Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kukaan ei vaikuta olevan moksiskaan maskittomuudestani

Vierailija
13.03.2021 |

Voiko tällainen johtua omasta käytöksestäni, eli pidän etäisyyttä muihin, jos yskin niin yskin paksun huivin sisään? Näytän kyllä myös kiltiltä ja ystävälliseltä ja ihmiset ovat aina uskaltautuneet kysymään minulta rahaa bussilippuun, reittiä paikkaan X tai ottamaan ylähyllyltä tuotteen kaupassa. Mutta erikoista on se, etten tosiaan koskaan käytä maskia muualla kuin töissä (jossa on maskipakko) ja silti ihmiset tuntuvat käyttäytyvän minua kohtaan suopeasti. Tänäänkin joku maskimummeli jutteli minulle ostoksestani :)

Voiko olla oikeasti niin, että oma käytös ja persoona vaikuttavat enemmän kuin maski?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, onko tullut mieleen, että he olettavat sulla olevan astma, paniikkihäiriö tai muu lääketieteellinen syy olla käyttämättä maskia? Mä olettaisin niin enkä siksi viitsisi äyskiä maskittomille.

Vierailija
22/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä riskiryhmäläisenä ja riskiryhmäläisten tyttärenä olen moksis.

Saanko kysyä, miksi et ystävällisenä ja mukavana ihmisenä käytä maskia? Etkö siis kuitenkaan oikeasti välitä lähimmäisistäsi?

Miksi et käytä kaupassa hengityssuojainta?  Ja vanhempasi? Mä en edelleenkään tajua, miksi riskiryhmäläiset eivät halua kunnolla suojata itseään, jos on pakko asioida paikoissa, missä on muita ihmisiä. Viime keväänä, kun hengityssuojaimia oli tosi vaikea saada ja hinnat pilvissä, investoin niihin kuitenkin sen verran, että olisi riittänyt mulle ja vanhemmilleni, jos mun olisi ollut pakko lähteä viemään vanhempiani käymään esimerkiksi lääkärissä. Onneksi ei kuitenkaan tarvinnut. Mutta esimerkiksi nyt, kun kävivät hakemassa ekan rokotteensa, pitivät koko ajan hengityssuojainta. Eivät todellakaan luottaneet siihen, että muiden maskit olisivat suojanneet heitä saamasta tartuntaa. 

Minä, mun vanhempani, siskoni, tyttäreni, poikani, miniäni ja kaikki riskiryhmiin kuuluvat työkaverini käyttävät hengityssuojaimia eikä mitään kangas- tai kuitupaperiläpyköitä. 

Kyllä minä käytän FFP-tason suojaimia aina, kun joudun poistumaan kotoani. 

Vanhempani ovat hoivakodissa, jossa heidät suojataan niillä toimenpiteillä, jotka kulloinkin ovat siellä voimassa.

Kaikkia ei onnistuttu viime vuonna suojaamaan, vaan hoivakodissa kuoli usea asukas. Minun vanhempani säästyivät ja pääsevät pian rokotettaviksi. Oma vuoronikin lähestyy.

En puhunut niinkään omasta puolestani vaan kaikkien, jotka joutuvat pakosta liikkumaan ihmisten ilmoilla.

Kun vastuullinen kansalainen käyttää maskia toisten ihmisten turvaksi, olisi kohtuullista, että muutkin vastavuoroisesti vetäisivät maskin kasvoilleen.

Tällaisella toiminnalla olisi erittäin huomattava tartuntoja vähentävä vaikutus.

t. nro 2 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taudin leviäminen on nyt rajua.

Jokainen voisi miettiä, millaiset ihmiset tartuntoja aiheuttavat: ne, joilla ei ole kasvomaskia, vai ne, joilla kasvomaski peittää nenän ja suun ja pysäyttää näin aivastukset ja pärskähdykset.

Ihan maalaisjärki riittää, tässä kohtaa ei tarvita tarvita virologian tai tartuntatautien tutkintoa.

Vierailija
24/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että ajattelen sinun olevan vain yksinkertaisesti tollo, joka ei välitä kenestäkään muusta kuin itsestään ja siksi en jaksa edes reagoida. Ei helmiä siolle-sanonta kuvaa toimintaan. Ei vaan jaksa.

Vierailija
25/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä riskiryhmäläisenä ja riskiryhmäläisten tyttärenä olen moksis.

Saanko kysyä, miksi et ystävällisenä ja mukavana ihmisenä käytä maskia? Etkö siis kuitenkaan oikeasti välitä lähimmäisistäsi?

Miksi et käytä kaupassa hengityssuojainta?  Ja vanhempasi? Mä en edelleenkään tajua, miksi riskiryhmäläiset eivät halua kunnolla suojata itseään, jos on pakko asioida paikoissa, missä on muita ihmisiä. Viime keväänä, kun hengityssuojaimia oli tosi vaikea saada ja hinnat pilvissä, investoin niihin kuitenkin sen verran, että olisi riittänyt mulle ja vanhemmilleni, jos mun olisi ollut pakko lähteä viemään vanhempiani käymään esimerkiksi lääkärissä. Onneksi ei kuitenkaan tarvinnut. Mutta esimerkiksi nyt, kun kävivät hakemassa ekan rokotteensa, pitivät koko ajan hengityssuojainta. Eivät todellakaan luottaneet siihen, että muiden maskit olisivat suojanneet heitä saamasta tartuntaa. 

Minä, mun vanhempani, siskoni, tyttäreni, poikani, miniäni ja kaikki riskiryhmiin kuuluvat työkaverini käyttävät hengityssuojaimia eikä mitään kangas- tai kuitupaperiläpyköitä. 

Kyllä minä käytän FFP-tason suojaimia aina, kun joudun poistumaan kotoani. 

Vanhempani ovat hoivakodissa, jossa heidät suojataan niillä toimenpiteillä, jotka kulloinkin ovat siellä voimassa.

Kaikkia ei onnistuttu viime vuonna suojaamaan, vaan hoivakodissa kuoli usea asukas. Minun vanhempani säästyivät ja pääsevät pian rokotettaviksi. Oma vuoronikin lähestyy.

En puhunut niinkään omasta puolestani vaan kaikkien, jotka joutuvat pakosta liikkumaan ihmisten ilmoilla.

Kun vastuullinen kansalainen käyttää maskia toisten ihmisten turvaksi, olisi kohtuullista, että muutkin vastavuoroisesti vetäisivät maskin kasvoilleen.

Tällaisella toiminnalla olisi erittäin huomattava tartuntoja vähentävä vaikutus.

t. nro 2 

Mä ajattelen eri tavalla. Tavallinen maski toki estää sylkipisaroita lentämästä maskia kauemmas ja lyhentää maskin läpi aerosolina menevien virusten lentomatkaa. Mutta maskin sivuilta pöllyää koko ajan viruksia ulos täysin vapaasti.  Minäkin puhun niiden puolesta, jotka joutuvat pakosta liikkumaan ihmisten ilmoilla, mutta ovat fiksoituneet kangas-  tai  kuitupaperilärpäkkeisiinsä kuin halinalleen tai kaulassaan roikkuvaan hopeiseen ristiin. Uskovat, että jos kaupan kassajonossa tai bussissa viereen istuvallakin on halinalle mukana tai hopeinen risti kaulassa, on turvassa pahalta koronavirukselta. Jos bussissa viereesi istuu joku, jolla on koronatartunta ja kirurginmaski naamallaan, maskin sivuista hän pöllyttää koko ajan virusta juuri siihen, missä sinä istut. Jos sullakin on samanlainen maski, hengität koko ajan hänen viruksiaan oman maskisi sivuista. 

Maailmassa on jo alueita, joissa ffp2:t on pakollisia. Ei enää halinalleja eikä hopeisia kaularistejä. Eikä tavallisia maskeja. 

Vierailija
26/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko maskittomuutesi hätähuuto?

Haluatko, että sinut huomataan?

Vierailija
27/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän ymmärtää niitä, jotka (tässäkin ketjussa) sanovat välittävänsä vain itsestään ja omista läheisistään.

Sellainen ajatus ei kuitenkaan kanna kovin pitkälle.

Joku muukin maskiton voi ajatella vain itseään ja aloittaa tartuntaketjun, joka lopulta jotakin kautta johtaa juuri sinun haavoittuvaan äitiisi, isääsi, puolisoosi, lapseesi tai muuhun rakkaaseesi.

Me olemme tässä kirjaimellisesti samassa veneessä ja aivan jokaisesta meistä riippuu, kuinka tämä lopulta päättyy.

Vierailija
28/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritän ymmärtää niitä, jotka (tässäkin ketjussa) sanovat välittävänsä vain itsestään ja omista läheisistään.

Joku muukin maskiton voi ajatella vain itseään ja aloittaa tartuntaketjun, joka lopulta jotakin kautta johtaa juuri sinun haavoittuvaan äitiisi, isääsi, puolisoosi, lapseesi tai muuhun rakkaaseesi.

Me olemme tässä kirjaimellisesti samassa veneessä ja aivan jokaisesta meistä riippuu, kuinka tämä lopulta päättyy.

Emme me ole samassa veneessä. On meitä, jotka ihan itse suojaamme itsemme ja läheisemme. Ja sitten niitä, jotka odottavat muiden suojaavan heidät ja heidän läheisensä. 

Vierailija
29/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taudin leviäminen on nyt rajua.

Jokainen voisi miettiä, millaiset ihmiset tartuntoja aiheuttavat: ne, joilla ei ole kasvomaskia, vai ne, joilla kasvomaski peittää nenän ja suun ja pysäyttää näin aivastukset ja pärskähdykset.

Ihan maalaisjärki riittää, tässä kohtaa ei tarvita tarvita virologian tai tartuntatautien tutkintoa.

Minulla ei ainakaan ole tapana pärskiä. Enkä kyllä ole huomannut muidenkaan harrastavan.

Vierailija
30/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa näkyvästi pöyristyä kaikista maskittomista, voihan sille oikeakin syy olla. 

Mutta ei se tarkoita etten "olisi moksiskaan".

Vierailija
31/31 |
13.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme me ole samassa veneessä. On meitä, jotka ihan itse suojaamme itsemme ja läheisemme. Ja sitten niitä, jotka odottavat muiden suojaavan heidät ja heidän läheisensä. 

Jos sinä ja porukkasi "ihan itse" ainoina suojelette läheisiänne, se ei paljon hyödytä jos kaikki muut elävät kuten ennenkin.