Te joilla on kotona aina siistiä, siivoatteko joka päivä?
Minun kotonani on välillä siistiä ja välillä sotkuista, useimmiten suht siistiä eli tiskit tiskattu, roskikset viety ja pyykit pestyinä, mutta on pölyä sekä vaatteita ja tavaroita hujan hajan, saattaa olla murusia pöydällä.
Minulla on kokemus, että jotta kotonani olisi aina siistiä, joutuisin siivoamaan koko ajan. Kun siihen yhdistää faktan, että energiatasoni ovat alhaiset luonnostaan, en ehtisi tehdä mitään muuta kuin siivota.
Miten te joilla on aina hyvin siistiä, siivoatteko päivittäin? Montako tuntia yhteensä?
Kommentit (274)
Asun miehen kanssa kaksin. Kumpikin siivoaa jälkensä: tavarat käytön jälkeen paikalleen, vaatteet päältä joko pyykkiin tai niille osoitettuun puolipitoisten rekkiin, syömisen jälkeen astiat ja murut pois jne. Robotti-imuri imuroi vaikka päivittäin. Ikinä ei tarvitse tehdä isompaa siivousta, kylpyhuoneen pesussa ym. ei kauan mene per viikko.
Miehen kanssa korjataan omat jäljet, mutta ei koko ajan jaksa olla siivoamassa :D Eniten sotkua tulee kun kolme kissaa karvoittaa ja väkisinkin leviää kissanhiekkaa tassuissa lattialle, mutta ne voi aina lakaista pois. Keittiö ja kylppäri on sellaisia 'alueita' mitä siivoan useasti, näyttää yleisilme muutenkin siistimmälle kun esim. keittiö on koko ajan kondiksessa.
Mä kuulun myös siihen koulukuntaan, joka siivoaa jälkensä heti. En voi esim istua ja rentoutua syömään, jos on sotkua.
Enkä käsitä mitä lisäaikaa muka kuluu, kun vaikka siinä ruokaa laittaessa samalla laittaa kasvisten jätteet ja ruokapakkaukset suoraan kaappiin/roskiin.
Mitään erityistä siivouspäivää ei ole. Imuroin muutaman kerran viikossa, lattiat pyyhkäisen n kerta viikkoon. Vessan pesen monesti samalla - lähes joka päivä- kun käyn suihkussa (aine vaikuttamaan kun menen suihkuun, hoitoaineen vaikuttamisen aikana harjaus ja kun huuhtelen itseni, huuhtelen myös pöntön). Pölyä kerääviä tasoja tai koriste-esineitä ei juuri ole. Vessan lavuaarin voi pyyhkiä hampaita pestessä.
2 h + keittiö + kylpyhuone/wc.
Yritän laittaa tavarat ja vaatteet paikoilleen heti käytön jälkeen, lisäksi siivoan joka päivä vähän. Kun täytän tiskikonetta, saatan samalla pyyhkäistä pinnat, kun petaan sängyn, siistin makuuhuoneen muutenkin. Kerran viikossa pesen pyykkiä ja teen varsinaisen viikkosiivouksen, eli imuroin, pesen lattiat jne.
Olen ehkä erikoinen siinä mielessä, että pidän siivoamisesta, mutta en ole luonnostani siisti. Pidän silloin tällöin siivousorgioita, jolloin kuuntelen musiikkia, juon alkoholia ja siivoan tai järjestelen paikkoja monta tuntia putkeen, mutta saatan kuitenkin kävellä sisällä kengät jalassa, nostaa roskapussin hetkeksi tiskipöydälle jne.
Joka toinen pv keskimäärin, keväällä saattan imuroida pari kertaa viikossa kun pölyä ja hiekkaa tulee joka paikasta
Moni vastaaja ei vaikuta pitävän "saman tien jälkien korjaamista" siivoamisena.
Minä ajattelen niin, että murujen pyyhkiminen pöydältä rätillä on yksi siivoustoimenpide. Likaisten astioiden huuhtaisu ja laittaminen tiskikoneeseen syömisen jälkeen on toinen siivoustoimenpide. Tasojen pyyhkiminen kostealla rätillä on kolmas. Pyykkien lajittelu ja laittaminen pyykkikoriin /koneeseen on neljäs jne. Se siis on siivoamista, vaikka tapahtuisi muun tekemisen lomassa.
Ei tarvitse siivota kuin kerran viikossa (imurointi ja pölyt), mutta koti pysyy hyvin siistinä kun laittaa heti tavarat oikeille paikoilleen käytön jälkeen ja tiskaa aina ruokailun jälkeen yms pientä.
Vierailija kirjoitti:
Itse seurasin erään siistin ihmisen elämää pari viikkoa.
Hän siivosi kokoajan vähän. Aina kun jotain teki niin siivosi heti.
Jos teki ruokaa niin siivoiluun meni sitten lisää aikaa.
Huomasin että ei hänellä sinällään olisi jäänyt aikaa lenkkeilyyn tai kuntoiluun.
Siivoilen kerran viikossa urakalla kerralla. Jos jatkuvasti neuroottisesti siivoilisin, niin ei jäisi aikaa muuhun toimintaan. Haluan kuitenkin kehittyä fyysisesti ja henkisesti eri elämän osa-alueila.
Siivoiluun kyllä saisi joka päivä aikaa kulumaan, mutta en ole siivooja.
No älä nyt viitsi. Minä siivoan aina heti sotkuni. Aivan loistavasti jää joka päivä monta tuntia netissä pyörimiseen, telkan katsomiseen ja liikuntaan ja vaikka päiväuniin. Töissäkin ehdin käydä.
Tavarat paikoilleen ja pitää keittiön siistinä, niin näyttää jo tosi siistiltä.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajattelen niin, että murujen pyyhkiminen pöydältä rätillä on yksi siivoustoimenpide. Likaisten astioiden huuhtaisu ja laittaminen tiskikoneeseen syömisen jälkeen on toinen siivoustoimenpide. Tasojen pyyhkiminen kostealla rätillä on kolmas. Pyykkien lajittelu ja laittaminen pyykkikoriin /koneeseen on neljäs jne. Se siis on siivoamista, vaikka tapahtuisi muun tekemisen lomassa.
Minun mielestä se ei ole. Se on vain normaalia hygieniaa. Sama kuin automaattisesti pyyhkii p-seensä vessassa käynnin jälkeen. Toivoisin että joku joskus selittäisi minulle, miksi roskat pitää jättää olkkarin pöydälle tai hammastahnat pyyhkäsemättä peilistä, vaikka ihan selvästi näkee että ne on siinä.
Minulla on normaalisti aina siisti ja puhdas koti. Nyt pitäisi pestä vielä kerran koneessa olevat astiat, koska eivät puhdistuneet tarpeeksi. Sitten kun laitan likaiset koneeseen niin keittiö on taas siisti. Imurointi jää nykyään valitettavasti hieman vähemmälle, koska en löydä imuriini sopivia pölypusseja enkä saa yhtä osaa takaisin kiinni. Kunnon imuria ei siis voi käyttää. Ja pölypussittoman ergo rapidon imuteho ei ole erityisen kiitettävä ja se tiputtelee roskat takaisin lattialle, vaikka olen putsannut aukot. Väsyn siihen kymmeneen kertaan imuroimiseen.
Mutta tosiaan siivoilen lähes päivittäin edes vähän, koska en viihdy sotkun keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Yritän laittaa tavarat ja vaatteet paikoilleen heti käytön jälkeen, lisäksi siivoan joka päivä vähän. Kun täytän tiskikonetta, saatan samalla pyyhkäistä pinnat, kun petaan sängyn, siistin makuuhuoneen muutenkin. Kerran viikossa pesen pyykkiä ja teen varsinaisen viikkosiivouksen, eli imuroin, pesen lattiat jne.
Olen ehkä erikoinen siinä mielessä, että pidän siivoamisesta, mutta en ole luonnostani siisti. Pidän silloin tällöin siivousorgioita, jolloin kuuntelen musiikkia, juon alkoholia ja siivoan tai järjestelen paikkoja monta tuntia putkeen, mutta saatan kuitenkin kävellä sisällä kengät jalassa, nostaa roskapussin hetkeksi tiskipöydälle jne.
Käytät ihan vakavissasi sanaa ORGIA tässä yhteydessä?! 🤣🤣🤣🤣🤣🤦🏼♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä se ei ole. Se on vain normaalia hygieniaa. Sama kuin automaattisesti pyyhkii p-seensä vessassa käynnin jälkeen. Toivoisin että joku joskus selittäisi minulle, miksi roskat pitää jättää olkkarin pöydälle tai hammastahnat pyyhkäsemättä peilistä, vaikka ihan selvästi näkee että ne on siinä.
Ei pidäkään jättää. Mutta se on siivoamista. Siivoamista ei ole vain lauantaisin tapahtuva viikkosiivous, mikä on joidenkin tyyli, vaan se että joka päivä siivoat murut, pyyhit peilin, lakaiset lattiaa, peset tiskit - se on jokapäiväistä siivoamista.
Vastaus kysymykseen "miten teillä on aina näin siistiä?" ei siis ole "en siivoa koskaan", vaan "siivoan joka päivä". En tajua miksi peilin peseminen olisi siivoamista vain jos sen tekee kerran viikossa, mutta joka päivä tehtynä se ei ole? t. eri
En itse miellä astioiden koneeseen laittamista siivoamiseksi vaan osaksi ruokailua / ruuanvalmistusta. Samalla ajatuksella petaan sängyn, se on ikäänkuin osa "nukkumisprosessia", joka alkaa siitä, että illalla otetaan päiväpeitto pois sängystä. Pyykit vien pyykkikoriin osana "vaatteidenvaihtoprosessia" ja sakset laitan takaisin laatikkoon "leikkaamisprosessin" viimeisenä toimenpiteenä :D
Tämä kaikki helpottaa aivan valtavasti sitä varsinaista siivoamista, eli imurointia, pyykinpesua, tiskikoneen tyhjentämistä, vessojen pesua jne. Tällaista siivousta teen useamman kerran viikossa.
Suurin syy siihen, miksi meillä on aina siistiä, on kuitenkin se, että olemme minimalisteja ja tavaramäärä on karsittu erittäin maltilliseen. Ei siis ole rompetta paikasta toiseen siirreltäväksi ja jokaisella esineellä on jokin tilava säilytyspaikka, johon tavara kuuluu ja on helppo palauttaa käytön jälkeen paikalleen (ei tarvitse sulloa tai pinota).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidäkään jättää. Mutta se on siivoamista. Siivoamista ei ole vain lauantaisin tapahtuva viikkosiivous, mikä on joidenkin tyyli, vaan se että joka päivä siivoat murut, pyyhit peilin, lakaiset lattiaa, peset tiskit - se on jokapäiväistä siivoamista.
Vastaus kysymykseen "miten teillä on aina näin siistiä?" ei siis ole "en siivoa koskaan", vaan "siivoan joka päivä". En tajua miksi peilin peseminen olisi siivoamista vain jos sen tekee kerran viikossa, mutta joka päivä tehtynä se ei ole? t. eri
Itse sanon, että joka päivä vähän, mutta se ei tunnu siivoamiselta vaan menee huomaamattomasti. Jos viikon päästä siivoaisi, sitten menisi enemmän aikaa pinttyneiden pintojen siivoamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Hamastahnan sylkeminen jonnekin muualle kuin vesisuihkun alle on tahallista sotkemista. Hammastahnan sylkeminen vesisuihkun alle ei ole siivoamista, vaan normaali menettely. Vessapaperin heittäminen pönttöön käytön jälkeen on myös normaalia, sen heittäminen lattialle ei. Samoin vanupuikon heittäminen suoraan roskikseen käytön jälkeen on normaalia sen sijaan, että laittaa sen ensin lavuaarin reunalle ja siivoaa myöhemmin pois. Ihan yhtälailla toimii kaikki roskaaminen. Se että erikseen roskaa ja siivoaa jälkikäteen on idioottimaista. Jos laittaa roskan suoraan roskikseen, se ei ole siivoamista vaan normaalia elämistä.
Keittiö siistinä ja tavarat aina paikoillaan ja lisäksi robotti-imurin myötä tuntuu nyt olevan aina ihan super siistiä. Nyt imuroin itse vain joka toinen viikko listat, sohvan alusen sekä pari muuta paikkaa minne robotti-imuri ei pääse.
En siivoa siivoamalla. Pistän tavarat heti paikalleen, kun olen niitä käyttänyt.
Onneksi ette eroneet joutavan erimielisyyden vuoksi!