Nelikymppiset, millaisia vanhenemisen merkkejä olette itsessänne huomanneet?
Vielä 5 vuotta sitten ajattelin, että ei nyt nelikymppinen vielä ole millään tavalla vanhentunut, mutta pah, kyllä on!
Tässä omat keskeisimmät muutokset:
1. Työpäivien jälkeen väsyttää todella paljon aiempaa enemmän
2. Urheilusta palautuminen heikentynyt todella paljon
3. Unenlaatu huonontunut dramaattisesti
4. Krapulat pahentuneet aivan järkyttäviksi
5. Erektio ei ole enää "itsestäänselvyys", vaan siihen vaikuttaa paljon erilaiset asiat
Kommentit (61)
Omituista että nelikymppisenä ensimmäinen ikääntymisen merkki näkyi mulla reisien sisäpinnoilla. Iho alkoi olla semiruttista, ainakin tietyissä asennoissa. Toinen oli kun laitoin peilin pöydälle ja kumarruin katsomaan. Naama roikkui! Sen jälkeen lopetin seksissä "ratsastamisen", vaikka ennen olin siitä tykännyt.
Vierailija kirjoitti:
On tullut ryppyjä, nivelet särkee, hiukset ovat harmaantuneet, läski keskivartalossa on lisääntynyt, suonikohjut, ilme mummommainen, univaikeudet, sydän tykyttelee, krooninen väsymys, muistivaikeudet, virtsan karkailu, näkö huonontunut, henki pihisee jne
Mulla kaikki nää, mutta vasta 50+ ikäisenä.
Harmaita, tai oikestaan valkoisia hiuksia on ilmaantunut.
Juovat silmien ulkonurkissa
Maksaläiskä toisessa poskessa
Muutama pinnallinen ohut verisuoni(?) säärissä
Herään n. klo 04.00 ja en oikeastaan nuku enää sen jälkeen
Kolesteroli on nousussa
Kyynärpäissä on rutikuivat pussit
Kuuntelen iskelmää
Katson tv-uutiset
Ei voisi vähempää kiinnostaa bilettää
20v näyttävät lapsilta
Yöuni huonontunut, hiukset harmantuu, jäseniä kolottaa. Alamäki on alkanut ja luidu kiihtyy...
- Väsyttää ennemmän kuin ennen
- Polvessa todettiin alkava nivelrikko
- Hampaita vihloo
- Panettaa enemmän kuin ennen mutta paikat ei meinaa kostua
- Kaula ja rinta on tulleet täyteen pieniä varsiluomia
- Poskeen ilmestyi maksaläiskä
- Leukaperissä on hamsterinposkien alut
Ikää 41.
Perttirenko kirjoitti:
Voimaa 2x enemmän kuin 20-vuotta aiemmin. Maasta nousee reilusti yli 200kg ilman sen kummempaa treenaamista.
Vakaa mieli, itsetunto korkeampi. Vittuilu on kuin linnunlaulua, sen kuulee jos haluaa kuulla.
Tiedän kuka itse olen ja olen nykyään kiinnostun myös muista ihmisistä henkilöinä.
Laaja kokemuspohja antaa erilailla perspektiiviä lähes kaikkiin elämän osa-alueisiin.
Vaimo on kaunis ja kiva. Entinen seksikumppani on nykyinen elämänkumppani.
Minulla oli nuorena paksu ja rasvainen iho joka nykyään on rypytön miehen iho.
Nukun tyytyväisenä kuin sika.
Ymmärsin onnekseni jo 10-vuotta sitten lopettaa kaikki päihteet. Päätös josta päivittäin kiitän itseäni.
M37
20 vuotta
10 vuotta
Ei sinne väliin yhdysmerkki kuulu!
Käyn yöllä vessassa, kääk! Luulin, että se on vanhusten juttu, mutta minä 40v. laahustan aamuyöllä vessaan.
Henkkareiden kuvassa näytän nykyään oudolta verrattuna edelliseen, 10 vuoden takaiseen, pirteään kuvaan. Perusilmeeni on jotenkin.. vaivautunut.
- Unet huonontuneet, vielä entisestäänkin
- Libido laskenut seksi evvk, miehellä erektio-ongelmia
- Varsiluomet kaulassa, kuukautiskierron lyheneminen
- Se että näyttää jotenkin väsyneeltä koko ajan
N42
Iho on kuivunut. Limakalvot on kuivuneet. Hiuksissa muutama harmaa tai oikeestaan valkoinen. Vähän väsähtänyt yleisilme.
Vierailija kirjoitti:
Harmaita, tai oikestaan valkoisia hiuksia on ilmaantunut.
Juovat silmien ulkonurkissa
Maksaläiskä toisessa poskessa
Muutama pinnallinen ohut verisuoni(?) säärissä
Herään n. klo 04.00 ja en oikeastaan nuku enää sen jälkeen
Kolesteroli on nousussa
Kyynärpäissä on rutikuivat pussit
Kuuntelen iskelmää
Katson tv-uutiset
Ei voisi vähempää kiinnostaa bilettää
20v näyttävät lapsilta
Hyvä kun mainitsit! Pinnallisia pieniä verisuonia tullut jalkoihin muutamia ja poskiin pari. Astmaattisuutta.
hö
- nukun arkisin yleensä klo 22.20 - 06.20
- viikonloppuisin menen nukkumaan klo 00:00 aikoihin ja heräilen joskus 09:00
- jos herään yöllä, katson mitä kello on ja yleensä nukahdan nopeasti uudelleen
- ei erektio ongelmia, välillä tuntuu että stondaa liiankin herkästi
- migreeni vähentynyt ja laimentunut muutaman viime vuoden aikana, ei enää rajuja päänsärkykohtauksia, 40-vuotiaana niitä oli välillä 1-2 kertaa per kuukausi, tosin ei onneksi joka kuukausi ja saattoipa olla jopa puoli vuotta ilman rajua kohtausta.
- alkoholia olen käyttänyt reippaammin joskus alle 30 vuotiaana, tätä nykyä satunnainen "biletys" annos on: pari keskikaljaa, pari lasia viiniä. En ole koskaan harrastanut juomista yksin, aina on ollut ns. sosiaalinen tilanne; kaverien kanssa mun mökillä kalastamassa/luonnossa liikkumassa, tuparit tms.
M50
Harmaata hiuksissa.
Orastavat suonikohjut pohkeissa.
Ikänäkö alkaa vaivata.
Oletteko te ketjuun vastanneet nelikymppiset kaikki siis jo yli neljänkymmenen?
Olen itse 38 v nainen ja mietin onko tässä joku romahdus kohta tulossa vai mitä. Miellän itseni pieneltä osin alkavasti jo nelikymppiseksi, kun se on kuitenkin jo ihan lähellä verrattuna kolmeenkymppiin.
-Alaselkäkivuista olen samaa mieltä, se on tullut. Tai siis selkä kipeytyy tosi helposti jos vaikka nukkuu liikaa.
-Kasvojen iho on löysempi
Oikeastaan mikään muu ei vaivaa, mutta paljon vaikuttaa myös se miten pitää itsestään huolta. Pieni painonpudotus ja liikunnallinen elämä vaikuttaa ihan kaikkeen, nukkumisesta siihen ihoon asti, kipuihin, särkyihin, kolotuksiin.
Olen itse nyt vuoden ajan alkanut ihan toden teolla huolehtia itsestäni, juuri sen takia kun ikää tulee. Haluan olla terve ja voida hyvin.
Tämä on auttanut ihan sellaiseen yleisilmeeseenkin, ei ole niin väsyneen näköinen ja kun kroppaa ei pöhötä, kasvotkin tuoreemman näköiset.
Seksi kiinnostaa entistä enemmän, aivan kuin joku uusi lehti olisi sen suhteen kääntynyt. Tiirailen jopa itseäni paljon nuorempia, ja mietin miten olisi kiva peuhata jaksavan nuoren miehen kanssa😂
Olen yleensä tähän asti tykännyt itseäni vanhemmista.
Tuntuu siltä että seksuaalisuus alkaa olla sellaista kuin yleensä miehillä parikymppisenä, mielessä ei liiku mitään muuta.
Kiloja tullut yksi vuodessa ja tässäpä sitä ollaankin ylipainoisena "yhtäkkiä" :D
Alkoholin juomisen jälkeen nukun vähän huonosti, saatan herätä yöllä ja valvoa tunnin, parikin. Tämä alkoi n. vuosi sen jälkeen, kun täytin 40. Ikinä ennen en ole kärsinyt oikeastaan minkaanlaisista uniongelmista.
Iho ei ole enää yhtä sileä kuin ennen ( toisaalta mulla on ollut ihan nuoresta tytöstä saakka otsaryppy). Ekat harmaatkin tuli jo reilun kolmenkympin iässä, joten nekään eivät ole mulle uusi juttu. Meillä on tää harmaantuminent tapahtunut suvussa aikaisin, toivottavasti myös minun kohdallani toteutuu myös se hyvässä kunnossa pitkäikäiseksi eläminen :D
Ihmettelin aina työssäni mitä se "palelee ( sateisessa) luihin ja ytimiin asti" Nyt tiedän.
Olen nyt siis 43
No se, että alkaa uituttaa vaimon katselu.
Ei tarvi syödä kuin 3 kertaa päivässä, ei välipaloja yms.
Joutuu välillä treenaan kevyemmin, ei pysty enää jokapäivä kunnon treenejä.
Vierailija kirjoitti:
Omituista että nelikymppisenä ensimmäinen ikääntymisen merkki näkyi mulla reisien sisäpinnoilla. Iho alkoi olla semiruttista, ainakin tietyissä asennoissa. Toinen oli kun laitoin peilin pöydälle ja kumarruin katsomaan. Naama roikkui! Sen jälkeen lopetin seksissä "ratsastamisen", vaikka ennen olin siitä tykännyt.
Jep. Sisäreidet roikkuu selluliitti möhkäleinä kuin vanhan miehen vitjapallit.
Iho on veltostunut verrattuna aiempaan. Näyttää taikinamaiselta varsinkin väsyneenä. Hiuslaatu on muuttunut, vaikka harmaita ei vielä olekaan. Hiuksia myös lähtee paljon enemmän. Meikattuna näytän nuorekkaalta 50 vuotiaalta, ilman meikkiä elähtäneeltä kolmikymppiseltä. Aamuisin polvissa ja nilkoissa tuntuu jäykkyyttä jos ei venyttele. Nukun huonosti ja heräilen useita kertoja yöllä eri syistä: huono asento, näkyy valoa jossain, kuuluu ääniä ulkoa, toinen kääntää kylkeä tai ylipäätään liikkuu, uni loppuu jne. Kun herään, niin jossain vaiheessa en saa enää unta ja päivällä väsyttää. Turvottaa helposti, jos ei muista juoda tarpeeksi vettä.
On tullut ryppyjä, nivelet särkee, hiukset ovat harmaantuneet, läski keskivartalossa on lisääntynyt, suonikohjut, ilme mummommainen, univaikeudet, sydän tykyttelee, krooninen väsymys, muistivaikeudet, virtsan karkailu, näkö huonontunut, henki pihisee jne