Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt menee HERMOT lapsen kanssa!

Vierailija
10.08.2006 |

6½kk:n ikäinen poikani ei yhtäkkiä suostu enää syömään. Kun annan ruokaa suuhun niin pärisyttelee huuliaan niin että ruoka lentää joka paikkaan. Tekee näin joka kerta. Jos olen vihainen niin poika alkaa vaan nauraa. Yritin myös olla kiinnittämättä huomiota koko asiaan, mutta sekään ei auttanut.

Olen antanut ruokaa lämpimänä ja kylmänä, ei kelpaa silti. Ehkä sieltä on hampaita tulossa, mutta täytyyhän lapsen silti syödä!

Onko teillä jotain hyviä neuvoja? Olen ihan toivoton ja pinna vaan palaa lapsen kanssa... :(

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kokemusta siitä että lapsi on syömättä 1,5kk ja syy oli hampaat... eikä siihen sanottu neuvolassakaan mitään, ja minä olin hermo heikko kun lapsi ei syö ja on muutenkin pieni ja hoikka tapaus...

Vierailija
2/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoan ruokaa. Jos ei syö, ei syö. Ei siihen kannata enempää hermoja uhrata. Kyllä lapsi sitten syö kun kova nälkä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis meinaan että pitkään... pari kertaa ei auta. Hiljalleen muksu keksii jotain muuta hauskaa ja lopettaa tuon, jos et itse rohkaise. Ei siihen oikein mikään muukaan auta :(

Vierailija
4/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkuin varmaan tiedät. Kokeileppa huumorin avulla. Eikä lapsi itseään nälkään tapa. Meneekö maito, se on kuitenkin pääasia? Kyllä se menee pian ohi, koita pysyä rauhallisena vaikka kuinka ärsyttää. Tsemppiä!

Vierailija
5/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitin neuvolassa aivan samaa ja neuvolantäti, joka oli tosi symppis ja kiva ihminen, sanoi, että ei Suomessa lapset pääse nälkään kuolemaan. Eli jos joku ruoka jää väliin, niin kyllä vauva pitää huolta siitä, että saa seuraavalla enemmän. Riittää, että on terveellistä ruokaa tarjolla. Luultavasti lapsesi tekee hampaita.

Vierailija
6/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maito kelpaa, ei hätä ole kovin suuri. Tarjoa soseita niin paljon kuin sinne uppoaa ja maitoa päälle. Muista kuitenkin aina aloittaa soseilla, jotta lapsi ei oppisi " helpolle" . Voisit myös kokeilla antaa lapselle jo lusikan käteen, jolloin hänen huomionsa voisi suuntautua muuhun kuin syömiseen.

Minusta tilanne ei kuulosta kovin pahalta, mikäli lapsi on niin virkeä, että naureskelee. Hän on varmasti saanut ihan tarpeeksi ravintoa.

Vierailija
7/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeää, ettei ruokahetkestä tule ikävä kokemus tai taistelua!

En enää muista, voisiko tuon ikäiselle jo antaa jotakin sormiruokaakin? Kysy vielä neuvolasta lisäohjeita.

Voisiko lapsella olla korvatulehdus? Silloinhan voi heittäytyä syömättömäksi. Ei ehkä ole, jos kuitenkin vain naureskelee hyväntuulisena?

Imetätkö vielä? Ehkä lapsi saa vielä niin paljon maitoa, ettei hänellä oikeasti ole nälkä. Näin ainakin meillä oli. (Kiskoivat maitoa rinnasta öisin ilmeisesti roppakaupalla..)

Yritä ottaa iisisti. Tuon ikäisellä on vielä kiinteiden syöminen totuttelua. Kyllä se siitä käynnistyy. Pitäkää vaan ruokahetket rauhallisina ja mukavina. Vaikka ymmärrän kyllä, että hermoa äidillä kiristää.

Vierailija
8/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinän sen takia varmaan hermot on kireellä ton syömisen kanssa, kun viime neuvola kerralla oli painoa tullut niin vähän, että pitäis kiinnittää enemmän huomiota tähän syömiseen...

Vierailija
9/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolivuotias lapsi ei tee tahallaan kiusaa, vaan harjoittelee taittojaan. Hänellä on hauskaa, sinulla siiivoamista ja kurjaa...Nälkäinen lapsi syö aivan varmasti, siitä ei tarvitse huolehtia, että lapsi nälkää näkisi...Valitettavasti en osaa neuvoa, paitsi että voisit yrittää näyttää mallia, miten sinä syöt, antaa lapsen kokeilla itse syödä lusikalla (sotkuista hommaa sekin) jne. Koita kestää, tämä menee kohta ohi!

Vierailija:

6½kk:n ikäinen poikani ei yhtäkkiä suostu enää syömään. Kun annan ruokaa suuhun niin pärisyttelee huuliaan niin että ruoka lentää joka paikkaan. Tekee näin joka kerta. Jos olen vihainen niin poika alkaa vaan nauraa. Yritin myös olla kiinnittämättä huomiota koko asiaan, mutta sekään ei auttanut.

Olen antanut ruokaa lämpimänä ja kylmänä, ei kelpaa silti. Ehkä sieltä on hampaita tulossa, mutta täytyyhän lapsen silti syödä!

Onko teillä jotain hyviä neuvoja? Olen ihan toivoton ja pinna vaan palaa lapsen kanssa... :(

Vierailija
10/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on että lapsi juo...

meiän tyttö oli parhaimmillaan syömättä kuukauden. sillontällön meni jogurtti,leivän palanen,hedelmäsosetta... mutta vain vähä kerrallaan.

lapsi saa tarpeeksi maidosta elääkseen, eläähän aikuinenkin ilman ruokaa muttei ilman juomaa :P

hampaita tekee, tai sitte maha on kipeä.. ilmavaivoja tms.

huutamalla,hermojen menetyksellä et voita mitään,lapsi alkaa inhoamaan ruokahetkeä.

niinkuin joku sanoi rauhoitu ja lähde kävelylle joko lapsen kanssa tai viet vaikka mummolaan hoitoon siksi aikaa..,

kyllä se ohi menee.

niin ja meiän tyttö on hyvinki pieni ja siro lapsonen eikä ole nälkään kuollut ;)

Vierailija
11/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tapahtuu vuoden kuluttua, kun lapsesi on 1,5-vuotias!!

Lapsesi saa ehkä hampaita, jonka vuoksi ruoka ei maistu.

Vierailija
12/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun vauva on ' pyöree' ja nyt on sit jonain kuukautena tullu vähän vähemmän painoa, niin voi olla että lapsi vauvapyöreyden jälkeen on menossa kohti normaalia hoikkaa painoaan. Jos vauva on jo valmiiksi hoikkanen, niin sitten ongelma on todellinen.

Ymmärrän hyvin että syömisen kanssa voi mennä hermot, vaikka kyseessä on vauva. Jos takaraivossa jyskyttää huoli lapsen kasvusta niin hermot menee herkästi. Koita kestää. Sanoit että kun olet vihainen niin lapsi nauraa.. oletan että tarkotit että esität vihaista... kulmat kurtussa ja silleen =) Se on tuon ikäisen mielestä vain hauska leikki.

Vierailija
13/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä hän saa ainakin energiaa. Mutta tarjoa kuitenkin ensin ruokaa ja vast tuputtelun jälkeen velliä.

Vierailija
14/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä mössöillä et kuitenkaan saa vauvan painoa nousemaan, vaikka söisi miten paljon. Mössöissä nimittäin on vähemmän energiaa kuin rintamaidossa. Liian vähäinen maidon osuus voi muuten myös vaikuttaa siihen, että paino on notkahtanut. Mutta useimmilla lapsilla paino ' notkahtelee' ilman mitään syytä. Ei vauvat ole kuulleet käyristä, joitten mukaan pitäisi kasvaa...

Muistathan myös, että alle vuoden ikäisen lapsen pääasiallinen ravinto on maito (rinnasta tai korvikkeena). Mössöt ja muut ovat lähinnä syömisen opettelua varten.

Sormiruokina voit tarjota esim. maissinaksuja, banaania ja muita pehmeitä hedelmiä, pehmeäksi keitettyjä kasviksia jne...

Tiedän, että lapsen syömättömyys on yksi ärsyttävimmistä asioista (muut ovat nukahtamisongelmat ja pottatreenit). Siihen kun ei aikuinen voi vaikuttaa oikein millään. Pakko vaan kestää ja toivoa, että ongelma katoaisi ennen kuin itseltä menee hermot.

Vierailija
15/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tapellaan 3 vuotiaan kanssa syömisestä!!! =(

Vierailija
16/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai saa jatkaa sitä koko ikänsä. Sen ikäiselle tarjotaan ruokaa ruokaaikoina, jos ei maistu niin sitten seuraavalla aterialla uudestaan. Lopulta alkaa maistua.

Tätä systeemiä voi noudattaa normaalisti kasvavilla lapsilla ihan pienestä asti. Meillä ei kuudesta lapsesta kukaan ole kuollut nälkään, eikä ollu mitenkään huolestuttavan laiha. Jokainen on jossain vaiheessa ollu mun mielestä kokonaan ilman ruokaa, tyyliin haukkaus leipää ja kulaus maitoa päivässä. KUitenkin kasvu on ollu normaalia eikä lapset oo mitenkään voineet huonosti. Kokeneen neuvo, ÄLÄ TAPPELE RUOASTA LASTEN KANSSA. Saat vain turhaan pahan mielen. Sitä paitsi yksi lasten ylipainon syy on se että hyvää tarkoittavat vanhemmat pakottavat syömään liikaa ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi