Miten juhlistat viikonloppua ilman alkoholia?
Olen lopettanut alkoholinkäytön, joten kaipaan jotain pientä vaihtelua ja rentoutusta viikonloppuun. Kerätään tähän erilaisia vinkkejä koronakurimus huomioiden.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, miten rentoutua kun ole dieetillä, johon ainakaan alkuun ei alko tai herkut kuulu. Sauna on ollut rempassa kosteusvaurion vuoksi joulusta, joten spa-elämyksiäkään ei ole luvassa.
Keinot on aika vähissä, kun samassa kämpässä istun aamusta iltaan töissä. Kaikki paikat kiinni. Shoppailu? Siihen ei nyt olisi varaa, enkä oikein mitään tarvitsekaan kun on tarkoitus laihduttaa takaisin edelliseen kokoon.
Miesystävä on, mutta suhde täysin väljähtänyt, vaikka se on melko tuore (10 kk). Viikonloppuiltaisin hän ei minua tapaa tai noteeraa, koska katselee poikansa jääkiekkopelejä telkkarista. Jos jollain haluan itseäni piristää, niin itse itseäni. Ja kuten huomaatte - vaikeaa tämä on.
Onko sun kaikki herkut epäterveellisiä? Syöt jotain hyvää, kohtuudella. Dieetti ei kaadu yhteen suklaapatukkaan, mutta voit myös joko pilkkoa kasviksia ja syödä raakana tai paistaa uunissa ja syödä jonkun tsatsiki-tyyppisen jugurtti-valkosipuli-kurkku (+mausteet) kastikkeen kanssa!
Varmaan tuo "syö jotain kasvistikkuja" voi ärsyttää. Muakin ärsytti joskus, mutta kun ne on helposti saatavilla niin niin niitä vaan napsii ihan mielellään!
Sinänsä ihan hyvä ohje, mutta olen jo tän päivän kalorit popsinut. Ja kauppa on sen verran kaukana, etten sinne enää viitsi illalla vaivautua. Onneksi ei kotona, repsahtaisin ja tunnesöisin, kun mies on niin välinpitämätön mua kohtaan. Tästä saankin hyvän motivaattorin päästä vanhoihin mittoihin. Joskus ehkä tulee kesä ja pääsen ihmisten ilmoille. Ei haittaisi, vaikka menisi tuollainen mies vaihtoon.
Kokemuksella nautin sillä minkä kanada laillisti. Juominen jäi ilman että olisi edes yrittänyt vähentää. . Nyt niin että vähän pakko olla laillista niin juominen on lisääntynyt ihan törkeästi. Hirveitä krapuloita kun pitää vain juoda.
Jos tästä alkaa niin ongelma on minulla. Jotain tarvii että relaa. Mitä saa laillisesti? No yhtä. Kun juon vkl olen normaali hyväksyttävä. Auta armias jos paljastan että olen yli 30 vuotta satunnaisesti pajautellut. Sehän on vähintään ongelma varsinkaan kun kovemmat aineet ei kiinosta.
Varjo elämää 30 + vuotta ei tee hyvää. Kaksi pitkää suhdetta sinä aikana. Ensimmäinen 7 ja toinen 10 vuotta niistä jompi kumpi kokeili pari kertaa. Toinen ei ikinä. Kuitenkin niidenkin piti piilotella. Tosi "kivaa" kun itse on "rikollinen". Siis piti piilotella ettei kaikki tiedä. Se on tietyllä tapaa vieläkin niin tuomittavaaettä oheistuomiot on pahemmat kuin sakot.
Mua kuulusteelle poliisille aikoinaan kun jäin kiinnin kasvatuksesta sanoin että toinen on syytön. Kirjoita vaikka että pakotin olemaan kertomatta omaan käyttöön kasvattamisesta. Ex oli vielä tylytmpi. Myönsi mun olevan pas ka jätkä joka polttaa. Muuta ei sanonut.
Ostin ankkaa sunnuntain päivälliseksi, siihen appelsiinikastike ja ankanrasvassa paistetut siivuperunat. Mustikkapiirakkaa vaniljakastikkeella.
Aamu-uinti avannossa ja takkatuli.
Täydellistä!
Taidanpa juhlistaa perjantaita ja lauantaita viskillä.
Ei päätetty yhdessä raittiutta enkä ole kenellekkään luvannutkaan. Puoliso tipottelee vapaapäivänsä "kohtuuden" rajoissa. Itsellä tipaton ollut reilu 2 vuotta eikä ole harmittanut kertaakaan. m.59
Tekemistä riittää maalla ja ilman taskumattia hommatkin tulee valmiimmiksi
Syön karkkia, juon kokistta ja katson netflixistä Arrowta
Tiedän yhden alkoholistin joka vaihtoi runsaasti kuplivaan Vichyyn.
Viikonloppu yksin. Olen tipattomalla ainakin 3 viikkoa.
Ehdin syömään vasta nyt näin myöhään, tein itselleni kaviswokin, hyvää.
Huomenna aamulla tulee putkimies korjaamaan yhden pesualtaan viemäriputken. Sen jälkeen menen joko salille tai pitkälle lenkille ja sitten uimaan, päivä kulunee pihalla käsitöitä tehden. Illalla leffa ja käsitöitä.
Sunnuntaiaamuna golfaamaan, sitten taas uimaan ja joku hyvä lounas niistä aineksista, mitä jääkaapista löytyy, loppupäivä taas pihalla, illalla saunaan ja uimaan, leffa. En tarvitse alkoholia, sipsiä enkä karkkia rentoutumiseen. On tässä jo pari kiloa pudonnut parin viikon aikana, turvotus lähtenyt nesteiden mukana.
Päätin vuodenvaihteessa jättää alkoholin. Päätöstä pohjustellessa mietin ja jotenkin pelkäsin, ettei viikonloppua jatkossa voi juhlistaa mitenkään ja perjantai tuntuu ihan samalta kuin vaikka maanantai-ilta.
Mutta omalla kohdallani siinä olikin ihan vaan kyse jostain jalustasta, jolle olin alkoholin mielessäni asettanut.
Perjantai-ilta tuntuu nykyään ihanalta viikonlopun aloitukselta ja "juhlalta", kun saunoo, varaa vähän jotain herkkuruokaa/karkkia ja valvoo hyvän kirjan tai leffan parissa ehkä vähän myöhempään kuin arkena. Kun tietää, että aamulla voi nukkua pitkään, herätä virkeänä ja levänneenä, juoda aamukahvin sängyssä kirjan parissa ja on koko päivä vapaata.
Viikonloput on niiiin paljon parempia näin, vaikka rehellisesti sanottuna en olisi todellakaan aiemmin uskonut jos joku olisi väittänyt
Kysyt työttömiltä loisilta miten ne "juhlistavat viikonlopua" ?
Miksi ihmeessä? Ei nämä mammat erota tiistaita lauantaista
Innostuin siivoamaan kirjahyllyn ja siinä meni monta tuntia :) Kiitos vinkeistä, lisääkin voi laittaa. Ongelmana juuri tuo, että kotona pyöritään etätöissä muutenkin, safka on meillä aina tärkeässä roolissa kattauksineen, niin miten voisi juhlistaa. Saunominen kivaa, mutta ei onnistu enää migreenin takia. Pitäiskö ostaa joku ulkoporeamme. Ap
Vierailija kirjoitti:
Päätin vuodenvaihteessa jättää alkoholin. Päätöstä pohjustellessa mietin ja jotenkin pelkäsin, ettei viikonloppua jatkossa voi juhlistaa mitenkään ja perjantai tuntuu ihan samalta kuin vaikka maanantai-ilta.
Mutta omalla kohdallani siinä olikin ihan vaan kyse jostain jalustasta, jolle olin alkoholin mielessäni asettanut.
Perjantai-ilta tuntuu nykyään ihanalta viikonlopun aloitukselta ja "juhlalta", kun saunoo, varaa vähän jotain herkkuruokaa/karkkia ja valvoo hyvän kirjan tai leffan parissa ehkä vähän myöhempään kuin arkena. Kun tietää, että aamulla voi nukkua pitkään, herätä virkeänä ja levänneenä, juoda aamukahvin sängyssä kirjan parissa ja on koko päivä vapaata.
Viikonloput on niiiin paljon parempia näin, vaikka rehellisesti sanottuna en olisi todellakaan aiemmin uskonut jos joku olisi väittänyt
Tämä kuulostaa aika ihanteelliselta! En pidä itseäni alkoholistina, alkoholin juominen 1-2 krt viikossa on vain tapa juhlistaa eli kohottaa tunnelmaa ja ainoa mitä oikeasti jään kaipaamaan on villi biletys vanhan kääkkämusan ja you tuben tahdissa pienessä pierussa... Sellaista tunnelmaa ei saa kyllä ilman alkoholia, mutta eipä sitä tule tehtyäkään kuin muutamia kertoja vuodessa. Yleensä alkoholi vain kuuluu illalliselle ja sitä menee pullollinen, mikä on liikaa eli ruokailun jälkeen katsotaan leffa. Pelkkä tapa, jonka pois jättäminen ei paljon muuta paitsi positiiviseen suuntaan.
En tiedä miksi alkoholi on alkanut kuulua jokaiseen viikonloppuun eikä juhlaan, näin on käynyt pikkuhiljaa ja nyt korona-aikaan joka viikonloppu. Vaikken kärsikään krapulasta, niin tuo on vain niin turhaa. Tästä ketjusta voimme kohtalotoverit poimia vinkkejä ja itse ajattelin tänään ostaa sushia, laittaa kynttilät palamaan ja juoda sushin kanssa simaa, jota jo löytyi kaupasta tai sitten kivennäisvettä viinin sijasta. Se on sikäli juhlallista, etten koskaan juo muuta kuin vettä (kalorien takia). Sitten voisi vaikka katsoa jonkun dokumentin ja lähteä yökävelylle, ellei sada vettä. Uudet rutiinit eivät vain nyt saa tuekseen mitään kodin ulkopuolista kohottavaa aktiviteettia. Toisaalta ystävien tapaamiseen viikonloppuna liittyy aina alkoholi, joten se houkutus jää nyt pois.
Mitä te aiotte tehdä tänä iltana ilman alkoholia? Ap
Ja tuo pullan leipominen tai leipominen yleensä on hyvä idea. Ehkä voisin tehdä jonkun piirakan yöpalaksi. Harvemmin tulee leivottua mitään, ruokaa kyllä laitan päivittäin. Ap
Omaan viikonloppuun kuuluu hyvä ruoka tai joku "mättö" kuten uunijuurekset eri lisukkeilla. Käyn saunassa, minne olen ostanut saunakaljan tilalle limpparitölkin tai vichyn. Katson hyvää tv sarjaa tai kuuntelen musiikkia ja tanssin. Menen ajoissa nukkumaan ja nautin siitä että nykyisin nukun hyvät yöunet viikonloppuisin, koska alkoholi valitettavasti vaikuttaa unenlaatuun merkittävästi. Jaksan seuraavana päivänä paremmin ja ulkoilla, treenata, siivota ja nähdä ihmisiä (tässä maailmantilanteessa ehkä hieman hankalaa nähdä ketään). Itsensä hoitaminen ja hemmottelu, esim kasvonaamiot yms. Usein myös herkuttelu suklaalla tai irtokarkeilla.
Jos on kumppani niin kannattaa keskustella miksi haluaa lopettaa alkoholin käytön. Oma mies ei nykyisin juo seurassani (omasta halustaan).
Netistä eri kristillisten seurakuntien messut ja kokoukset. :)
Eilen katsoin yliluonnollisen voimallisen rukouskokous-liven.
Onhan niitä paljon parempiakin päihteitä kuin alkoholi, kokeile vaikka niitä. Alkoholi on muutenkin yliarvostettu junttien päihde.
Ilman alkoholia viikonloput on pitkiä ja rentouttavia. Rentoudut vaan. Mä pistän perjantai-iltaisin joogamusiikin ja -maton ja joogaan oikein pitkä kaavan mukaan koko kropan joka lihaksen ja jumin auki. Sen jälkeen suihkuun ja nukkumaan. Lauantaiaamuna olen pirteänä hereillä aamulla jo viideltä. Teepannu puhisemaan ja sohvalle ensin chillailemaan ja katselemaan kun päivä aukeaa ikkunasta. Mies ja teinit nukkuvat kymppiin asti. Teen omia juttuja, mitä milloinkin:) Semmoiset viikonlopun avausjuhlat mulla:D
Ei oikeastaan jää jäljelle mitään nautintoja paitsi syöminen, ja sit sauna tänään illalla. Syön vaan älyttömästi kaikkea roskaa
Jos on pajauteltavaa niin alkoholia ei tarvitse. Onhan niitä muitakin nautintoja kuten suklaa ja seksi. Tosin mulle seksi on enää vain yksin. Kun ei ole sitä halkoa niin turha yrittää naisten/naisen kanssa. Laitetaan nyt vielä oiken haiseva oma kehu. Kun ei tosiaan ole sitä halkoa niin suu + sormet tekniikka on jopa omasta mielestä aika hyvää. Se naistakin pahempi kriitikko asuu mun päässä.
Jatkan vielä, että selvästi eroavat näkemykset alkoholinkäytöstä ovat aika varma tapa saada aikaan skismaa suhteessa tai torppaavat suhteen jo lähtökuoppiin, kokemusta on.