Kannattaako opiskella sairaanhoitajaksi
Teen tällä hetkellä asiantuntijatöitä projekteissa ja ala on hyvin kilpailtu. Projektien välissä tietenkin odotellaan uusia juttuja työttömänä ja kilpailu työpaikoista on kova kun uusia projekteja tulee. Olen tähän lopen kyllästynyt, jatkuvaa epävarmuutta ja kilpailua ja oman profiilin superhypernostamista ja myymistä. Olen ihmisenä hyvin lempeä ja empaattinen, joten voisin viihtyä hoitotyössä ihmisten parissa. On minua siihen suositeltukin hakeutumaan. Työkin olisi varmasti aika taattu, tai ainakin paremmin hallittavissa kuin nykyisessä jatkuvien pätkien projektimaailmassa. Palkkakin mediaanin luokkaa lisineen, eli suht sama mikä nykyisin itsellä. Minulla on jonkinlainen käsitys hoitotyöstä, koska perheenjäseniä on hoitajana ja he ainakin pitävät työstään. Silti, julkisuudessa on jatkuvasti juttua hoitajien joukkopaosta, irtisanoutumisista, rankkuudesta jne. Eli nyt olisi kiva kuulla nimenomaan sairaanhoitajien mielipiteitä puolesta ja vastaan hoitotyön - ei ilkkumisia vaan ihan asiallista keskustelua kannattaako hakeutua alalle vai ei :) Itseä lähinnä mietityttää se, kuinka kokisin hierarkian ja ahdistuisinko siitä.
Kommentit (34)
Tungen samaan ketjuun koska mietin myös sh tai th opintoja että saisi töitä. Toisaalta en ole kovin ihmisläheinen ihminen, niin voiko tämä minulle sopia? Viihdyn ja työskentelen aina parhaiten yksin. Onko hoitajan pakko olla sosiaalinen ekstrovertti?
Vierailija kirjoitti:
Tungen samaan ketjuun koska mietin myös sh tai th opintoja että saisi töitä. Toisaalta en ole kovin ihmisläheinen ihminen, niin voiko tämä minulle sopia? Viihdyn ja työskentelen aina parhaiten yksin. Onko hoitajan pakko olla sosiaalinen ekstrovertti?
Työ on ryhmätyötä ja sosiaalinenkin pitää olla, koska niille potilaille pitää puhua.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen ennemmin laitoshuoltajan ammattia
Kannattaa jos ala kiinnostaa. Sairaanhoitajille on monenlaisia tehtäviä tarjolla.
Väkisin ei kannata opiskella, silloin jo opiskelu tökkii ja sinusta tulee tyly, välinpitämätön ja osaamaton sairaanhoitaja, joka ei milloinkaan pysty kokomaan ammattiylpeyttä ja onnistumista työssään.
Vierailija kirjoitti:
Mites bioanalyytikko? Oletko siitä yhtään kiinnostunut?
Mitä mahdollisesti haluaisit tehdä työksesi terveydenhuollossa? Oletko ajatellut sitä yhtään? Entäs päivätyö vai vuorotyö toiveissa? Mikä asiakasryhmä erityisesti kiinnostaisi? Haluatko nopeita vai lyhyitä asiakaskontakteja?
Vierailija kirjoitti:
Introvertille tosi kuormittava työ, nimim. kokemusta on. Terveydenhoitaja tehdään yksin töitä, mutta se on silti äärimmäisen sosiaalinen ammatti. Kuten sairaanhoitajankin työ. Sinuna miettisin esim. suuhygienistin, röntgenhoitajan tai bioanalyytikon hommia.
Voi sitä työtä tehdä introverttinakin. Niitä siinä työssä varsinkin tarvitaan. Etu oikeastaan.
Toisin kuin jatkuvasti äänessä olevia ekstroja.
Vierailija kirjoitti:
Voi sitä työtä tehdä introverttinakin. Niitä siinä työssä varsinkin tarvitaan. Etu oikeastaan.
Toisin kuin jatkuvasti äänessä olevia ekstroja.
Ei siellä ole kyse onko ekstro vai intro, siellä on kyse siitä että on pakko puhua ihan jo tiedonkulun vuoksi. Ja muutenkin. Introt väsyy siihen nopeasti, koska missään ei ole rauhaa.
Apteekkarit tahkosivat taas valtavat tienestit – HS:n hakukone näyttää oman paikkakuntasi apteekkarin tulot
APTEEKKARIEN kokonaistulot nousivat vuonna 2015 kuusi prosenttia keskimäärin 252000 euroon, mikä on kuusi kertaa niin paljon kuin keskiverto suomalainen saa ansio- ja pääomatuloja.
Apteekkarien ansiotulojen keskiarvo 2015 oli noin 176 000 euroa, minkä päälle he ottivat keskimäärin 76 000 euron pääomatulot.
Mä opiskelen introverttinä terveydenhoitajaksi. Ainakin tähän asti oon tykännyt opiskeluista, pitää katsoa miten työelämä sitten sujuu. Valitsin juuri th:n enkä sh:ta siksi, että helpompi saada itsenäisempi työ, vaikka totta kai siinäkin joutuu ihmisten kanssa olemaan paljon tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mahdollisesti haluaisit tehdä työksesi terveydenhuollossa? Oletko ajatellut sitä yhtään? Entäs päivätyö vai vuorotyö toiveissa? Mikä asiakasryhmä erityisesti kiinnostaisi? Haluatko nopeita vai lyhyitä asiakaskontakteja?
Toki olen, mutta ajattelen avoimesti ja käytännön harjoitteluissa se oma ajatus varmasti vahvistuisi. Vuorotyö toiveissa. Mutta kiinnostaisi edelleen kuulla, miksi niin monet vaihtavat alalta pois kun on sinne ensin hakeuduttu ja kouluttauduttu?
-AP
Veikkaan syyksi riittämättömyyden tunnetta. Kiireinen työ. Potilaat entistä vaativampia.
Minulla on 30v kokemus hoitoalalta. Olen ns. kiltti, empaattinen ja ystävällinen ihminen. Tällä kokemuksella ja tiedolla en enää hakeutuisi, jos siis olisin nuori taas.
Olen työskennellyt ensiavussa ja leikkausosastolla. Työ on kiireistä, raskasta ja pakkotahtista. Järjissään pysyy vain kivojen työkavereiden ansiosta. Nyt suunnittelen jotakin muuta, mm. opintovapaata, aivan muulle alalle, jotta saisin hengähdys tauon.
Mutta muista, tämä oli vain minun kokemukseni.
Alalta hakeudutaan usein pois työn rankkuuden takia. Monesti ( oli työpiste missä tahansa, esim. ensiapu, leikkuri, kotihoito, vanhainkoti) on kiire, jolloin työtä ei ehdi tekemään niin hyvin kuin haluaisi, vaan ainoastaan sen välttämättömimmän. Vastuu on myös valtava, ja palkkaus ei vastaa sitä vastuuta mikä sulla on. Pääkaupunkiseudulla ainakin on työvoimapula, eli vajaalla mennään. Vuorotyön ja oman elämän yhteensovittaminen on hankalaa. Tätä kun tekee sen 15v, haluaa jo jotain muuta. Ei vaan jaksa.
6/16 Kerro heti, missä sairaanhoitaja tienaa noin hyvin! Mulla on täydet ikälisät ja vaikka listaan sattuisi useampi yö ja ilta, niin ei kyllä nouse yli 3700...
Olen sairaanhoitajana julkisen puolen terveydenhuollossa. Minua on onnistanut työpaikan suhteen, koska meillä on hyvä työyhteisö, päivätyö ja myös etätöitä voi tehdä. En ole kokenut työtä hirveän raskaaksi. Tämä on siis minun oma kokemus tämän hetkisestä työpaikasta. Huonoja aikaisempia kokemuksia minulla on kolmevuorotöistä, vanhusten hoitopaikoista ja erikoissairaanhoidosta (sairaalat), joihin minua ei saisi töihin. Kannattaa siis valita oma työpaikka tarkaan, koska sairaanhoitajilla on työntekijöiden markkinat.
Vierailija kirjoitti:
palkka 4200 euroa kuussa
Hyvä palkka lyhyehköllä koulutuksella. Sen vuoksi myös harkinnassa.
Jos "lempeä ja empaattinen" ei tarkoita kovin herkkää murehtijaa, niin mikäpä siinä. Työt pitää osata jättää työpaikalle, muuten koko hommasta ei tule mitään.