Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vuosikausien juominen aiheuttaa?

Vierailija
11.03.2021 |

Mietin erästä tuttuani. Hän on tissutellut yli kaksikymmentä vuotta. Välillä on ollut viikkoja tai kuukausia juomatta, välillä taas repsahtaa. Juominen on lähes viikoittaista. Missähän kunnossa tuon ihmisen sisuskalut mahtavat olla?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoutta, mukavuutta ja huolettomuutta. Suosittelen kaikille paitsi niille, jotka jäisivät koukkuun. Itse pystyn halutessani lopettamaan, mutta miksi?

Vierailija
42/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin sisuskaluihinhan vaikuttaa monet muutkin asiat. Alkoholi on vaan yksi osatekijä. Rasvamaksan yleisin taustatekijähän on nykyisin ruokavalio, ei alkoholi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pystyn halutessani lopettamaan, mutta miksi?

Pienen tauon jälkeen maistuu paremmalta :P

Vierailija
44/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon juonut päivittäin 20 v, ikää 46. Arkitissuttelu 4-6 pint-koon olutta, pe ja la 0,75 l viinaa.

Konkreettisin vaikutus on se että olen sairaalloisen lihava ja valtava kaljamaha (olen nainen). Ulkonäkö toki myös on reilusti keskivertoa ikäistäni rupsahtaneempi. Yllättäen 45 v terveystarkastuksessa töissä missään arvoissa ei ollut vikaa paitsi maksa-arvo lievästi koholla minkä lääkåri sanoi olevan ylipainon takia tavallista. Mutta ei korkeaa verenpainetta tai sokereita tai mitään.

Ulkonäön rupsahdushan voi olla vaikka geenienkin syytä. Ei voi tietää.

Vierailija
45/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon juonut päivittäin 20 v, ikää 46. Arkitissuttelu 4-6 pint-koon olutta, pe ja la 0,75 l viinaa.

Konkreettisin vaikutus on se että olen sairaalloisen lihava ja valtava kaljamaha (olen nainen). Ulkonäkö toki myös on reilusti keskivertoa ikäistäni rupsahtaneempi. Yllättäen 45 v terveystarkastuksessa töissä missään arvoissa ei ollut vikaa paitsi maksa-arvo lievästi koholla minkä lääkåri sanoi olevan ylipainon takia tavallista. Mutta ei korkeaa verenpainetta tai sokereita tai mitään.

Ulkonäön rupsahdushan voi olla vaikka geenienkin syytä. Ei voi tietää.

Niin useita tekijöitähän näissä aina on mutta taitaa tuo ihan kaksoiskokeissakin olla todistettu alkoholin aiheuttamat haitat useaan otteeseen

Vierailija
46/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä riippuvaiset jaksaa, jaksaa, jaksaa.... keksiä aina vaan syitä ja selityksiä sille, miksi pitää/ saa juoda. On juhannus, vappu, lapsen synttärit, kissa kuoli, autosta bensa loppu... siis mikä syy tahansa.

Tästä tunnistaa riippuvuuden. Juominen on aina ja kaikkialla se tärkein, ensimmäisenä mielessä, sen pitää aina olla elämässä pakonomaisesti mukana. Sillä ei ole merkitystä onko se 1 pullo päivässä vai mäyräkoira viikonloppuna.. määrä ei ratkaise, vaan se pakko saada juoda.

Riippuvuus on sairaus, kuten vaikkapa verenpainesairaus.

Sairautta voidaan hoitaa, mutta koska esim. alkoholiriippuvaisen aivokemia on jo niin sekaisin, ei tällainen ihminen halua/välitä avusta tai hoidosta. Ennenkuin keho pettää, perhe hajoaa, asunto menee alta .. eikä nämäkään usein pysäytä juomista.

Vierailija
47/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä riippuvaiset jaksaa, jaksaa, jaksaa.... keksiä aina vaan syitä ja selityksiä sille, miksi pitää/ saa juoda. On juhannus, vappu, lapsen synttärit, kissa kuoli, autosta bensa loppu... siis mikä syy tahansa.

Tästä tunnistaa riippuvuuden. Juominen on aina ja kaikkialla se tärkein, ensimmäisenä mielessä, sen pitää aina olla elämässä pakonomaisesti mukana. Sillä ei ole merkitystä onko se 1 pullo päivässä vai mäyräkoira viikonloppuna.. määrä ei ratkaise, vaan se pakko saada juoda.

Sairautta voidaan hoitaa, mutta koska esim. alkoholiriippuvaisen aivokemia on jo niin sekaisin, ei tällainen ihminen halua/välitä avusta tai hoidosta. Ennenkuin keho pettää, perhe hajoaa, asunto menee alta .. eikä nämäkään usein pysäytä juomista.

Puhut ihan täyttä hevonpaskaa. Ei riippuvuus itsessään ole mikään sairaus, siis jos puhutaan perinteisesti sairauksista eikä näistä nykyajan keksityistä sairauksista. Ja sitä paitsi suurin osa vaikkapa alkoholi"riippuvaisista" (jos sellaisista halutaan puhua) on ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä joilla riippuvuusoire ilmenee lähinnä jonain pienenä ärtyneisyytenä/unettomuutena jos joutuu ilman alkoholia olemaan.

Tämä asian paisuttelu ei edesauta taas yhtään ketään. Paitsi ehkä jotain paria harvaa "riippuvuuseksperttiä" jotka tuota virttä laulamalla elantonsa ansaitsevat.

Vierailija
48/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, itse asiassa kissani kuoli tällä viikolla, olen ollut puoli vuotta ilman alkoholia koska voin, mutta tänään ajattelin kyllä riipaista kännit suruun.

Vierailija
49/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kovemman janon.

Vierailija
50/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksilöllistä mitä se aiheuttaa. Esimerkkeinä Keith Richards ja Ozzy Osbourne. Molemmat dokanneet koko elämän ja vetäneet viel huumeita päälle. Ukot yli 70v ja viel sipsuttaa.

Vierailija
51/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoisuus laajenee ihan uusille svääreille jos tekee samalla ajattelutyötä.

Alkoholistit ovat usein hyväksyviä kaikille elämän ilmiöille kunhan saavat välillä nollata.

Hyväksyvät erilaiset mielipiteet ja ymmärtävät niiden tavoitteet ja juurisyyt.

He ovat maistaneet tiedonpuun nektariinia.

Vierailija
52/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä iässä, että voi miettiä omien tuttavieni alkoholikuolemia.

1. Opiskelukaverini oli kuolla noin 35-vuotiaana (mies) haimatulehdukseen. Selvisi kuitenkin. Seurauksena haiman tuhoutuminen niin pahasti, että siitä seuranneeseen diabetekseen piti pistää insuliinia. Jatkoi juomista. Kuoli sairauksiinsa muistaakseni noin 45-vuotiaana. Sama kuin Matti Nykäsen kohtalo: haimatulehdus->diabetes ja sen ongelmat->kuolema.

2. Toinen opiskelukaverini (mies) aloitti täyspäiväisen juomisensa noin 42-vuotiaana, kun elämässä tuli vaikeuksia. 49-vuotiaana kuoli maksakirroosiin. Toki oli melko kova juomaan ennen vaikeuksiakin.

3. Yksi sukulaisnainen ja yksi sukulaismiehen vaimo ovat kuolleet alle 60-vuotiaina. Alkoholia meni ja myös tupakkaa.

4. Eräs tuttavani (mies) joi koko 15-vuoden ajan, minkä hänet tunsin. Muutamien viikkojen täysraittiuksia oli. Haimatulehdus oli muutamaan kertaan, josta tuli diabetes. Tupakkaa meni paljon. Eli yllättävän vanhaksi, 69-vuotiaaksi.

5. Eräs tuurijuoppo (mies). Haimatulehduksia. Terveysongelmia. Kuolema noin 62-vuotiaana.

Vierailija
53/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haimatulehdus vakava yleinen sairaus paljon alkoholia käyttävillä.

Vierailija
54/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa mielen rauhoittumista,ajatus kulkee paremmin.

-adhd

Vierailija
55/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksakirroosin ja kuoleman verenhukkaan ellei ole neurologisten ongelmien vuoksi sitä ennen kompastunut ja taittanut niskaansa.

Vierailija
56/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä yksi +70v joka on juonut lähes päivittäin jo yli kolmekymmentä vuotta. Ei harrasta liikuntaa eikä mitään muutakaan kuin juomista ja telkkaria. Ei silti vieläkään mitään perussairauksia tms, ainoastaan ylipainoa ja hirveä ulkonäkö.

Läheltä moni terveemmin elänyt on jo kuollut tai laitoshoidossa. Epäreilua.

Vierailija
57/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin suurkuluttajalla mahdollisia mm. riippuvuudessa vahvempiin alkoholeihin siirtyminen, vapina ja tasapainoelimen häiriö sekä muistamisvaikeudet. Rasvamaksa ja lopulta maksakirroosi sekä delirium. Alkoholin suurkulutus voi aiheuttaa myös laihemmille 2.tyypin diabeteksen. Omaisten läsnäolo ja kuunteluvalmius tärkeää

Terv. Mielenterveys- ja päihdehoitajaopiskelija

Voiko tulla semmoinen muistinmenetys että unohtaa kaikki mitä elämässä on tapahtunut?

Eikä muista esim mitä puheita kuullut ihmisten suusta?

Vaikka sillai et joku kiusattu unohtaa kaikki kiusatuksi tulo muistonsa?

Vierailija
58/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin suurkuluttajalla mahdollisia mm. riippuvuudessa vahvempiin alkoholeihin siirtyminen, vapina ja tasapainoelimen häiriö sekä muistamisvaikeudet. Rasvamaksa ja lopulta maksakirroosi sekä delirium. Alkoholin suurkulutus voi aiheuttaa myös laihemmille 2.tyypin diabeteksen. Omaisten läsnäolo ja kuunteluvalmius tärkeää

Voiko tulla semmoinen muistinmenetys että unohtaa kaikki mitä elämässä on tapahtunut?

Kyllä. Jos on oikein kosten kaksikymppisyyden elänyt, niin eihän sieltä muista mitään. Jotain seksikohtauksia korkeintaan. Itse ryyppäsin kovasti kymmenen vuotta. Aina lauantaina kolme annosta alkoholia ja ihan päissäni. Minulla on aasialaiset geeniperimät joten tulen humalaan todella herkästi.

Kolmekymppisenä piti lopettaa kun haima sanoi itsensä irti.

Valmistuin hyvään ammattiin ja kaikki sujui hyvin elämässä. Tuli lapsia ja puoliso.

Päätin että nyt saa mennä korkki kiinni, kun ei pahempaa sattunut.

Vierailija
59/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholidementia on melko yleistä, mutta tottuneilla käyttäjillä juomisen rutiini on sellainen että se tapahtuu aina samassa paikassa säännöllisesti.

Tällöin ei myöskään mitään muistikuvia helposti jää talteen, kun juopottelu tapahtuu aina samassa paikassa ja samoin rituaalein. Vangeilla esiintyy tämän kaltaista dementiaa, kun arjesta puuttuu muuttuvat tekijät. Samoin työikäisillä ihmisillä. Virikkeetön elämä altistaa dementialle.

Vierailija
60/60 |
12.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovan kusihädän.