Lapsuuden karkit
Muistaako joku 70-luvulta "kahvipavut"? Sellaisia pienehköjä, ruskeita, ohutkuorisia kahvipavun näköisiä karkkeja, jotka rapsahtivat puraisulla rikki ja sisällä oli makeaa, kahvinmakuista litkua. Tykkäsin näistä alle kouluikäisenä ihan mielettömästi ja sitten niiden valmistus lopetettiin. Mikä pettymys, kun myöhemmin vastaan tulleet "pavut" olivatkin paksuhkoa, miedosti kahvinmakuista suklaata, eikä mitään nestemäistä täytettä ollut. Pakko oli alistua siihen, että omat suosikit olivat kadonneet valikoimista.
Kommentit (26)
Näitä, joissa on nestettä, saa laivoilta Tax Freestä. Ovat hyviä!
Minä pidin niistä valkoisista pienistä ehkä Marianne merkkisistä kuulista ja Daim:in niistä pienistä paloista pussissa 100 g.
Mitä ne oli ei ne merkkarit vaan samannäköiset?
Vierailija kirjoitti:
Minä pidin niistä valkoisista pienistä ehkä Marianne merkkisistä kuulista ja Daim:in niistä pienistä paloista pussissa 100 g.
Apua, olin unohtanut nämä kokonaan! Suosikkikarkkejani, joita aina ostin käytyäni kirjastossa. Oli ihanaa lukea uutta kirjaa ja syödä karkkeja vuoteessa köllötellen.
Joku toffeekarkkipussi, iso pussi.
Maksoi 95penniä, joskus 40-luvulla.
Kovia olivat.
Terv. Mummonaapurista 84v
Black pete, tupu hupu ja lupu karkkiboxit, pastirollit, he-man karkit ja olikohan joku aku ankka lakritsi karkkiboxi? nii ja hattaraa paketissa.
Kanarialla myytiin lapsille 80-luvulla läpinäkyviä kävelykeppejä, joiden sisällä oli karkkia. Ja mansikkamaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Kanarialla myytiin lapsille 80-luvulla läpinäkyviä kävelykeppejä, joiden sisällä oli karkkia. Ja mansikkamaitoa.
Näitä oli Suomessa myynnissä markkinoiden kojuissa.
Vierailija kirjoitti:
Black pete, tupu hupu ja lupu karkkiboxit, pastirollit, he-man karkit ja olikohan joku aku ankka lakritsi karkkiboxi? nii ja hattaraa paketissa.
Black Pete oli hyvää. Pienenä tykkäsin Maija-toffeesta tai Alku-karkeista, Lontoon rakeista ja Ruusu-suklaalevystä. Big Cat oli hyvää myös. Punainen Royal.
Joskus kasarin lopussa oli ärrällä myös hyvä pyöreä keksin, kinuskin ja suklaan yhdistelmä, olisko ollut Space.
Kaipaan niitä vanhoja isoja kovia merkkareita. Nam. Muistaako kukaan?
Jambo-patukoita kaipaan. Se mintunmakuinen oli ihanaa <3
Entäs Patu.. Kova salmiakkipatukka, jonka sisällä salmiakkijauhetta. 😋
Mustat kovat merkkarit ja hedelmän makunen merkkari samaan aikaan suuhun ❤️
Ako karkit <3 sai laivalta joskus 90-luvulla.
Juuri ajattelin kirjoittaa että niitä kaipaan eniten. Miiksi eivät tee enään. Ihania.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan niitä vanhoja isoja kovia merkkareita. Nam. Muistaako kukaan?
K-marketissa näin minimerkkareita, harmi että taisi olla pelkästään mustia, hedelmä on paras.
Millä nimellä laivan tax freessä? Teen risteilyn vaan ihan noiden karkkien takia. Millä laivalla !?
Mä muistan vain nuo suklaiset, jotka oli kyllä ihan tosi hyviä!