Miten kissoja hylätään 20 000 vuodessa??
En tunne yhtäkään ihmistä, joka heivaisi kissansa jonnekin pöpelikköön ja jättäisi sinne. Mistä tällainen määrä tulee? Onko kaikki jotain navettakissoja jotka itsenäisesti ja ihmisen tietämättä lisääntyvät? Lasketaanko tähän kaikki löytötaloihin viedyt kissat, joista ei voitukaan huolehtia?
Tiedätkö kissojen hylkäystapauksia? Oletko itse hylännyt kissan? Miksi?
Kommentit (49)
Ei välttämättä hylätä, mutta paljon on näitä vapaasti ulkoilevia jotka sitten jäävät metsiin ja lisääntyvät siellä. Ja kai jotkut niitä mökeilleenkin jättävät kun kyllähän ne talven yli metsässä pärjää...
Jännä nähdä kuinka paljon alkaa löytölöihin ilmestyä koronakissoja ja -koiria esim. "allergian" takia.
Ei ne hylättyjä aina ole, vaan esim metsään syntyneitä pentuja sekä osa on vain kadonneita. Koronakissoja alkaa jo tulla. Lapsille otetaan pentu, muttei sitä sit osatakaan rai jakseta hoitaa tai ei vastaa odotuksia. Kyllä tää vielä lisääntyy.
Aivan ylimitoitettu luku, eikä voi pitää paikkansa. Eihän löytöeläntaloissa ole tuollaista kissamäärää vuodessa.
Annetaan leikkaamattomien (vaikka myös leikattujen on väärin) juosta vapaana ympäri kyliä. Kyllä ne pentueita teke. Maalaishullut sitten selittävät, että kyllä kissojen kuuluu vapaana olla (tuhoamassa) Suomen luonnossa.
En tunne enkä todellakaan ole itse hylännyt kissoja. Lapsena olen kuullut joistain lähitienoon maatiloilla pidetyistä navettakissoista, joita ei leikattu ja lisääntyivät varmaan holtittomasti.
Tunnen koska olen maalta kotoisin, monella on talli/ navettakissoja, niitä ei leikata ja lisääntyvät sitten minne sattuu. Ei ne omistajat pidä hylkäämisenä koska heistä kissoista huolehtiminen on rahantuhlausta, mutta hiirien takia niitä on hyvä olla
Sairasta tuo kissojen irtipito on jopa maaseudulla. Perustellaan vielä juuri tuolla kuluneella, että kyllä kissan tulee saada ulkoilla vaoaasti/kissa on onneton sisäkissana..
Mikäli omaa kissaansa oikeasti rakastaa lemmikkinä, niin luulisi tätä suojelevan kodin ulkopuolisilta vaaroilta.
Omani ulkoilee keväästä syksyyn vain valjaissa.
Suomessa on yli 5 miljoonaa ihmistä. Osa hylätyistä kissoista on jo pentueena jätetty heitteille. Kyllä siitä 20 000 tulee vuodessa valitettavan helposti.
Kissapopulaatio-ongelma keskittyy Pohjanmaalle, siellä ja muualla maalla populaatiot liikkuu ja pesiytyy hylättyihin navettoihin jne, eli ongelma ei ole näkyvä varsinkaan, jos asuu kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan ylimitoitettu luku, eikä voi pitää paikkansa. Eihän löytöeläntaloissa ole tuollaista kissamäärää vuodessa.
Kyllä se vaan paikkansa pitää. Eläinsuojeluyhdistyksille päätyvien lisäksi on paikantamattomiakin populaatioita, ja noista loukutetuista populaatioista suuret määrät kissoja päätyy lopetettaviksi kun ovat niin sairaita ja kehitysvammaisia ettei pystytä hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen koska olen maalta kotoisin, monella on talli/ navettakissoja, niitä ei leikata ja lisääntyvät sitten minne sattuu. Ei ne omistajat pidä hylkäämisenä koska heistä kissoista huolehtiminen on rahantuhlausta, mutta hiirien takia niitä on hyvä olla
Kyllä ne kissanpennut (joille ei ole ottajaa) tapetaan ihan näinä päivinä. Ei se mitään miellyttävää ole mutta kukaan ei halua villikissoja nurkkiinsa kuljeskelemaan
Tuttavaperhe muutti eikä viitsinyt ottaa leikkaamatonta kissaansa mukaan. Sinne jäi ulos. Teki e-toivottuja pentueita tiuhemmin kuin kerran vuodessa ennen tätä heitteillejättöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kissanpennut (joille ei ole ottajaa) tapetaan ihan näinä päivinä. Ei se mitään miellyttävää ole mutta kukaan ei halua villikissoja nurkkiinsa kuljeskelemaan
Niinpä, mutta miksei sitä emokissaa leikata ja rokoteta? Olisi pieni vaiva verrattuna kirveshommiin, joista persut mesovat mutta ilmeisen mielellään silti tekevät.
Olin hesyllä sijaiskotina, pelkästään 3kk:ssa tuli 80 koditonta kissaa.
Siihen lisäksi kissat, jotka ovat muilla hoidossa, itselläni oli 5.
Sukulainen otti 2 pentua maalla, jotka oli hylätty taloyhtiön pihaan.
Yksi asiakas sanoi, että aina kun yrittää leikkauttaa kissansa, ne karkaavat. Hänellä oli 17 kissaa, osa pentuja. Antoi niitä kelle vaan.
Lähes jokaisella paikkakunnalla on löytölä. Sen lisäksi on yksityisiä kissataloja ja niiden lisäksi on rekku-rescue-tyyppisiä yhdistyksiä, jotka yrittävät auttaa. Heillekin tulee kissoja ovista ja ikkunoista.
Erääseen yhdistykseen otti jopa joku yhteyttä siksi, että olisi halunnut adoptoida ja teettää pentuja löytökissalla. Eli täsmälleen päinvastaista toimintaa kuin mihin yhdistykset pyrkivät!
Ihmisten on aika ottaa vastuuta.
Koska ihminen on julma ja sairas olento.
Ihmetyttää itseäkin tuo luku, miten se lasketaan? En ole ikinä itse kuullut kenestäkään, joka olisi vaan hylännyt kissansa. Olen itse muutaman kerran ottanut kissan henkilöltä, joka ei ole syystä tai toisesta sitä voinut tai halunnut pitää, mutta ei kai sekään hylkäämistä ole, jos etsii kissalle uuden kodin.
Maaseudun osalta sanoisin, että hylätty kissa ja villiintynyt populaatio ovat kuitenkin vähän eri asioita, vaikkakin ikäviä molemmat. Maalla nuo navettakissat eivät välttämättä ole edes täysin kesyjä, joten ne tekevät poikaset sitten johonkin piiloon ja poikaset ehtivät villiintyä ennen kuin emokissan omistajat edes löytävät poikaset, jos omistajaa edes kiinnostaa koko asia.
Toisaalta maalla osa villiintyneistä kissoista jää kuitenkin muiden petojen saaliiksi ja kyllähän paikalliset metsästäjätkin saattavat niistä kohdatessaan hankkiutua eroon. Tuollaisten puolivillien kissojen pitäminen on kuitenkin jo aika vastuutonta.
Onneksi iso osa maatalojen ulkokissoistakin on kuitenkin kesyjä ja joko leikattuja tai sitten poikaset etsitään piilostaan mahdollisimman pian ja tarvittaessa niistä pidetään vain ne, jotka halutaan säästää. Kyllä ne ulkokissatkin yleensä tietää, missä on niiden koti, vaikka välillä kulkisivat naapureidenkin nurkissa tekemässä työtään eli pyydystämässä jyrsijöitä.
Kissoihin liittyen ja tämän asian teemoilta on menossa kansalaisaloite, joka on jo hyvin saanut kannatusta. Lisää allekirjoituksia kuitenkin tarvitaan!
Ihminen on tämän planeetan syöpä
siksi
Ai miten? No jättämällä mökille, vippaamalla autosta, heittämällä pihalle ja päästämättä sisään.. eipä tuo monimutkaista ole.
Yksi tuttu hylkäsi useitakin kissoja ja otti sitten uuden. Yksi esim. hyppäsi parvekkeelta, ei hakenut sitä löytöeläintalolta vaan hommasi toisen. En tiedä mitä muille kahdelle vai kolmelle tapahtui, mutta nekin katosivat aika äkkiä.