Miehen sukulaisia haluaa tulla yökylään, miten kieltäydyn?
Sukulaiset ovat todella mukavia, mutta en haluaisi heitä yökylään. Asumme kaksiossa, ja haluan tehdä rauhassa omat aamutoimet, nukkua ja herätä omaan aikaan, käydä yöllä vessassa rauhassa yms. En oikein jaksaisi olla sosiaalinenkaan ihan yötä myöten vieraiden kanssa. Kahvittelu olisi tosi jees, mutta asuvat kaukana ja haluaisivat yöpyä kun tulevat tänne päin.
Yritin selostaa tätä miehelleni mutta hän ei tajunnut ollenkaan. Sanoi vaan että hän haluaisi kyllä että meillä käy vieraita. Sanoin että minäkin haluan vieraita, mutta en YÖvieraita. Keskustelu jäi sitten vähän kesken.
Kommentit (79)
suosittelen kieltäytymään, kuten itsekin sanoit,pelkäät että tuee tapa. helposti menee siihen. he ajavat kaukaa ja alkavat olettaa että teiltä saa ilmaisen yöpaikan. minä en ota ketään kotiini yöksi ilman hyvää syytä. en ketään matkalaista. jos varaa matkustaa, on varaa edes halvimpaan yöpaikkaan.
Kaksioon vieraita, eeeiiii, ne on pian maanvaiva teille. Sanot selvästi miehellesi, että ne änkee teille joka kerta, kun tulevat paikkanunnalle. Sinä et ala siihen. Älä ole heihin puhelinyhteydessä, eikä mitenkään. Ette käy myöskään heillä kylässä..
se on heidän päänsärky, mitä ajattelevat.
Miksi kuvittelet että asiaa kysytään sinulta? Kyse on miehen sukulaisista, mies osaa varmasti ihan itse päättää kutsuuko heidät yökylään vai ei.
Vierailija kirjoitti:
He olisivat tulossa kuulemma koronan päätyttyä.
Pelkään hieman että jos suostun, tuosta tulee ihan tapa. Ovat ainakin pari kertaa vuodessa täällä päin, ehkä useamminkin kun täältä lähtee kaikki lennot ja laivat muualle.
Haluaisin sanoa ihan suoraan että ei käy, mutta toistaiseksi olen yrittänyt sanoa tosi diplomaattisesti ja varovaisesti nuo asiat. Siis sanoin kyllä suoraan etten pidä ajatuksesta ja miksi, mutta ei auttanut
Eipä sitten kannata vielä murehtia. Koronan loppua ei ole näkyvissä vielä pitkään aikaan.
Helppoa siitä on kieltäytyä. En ota ystäviä itse yleensä edes kylään. Sanon että tuntuu tosi työläältä kun menee tunteja vapaapäivänä tapaamiseen etten vain jaksa. Kahville suostun jonnekin lähtemään tunniksi pariksi.
Tottakai sanoisin että en mitenkään jaksa yökyläilyjä. En itsekään käy, en jaksa edes vieraana olla niin pitkiä aikoja. Yksikin ystävyyssuhde hiipui kun kaveri ehdotti jatkuvasti hirveän työläitä juttuja, olisi pitänyt yöksi lähteä ym. enkä enää jaksanut pitää yhteyttä, kun olisin halunnut vain kevyitä tapaamisia.
Ja jonnekin kaksioon vielä vieraita yöksi, sehän on hirveää. Tarvittaisiin vähintään monen huoneen asunto että on edes vähän omaa rauhaa ja vieraat jotka eivät odota täysihoitolaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja minä myös pidän näistä sukulaisista, mutta ovat kuitenkin vieraita ihmisiä enkä jaksaisi olla pitkiä aikoja vieraskorea omassa kodissa. Tosiaan haluan omaa rauhaa, varsinkin nuo iltatoimet ja yöheräilyt rauhassa. Jos kieltäydyn ajattelevatko että inhoan heitä?
Ymmärrän täysin. Minustakin juuri se, että minun pitäisi olla hiljaa makkarissa, vaikka ei saa unta. Tai pelätä että kuorsaamiseltani ei saa unta. Pieni asunto vaan ei sovi yökyläilyyn, varsinkaan jos on useampi henkilö. Eivät ajattele että inhoat, jos perustelet asian. Miksi eivät mene hotelliin? Minun sukulaiseni eivät ole edes ehdottaneet, että pieneen kaksiooni tulisivat yöpymään vaan varaavat hotellin kyselemättä. Ja on ollut kivaa viettää heidän kanssaan aikaa sitten vaikka koko päivä. Heille itselleenkin on selvästi mukavampaa mennä hotelliin omaan rauhaansa.
Meidän suvussa on aina vierailtu myös yökylässä. Ei tulisi kuulonkaan, että vieraat hotelliin menisivät. Isäntäväki ottaisi asian loukkauksena ja niin sitä itsekin ajattelisi, että voihan harmi jos hotelliin menisivät.
Vierailija kirjoitti:
Sanot, että ei tule. Eipä siinä enempää tarvita. Selitellä ei tarvitse kenellekään, ei edes miehelle. Menköön hotelliin, sinun kotisi ei sellainen ole.
Myös miehen koti, käsitin niin.
Vierailija kirjoitti:
Helppoa siitä on kieltäytyä. En ota ystäviä itse yleensä edes kylään. Sanon että tuntuu tosi työläältä kun menee tunteja vapaapäivänä tapaamiseen etten vain jaksa. Kahville suostun jonnekin lähtemään tunniksi pariksi.
Tottakai sanoisin että en mitenkään jaksa yökyläilyjä. En itsekään käy, en jaksa edes vieraana olla niin pitkiä aikoja. Yksikin ystävyyssuhde hiipui kun kaveri ehdotti jatkuvasti hirveän työläitä juttuja, olisi pitänyt yöksi lähteä ym. enkä enää jaksanut pitää yhteyttä, kun olisin halunnut vain kevyitä tapaamisia.
Ja jonnekin kaksioon vielä vieraita yöksi, sehän on hirveää. Tarvittaisiin vähintään monen huoneen asunto että on edes vähän omaa rauhaa ja vieraat jotka eivät odota täysihoitolaa.
sama täällä. kahvillavoi käydä mut en jaksa vieraita kotona, ensin siivoat,sitten ostat tarjottavat, viihdytät ja lopuksi siivoat. ei kiitos. helpompi nähdä jossain ulkona josta voi itse liueta kun tunti-pari mennyt.
mullakin ollessamme äitiyslomalla samaan aikaan, yksi kaveri halusi nähdä joka päivä kun asuimme lähekkäin, toinen halusi nähdä viikoittain ja oli menoja eri paikkoihin joihin meni monta tuntia aikaa. en jaksanut kumpaakaan, jätin pikkuhiljaa molemmat.
Painu ouluun haiaemaan haisurölli
Onko kyse yhdestä yöstä vai pidemmästä aikaa?
Kaupunkilaiskulttuuriin eivät yleensä yövierailut kuulu. Asunnot ovat pieniä, ja hotelleja ja airbnb-kämppiä on joka korttelissa. Minulla ei ole koskaan aikuisiällä ollut yövieraita, vaikka vieraita muuten käy paljon ja sosiaalista elämää vietämme. Meillä ei edes olisi nukkumapaikkaa vieraille. Hätätapauksessa yksi henkilö voisi nukkua keittiön sohvalla, mutta tuskin kukaan siinä huvikseen nukkuisi. Yövieraita kutsutaan mökille sitten kesällä.
Itse etsisin kivan majoituksen lähistöltä jota ehdottaisin. Ja kutsuisin vieraat hyvälle päivälliselle.
Vierailija kirjoitti:
He olisivat tulossa kuulemma koronan päätyttyä.
Pelkään hieman että jos suostun, tuosta tulee ihan tapa. Ovat ainakin pari kertaa vuodessa täällä päin, ehkä useamminkin kun täältä lähtee kaikki lennot ja laivat muualle.
Haluaisin sanoa ihan suoraan että ei käy, mutta toistaiseksi olen yrittänyt sanoa tosi diplomaattisesti ja varovaisesti nuo asiat. Siis sanoin kyllä suoraan etten pidä ajatuksesta ja miksi, mutta ei auttanut
Ovatko jo ilmoittaneet teille päivämääränkin, jolloin korona päättyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä myös pidän näistä sukulaisista, mutta ovat kuitenkin vieraita ihmisiä enkä jaksaisi olla pitkiä aikoja vieraskorea omassa kodissa. Tosiaan haluan omaa rauhaa, varsinkin nuo iltatoimet ja yöheräilyt rauhassa. Jos kieltäydyn ajattelevatko että inhoan heitä?
Ymmärrän täysin. Minustakin juuri se, että minun pitäisi olla hiljaa makkarissa, vaikka ei saa unta. Tai pelätä että kuorsaamiseltani ei saa unta. Pieni asunto vaan ei sovi yökyläilyyn, varsinkaan jos on useampi henkilö. Eivät ajattele että inhoat, jos perustelet asian. Miksi eivät mene hotelliin? Minun sukulaiseni eivät ole edes ehdottaneet, että pieneen kaksiooni tulisivat yöpymään vaan varaavat hotellin kyselemättä. Ja on ollut kivaa viettää heidän kanssaan aikaa sitten vaikka koko päivä. Heille itselleenkin on selvästi mukavampaa mennä hotelliin omaan rauhaansa.
No ei ole hirveää. Majoitan vieraat makuuhuoneeseen ja nukun itse olohuoneessa. Siis on vaan niin mukavaa, kun vieraita viitsii tulla tänne asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole hirveää. Majoitan vieraat makuuhuoneeseen ja nukun itse olohuoneessa. Siis on vaan niin mukavaa, kun vieraita viitsii tulla tänne asti.
Ovatko he omia sukuisia tai kavereitasi, vai käytännössä tuntemattomia ihmisiä joita majoitat?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vuosien aikana käynyt monenlaisia yövieraita, osa läheisiä ja osa hieman vieraampia, sekä minun että miehen sukulaisia ja kavereita.
Minulle yövieraat on ok, ajattelen niin, että minä kyllä pystyn tinkimään omasta täydellisestä mukavuudestani pari päivää, ei ole iso juttu. Totta kai rutiinit häiriintyy vieraista, mutta haittaako se oikeasti, kun kyse on kuitenkin lyhyestä ajasta?
Ajattelen myös niin, että vieraat ovat minun kotonani, joten voin illalla seurustella heidän kanssaan pyjama päälläni, tai tulla aamulla sen kummemmin laittautumatta keittiöön valmistamaan aamupalaa, minun ei tarvitse olla kovinkaan vieraskorea ja virallinen.
Huolehdimme, että vierailla on mukava nukkumapaikka, puhtaat lakanat ja pyyhkeet tarjolla sekä riittävästi ruokaa. Seurustelemme heidän kanssaan, mutta teemme myös omia asioitamme emmekä koko ajan vain pyöri vieraiden ympärillä.
Minun mielestäni ylireagoit asiaan, en omakohtaisesti ymmärrä miksi yövieraat pari kertaa vuodessa on niin kamala asia. Mutta myönnän kyllä, etten muutenkaan aina ymmärrä ihmisiä.
Minusta vieraanvaraisuus on hieno asia, ja mielelläni toteutan sitä omassa kodissani.
Tuo juuri minusta on hirveän vaikeaa, pyöriä yöpuvussa meikittä ja olla muka rennosti, kun on tuttuja kylässä. Heitä pitäisi sitten ajatella koko ajan, hiippailla kun nukkuvat ja tarjota koko ajan syötävää ja kommentoida asioita silloin yölläkin kun kävelee heidän patjansa ohi ja koittaa vaan äkkiä käydä vessassa väsyneenä. Ja jos tätä yökyläilyä alkaa tapahtua vielä usein, kun asumme niin lähellä kaikkea.
Sen useamman tunnin kyllä mielellään tapaa ja juttelee ja tutustuu, vaikka koko päivän. Mutta illalla ja yöllä ja aamulla pitäisi olla kyllä hengähdystauko!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko he omia sukuisia tai kavereitasi, vai käytännössä tuntemattomia ihmisiä joita majoitat?
Eihän ne tuntemattomia olisi, jos ovat puolison sukulaisia?
nykyisen tautitilanteen huomioiden tosi huono provo.
Jos itse lähden jonnekin niin haluan viettää hotellissa "laatuaikaa", nukkua rauhassa ja syödä hyvin ym. Vaikka saisin palvelua jossain kaverilla ilmaiseksi niin ei kiinnostaisi mennä. Tarvin omaa rauhaa jotta voin sitten olla tapaamisilla virkeä ja nauttia niistä. Säästö ei ole aina sen arvoista.
Harva työssäkäyvä jaksaa siivota ja kestitä vieraita vähillä vapailla, hyvä jos omat pakolliset hommat saa jotenkin tehtyä.
Ap, älä ole vieraskorea ja pingota, silloin helpottaa. Olet vaan oma itsesi.