Miten juhlistat viikonloppua ilman alkoholia?
Olen lopettanut alkoholinkäytön, joten kaipaan jotain pientä vaihtelua ja rentoutusta viikonloppuun. Kerätään tähän erilaisia vinkkejä koronakurimus huomioiden.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan jää jäljelle mitään nautintoja paitsi syöminen, ja sit sauna tänään illalla. Syön vaan älyttömästi kaikkea roskaa
Eikö ketjusta löytynyt yhtään sopivaa vinkkiä syömisen tilalle? Hsrmi, mutta ehkä tulee lisää vinkkejä, jotka sopivat juuri sinulle. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ostin ankkaa sunnuntain päivälliseksi, siihen appelsiinikastike ja ankanrasvassa paistetut siivuperunat. Mustikkapiirakkaa vaniljakastikkeella.
Aamu-uinti avannossa ja takkatuli.
Täydellistä!
Tuo on kyllä luksusta. Pääsispä mökille! Veteen pulahtaminen on kyllä upea kokemus, vaikken avantoa ole kokeillutkaan. Ap
Viikonloput on palapeliaikaa! Saa rentoutua kokoamalla palapelejä. Aina ei tietenkään huvita, joten silloin pelaan sitten tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Omaan viikonloppuun kuuluu hyvä ruoka tai joku "mättö" kuten uunijuurekset eri lisukkeilla. Käyn saunassa, minne olen ostanut saunakaljan tilalle limpparitölkin tai vichyn. Katson hyvää tv sarjaa tai kuuntelen musiikkia ja tanssin. Menen ajoissa nukkumaan ja nautin siitä että nykyisin nukun hyvät yöunet viikonloppuisin, koska alkoholi valitettavasti vaikuttaa unenlaatuun merkittävästi. Jaksan seuraavana päivänä paremmin ja ulkoilla, treenata, siivota ja nähdä ihmisiä (tässä maailmantilanteessa ehkä hieman hankalaa nähdä ketään). Itsensä hoitaminen ja hemmottelu, esim kasvonaamiot yms. Usein myös herkuttelu suklaalla tai irtokarkeilla.
Jos on kumppani niin kannattaa keskustella miksi haluaa lopettaa alkoholin käytön. Oma mies ei nykyisin juo seurassani (omasta halustaan).
Meillä mies juo edelleen olutta, mutta vain saunan kanssa muutaman. Kun ruokajuomat jäävät pois niin hänenkin alkoholinkäyttönsä vähenee. Voi ottaa punkkua jos tahtoo, ei haittaa minua.
Meidän kummankaan alkoholinkäyttö ei ole käytöksen tasolla ongelmallista eli ei tule riitaa tms. Eikä käytös muutenkaan muutu kuin ehkä riehakkaammaksi ja hilpeämmäksi. Terveyshaittoja tulee silti eli jos juon kaksi pulloa viikossa (pullon siinä päivän mittaan aterialla ja sen jälkeen) niin riskiraja ylittyy moninkertaisesti. Naisen riskiraja on viisi annosta viikossa. Ap
Nostetaanpa esiin tämä ketju, jos löytyisi samaa kokeneita lisää.
Olen nyt ollut juomatta kuukauden päivät ja tuntuu uskomattoman hyvältä. Arki ja ajatus kulkee huomattavasti paremmin ja virkeämmin. Olen panostanut terveelliseen ruokaan, kasviksia lisännyt roimasti ja liikkununt melkein päivittäin. Toki nämä lisäävät vireystilaa myöskin ja painon putoaminen.
Mutta, tuo liikunta ja terveellisen ruoan suunnittelu ja ruoanlaitto ovat olleet mukavaa tekemistä myös viikonloppuisin alkoholin tilalla. Myös saunominen urheilusuorituksen jälkeen.
Olen lukenut Eckhart Tollen kirjaa Läsnäolon voima ja siitä olen myös saanut intoa pysähtyä itseni ääreen ja miettimään miten haluan hoitaa terveyttäni. Myös erilaiset aihepiiriin liittyvät youtube videot sekä netistä löytyvät tekstit ovat viihdyttäneet viinin tilalla ja antaneet lisäintoa tähän uuteen elintapaan.
Kun lopetin viinin lipityksen ja alkoholin kokonaan pois pari vuotta sitten oli suuri yllätys miten paljon tuntuu olevan vapaa-aikaa koska viinilasillisen jälkeen Olin aina tasa-raha.
Äsken kävimme töiden jälkeen uimassa fillaroimme järvelle ja sai pulahtaa lämpimään tyyneen järveen uimaan.
Se oli niiiin rentouttavaa olo oli kuin olisi nuijalla päähän saanut, positiivisessa mielessä.
Mahtava fiilis aloittaa weekend
Tässähän oli radikaalejakin ideoita. En ole ikinä ollut uskovaisten kokouksessa, se olis muuten tosi milenkiintoista katsoa tuollainen tilaisuus! Uskovaisuudessa on se hyvä puoli, että se tarjoaa uusia rutiineita alkoholisteille. Ei voi lopettaa jotain juttua, ellei ole mitään tilalle. Silloin elämä on pelkkää kärvistelyä.
Nettitilaisudesta tuli mieleen netti-standp-show ja teatterit. En ole vielä tutustunut mutta se toimisi varmasti arjesta irroittautumiseen. Joku Martti Suosalon juttu jos löytyisi. Olen fani.
Ja pilven polttaminen on kans aika villi idea. Nuoruudessa tuli joskus polteltua, mutta se jäi, kun en tuoakkaa polta. Voisin kyllä space cakes leipoa, mutta siinä on kaksi ongelmaa. Se, että on liian lainkuuliainen siihen ja se, että ajan autoa melkein joka päivä. Kannabishan poistuu elimistöstä vasta päivien kuluttua. Mutta se tuskin on aiva yhtä myrkyllistä kuin alkoholi, ellei sitten kanna perinnöllistä riskiä psykoosisairauteen, jolloin seuraukset voivat olla hyvin vakavat. Mä en kanna, se tuli jo nuorena testattua. Ap