Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilla on kotona aina siistiä, siivoatteko joka päivä?

Vierailija
11.03.2021 |

Minun kotonani on välillä siistiä ja välillä sotkuista, useimmiten suht siistiä eli tiskit tiskattu, roskikset viety ja pyykit pestyinä, mutta on pölyä sekä vaatteita ja tavaroita hujan hajan, saattaa olla murusia pöydällä.

Minulla on kokemus, että jotta kotonani olisi aina siistiä, joutuisin siivoamaan koko ajan. Kun siihen yhdistää faktan, että energiatasoni ovat alhaiset luonnostaan, en ehtisi tehdä mitään muuta kuin siivota.

Miten te joilla on aina hyvin siistiä, siivoatteko päivittäin? Montako tuntia yhteensä?

Kommentit (274)

Vierailija
1/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä vähän . Siivoa jälkeni, laitan tavarat paikalleen niin ei kerry sotkua. Ruokaa laittaessakin pidän koko ajan siisteyttä yllä.

Asun nykyään yksin, lapset jo pois kotoa, joten tämä on tietysti helppoa, kun on vain pääsääntöisesti vastuussa omista sotkuista. Ehkä 

Ehkä reilu 30 min menee päivässä ylläpitosiivoukseen. 

Mutta kyllä minäkin joskus lipsun, enkä siitä stressiä ota. 

Vierailija
2/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän vain siistinä.

Pyykit kopasta koneeseen tarvittaessa, kuivana kaappiin.

Ei olevaatekasoja kuin pyykkikorissa.

Tiskit koneeseen ja pöytä puhtaaksi.

Pidän kangasliinaa ruokapöydällä aina, pyykkiin kun likaantuu.

Imurointi tarvittaessa ja pölyjen pyyhintä samoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne vaatteet ja tavarat sinne ilmestyy ja kuka ne murut jättää? Kun riisut vaatteen päältä, etkö voi saman tien panna sitä paikalleen tai syötyäsi pyyhkäistä murut pois? Silloin aikaa menisi vain joku sekunti.

Vierailija
4/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarat paikalleen heti ja aina ruokailun jälkeen tiskit hoidetaan koneeseen asti ja pyyhitään kaikki tasot. Imurointi ja pölyt 2-3 kertaa viikossa. Pysyy siistinä. Isommat siivoukset onkin sitten tuskaa esim ikkunat ja seinät.

Vierailija
5/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskit tiskaan joka päivä, siihen kuuluu pöytien pyyhkiminen keittiöstä. En todellakaan siivoa joka päivä muuten, vaikka asuntoni on siisti. Se pysyy siistinä siten että en sotke. Ei ole tavaroita ja vaatteita hujan hajan koska en jätä niitä niin. Imuroin kerran viikossa, samoin siivoan vessan kerran viikossa. Isomman siivon teen ehkä parin kuukauden välein, tarkoittaen että pesen lattiat. Voi kyllä tulla kolmekkin kuukautta väliä. 

Sanoisin että päivittäin menee siivoamiseen 15-30 minuuttia, tähän sisältyy sängyn petaaminen. 

Tuntuu että joillakin ihmisillä nyt vaan on se palikka päässä joilla asunto pysyy melkein itsestään siistinä, ja joillain ei. 

Vierailija
6/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP. Siivoa heti jos sotkua tulee, Kodinhoito ei ole rakettitiedettä T:mies41

Vierailija
7/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusilme on siisti ja puhdaskin. Mutta vähän kaappitilaa eli meillä on vain 2 vaatekaappia niin ne ovat kyllä tupaten täynnä ja enemmän tai vähemmän järjestyksessä. Imuroin 2 viikossa ja lattiat pesen joka viikko. Tiskaan monestikkin päivässä eli koskaan ei ole likaisia astioita. Totuus valkeni kuitenkin ennen joulusiivousta eli pölyä oli yllättävän paljon kertynyt kuitenkin tiettyihin paikkoihin jne. Asunto on vanha ja remontoimaton joten sekin vaikuttaa että vaikka kuinka hinkkaisi niin uutta tästä ei tule kun kaikki repsottaa ja on kulunutta.

Yleisilme on siisti mutta ei kliinisen puhdas.

Vierailija
8/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seurasin erään siistin ihmisen elämää pari viikkoa.

Hän siivosi kokoajan vähän. Aina kun jotain teki niin siivosi heti.

Jos teki ruokaa niin siivoiluun meni sitten lisää aikaa.

Huomasin että ei hänellä sinällään olisi jäänyt aikaa lenkkeilyyn tai kuntoiluun.

Siivoilen kerran viikossa urakalla kerralla. Jos jatkuvasti neuroottisesti siivoilisin, niin ei jäisi aikaa muuhun toimintaan. Haluan kuitenkin kehittyä fyysisesti ja henkisesti eri elämän osa-alueila.

Siivoiluun kyllä saisi joka päivä aikaa kulumaan, mutta en  ole siivooja.

Vierailija
9/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä vähän.

Esim keittiön joka kerran kun siellä tehdään jotain: astiat koneeseen, puhtaat kaappiin/laatikkoon, murut ja tahrat pois tasoilta, liesitason pyyhkäisy, rätillä ohimennen kaapeista, mikrosta ja jääkaapista sormenjäljet. Illalla viimeiseksi pöytä ja tasot siisteiksi, inhoan sotkuista keittiötä aamulla! Tuohon menee pari minuuttia kerrallaan mutta vaikutus on suuri.

Kerran päivässä pyykit pyykkikoriin. Lehdet pinoon vaikka pöydän reunalle jos ei kierrätyspaikkaa ole. Takkapuista karisevan roskan lakaisen kerran päivässä, samoin ruuanlaittotiloissa murut lattialta. Teini huolehtii omasta huoneestaan ja mies työhuoneestaan. 

Viikonlopuksi siivotaan perusteellsemmin yhdessä

Vierailija
10/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siivoan aina kun sotken, siis pyyhin murut, laitan käytetyt astiat koneeseen, en jätä tavaroita hujanhajan. Tällä tyylillä riittää sitten hyvin että kerran viikkoon sitten pölyt ja imurointi.

Mutta elän nykyään ihmisen kanssa, jolla aivan erilainen tyyli. Muruja ei pyyhitä tai jos pyyhitään niin yksi hutaisu keskeltä pöytää (en käsitä miks ei samaan vaivaan voi hoitaa asiaa kunnolla) jos ruokaa tekee, jää keittiö hirveään kuntoon. Likaiset astiat pitkin pöytiä ja tiskiallasta, kaikki pinnat ruokaroiskeessa, jauhoissa tms. Ja näitä ei pyyhitä, vaan hänen mielestään kuuluuvat vasta seuraavaan viikkosiivoukseen, vaikka edellinen olisi juuri tehty. Perinteisesti noin kymmenen vaatekertaa lojuu pitkin tuoleja ja lattioita.

Kohta ero.

Vierailija
11/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä siihen tarvi muuta, ku sen että siivoaa omat jälkensä heti esim syönnin jälkeen. Ikinä en ymmärtäny miks vaatteita pitäs nakella lattialle, samalla vaivalla ne menee hyllyyn tai naulakkoo n.

Vierailija
12/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on aina siistiä, mutta en siivoa joka päivä eli en imuroi enkä pyyhi paikkoja päivittäin. Mä järjestän paikat joka ilta ennenkuin menen nukkumaan. Pidän paikat järjestyksessä ja tavarat omilla paikoillaan niin kyllä kämppä siistinä pysyy. Jos tulee sotkua vaikka ruuanlaitosta niin siivoan heti pois. En jätä likaisia astioita lojumaan vaan pesen heti pois. En jätä likaisia vaatteita lojumaan vaan laitan pyykkikoriin. Yksinasuvan on aika helppo pitää koti puhtaana, on ihan eri juttu jos on lapsia ja lemmikkejä.

Vierailija
13/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä siivoan aina kun sotken, siis pyyhin murut, laitan käytetyt astiat koneeseen, en jätä tavaroita hujanhajan. Tällä tyylillä riittää sitten hyvin että kerran viikkoon sitten pölyt ja imurointi.

Mutta elän nykyään ihmisen kanssa, jolla aivan erilainen tyyli. Muruja ei pyyhitä tai jos pyyhitään niin yksi hutaisu keskeltä pöytää (en käsitä miks ei samaan vaivaan voi hoitaa asiaa kunnolla) jos ruokaa tekee, jää keittiö hirveään kuntoon. Likaiset astiat pitkin pöytiä ja tiskiallasta, kaikki pinnat ruokaroiskeessa, jauhoissa tms. Ja näitä ei pyyhitä, vaan hänen mielestään kuuluuvat vasta seuraavaan viikkosiivoukseen, vaikka edellinen olisi juuri tehty. Perinteisesti noin kymmenen vaatekertaa lojuu pitkin tuoleja ja lattioita.

Kohta ero.

Kammottavaa, mä oon siisteyshullu ja olisin jo juossut pois huutaen. Toi on just se mistä mä näen painajaisia öisin.

Vierailija
14/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en siivoamalla siivoa vaan korjaan jälkeni saman tien ja laitan tavarat heti paikalleen. Tätä juuri ihmiset eivät tajua. Inhoan siivoamista ja siksi toimin kotona niin, että siivottavaa syntyy mahdollisimman vähän.

Ainoa paikka, missä pitää päivittäin työskennellä, on keittiö. Se pannaan kuntoon heti syömisen jälkeen.

Vessassa käydessäni saatan pyöräyttää harjaa pöntössä tai huuhtaista allasta, jos siinä on näkyvää likaa.

Meillä on aina siistiä, vaikka siivoan keittiötöiden lisäksi ehkä viisi minuuttia päivässä. Tarkempia jynssäyksiä teen sitten tilanteen mukaan esimerkiksi kerran viikossa tai harvemmin.

Vierailija
15/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohta ero.

Kammottavaa, mä oon siisteyshullu ja olisin jo juossut pois huutaen. Toi on just se mistä mä näen painajaisia öisin.

Sama täällä. Enkä tajua, miksi pitää väkisin asua yhdessä sen kumppanin kanssa. Parempi että kummallakin on oma asunto, pysyy suhdekin vireämpänä.

Ei ikinä sotkijan kanssa samaan kämppään.

Vierailija
16/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdehdin yksinasuvia. Kaksi adhd-lasta ja mies, siivoan 1,5h päivässä ja silti ei ole ikinä siistiä.

Vierailija
17/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on siistiä, koska meillä on kaikki asiat järjestyksessä. Meillä siivotaan eli yleensä vain imuroidaan ja pestään vessat suunnilleen joka toinen viikko. Silti kaikki vierailijat kehuu kuinka siistiä on.

Vierailija
18/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin rakastan siisteyttä ja vihaan siivoamista niin paljon, etten todellakaan viitsi tehdä itse itselleni sotkua siivottavaksi. Kaikki vain saman tien paikalleen käytön jälkeen, niin ei tartte juuri koskaan siivota. Puoliso ja lapset ovat onneksi samanlaisia. Yhden lapsen oma huone on joskus sikolätti mutta jätän sen huomiotta kun ei minun tarvitse sitä katsella.

Isoimmat pölykoirat nappaan pois varsi-imurilla saman tien jos satun sellaisia näkemään. Aikaa kuluu varmaan puoli minuuttia. Parin viikon välein pyyhin pölyt kunnolla ja sitten se jonka vuoro on, imuroi ja toinen luuttuaa lattiat. Vessan pesen heti jos huomaan siellä jotain kun käyn asioillani. Mulla on vessanpesuaineet kaikkien vessojen kaapeissa helposti käytettävissä.

Vierailija
19/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron tilanteesta, kun asuin yksin. Nyt asun poikaystävän ja hänen lapsensa kanssa, ja he ovat kumpikin varsinaisia porsaita. Jos haluaisin täällä olevan siistiä, minun pitäisi olla heidän palvelija. Siihen en suostu.

Yksin asuessani mun luona oli aina siistiä. Siivosin tarvittaessa. Tiskasin astiat joka päivä. Se oli ainoa päivittäinen varsinaisesti siivoamiseksi laskettava asia. Muuten siivosin vessan/suihkuhuoneen, pyykkäsin ja imuroin tarvittaessa.

Kotonani oli siistiä, koska elin siististi. Ei siis ollut juurikaan tarvetta siivoamiselle. Vein roskat heti roskikseen ja tavarat heti käytön jälkeen paikoilleen. En kävellyt sisällä kengät jalassa tai sikaillut ja murustanut syödessäni. Jos laitoin ruokaa, pyyhin roiskeet ja jäljet samalla kun odotin ruoan kypsymistä, enkä jättänyt niitä myöhemmälle.

On kova ikävä yksinasumiselle. Nyt tuntuu, että elän jonkun toisen kodissa.

Vierailija
20/274 |
11.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vaimon kanssa osat vaihtuneet. Olin nuorempana opiskeluaikaan todella boheemi ja vaimo valitti kaikesta ja teki kaikkea. Hän myös vaati minua tekemään vaikka olisin mieluummin lähtenyt salille tai lenkille.

Nyt osat on vaihtuneet. Tilanne on ollut jo vuosia toinen. Toisaalta en terveysyistä enää voi mennä lenkille tai salillekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi