Hesaritilaus puhelimitse - MIKSI tilausperumista ajoissa ei huomioida Hesarissa!?!
Hesarin puhelinmyynti otti yhteyttä - syntyi Digi-Hesari tilaus. Alkavan silmävaivan vuoksi päädyin kuitenkin perumaan tilauksen jo parin päivän kuluttua ennen kuin yhtäkään digi-lehteäkään olin lukenut. Tein peruutuksen netissä oma.sanoma.fi-palvelussa, koska puhelinpalvelu oli tukossa.
No, nyt sitten Hesari tuli postiluukusta maksuhuomautus-laskun muodossa! Vaikkei minulle ollut tullut sitä ensimmäistäkään laskua, ja miksi olisi tullutkaan, koska peruin puhelintilausdigihesarin ajoissa!
Yritin heti saada puhelimitse Hesarin laskutukseen, mutta ei, ei onnistunut, koska jonot on pitkät. Sitten yritin puhelimitse digi-hesarin puolelle. Viiden minuutin odottelun jälkeen kuului luurista, että jos painaa numeroa 8 niin soittavat takaisin mahdollisimman pian. Painoin kasia. Saas nähä tuleeko takaisinsoittoa. Tuskin.
Jottei tästä nyt missään tapauksessa koidu minulle vahinkoa, niin maksan nyt sitten tyhjästä (59,40+5,00=64,40), koska HS-tilausperuutustani ajoissa ei huomioitu.
Ja mitä tästä opimme, hyvät vauva-palstalaiset? Vältyt sinäkin tyhjästä* maksamisesta, kun et ikinä tilaa mitään asialliseltakaan puhelinmyyntihenkilöltä. Ei kuule kannata tilata, vaikka puhelimessa annetaankin takaportti tilauksen perumiselle, kun sen tekee 10 vuorokauden sisällä.
- -
* Hesarin sisältö on kaikkea muuta kuin tyhjää. HS-sisältö on yhtä kuin hyviä juttuja, ansiokasta journalismia. En vaan yhtään tilaamaani sekä ajoissa perumaani digi-hesaria lukenut.
Kommentit (33)
Lauseen korjaus edelliseen, nopeasti skriivattuun kommenttiin.
Siis: Sanomalla on liian monimutkaiset systeemit jos ajoissa tehtyjen puhelintilauksien perumisia ei osata huomioida.
Samanlaisia kokemuksia. Minulle tulee digi-Hesari mutta kauppakeskuksessa ollut myyjä halusi muuttaa tilaukseni edullisemmaksi. Lopputuloksena sain verkkopankkiin kaksi laskua. Kun viimein pääsin puhelimella läpi, minulle kerrottiin, ettei vanhoille tilaajille ole mahdollista antaa edullisempaa hintaa. Sain kuitenkin peruttua toisen tilauksen. Miksi ne kaupustelijat sitten uskottelevat niin?
Toisen kerran menin kauppakeskuskaupustelijalta tilaamaan Aku Ankan. Ensinnäkin keski 2kk ennen kuin lehti alkoi tulla vaikka piti alkaa heti. Sitten tuli lasku, jossa oli isompi summa kuin mitä oli luvattu. Soitin sinne ja kuulemma sellaista hintaa ei ole olemassakaan. Sitten löysin kaupustelijan antaman lapun ja soitin uudelleen. Silloin tämä halvempi hinta yllättäen löytyi. Lupasivat lähettää uuden laskun. Ilmoitin saman puhelun aikana, että lopetan tilauksen ko. puolen vuoden jakson jälkeen. Luulin asian olevan kunnossa.
Puolen vuoden kuluttua tuli uusi lasku. Pitkällisen jonottamisen jälkeen pääsin valittamaan, että olen lopettanut tilauksen. Kuulemma ei ollut lopetettu. Sanoin, että tehän nauhoitatte kaikki puhelut, kaivakaa se puheluni esiin. Ei noteerannut mitenkään, hoki vain, ettei ole lopetettu. Kehtasi vielä aloittaa myyntipuheen "eihän sinun kannata tätä perua...". Lopulta sain sen peruttua mutta vasta kolmen viikon päähän. Lähetti uuden laskun tuolle ajalle. Uhkasin lopuksi tehdä rikosilmoituksen, mikäli tuon jakson jälkeen edelleen tulisi lehtiä ja laskuja. Ja sanoin, että tätä puhelua voitte käyttää koulutustarkoituksessa.
Nettisivuilla tilauksen olisi voinut lopettaa vasta puolen vuoden päähän.
Nykyisin kierrän nuo kaupustelijat kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisia kokemuksia. Minulle tulee digi-Hesari mutta kauppakeskuksessa ollut myyjä halusi muuttaa tilaukseni edullisemmaksi. Lopputuloksena sain verkkopankkiin kaksi laskua. Kun viimein pääsin puhelimella läpi, minulle kerrottiin, ettei vanhoille tilaajille ole mahdollista antaa edullisempaa hintaa. Sain kuitenkin peruttua toisen tilauksen. Miksi ne kaupustelijat sitten uskottelevat niin?
Toisen kerran menin kauppakeskuskaupustelijalta tilaamaan Aku Ankan. Ensinnäkin keski 2kk ennen kuin lehti alkoi tulla vaikka piti alkaa heti. Sitten tuli lasku, jossa oli isompi summa kuin mitä oli luvattu. Soitin sinne ja kuulemma sellaista hintaa ei ole olemassakaan. Sitten löysin kaupustelijan antaman lapun ja soitin uudelleen. Silloin tämä halvempi hinta yllättäen löytyi. Lupasivat lähettää uuden laskun. Ilmoitin saman puhelun aikana, että lopetan tilauksen ko. puolen vuoden jakson jälkeen. Luulin asian olevan kunnossa.
Puolen vuoden kuluttua tuli uusi lasku. Pitkällisen jonottamisen jälkeen pääsin valittamaan, että olen lopettanut tilauksen. Kuulemma ei ollut lopetettu. Sanoin, että tehän nauhoitatte kaikki puhelut, kaivakaa se puheluni esiin. Ei noteerannut mitenkään, hoki vain, ettei ole lopetettu. Kehtasi vielä aloittaa myyntipuheen "eihän sinun kannata tätä perua...". Lopulta sain sen peruttua mutta vasta kolmen viikon päähän. Lähetti uuden laskun tuolle ajalle. Uhkasin lopuksi tehdä rikosilmoituksen, mikäli tuon jakson jälkeen edelleen tulisi lehtiä ja laskuja. Ja sanoin, että tätä puhelua voitte käyttää koulutustarkoituksessa.
Nettisivuilla tilauksen olisi voinut lopettaa vasta puolen vuoden päähän.
Nykyisin kierrän nuo kaupustelijat kaukaa.
^Tämä on paljon paljastava kommentti, kiitos kaikkien asiakkaiden puolesta!
Tuosta selkeästi kerrotusta tapahtumien kulusta uutisvinkki Hesarin toimitukseen!
Tehkääpä juttu näistä lehtitilausongelmista, joihin asiakkaat eivät saa selvyyttä Sanoman puhelin- ja verkkopalvelusta!
Jutun aineistoonkin löytyy tietoa Sanoman omasta asiakaspalvelusta, kun siellä on tallennettu puheluita koulutustarkoitukseen - johto tietää kertoa, miksi ongelmia ei voi korjata!
Toki samat ongelmat ovat varmaan muissakin mediataloissa myynnin & markkinoinnin & asiakaspalvelun puolella!
Ja tämä viranomaisten pohdintaan: Pitäisikö lehtien puhelinmyynti kieltää kokonaan?
Minulla on myös ollut vaikeuksia tilausten lopettamisessa. Tekisi mieli tilata sunnuntai-Hesari kotiin, mutta noiden vaikeuksien takia en uskalla. Ei mulla ole aikaa jonottaa arkisin töissä heidän palvelunumeroon. Ja osaan käyttää nettiä, mutta ei noi lopettamiset aina sitäkään kautta onnistu :( Olen alkanut pitämään näitä vaikeutuksia ihan tarkoituksellisena toimintana. Tilaajalla ei ole aikaa eikä voimia taistella, joten pahimmassa tapauksessa lopulta luovuttaa, ja maksaa laskun nöyrästi.
Minä tilasin Hesarin kuukauden ilmaisen digikokeilujakson. Kahden viikon päästä tililtäni oli lähtenyt kuukausimaksu. Asiakaspalvelusta sanottiin, että kuukausimaksu veloitetaan aina kaksi viikkoa aikasemmin. Tämä siitä huolimatta, että minulla oli oikeus irtisanoa tilaus päivää ennen ilmaisjakson päättymistä.
Toimivat kuulemma aina näin ja palauttavat sitten maksun tilille, jos asiakas peruu jakson. Hyvin erikoista toimintaa, että heillä on oikeus veloittaa tulevan jakson maksu jo ilmaisjakson aikana.
Samaa oli mulla joskus 5v sitten, kun erehdyin tilaamaan Aku Ankan. Ei enää ikinä.
Mitenkähän ikäihmiset onnistuvat perumaan puhelinlehtitilauksen tai lopettamaan lehtitilauksen Sanoman verkkopalveluviidakossa... plarata siellä läpi tuhatjayksi kysymystä että josko joku niiden vastauksista auttaisi omassa Sanoma-ongelmassa
Alkaa arvoitus ratketa, miksi ne Sanoman lehtitilaukset jotka on tehty puhelinmyynnin seurauksena, joudutaan maksamaan vaikka asiakas peruukin puhelinmyyntitilauksen 14 vuorokauden sisällä.
Sanoman selitys tällä hetkellä on se, että puhelinmyynnin lehtitilausta ei voi perua 14 vuorokauden sisällä Sanoman verkkopalvelussa! Ei, vaikka asiakaspalvelunauhoite Sanoman palvelupuhelimessa ohjaa asiakkaan verkkopalveluun, koska asiakaspalvelussa on ruuhkaa.
Eli kun asiakkaat menevät asiakasnauhoitteen ohjaamina Sanoman verkkopalveluun ja siellä peruvat puhelinmyyntitilauksen 14 vuorokauden sisällä, niin Sanoman verkkopalvelu ei puhelinmyyntitilauksen perumista hyväksy. Sanoman selitys tällä hetkellä on puhelinmyyntiasiakkaat peruvat verkkopalvelussa 14 vuorokauden sisällä ihan jotain muuta kuin puhelinmyyntilehtitilausta.
Voivoi Sanoma, oioioi.
^ Sanoma on ollut tietoinen ongelmastaan että sen asiakasnauhoite puhelinpalvelussa sekä verkkopalvelu informoivat puhelinmyynitilaustaan ajoissa peruvia asiakkaita puutteellisesti. Ongelman korjaaminen ei ehkä ole tuntunut kannattavalta bisnekseltä, vai onko vaan unohtunut
Vierailija kirjoitti:
Sen enempää Hesaria haukkumatta, lehdet voisivat tarjota sellaista, että netissä voisi ostaa vaikka vain yhden päivän lehden lukuoikeuden. Ei mitään halua maksaa pitkistä tilauksista.
Yhteen aikaan moni lehti tarjosi mahdollisuutta yksittäisen jutun ostamiseen. Tämä olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
^ Sanoma on ollut tietoinen ongelmastaan että sen asiakasnauhoite puhelinpalvelussa sekä verkkopalvelu informoivat puhelinmyynitilaustaan ajoissa peruvia asiakkaita puutteellisesti. Ongelman korjaaminen ei ehkä ole tuntunut kannattavalta bisnekseltä, vai onko vaan unohtunut
Tärkeämpää oli mm. muuttaa palstan ketjujen viestilaskurit sellaisiksi ettei niistä enää näe miten paljon viestejä ketjusta on poistettu. Sitä hesarinkin muilta vaatimaa avoimuutta olisi ollut jättää ne entisenlaiseksi mutta sehän ei tälle mediatalolle tässä tapauksessa kelvannut vaan piti toteuttaa muutos joka peittelee omaa toimintakulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa arvoitus ratketa, miksi ne Sanoman lehtitilaukset jotka on tehty puhelinmyynnin seurauksena, joudutaan maksamaan vaikka asiakas peruukin puhelinmyyntitilauksen 14 vuorokauden sisällä.
Sanoman selitys tällä hetkellä on se, että puhelinmyynnin lehtitilausta ei voi perua 14 vuorokauden sisällä Sanoman verkkopalvelussa! Ei, vaikka asiakaspalvelunauhoite Sanoman palvelupuhelimessa ohjaa asiakkaan verkkopalveluun, koska asiakaspalvelussa on ruuhkaa.
Eli kun asiakkaat menevät asiakasnauhoitteen ohjaamina Sanoman verkkopalveluun ja siellä peruvat puhelinmyyntitilauksen 14 vuorokauden sisällä, niin Sanoman verkkopalvelu ei puhelinmyyntitilauksen perumista hyväksy. Sanoman selitys tällä hetkellä on puhelinmyyntiasiakkaat peruvat verkkopalvelussa 14 vuorokauden sisällä ihan jotain muuta kuin puhelinmyyntilehtitilausta.
Voivoi Sanoma, oioioi.
Tuo 14 päivän perumisoikeus perustuu lakiin eikä siinä sanomalla ole sananvaltaa.
Sanoman julkaisemien lehtien puhelinmyynnin kautta tulleen tilauksen asiakas saa perua. Ja kun peruminen tehdään 14 vuorokauden sisällä niin silloin tilaus on peruttu oikein. Tästä seuraa, että asiakas ei saa digilehtiä eikä myöskään laskua. Ja kuten edellä kerroin, niin näin tein. Kyllä tämä on edellä selvästi sanottu. Sanomalla on liian monimutkaiset systeemit jos ajoissa tehtyjä puhelintilauksia ei osata huomioida.
Tästä puhelinmyynnillä tehdyllä tilauksesta ja sen perumismahdollisuudesta 14 vuorokauden sisällä myös puhelinmyyjä kertoi, eli hän toimi oikein. Se, että Sanoma ei kuitenkaan hyväksy puhelinmyynnin seurauksena ajoissa tehtyä tilausperumista on ns. big problem asiakkaille. Mutta sehän ei Sanomaa haittaa.
Ja kyllä vaan, ne turhatkin Sanomalta tulleet maksuhuomautuslaskut (varsinaista laskua ei ollut tullut) on maksettava huomautuslaskussa olevan eräpäivän mukaan eli HETI, koska asiakkaat eivät pääse puhelinpalvelun kautta asiaa laskutuksen kanssa selvittämään. Se nyt tässä vielä puuttuisi että asia pamahtaisi ulosottoon!