloa terveimmän näköisenä, eipä vain tule sellaisesta hölötettyä vs. vääristyneen kehonkuvan omaavien aloitusten ja puheen määrä itseään kiinnostavasta aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Miesmaku tuntuu olevan suhteessa naisten omaan elopainoon. Mitä isompia naiset ovat, sitä isompia toivotaan miesten olevan.
Se on kyllä törkeää että normaalipainoisia kutsutaan laihoiksi tai alipainoisiksi ja mietitään syövätkö he mitään, kun taas lievästi ylipainoista pidetään "sopivan jykevänä".
Enpä tunnista moista. Miesmakuni (mieluummin tanakka kuin hoikka) on ollut aina sama täysin riippumatta omasta painostani (alimmillaan aikuisiällä 47 kg).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eka linkki on laihaläski. 2. linkissä vasemmanpuoleinen läski. OIkeanpuoleinen taas hoikka ja ihan hyvässä kunnossa.
Lievästi ylipainoinen on naisten silmissä hoikka. Uusi normaali.
Ok, hyvä tietää.
Ihna ihme homma, miten miesoletettu tekee aloituksen ihan päivänselvästä asiasta, josta paradoksaalisesti nimenomaan miehet aina jaksavat jauhaa. Kuvat todistavat vain ja ainoastaan sen, että BMI ei ole paras mittari, koska se ei huomioi lihaksen osuutta painosta. Ekassa kuvassa on aika lihakseton nuori mies, naisista käytetään sanaa laihaläski, kyseinen mies on just sitä. Tokassa kuvassa mies on onnistunut pudottamaan painoaan enimmäkseen rasvasta, joten hänen BMI on ylipainon puolella lihasten vuoksi. Lisäksi haluaisin huomauttaa, että sekin on ihme, miten tässä yhteydessä miesoletetut eivät paasaa kuvakulmista ja muista seikoista. Jos jälkimmäisestä miehestä otettaisiin jälkeen-kuva rennommissa tunneimissa, saattaisi lopputulos olla vähemmän mairitteleva. Nyt hän kyllä kuvassa NÅYTTÄÄ jopa hoikalta, mutta, summa summarum, hänellä on lihasta ja hän on tietyssä kuvakulmassa ja poseeraa.
Ei ole kuin yksi kuva näkyvissä.