Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko työntekijä kieltäytyä iltavuoroista?

Vierailija
12.03.2021 |

Tällä hetkellä teen vuorotyötä. Sopimus on voimassa toukokuun loppuun asti. Olen huomannut että jaksaisin tehdä työtä paremmin jos työt alkaisivat aina klo 5 tai 6 aamulla. Lisäksi minulla on tiettyjä kohteita joissa en halua työskennellä. Suostuuko kukaan työnantaja tällaiseen? Tuntuu että aina haetaan töihin vain henkilöitä jotka voivat joustaa työajoissa. Nykyisessä työssä inhoankin sitä kun yhtäkkiä tulee soitto "Hei sinun pitäisi mennä kahdeksi viikoksi iltavuoroon paikkaan x".

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työsopimuksessa on iltavuorot mainittu, pitää tehdä.

Vierailija
2/8 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit toki kysyä, mutta voi olla että tulee kenkää kun et tee työsopimuksen mukaisia vuoroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi, jos on lupautunut tekemään vuorotyötä. Ja jos sopimuksessa on mainintaa, että työtä tehdään työnantajan osoittamissa yksiköissä, ei voi ikävistä paikoistakaan kieltäytyä.

Vierailija
4/8 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti voi, mutta se vaikuttaa työnantajan mielikuvaan sinusta, ja voi olla, että työt eivät jossain vaiheessa enää jatkukaan tai työtunnit tippuvat nollaan.

Yksi vaihtoehto on, että kehität sopivan valheen, jonka verukkeella kieltäydyt iltavuoroista. Täytyy hoitaa lasta, vetää treenejä, käyttää äitiä kaupassa tai jotain vastaavaa. Mieti, kumpi on sinulle pahempi asia, valehtelu vai ikävä työvuoro. 

Itselläni on oikeastaan sama ongelma. On tietyt työvuorot, joita INHOAN, mutta joista en tohdi kieltäytyäkään, koska haluan, että töitä on jatkossakin, ja saahan niistä tietysti rahaa. 

Vierailija
5/8 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen leipää syöt sen lauluja laulat.

Tottakai työnantaja päättää työajoista. Tämä on nykyään yleistä ettei työläinen tajua omaa rooliaan yhteiskunnassa. Työnantaja tietää milloin työvoimaa tarvitaan ja järjestää tarvittavan henkilöstön paikalle ja antaa työtehtävät.

Nyky-yhteiskunta on sellainen että jokaisen pitäisi saada olla päättäjä. Yksityiselämäsi asiat voit päättää muttet työtä jos olet tehnyt työsopimuksen.

Vaihtoehto on irtisanoutuminen jos työ ei miellytä.

Vierailija
6/8 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin pari työkaveria ovat kieltäytyneet menemästä joihinkin kohteisiin ja saivat tahtonsa läpi. Sen vuoksi itse joudun välillä näihin paikkoihin tuuraamaan. Mutta sitä en tiedä voiko tiettyä vuoroa toivoa. Entinen työkaveri kyllä toivoi iltavuoroa (kesken työsuhteen) ja siirtyi paikkaan jossa tekee vain sitä. Tiedän myös henkilöitä jotka tekevät aamuvuoroa. Onkohan heillä sitten työsopimukseen kirjattu että ei missään nimessä iltavuoroa.

Vierailija
7/8 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin joskus kaupassa kassavastaava ja tein pelkkää aamua. Nyt olen eri alalla jossa tehdään vuorotyötä. Olen myös esimies ja teen työvuorot ensisijaisesti toiveiden mukaan. Toinen tykkää illoista, toinen aamuista ja jos ne saa sumplittua kuntoon niin kaikki hyvin. Jos ei, niim jaan tasaisesti ilya- ja aamuvuorot kaikkien kesken, myös itseni.

Nyt lomautettuna teen keikkaduunii ja tässä voin 100%määrätä mitä vuoroja teen.

Kävi tuuri ja pääsin vain yhteen pisteeseen ja sain sovittua mieluisat vuorot heidän kanssaan.

Vierailija
8/8 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti voi, mutta se vaikuttaa työnantajan mielikuvaan sinusta, ja voi olla, että työt eivät jossain vaiheessa enää jatkukaan tai työtunnit tippuvat nollaan.

Yksi vaihtoehto on, että kehität sopivan valheen, jonka verukkeella kieltäydyt iltavuoroista. Täytyy hoitaa lasta, vetää treenejä, käyttää äitiä kaupassa tai jotain vastaavaa. Mieti, kumpi on sinulle pahempi asia, valehtelu vai ikävä työvuoro. 

Itselläni on oikeastaan sama ongelma. On tietyt työvuorot, joita INHOAN, mutta joista en tohdi kieltäytyäkään, koska haluan, että töitä on jatkossakin, ja saahan niistä tietysti rahaa. 

Tunnit ei voisi tippua koska en tee nollatuntisopimuksia. Tosin olisihan se terveellisempää tehdä lyhyempää päivää. Nyt jo fyysisiä vaivoja tullut.

Olen niin rehellinen ihminen että sanoisin vaan suoraan että iltavuorot aiheuttavat masennusta ja parisuhde kärsii. Plus olen aamuihminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi