Asiakkaat kaupan kassalla.
"Paljos tästä saa alennusta?" -jankutus.
Tiedoksi: Ei senttiäkään. Kassa ei päätä alennuksista.
Kassa kysyy opetetusti jotain etukorttia. Vastaus: "Noeioeikäikinätuuhstavtuskattunkortteines".
Tiedoksi: Pelkkä "Ei" riittää.
Myyjä aloittaa kassatapahtuman sanomalla asiakkaalle "Hei"! Asiakas vastaa "Muovikassi."
Tiedoksi: Kassa haukkuu sinut illalla kavereilleen "idioottina". Hein sanominen ei voi olla ylivoimaisen vaikeaa.
Seisoo toisen kassan jonossa ja näkee kassahenkilön lähestyvän rahat kädessä viereistä. Kun kassa on vielä 20 metrin päässä kassasta, alkaa huutaa "AVAATSÄ??!" Tulee sitten huohottamaan siihen portin taakse ja nykii ja repii sitä ja tuijottaa koko ajan silmät kiiluen, että "vauhtia siihen avaamiseen, vauhtia vauhtia!!!" .
Tiedoksi: Kassan avaamiseen kuluu tietty aika eikä se nopeudu sillä kyttäämisellä.
Kommentit (78)
Tässä nyt ei taatusti kukaan arvostele sairauden tai iän vuoksi hitaita, väärin ymmärtäviä tai pöhkösti käyttäytyviä asiakkaita. Kyse on niistä oman elämänsä keisareista "olen arvokkaampi kuin sinä", muuten vain k-päistä ja niistä stressinsä myyjään purkavista. Pahimmat ovat liikkeellä maanantaiaamuna pa*kan viikonlopun jälkeen (ongelmia kotona) ja pe iltana ennen sulkemista (pa*ka työviikko takana). Tai ylipäätään työpäivän jälkeen käyvät.
Itselläni oli tällainen vakkari lähes joka perjantai-illan asiakas. Tuli aina viittä vaille sulkemisen suoraan töistä. Ensinnäkin oli pahalla päällä tästä, että suljetaan just kun HÄN pääsee paikalle (joo, olisi oltu auki myös viikonloppuna). Valitti kaikesta, KAIKESTA. Mikään ei ollut hyvin, kaikki oli täyttä peetä ja minä myyjä myös. Aika kauan siedin provosoitumatta, otin ihan aikaa siihen, että perjantaisin en pääse sulkemaan ajoissa ja en ole kotona ajoissa. Samalla tunsin suurta ahdistusta tuosta hetkestä viikosta toiseen. Sitten kerran napsahti. Sanoin aika töykeästi takaisin, ja ilmoitin sulkevani nyt, ja toivotin tervetulleeksi takaisin seuraavana aamuna. Sanoin, että mun työaika on nyt päättynyt, pistin kassan kiinni ja sanoin, että maksaminen ei ole enää mahdollista ja tästä eteenpäin voi asioida vartijan kanssa.
Nämä on niin hauskoja kommentteja, että pitää kestää ja kuuluu työhön. Miten kuuluu työhön? Mun työhön kuuluu tietää kaikki tuotteista joita myyn, mun työhön kuuluu liuta muita töitä myymälässä, mun työhön kuuluu auttaa asiakasta ostospäätöksen tekemisessä ja myydä, mutta ei mun työhön kuulu kuunnella sontaa, kun asiakkaalla on ihan muista syistä paha olo, kuin palvelusta jota minulta saa, tai tuotteista joita myyn. Tähän pahaan oloon on ihan eri alan ammattilaiset.
Ja tämä tapaus ei suinkaan ole ollut ainut parikymmentä vuotisen työrupeamani aikana. Sieltä pahimmasta päästä kyllä. Enkä ole ruokakaupan kassa.
Jokaisen ihmisen pitäisi tehdä joskus asiakaspalvelutyötä, voisi oppia muutamankin asian elämästä ja omasta käytöksestä :D
Kun kaupan kassa toivottaa lopuksi hyvää illanjatkoa tms. niin sen sijaan että sanoisin kiitos, sanonkin kiitos samoin ja katson samalla silmiin.
On jopa surullista kuinka usein tämä ele saattaa piristää häntä (Selkeästi ei ole hirveän yleistä).
Mä en myöskään pääse yli, että jos joku tervehtii sinua (kassa), niin miksi ihmeessä et tervehdi takaisin :D
Pikakassaa olenkin käyttänyt jo kauan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt ei taatusti kukaan arvostele sairauden tai iän vuoksi hitaita, väärin ymmärtäviä tai pöhkösti käyttäytyviä asiakkaita. Kyse on niistä oman elämänsä keisareista "olen arvokkaampi kuin sinä", muuten vain k-päistä ja niistä stressinsä myyjään purkavista. Pahimmat ovat liikkeellä maanantaiaamuna pa*kan viikonlopun jälkeen (ongelmia kotona) ja pe iltana ennen sulkemista (pa*ka työviikko takana). Tai ylipäätään työpäivän jälkeen käyvät.
Itselläni oli tällainen vakkari lähes joka perjantai-illan asiakas. Tuli aina viittä vaille sulkemisen suoraan töistä. Ensinnäkin oli pahalla päällä tästä, että suljetaan just kun HÄN pääsee paikalle (joo, olisi oltu auki myös viikonloppuna). Valitti kaikesta, KAIKESTA. Mikään ei ollut hyvin, kaikki oli täyttä peetä ja minä myyjä myös. Aika kauan siedin provosoitumatta, otin ihan aikaa siihen, että perjantaisin en pääse sulkemaan ajoissa ja en ole kotona ajoissa. Samalla tunsin suurta ahdistusta tuosta hetkestä viikosta toiseen. Sitten kerran napsahti. Sanoin aika töykeästi takaisin, ja ilmoitin sulkevani nyt, ja toivotin tervetulleeksi takaisin seuraavana aamuna. Sanoin, että mun työaika on nyt päättynyt, pistin kassan kiinni ja sanoin, että maksaminen ei ole enää mahdollista ja tästä eteenpäin voi asioida vartijan kanssa.
Nämä on niin hauskoja kommentteja, että pitää kestää ja kuuluu työhön. Miten kuuluu työhön? Mun työhön kuuluu tietää kaikki tuotteista joita myyn, mun työhön kuuluu liuta muita töitä myymälässä, mun työhön kuuluu auttaa asiakasta ostospäätöksen tekemisessä ja myydä, mutta ei mun työhön kuulu kuunnella sontaa, kun asiakkaalla on ihan muista syistä paha olo, kuin palvelusta jota minulta saa, tai tuotteista joita myyn. Tähän pahaan oloon on ihan eri alan ammattilaiset.
Ja tämä tapaus ei suinkaan ole ollut ainut parikymmentä vuotisen työrupeamani aikana. Sieltä pahimmasta päästä kyllä. Enkä ole ruokakaupan kassa.
Tästä nyt ei ollut kyse ensinkään. Aloittaja ei aloituksessaan maininnut saaneensa mitään sontaa, vaan ihan normisettiä, mitä kuulee jatkuvasti asiakkailta ja turhautuneensa siihen. PasXXX ei kenenkään tarvitse ottaa vastaan, se nyt on sanomattakin selvää.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen ihmisen pitäisi tehdä joskus asiakaspalvelutyötä, voisi oppia muutamankin asian elämästä ja omasta käytöksestä :D
Kun kaupan kassa toivottaa lopuksi hyvää illanjatkoa tms. niin sen sijaan että sanoisin kiitos, sanonkin kiitos samoin ja katson samalla silmiin.
On jopa surullista kuinka usein tämä ele saattaa piristää häntä (Selkeästi ei ole hirveän yleistä).
Mä en myöskään pääse yli, että jos joku tervehtii sinua (kassa), niin miksi ihmeessä et tervehdi takaisin :D
No, kumpa se kassa saisi sen suun auki...tuskin kassa koppasi kun itse lähdin ja sanoi kiitos, näkemiin ja tervetuloa uudelleen.
Kumman kuuluu tehdä se aloita esim tervehdykseen? Kassan vai asiakkaan?
Muistan ikuisesti kun olin nuori, 18v ja opiskelujen ohessa tein kassatyötä. Valtaosa asiakkaista oli ihania ja perusystävällisiä, mutta pari kohtaamista on jäänyt mieleen.
Eräs mies tuli kassalle, ja koska ei voinut todistaa ikäänsä niin en suostunut myymään savukkeita. Hän alkoi meuhkaamaan, huusi, raivosi niin että sylki roiskui ja lopuksi tarttui kassan yli minua rinnuksista kiinni ja haukkui typeräksi h*****ksi.
Toinen oli oman elämänsä Karen, pari vuotta tuon edellisen tapahtuman jälkeen.
Hän oli katsonut k-citymarketin mainosta, ja suuttui kun tarjoukset ei olleet voimassa meidän liikkeessä. Koetin selittää että olemme aivan eri kauppaketjua, ja ettei heidän tarjoukset ole meidän liikkeessä voimassa. Tämä rouva raivosi, tiuski etten osaa mitään ja lopulta kaatoi täyden purkin mehua kassahihnalle. =)
Karenit jää jumittamaan kassalle ja syynäämään kuitista onko tarjoukset tulleet kuitille oikein.
Itse olen kaverille huomauttanut tämän omasta käytöksestä. Äärestä harvoin hän asiakkaiden käytöstä haukkuu, mutta heidän ulkonäköään kylläkin. Esim julkisuudessakin esiintynyttä Tourettea sairastavaa tyttöä hän haukkui.
Vierailija kirjoitti:
Karenit jää jumittamaan kassalle ja syynäämään kuitista onko tarjoukset tulleet kuitille oikein.
Itse peukutan tätä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Karen
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että syynäävät. Itselläni on kerran mennyt kuppi nurin, kun kassa ei meinannut millään tarkastaa sitä ostotapahtumaa, joka oli melkosen monta satasta. Oli lyönyt 24 kpl oluttölkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Karen
Kiitos. Otan tämän kunnioituksen osoituksena.
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä olen käyttänyt jo muutaman kauppakassipalveluja etten vaan vahingossakaan tule loukanneeksi ketään.
No kannattaa käyttää jatkossakin, jos ei aikuinen osaa perus käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä olen käyttänyt jo muutaman kauppakassipalveluja etten vaan vahingossakaan tule loukanneeksi ketään.
Miten voi loukata ketään jos on normaalisti ja asiallinen?
En tiedä. Jokin vaan sai minut epävarmaksi, että asiakkaana olen rasite kun tuli näitä juttuja esim asiakkaat laittaa tuotteet väärin päin hihnalle, kaivaa sen etukortin vasta siinä kassalla, jne. Koin vaan että kivempi varmaan kaikille ettei siellä kaupassa asioi.
Onneksi kohta ei kassahenkilöitä enää ole, vaan kaikki toimii itsepalveluperiaatteella. Ovat sitten kortistossa pahoittamassa mieltään.
Ja tosi on, jos asenne on tuo, että noin olemattomasta vedetään herneet ja haukutaan asiakkaat kaverillekin, ei kannata istua siellä kassalla ollenkaan uhriutumassa.
Minulla on yksi ajatus siitä miten Kassahenkilöt pidettäisiin töissä ja miten heidän asenne paranisi. Se lähtee täysin asiakkaista. Jos asiakkaat osaisivat olla normaalisti ja käyttäytyä niinkuin aikuiset ihmiset niin veikkaan ettei yksikään kassahenkilö sanoisi sanaakaan negatiivista.
Puhutko nyt suomalaista kassahenkilöistä? Sen kun näkisi.
Vierailija kirjoitti:
Asiakaspalvelu ei ole helppoa. Kaikissa ammateissa huonot puolet ja huonosti käyttäytyvät ihmiset tämän työn suola.
Ammattitaitoinen myyjä ohittaa tilanteet kohteliaasti, itse hyvin käyttäytyen.
25v työtä tehneenä voin sanoa, ettei ap asenne sovi työhön, vaihda alaa ja jos et vaihda niin yksi vinkki, ajattele tilanteessa minulle maksetaan tästä.
???
Kirjoitanpa koko lainauksen ilman predikaatteja.
Asiakaspalvelu ei helppoa. Kaikissa ammateissa huonot puolet ja huonosti ihmiset tämän työn suola.
Ammattitaitoinen myyjä tilanteet kohteliaasti, itse hyvin.
25v työtä tehneenä voin, ettei ap asenne sovi työhön, alaa ja jos et niin yksi vinkki, tilanteessa minulle tästä.
Vierailija kirjoitti:
Pikakassaa olenkin käyttänyt jo kauan.
Ai sen takia kun kassalle ei saa huutaa?
Vierailija kirjoitti:
Terveiset täältä ruokakaupasta! Mua ei haittaa vaikka kuulisin samat vitsit 5 kertaa päivässä, ei se, ettet jaksa tervehtiä tai sulla on huono päivä ja kiukuttaa tai jos kämmäilet jotain! Liki 15 vuotta tätä työtä takana ja aidosti rakastan työtäni ja olla täällä. Tervetuloa mun kassalle, saat aina iloista palvelua ja ison aidon hymyn! :)
Saitko tästä bonuksen?
Asiakkaana ärsyttää, kun kassaneidit ei reagoi mitään, kun olen numeroa pyytänyt.
Syrjäytyneenä on minusta ihan kiva, kun kassahenkilöt on koulutettu sanomaan "Hyvää päivänjatkoa". Saan sanoa siihen "Samoin" eli puhua hieman enemmän aina kerran viikossa kun puhun ihmisen kanssa.
Huomannut saman. Usein olet itse se joka vetää koko tapahtuman läpi.