Vinkkejä laihduttajan nälän hallintaan?
Tarkoitus on laihduttaa n. 6 kg, puolesta kilosta kiloon viikossa. Kaksi kiloa on jo lähtenyt. Nälkä on ärsyttävä tunne ja haluaisin vinkkejä sen hallintaan. Eli onko kenelläkään antaa mitään vinkkejä? Älkää käskekö karpata tai nauttia järkkymääriä proteiinia, koska elimistöni ei kestä sellaisia (kokeiltu on). Onko jotain kuituvalmisteita tai mitähän "tyhjää" voisi syödä vatsan täytteeksi? Riisikakkuja? Mitä lääkkeitä tai luontaistuotteita voisi käyttää tukena? Liikunta saa nälkäni ihan järkyttäväksi, joten olen nyt laihduttamisen aikana joutunut vähentämään liikuntaa, mikä sinänsä hassua. Aina niinä aikoina, kun olen liikkunut paljon, painoni on noussut. Nyt liikun kohtuullisesti, 3 krt tunnin viikossa.
Kommentit (25)
Ota hitaampi painonpudotustahti niin ei tarvitse kärsiä nälästä. Tuloskin on todennäköisesti pysyvämpi.
No se just se, että usein mutta vähän.
Se, että saa jotain energiaa elimistöön tietyin väliajoin, estää sen suuren nälän tulemisen kokonaan.
Olen laihduttanut 40 kg joten kokemusta on... Mullakin oli pakko välttää kävelyä kovempaa liikuntaa niin kauan kuin paino putosi, koska muuten sitä nälkää eri hillinnyt mikään.
Sen lisäksi vaan tahdonvoimalla siesin nälän ja yritin harhauttaa huomion siitä tunteesta tekemällä jotain kivaa kuten Netflix katselu, somen selailu, tietokonepelit.
Niille keille sopii toki ketoosi auttaisi, eli niin vähän hiilareira että menee ketoosiin. Itselleni ei sovi, aurallinen migreeni alkaa iskeä joka päivä kun muuten on ehkä kerran kuukaudessa.
Nälkä on merkki siitä, että pitää syödä. Mielellään jotain terveellistä ihan kunnon ruokaa,vaikka riisiä ja kanaa.
Vierailija kirjoitti:
Se, että saa jotain energiaa elimistöön tietyin väliajoin, estää sen suuren nälän tulemisen kokonaan.
Itselläni just toisinpäin eli 16/8 pätkäpaasto. Keho menee kunnolla välillä paastotilaan eikä odota ruokaa suusta sisään.
Itselleni on sopinut kaurapuuro. Muut viljat lihottaa kaura ei. Ilmeisesti siksi, koska se ei sisällä gluteenia. Vie nälän. Sitten vähäkaloriset vihannekset.
Proteiinia kalasta, kanasta, raejuustosta esim. Mutta tämä on tietenkin henkilökohtaista mikä kenellekin sopii ja millä laihtuu.
Syö muutama suklaakeksi. Se auttaa nälänhallintaan. Muttei siihen laihdutukseen...
Nälkä ei ole vaarallista. Opettele elämään sen kanssa. Ei ihmisen kuulukaan olla koko ajan kylläinen.
Kun minulla on ruoka-ajan ulkopuolella nälkä, juon ison lasin kylmää vettä ja keksin itselleni jotain puuhaa. Kummasti se nälkä aina menee ohi.
Tässä joku mainitsi pätkäpaaston. Minullakin se on auttanut nälän ja mielitekojen hallintaa. Syön illalla viimeisen kerran ennen klo 19 ja seuraavan kerran seuraavana päivänä klo 11 jälkeen. Hyvin menee ja paino putoaa. Siis: syömisikkunankaan aikana ei ole juuri mielitekoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni just toisinpäin eli 16/8 pätkäpaasto. Keho menee kunnolla välillä paastotilaan eikä odota ruokaa suusta sisään.
Ja se välipaasto on oikeasti hyödyllistä suolistolle: https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/ef625798-2f69-4e7d-8e88-e235eb5e12…
Kaalit, pavut, tofu ja kalorittomat limut sekä vissyt. Vatsassa on lähes jatkuva "täysi olo".
Minäkin neuvoisin hidastamaan tahtia. 200 - 300 grammaa on todella hyvä tahti. Eihän sinulla mitään kiirettä ole, koska et aio kuitenkaan palata vanhoihin tapoihin, eikö totta.
Sillon kun itselleni tulee semmoinen olo että tekisi mieli syödä vähän jotain (yleensä tekisi makeaa mieli...) otan ison tuopillisen vettä viereeni. Tai keitän teetä tai kahvia. Sekä muistutan itseäni että on vain muutama tunti seuraavan syömishetkeen (minulla ei mitkään paastot toimi), joten kestän sen kyllä.
Söin juuri broilerin koiven , porkkanan,punajuuri ja perunalohkoja ( kaikki uunijuureksia)+ 1 ruisleipäpala ja vettä. Tiedän ,ettei ole nälkä koko päivänä. N klo 17.00 juon ip kahvin kera ohuen pullasiivun ja illlalla 1 ruisleipäpala ,jossa päällä kalkkunasiivu ja vakosipuinkynsi murskana. Leivän päällä aina ohuesti beceliä.
Tosi hyvä ja täys olo koko päivän, tiedän. Pituus 165cm ja painan 61kg. Käyn tänään 5km lenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kaalit, pavut, tofu ja kalorittomat limut sekä vissyt. Vatsassa on lähes jatkuva "täysi olo".
Ei kalorittomia limuja olekaan. Parempi opetella juomaan vettä tai teetä ilman maitoa tai sokeria. Auttaa myös painonhallinnassa pidemmän päälle. Maidossakin on ihan hurjat kalorimäärät jos useamman lasillisen päivässä juo.
Mulla on hyviä kokemuksia Konjak-kapseleista. En tiedä onko se itse ne kapselit, vai se vesimäärä mitä niiden kanssa pitää juoda (juon 0,4 litran mukillisen puoli tuntia ennen ruokailua), mutta pääasia, että vatsa tuntuu täydeltä.
Mä teen myös smoothieita. Kun laittaa paljon vihreitä tai muuten vain vähäkalorisia ainesosia, niin ne on tosi kevyitä, mutta täyttävät vatsaa. Mun lempparit on selleri-punajuuri-omena-pinaatti ja selleri-vihreäpapu-ananas-pinaatti. Noiden pääainesosien lisäksi laitan usein jotain muitakin leftovervihreitä, kuten parsakaalia tai herneitä. Näitä voi juoda vaikka kuinka paljon päivässä, eikä tunnu missään. Salaatteja koitan välttää, ja käyttää ravinnerikkaampia ainesosia.
Mä menen tällä hetkellä pelkillä smoothieilla. Aamuisin smoothie on täyteläisempi - leseitä, banaani ja maapähkinävoita. Noita muita menee 4-6 päivän aikana. Liputan "vähän, mutta usein" -taktiikan puolesta, ainakin se tuntuu toimivan itselläni.
Nesteenä kaikkiin käytän Alpron Almond no sugars -juomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse syön 2-3 kertaa päivässä kunnon annokset, eikä ole ollenkaan nälkä tässä välillä tai muutenkaan mielitekoja. Suosittelen!
Kuuntelin kirjan Irti makeanhimosta ja aloin toteuttaa sen ohjeita, vaikka en paljon makeaa syönytkään. Ei laihduttaessa kuulu tuntea nälkää! Mun sääntö on seuraava: syön kolmen tunnin välein. Yöpaasto 11 h. Syön puhdasta prosessoimatonta ruokaa. Sokeria en käytä mihinkään missään muodossa, ei edes ketsuppia. Ei mehuja, limuja, ei alkoholia, ei vehnää. Syön joka päivä nyrkillisen marjoja, kourallisen pähkinöitä, lusikallisen siemeniä. Leipää 2 palaa päivässä. 2 hedelmää päivässä. Vihanneksia vaihtelevasti joka aterialla. 2 kananmunaa päivässä. Rasvaa saa käyttää reilusti, mielellään oliiviöljyä ja luomuvoita. Joka aterialla on oltava hyvää rasvaa, proteiinia ja hyvää hiilaria. Yötä vasten voi syödä kevyemmin, esim puuroa.
Teen aina nätin ja värikkään annoksen ja syön rauhallisesti ja tiedostaen. Olen ruoasta kiitollinen. Näillä konsteilla olen energinen koko päivän ja nukun hyvin. Kaikki veriarvoni ovat priimaa.
Ai niin ja voimaharjoittelua kolme kertaa viikossa 30 min. Se buustaa aineenvaihduntaa. Tolkuttoman kävelemisen olen jättänyt. Nautin kyllä luonnosta ja ulkoilusta, mutta kävely tuntitolkulla on turhaa. Aktiivinen arki ja vo8maharjoittelu riittää.
Tsemppiä!
Kiitos, tässä on tullut paljon hyviä vinkkejä! Hitaampi laihdutus ei motivoi, koska haluan nopeasti takaisin omat vaatteet päälle. Etätyön, hirveän stressin ja huonojen yöunien seurauksena varmaan nuo kilot yhtäkkiä tulivat ja vatsa on kuin raskaana olevalla (lihon lähinnä vatsasta). En ole makeiden perään, ihan tavallista ruokaa syömällä ne kilot tulivat.
Join äsken teetä ja tein smoothien leseillä, niin se vähän vei pahimpaa nälkää. Yritän monesti lykätä päivällisen syömistä myöhempään, koska illalla se nälkä on yleensä pahin. Pätkäpaastoakin ehdin kokeilla, ei ole minun juttu kyllä :(
Pitää tutustua esim. noihin Konjac-kapseleihin. Sitä ja samankaltaisia tuotteita myyvät sivustot vaan tuntuu vaan niin huijaukselta, pitää etsiä luotettava.
Tuo 2 kg on nyt lähtenyt kahdessa viikossa eli kilon viikkovauhtia on menty! Kun mietin, että vaaka näyttää ensi viikolla taas kilon vähemmän, se todellakin motivoi!
Ei mitään muuta vinkkiä, kuin että yritä tehdä jotain sellaista, joka vie ajatuksesi pois syömisestä.