*¤* Ensikoiden torstai *¤*
Tässä keskiviikon tekstit:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8016527&p=&mpage=1&tmode=…
Kommentit (35)
Teillä oli ainakin nopeata toimintaa tuo synnyttäminen. Eli siis onnea kovasti koko perheelle :)
Ihanaa käydä näin kesken loman lukemassa täällä teidän iloisia uutisia :) toivottavasti kaikilla muillakin on kaikki ollut hyvin.
Ollaan miehen kanssa lähdössä huomenna Kotkaan vaunuilemaan... ei kumpikaan olla koskaan käyty Kotkassa... Lauantaina olisi tarkoitus suunnistaa Lempäälään häihin.
Kävin tänään aamulla lääkärissä... painoa tullut 10 KILOA alkuraskaudesta lisää... hirveetä... no täytyy myöntää, että makkaraa on tullut syötyä :)
kaikki oli muuten hyvin. hemppa ja paineet erinomaiset ja kohdun suu tiukasti kiinni :)
On ihan ikävä tänne palstalle takaisin aktiiviseksi kirjoittajaksi... Näin lomalla, ei oikein tee mieli avata konetta, kun samalla tulee kuitenkin s-postit luettua ja hoidettua sivussa työasioita.
Kaikkea hyvää niin vanhoille kuin uusillekin.
Nyt nauttimaan viimeisistä lomapäivistä...siis onhan tätä jäljellä vielä reilu viikko. ONNEKSI!!! ei huvita mennä töihin...ei sitten yhtään.
Halauksin
Heidi <3 toukka 26+4
Tämä mamma ei nuku... tai nukkuu mutta päivällä.
Quu on sitten saanut nyytin syliinsä onnea miljoonasti!!! Täälläkin päin se synnytys vaan lähenee.
Burde ja muut painosta huolissaan olevat:
Näillä helteillä ei ole ihme jos paino nousee paljon. Mulla oli noussut 2,7kg kahdessa viikossa (rv 33+0) seuraavassa neuvolassa (rv 34+0) paino oli laskenut sen 2,6kg, terkkari oli ihmeissään, mutta itse laitan tämän turvotuksen piikkiin. Mulle on nyt kertynyt painoa yhteensä 11kg enkä pidä sitä pahana vaikka ennen raskautta oli jo jokunen kilo ylipainoa. Terkka mainitsi että eräällä äitillä oli noussut 4,5kg viikossa paino kun oli tullut niin kova turvotus, eli älkäämme olko huolissaan. Muistakaa juoda vettä kamalan paljon.
Pepsiskin on palstaillut ahkerasti, sehän voi olla että sulla on alkanut limatulppa irtoileen ku verta on tullunna. Sehän ei tietenkään sano että villipyllysi nyt syntyisi... parin viikon päästähän meidän vaavit on täysaikaisia. Aatella, vastahan me plussattiin.
Laraleille vilkutukset, mukava kun kävit kirjustaa.
Niameylle ja muille loppusuoralaisille suppareita roppakaupalla, tulkaa sitten heti kertomaan vaavikuulumiset <3
Tänään kävin tutustumassa oyssissa. Kamala määrä tutustujia. Kaverillani on la lähes samaan aikaan ni oltiin siellä sit yhessä. Toisin oli miehuksetkin mukana. Saatoin aiheuttaa himan paheennusta sillä mulla ei millään pitäny pokka. En tiedä... siellä salissa oli sellainen jätti-iso jumppapallo. Kuvittelin itseni sen päälle istumaan ja tottakait ajattelin mahdollista lopputulosta, eli minä selällään maassa... taidan jättää pallon väliin. :P
Viime yönä unenläpi havaitsin että masuun koski. Sellaisia menkkamasia jomotuksia on alakanut tulemaan. Supistelee useammin ja suppareissa on jo jotain tuntuakin. Vaavi taitaa laskeutua vihloo nimittäin alapäässä siihen malliin. Valehteematta näkyy tähtiä silmissä kuin se kipu iskee päälle.
No jospa tässä yrittäisin mennä tuonne miehen vireen nukkumaan.
T: Ull-Maij & Pikku-Pupu rv 35+3
Burde: elä kuule välitä tollasista arvosteluista, mä voin sanoa että kyllä ne raskauskilot lähtee ihan jokaiselta keinolla jos toisella.
Synnytys tietty vie osan, imetyskin vaatii veronsa.
Loppu lähtee sitten pikkuhiljaa liikunnalla ja touhuamisella jota vauvan kanssa tekee.
On ihan tutkittua tietoa olemassa siitä että aikuisena tulleet kilot on helpompi pudottaa pois kun lapsuudessa/nuoruudessa kerätyt.
Mä diettaan kisoihin 66 kilosta tonne 55-56 kiloon joka kerta ja aina on lähtenyt.
Näytä vaan kieltä sille kälyllesi.
Mulla on tähän mennessä ( viime neuvolakäynti heinäkuun puolessavälissä ) 400 g nyt luulen että 1-1,5 kiloa on tullu kaikenkaikkiaan lisää, jos omaan vaakaan uskominen eli aika lailla tuo vaihtelee ihmisillä tuo painon kertyminen
Siskoni sai ekasta 14 kg ja toisesta yli 20 kg painoa ja kaikki on lähtenyt pois, mahanahkaa on vähän jäänyt kun molemmat on tulleet sektiolla.
Heidille mukavaa loppulomaa !
Ullj.maj ( kirjoitettiinkohan se noin ) voin kuvitella itseni myös kyseisen pallon päällä ja tyrskintää olisi varmaan tullut täältäkin.
Tsemppiä kipujen kanssa !
Mä olen tässä nyt koko viikon näitten ilmavaivojeni kanssa suunnitellut pirkkaniksiä, mitäs jos työntäisi pillin pyllyyn niin tulisikohan kaikki ilma mitä suolistossa on ulos ?
Aamulla oli masu taas tosi kipeä ja kova, vieläkin vähän jomottaa onneksi tiedän että se jotuu vain ja ainoastaan tästä ilma massasta masussani, jos ei helpota puoleenpäivään mennessä niin sitten soitan neuvolaan, vaikka tuskin siitä nyt mitään apua onkaan.
Mukavaa alkanutta torstaita, ihan pian on taas viikonloppu.
AinoA ja möhis 21+5
Ai niin piti kertomani kun olen tätä vatsani suuruutta ihmetellyt että olen mittaillut masua raskauden aikana tuosta navan kohdalta, sinä päivänä kun plussasin oli masun ympärys 78 cm, nyt kun maanantaina mittasin masunympärys oli 92 cm eli 14 cm on tullut lisää tänä aikana.
Onko kukaan muu mittaillut ? paljonko teitin masun ympärys on ? laittakaa viikot kanssa niin voin sitten vertailla, vaikka ei niillä nyt mitään suurta vertailukelpoisuutta olekkaan kun ollaan kaikki niin erilaisia.
A
Ei muutakuin polkat soimaan heti aamusta :)
Ja sitten ilmoitusluontoinen asia: Meille syntyi viime yönä tyttövauva rv 33+6, painoa 2900 g ja pituutta 48 cm :) Näin siis unta että näin kävi ja en ymmärrä mistä tuo tyttö tuli kun poikafiilikset tässä on :)
Kandivaihe: Kyllä tekin halvalla vaununne saitte, sillä tosiaan kun katselee tuolla huuto.netissä, niin 2002 vuoden brion kombeistakin saa vielä hyvää hintaa!! Ja mä en edes muista onko meillä heittoaisaa, saatikka millaset pyörät niissä on ;) Väri oli vain niin hieno, että pakko oli saada!
Burde: Älä siitä painosta ole huolissasi, turvotusta varmaan suurin osa. Ainakin niistä sinun kuvistasi voisi päätellä, että painoa ei ole tullut juurikaan muualle kuin masuun? Kyllä niitä kiloja lähtee sitten synnytyksen jälkeen! Ei muutakuin lenkille ja täysimetys jos se vain onnistuu!! Aika helposti sitä tulee vertailtua muuten omaa raskautta muiden raskauksiin!! Erityisesti juuri painoa ja sf-mittaa, vaikka yksilöitähän tässä ollaan!! Olenkin huomannut, että olet ollut muutamia päiviä aika surullisella mielellä, varmasti sinullakin tuo miehesi työtilanne vaikuttaa ja sitä kautta rahatilanne!! Minun mieheni lähti juuri käymään työhaastattelussa tuolla samaisessa paikassa! Mies täytti eilen hakemuksen netissä ja meni ilman mitään aikoja sinne paikan päälle¿ En kyllä usko että onnistaa, kun mies nyt sai jo kuukaudeksi töitä¿
Heidi: Vai että makkara on maistunut ;) Niin on mullekin juustoWilhelm, nams. Nautihan vielä lomastasi!!
Ull-Maij: Mekin olimme eilen siellä synnytysvalmennuksessa ja miehelle oli pakko kotimatkalla nauraa, että mitäs jos istun siihen jumppapallon päälle ja kun nuo vatsalihaksetkin on surkastunut niin ihan varmana lennän siitä selälleni ;) Minulla on nimittäin kotonakin jumppapallo ja naureskelin jo itsekseni että mihinköhän kolautan pääni ja synnytän tajuttomana, heh :)
AinoAurora: Työnnä vaan pilli pyllyyn ja tule sitten kertomaan kuin käy :) Masunympärys mulla on nyt 92 cm ja muistelen sen olleen ennen raskautta n. 86cm?? En nyt ihan varma ole¿
Oletteko muuten miettineet vielä imetysasiaa? Aiotteko imettää ja kuinka kauan, jos vain onnistuu? Minulle jotenkin asia on todella tärkeä ja haluan että se onnistuu ja aion kaikkeni tehdäkin että se onnistuu! Kuitenkin stressaan asiaa niin paljon, että maitoa ei tulekaan...
MiaMik rv 33+1
Vähän kommenttia aiempiin...
OSBORNE olit saanut neuvolasta lentolupalapun... Kirjoittiko sen sulle neuvolalääkäri? Mä tarviisin myös lentolupalappusen mahd. ihan kotimaan lentoa varten, mutta en tiedä onko mulla enää neuvolalääkäriä vai pitäisikö mennä ihan terveyskeskuslääkäriltä kyselemään... Täytyy kysäistä neuvolasta. Ollaan siis ehkä menossa vielä Itä-Suomeen, enkä tiedä jaksaisinko istua sitä neljää tuntia autoassa. Toisaalta vois pitää paljon taukoja niin se vois ehkä onnistua...
AMY75 mukavaa että sait saikun suoraan äippälomaan saakka. Itse jouduin hakemaan viikon tai kahden viikon välein lisää sairaslomaa, ja jäin tosiaan saikulle rv 20 eli aika monta kertaa kävin lääkärissä. Nyt voit olla ja lepäillä huoletta, nauti siitä!
LARALEI mulla on myös aina masu tosi kipeä aamulla ennen kuin menen vessaan. Nukun vissiin niin sikeästi etten herää riittävän usein vessakäynnille öisin, joten aamulla rakko on räjähtämispisteessä... Tai näin olen ainakin itselleni kivun järkeillyt, kun muuten ei samanlaista kipua tunnu.
BURDE älä huoli painonnoususta ja jätä ihmeessä muiden kommentit omaan arvoonsa. Painonnousu raskausaikana on tosi yksilöllistä, eikä tavoitteena kuitenkaan ole se, että " lihoo" vähiten. Eihän tässä mitään kilpailua käydä =) Mulle terkkari sanoi, että jos ennen raskautta on hentoinen ja paino normaalihko, saa painoa tulla runsaastikin, sillä imetys on rankempaa mitä laihemmassa kunnossa on ennen raskautta. Eli vararavintoa tässä ikään kuin kerätään. Mulle suositeltiin painonnousuksi noin 16 kiloa raskauden aikana, ja nyt tähän mennessä onkin jo 13-14 kiloa tullut. Eli ihan mukavasti :) Painonnousu ymmärtääkseni hidastuu la:aa lähestyttäessä... Korjatkaa jos olen väärässä.
Omaa napaa... Mulla on alkanut olla menkkamaisia kipuja, ihan samanlaisia kuin alkuraskaudessa. Myös supistukset on tuntuvia, tosin kesti jonkin aikaa ennen kuin aloin tunnistaa ne supistuksiksi. Sanoinkin miehelle että kuinka typerä voi ihminen olla kun ei edes supistuksia tunnista?? Mut eipä ole ennen ollut vastaavia tuntemuksia, joten vähän tässä joutuu ihmettelemään näitä kramppeja ja kipuiluja. Onneksi synnytyksen alkaessa supistuksen on sen verran tiukkoja että meikäläinen varmaan tajuaa mistä on kysymys! =)
Eilen oltiin Haikaranpesän synnytysvalmennuksessa ja siellä oli pikkuruinen, päivän vanha vauva. Tuoreet vanhemmat sanoivat että iso poika on (olikohan jotain nelisen kiloa) mutta kyllä se aika pieneltä näytti! Muutama viikko enää ja sitten saa oman nyytin syliin. Niisk. On se vaan kummallista ja liikuttavaa...
Hyviä vointeja!
Karssuli ja vauveli rv 34
Ihan aluksi sympatiahaleja [b][color=blueviolet]Burdelle[/color][/b]! Omakohtaista kokemusta raskaudesta ja painonnoususta ei (vielä!) ole mutta ihan varma olen, että jos tahtoo myöhemmin kiloista eroon, se onnistuu kyllä. Mun kaverilla on kolme lasta ja joka raskauden aikana on kuulemma tullut painoa n. 15-20 kg ja joka kerran jälkeen on nopeesti laihtunut takaisin entisiin mittoihinsa. Kurja juttu, että kälyn kanssa ei asiat mene aina niin sujuvasti. Musta ja miehen siskosta on tullut hyviä ystäviä ja sen seurauksena otetaan kyllä välillä yhteen. Jos olisi etäisemmät välit, niin ei varmaan " tapeltaisi" mutta silti oon iloinen, että hän on mulle kuin oma sisko. Ja aina saadaan riidat sovittua. Toivottavasti teilläkin välit lähenee, kun vauvat syntyy. Ja ihan varmasti ne raha-asiat järjestyy. Mullakin iskee välillä epätoivo mutta mies on aina ollut oikeessa kun on sanonut että asioilla on tapana järjestyä. Auringonpaistetta päivääsi!
[b][color=blueviolet]AinoAuroralla[/color][/b] oli hauska keino ilmavaivoihin. Mahtaisi olla aika näky... Onko joku ihan tosissaan laittanut tuon nikispirkkaan? Minä olen kyllä vähän skeptinen sen toimivuuden suhteen. Toivottavasti vaivat hellittävät, pillillä tai ilman :) Ja siitä masun ympärysmitasta... Mulla on ihan sama kuin plussapäivänäkin. Kumma juttu! ;)
[b][color=blueviolet]Viiperolle[/color][/b] kiitos lyhenteiden tulkkauksesta! Kyllähän ne sitten neuvolassa selviää, mutta nyt voin " asiantuntevammin" lukea teidän neuvolatilastoja.
[b][color=blueviolet]Oman navan ympäristöä:[/color][/b] Koko ajan väsyttää. Aamulla herään seiskalta, töiden jälkeen pakko nukkua vähintään tunnin päikkärit ja silti sammun kuin saunalyhty jo iltaysiltä. Onko tää enää ihan normaalia? Laitoin väsymyksen raskauden piikkiin, nyt mullakin on raskausoire. Jee! Tänään näen vanhempia ja ajattelin kyllä kertoa jo uutisen heille. Jännää!
Vielä pieni [b][color=blueviolet]gallupin poikanen:[/color][/b] Missä vaiheessa teillä on ollut eka neuvola-aika? Mulla tosiaan rv 10, onkos se jotenkin keskimääräistä myöhemmin? Ja kannattaisiko sitä ennen käydä yksityisellä siinä alkuraskauden ultrassa?
[b][color=blueviolet]Aurinkoista torstaita kaikille! Nyt voi jo odotella viikonloppua...[/color][/b]
[b][color=plum]Kesämorsian, 6+0
Pitää varmaan jättää värit väliin. Tuolla kuumeilupuolella jo todettiin että ihme bugi tässä sivustossa, kun heittää koodiin omia välilyöntejä väliin ja tuloksena on aika mielenkiintoisen näköinen viesti.
Koittakaa kestää!
-Kesis, taas-
Mä luin MiaMikin viestiä ja olin ihan, että MITÄ??!, kun luin että niille on syntyny vauva... mietin, että kuin se jo nyt sitä on netissä kirjottamassa, kun just on synnyttäny... ennenku sitte tajusin lukee eteenpäin, että untahan se vaan! :D
Kiitos kaikille paino-tsemppauksesta! :) Mä en kyllä usko, että se olis turvotusta, kun ei oo jalat eikä mitkään paisunu... ELLEI se turvotus sitten oo kerääntyny tonne päänuppiin!!!! :D Ilmankos oon ollu niin pihalla viime aikoina. ;)
Mä nukuin viime yön ihmeen hyvin... heräilin kyllä asentoa vaihtamaan ja kerran vaihdettiin ukon kanssa asentoa yhtä aikaa niin, että kalautettiin takapuolet yhteen. =) En siis käyny pissalla kertaakaan, eikä selkäkään tullu kipeeks! =) Jee. Mutta nyt aamulla sitten koitin herätellä Pennaria, kun ei mitään tapahtunu mahassa... eikä se heränny millään -> mutta nyt kun oon istunu tässä koneella, niin se on tuolla venytelly mahanahkaa. :)
MiaMik: Mä toivon kans, että täysimetys onnistuis -> ainakin sen 6kk ja sen jälkeen muun ruuanlisänä. Sen takia oonki käyny jo tutustumassa imetystukiryhmään, jossa aion käydä sitten kun pennari on syntyny. Se on kerran kuussa ja oon nyt kahesti käyny... tykkään kyllä. Sieltä saa sitten apua ja tukea.
Ihan noin muutenkin mä suosittelisin, että kannattaa perehtyä imetykseen jo etukäteen ja kattoo valmiiks nettisivuja, kirjoja, imetystukiryhmiä, imetystukipuhelimen nro, jne.. Kun en usko, että sitten väsyneenä ja epätoivossa jaksaa alkaa ettiä, että mistä mä sitä apua nyt saisin... varsinkin kun harvoin neuvolasta saa kunnollista apua imetykseen.
Pitää mennä laittaa koiralle ruoka.
Burde ja Pannari 32+4
[color=#DC143C]' Torstai, tuo turha päivä ennen perjantaita. Jos poistaisimme torstait, poistaisimme elämästämme keskimäärin 12 vuotta. Jos kieltäisimme kaikki viikonpäivät, lakkaisimmeko olemasta?' -zeniläisen munkin pohdintaa- (luultavimmin alkoholin vaikutuksen alaisena (suom.huom.))
Tjaahas..Mitähän ois jäänyt päähän..
Ootkohan sä kandi samanlainen ylilojaali työntekijä kun mäkin? Mä en kans millään haluais hakea sairaslomaa, vaikka joskus sellaista tarvitsisinkin ja sit on ihan kauheen huono omatunto. =/ Toi sun pyörtyily kuulostaa kuitenkin pahalta eli ota sairaslomaa ihan hyvällä omatunnolla vaan äläkä yhtään stressaa! Saavat luvan vaan ymmärtää duunissa. =)
Burdelle ja miehelle tsempitystä raha-asioiden kanssa..Äläkä siitä painosta stressaa! Olisit sanonut miehen siskolle, ettei kaikki voi olla tollasia riisitautisia. PÖH. =)
Heidille mukavaa vaunuilua miehen kanssa. =)
Vai, että mahaa pitäis vielä mittailla? Mä veikkaan, että ennen raskautta se oli 110 ja loppuraskaudessa 250. ÄÄÄÄÄÄÄ! Taas lisää paineita!!!!
Mä lupasin leipoa tänään miehelle piirakan. Helppo homma, te sanotte? Mä en vaan koskaan ole leiponut piirakoita. Tahi kakkuja. Voi pylly sentään! Mistä mä löydän jonku reseptin?
Nyt meen tuijottelemaan mun superturbomonitoimikonetta..Jos se leipois piirakan ihan itse..
Mukavaa torstaita!!
t. poppis ja räpätti rv16+1
Kesämorsian: Mulla oli eka neuvola rv 9:llä. Ilmeisesti täällä tampereella pyrkiivät laittaa sen ekan käynnin sille viikolle.. ja sitten np-ultran vkolle 12+. Me käytiin väestöliitossa alkuraskauden ultrassa -> oltiin käyty siellä hoidossa ja haluttiin tietää, että ollaanko oikeesti pieniin päin. =) Se kyllä helpotti mua tosi paljon, kun tiesi että kyllä se pennari on oikeessa paikassa ja OIKEESTI.
AinoA: Mä tyhmä en mitannu mahaani raskauden alussa ollenkaan, mutta 18+4 oli 84cm -> 25+5 96cm -> 32+4 101cm.
Äsken piti mennä laittaa koiralle ruokaa, ni nyt sitten pitää lähtee kauppaan. =) MORO!
Burde ja Pannari-Pennari taas, ja edelleen 32+4
Teeppä kuule sillä superhypermonitoimikonehässäkälläsi muropohja ja levitä se piirakkavuokaan.
lisää taputellun ja tuputellun pohjan päälle marjoja, määrä riippuu vuoan reunojen korkeudesta, pakaste tai tuoreetmarjat kaikki käy.
Losauta sitten marjojen päälle noin 2 dl jugurttia ( maustettua ei mitään luonnon jugurttia ) ja paista uunissa 200 astetta noin 20-25 minuuttia kunnes reunat näyttää mukavan ruskeilta.
Tän helpompaa piirakka ohjetta ei ookkaan
Ja vielä murotaikinaohje:
125 g voita tai margariinia
1½ dl sokeria
1 kananmuna
2½ dl karkeita vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria
Vaahdota pehmeä rasva ja sokeri, vatkaa muna sekaan. Lisää vehnäjauho-leivinjauhe-vaniljasokeriseos. Sekoita tasaiseksi nopeasti.
Tai onkohan nyt jo päivä?! Mä nukuin kyllä yhdeksään asti, että mulla on melkein vielä aamu menossa...
Moni oli käynyt jo tutustumassa synnytyssairaalaan. Taidan minäkin soittaa NKL:lle tänään ja yritän varata ajan ensi viikolle.
Painoasiaa ei kannata liikaa huolehtia! Tietysti yletön mässäilykin kannattaa unohtaa, mutta jos kohtuudella syö, niin tulee mitä tulee. Ja varmasi turvotusta tulee vähän kaikille, vaikkei sitä ehkä huomaisikaan. Kun ilma taas vähän viilenee, on monella varmasti vähän helpompi olla! Mulle on tullut painoa punnituksen ajankohdasta riippuen 8-9kg ja nyt sitten tuon raskausdiabeteksen takia olisi hyvä, ettei paljon lisää tulisikaan. No viimeiseen kuukauteen paino ei ollut noussut muutenkaan...
Vatsanympärysgallupiin; Mulla oli navan kohdalta ympärys ennen raskautta 71cm. Jo pitkälti ennen puoltaväliä ympärys oli yli 80cm. Ehkä viikolla 30 ympärys oli korkeimmillaan 101cm ja nyt kun tikru on jo tuolla aika alhaalla, niin ympärys on ollut 97cm. Tämä korreloi aika hyvin myös sf-mitan kanssa. Aluksi mentiin yläkäyrällä, sitten keski- ja alakäyrän välissä ja nyt sf-mitta on pysynyt paikallaan ja viimeksi oli alakäyrällä. Jos ei ole nyt enää kasvanut, niin taidetaan mennä alakäyrän alapuolelle...
Ull-majllakin taitaa olla jo loppuajan kolotuksia ja synnytykseen valmistautumista nuo kivut! Pian tosiaan saadaan omat nyytit syliin, tuntuu uskomattomalta!
AinoAuroralla on vatsavaivoja, sama täällä. Mulla on ollut masu sekaisin tiistaista lähtien ja valitettavasti myös ilmavaivoja. Mulla ei ikinä ole maha sekaisin, paremminkin ummettaa ja olen ihan ihmeissäni näiden pierujen kanssa. Miehestä se oli eilenkin vain huvittavaa!
Olikohan MiaMik nähnyt enneunen? Aika siron prinsessan saisitte! Mä en ole nähnyt nyt moneen yöhön mitään unia, kun uni on niin katkonaista muutenkin...
Kesämorsian, meillä oli eka neuvola jo seitsemännellä viikolla. Mulla oli tuolloin käytössä kaikenlaisia astmapiippuja ja lääkkeitä, niin katsotiin sitten heti alkuun hoitajan kanssa, että mitkä pitää jättää pois. Rv10 taitaa olla aika monessa paikassa yleinen ekan neuvolan aika. Ja suosittelen alkuraskauden ultraa! Saa itselleen mielenrauhan ja ensimmäisen todellisen kosketuksen masuasukkiin!
Omasta massusta vielä. Viiden jälkeen aamulla alkoi taas supistella vähän tiheämmin ja kipeämmin. Kotona kävelyn ja lämpimän suihkun jälkeen sain supistukset ja kivut onneksi vähän laantumaan. Takaisin nukkumaan taisin päästä joskus ennen seitsemää... Jännää kyllä, miten mieleen hiipii ajatus, että onkohan tämä nyt sitten sitä. Nyt ei enää niin pelota, jos pieni alkaisi syntymään, kun viikkoja on kohta kasassa jo 34. No nyt lähden vähän kävelemään, kun jalat on ihan puuduksissa, mutta menen kyllä tosi mateluvauhtia!
Voikaa hyvin ja supistuksia niitä kaipaaville!
Sippu ja pikku-tikru 33+6
Väsymys on ihan normaalia alkuraskaudessa. Tuntui kuin olisi voinut nukkua 24 tuntia vuorokaudessa. Minullakin oli ensimmäinen neuvola vasta 11.rv ja aluksi muutenkin tuntui että niitä oli liian harvoin, kun kuukauden joutui aina odottamaan :) Nyt niitä on kahden viikon välein ja kohta varmaan kiroan kun joutuu käymään viikon välein ;) Ultrassa mekin käytiin rv 6+5 Taysissa, päästiin sinne hormoni- ja lapsettomuuspolille (olimme siellä hoidoissa) vaikka luomuihme tämä olikin!
Mä odottelinkin, että kuka ensimmäisenä lukee tuon viestini ja luulee että oikeasti olen jo synnyttänyt ;)
MiaMik rv 33+1
Poppis, ihan oikeassa olet sen ylilojaalisuuden suhteen :) Mä olen miehen sanoin " ihan mahdoton stressaaja" , ja sitten kun tuolla töissä on vielä vähän sellainen piilovittuilun ilmapiiri... Ei vaan pitäisi ottaa itseensä niitä juttuja, mutta minkäs teet.
Ja tuohon piirakkaohjeeseen lisäys, että jogurtin joukkoon voi laittaa yhden kananmunan, niin hyytyy paremmin...
Burde, älä tosiaan välitä painon noususta. Sehän voi laskea synnytyksen jälkeen yhtä nopeasti, kun nyt nouseekin. Vaunuttelet vaan vaavin kanssa paljon, niin osa kiloista lähtee ihan huomaamatta.. Muakin jännittää punnitus neuvolassa, koska viimeksi on punnittu rv11! Silloin oli tullut painoa lisää 230g/vk eli juuri sopivasti. Nyt veikkailisin, että tuosta punnituksesta on tullut 5-7 kiloa lisää. Ja vasta puolivälissä mennään! Täytyy pitää joku ananaskuuri ennen nevolaa, ettei ainakaan turvotuksen takia kohota lukemia.
Mulla on onneksi kaksi neuvolaa viikon välein, kun on viimeinen neuvola täällä Helsingissä, ja sitten tutustumisluonteinen neuvolakäynti Keravalla heti muuttopäivänä! Eli jos Helsingissä on kaamea lukema, syön vain vähäsuolaista ruokaa, ja testataan sitten Keravalla uudestaan :)
Voi kun teitä on jo monta mammaa ihan loppusuoralla! Suppareita kaikille niitä tarvitseville! Ja MiaMik, mullakin sydän heitti voltin, kun luin siitä viimeöisestä tyttövauvan syntymästä :)
Huomenna pääsen esittelemään pikkuista pömppistäni vanhemmille ja sisaruksille! Heinäkuun alussa viime visiitillä se ei todellakaan vielä näkynyt, mutta nyt on jo vähän mitä esitellä. Pitää ottaa vaan kaikkia vartalonmyötäisiä vaatteita mukaan, niin että varmasti näkyy ;) Pääsen sopivasti auttamaan äitiä marjamehutalkoissa, toivottavasti saan pari pulloa ihanaista karviais-mansikkamehua mukaan viemisiksi... Nam!
Eipä mulla muuta asiaa ollutkaan, joten hauskaa päivänjatkoa kaikille!
kandi & muhku 20+2
Kaikki ensikot ovat niin ahkeria kirjoittamaan pinoa! Itse kyllä taustailen mutta kirjoittaminen on minulle melkein ylitsepääsemätön este. Jospa harjoittelu tekisi mestarin!
AinoAurora kyseli mahan ympärysmitasta. Minulla menossa rv 25+olisikohan 6, ja ympärysmitta on 105cm. Kaksoset toki suurentaa mahaa mutta melkein kaikki sanoo että minulla on todella pieni vatsa. Kaikki massa on edessä, takaapäin ei näe että emäntä on raskaana.
MiaMikin tavoin minulla pyörii imetys mielessä. Itse olen ajatellut että jos maito riittää niin toki imetän. Itse luulen kuitenkin että joudun sekä imettämään että antamaan korvikkeita. Olen hyväksynyt sen korvikeajatuksen ja ajatellut että se voi olla tulevalle isällekin mukavaa kun pääsee osallistumaan syöttöihin. Saa nähdä onko tuleva isä samaa mieltä?
Monta muutakin asiaa pöyrii mielessä. Tällä hetkellä yritän kovasti miettii että mitä tavaraa pitäisi hankkia vauvoille. Olen yrittänyt kysyä kavereilta joilla on lapsia että mikä on tarpeellista ja mikä hankinta on ollut aivan turha. Pesänrakennusvietti on myös iskenyt! Pitäisi nyt ja heti päästä sisustamaan lastenhuonetta.
Ensi viikolla olisi aika taas lääkärille. Silloin pääsee taas kurkistamaan miten ne pienet ovat kasvaneet. Siellä otetaan aina tarkat mitat ja painoarviota seurataan. Tällainen käytäntö meilläpäin kun on kaksoisraskaus.
Mukavaa päivänjatkoa!
amalia rv 25+
Poppiksen sananlaskut on kyllä osuvia.. :D
Burde, häntä pystyyn. Tuntuu että ajoittaiset masennuskaudet kuuluu raskauteen. Eiköhän ne raha-asiat jotenkin järjesty, toivottavasti! Painosta älä murehdi, sen kertymiselle ei vain voi mitään. Ja tosiaan loppua kohti painonnousu hidastuu joten tuskin se tuosta enää kovin paljoa nousee!
Ull-maijkin oli käynyt kertomassa kuulumisia, mukava kuulla sustakin! Onpas sullakin jo paljon viikkoja kasassa.
MiaMik: Mä haluaisin kans ehdottomasti saada imetyksen onnistumaan! Oon nähnyt pari kertaa untakin että en saa imetettyä sitten millään :S Toivottavasti ei ole enneunta. Nyt maitoa valuu ihan hermostumiseen asti välillä, eilenkin kun istuskelin suihkun jälkeen kylpytakki päällä sain vähän väliä olla pyyhkimässä tippoja pois.. :/ Luulis että riittäis näistä meijereistä vielä vauvallekin asti!
AinoAurora kyseli mahanympärysgalluppia. Mulla oli plussaamisen aikoihin myös suunnilleen samankokoinen ympärys kuin sulla, n. 78cm. Rv19 92cm, rv22 94cm, rv23 96cm, rv24 97cm, rv26 98cm ja rv27 99cm. Ahkerasti on mittailtu :) Ja metriä lähestyy, onhan tuo jo melko muhkean näköinen. Paino vaan ei nouse, toiset huolestuu siitä että nousee liikaa mutta minä siitä että eikö se nouse riittävästi. Nyt on tullut yht. 2kg. Surutta syön päivittäin herkkuja enkä liiku työn lisäksi juuri ollenkaan supistusherkkyyden takia. Ihme homma mikä siihen vaikuttaa että toisilla sitten nousee paino kovastikin vaikka söisi kuinka terveellisesti.
Kesämorsian: Meillä oli eka neuvola rv 10+0. Käytäntö ilmeisesti vaihtelee paikkakunnittain. Alkuraskauden ultrassa kävin 7+2 koska pelkäsin kovasti kohdunulkoista (mulla on ollut tulehdus joka ois voinu tehdä kiinnikkeitä munatorviin.)
Nyt lähden katsomaan taas kisoja. Onko muutes teillä muilla lisääntynyt nesteentarve paljonkin? Mua janottaa ihan koko ajan, juon varmaan monta litraa päivittäin. Tokihan kuumat ilmat lisää nesteentarvetta ja raskauskin, mutta tuntuu että kuuluuko ihan näin paljon janottaa.. Ettei vain kehittelisi raskausdiabetesta :/ Ja se on hassua, että kun Kaapo alkaa liikahdella masussa niin mulla jotenkin silloin usein iskee jano! Aamulla on pissa tummaa ja suu rutikuiva vaikka ois illalla juonu melko paljon vettä. Outoa.
Viipero & Kaapo rv 27+3
Tuollaista monitoimihärveliä millainen Poppiksella on, niin minulta ei löydy :) Mutta otin juuri vatut sulaan ja kokeilen miten käy :) Minua kun ei ole luotu piirakoiden tekijäksi! Ikinä en ole saanut piirakoita, sun muita makoisia onnistumaan. Sämpylät on onnistunut ehkä kahdesti :)
Viipero: Minulla myöskin hirveä jano ollut koko raskauden ajan. Vettä kuluu päivässä n. 2-3 l ja ihan vain sen takia saan vessassakin ravata! Kaippa sokerit olis koholla stixissä, jos se raskausdiabetesta olisi!
Amalia: Oletko jo joutunut jäämään sairaslomalle? Tiedättekö sukupuolet?
Poppis, sun zenmunkkis on ihan väärässä, torstaissa ei oo mitään turhaa, se luo toiveita viikonlopusta mutta jättää sen viikonlopun vielä vaan haaveasteelle, koska mitään mitä haluaa ei pidä saada liian helpolla. Nih!
Melkoista hässäkkää tuntuu mun arkisten asioiden hoidossa olevan. Eilen illalla lentolupaa tutkiessa huomasin, että lääkäri oli sit nätisti kirjottanut sen loppumaan just sinä päivänä, kun mun pitäis lentää, eikä ton lapun mukaan mua päästetä koneeseen paluulennolle ollenkaan... hoitaja lupasi selvittää asiaa, huomenna selviää, pitääkö mennä uudelleen lääkäriin.
Karssuli, mun siis piti saada lupa normaalin neuvolalääkärikäynnin yhteydessä, mutta jos nyt pitää mennä vielä lähempänä lentohetkeä uudelleen, lupasivat varata mulle uuden ajan neuvolalääkärille. Eli ainakin täällä hoituu neuvolan kautta.
MiaMik sai muakin vedettyä ihan täysillä höplästä, reaktio oli ihan sama kuin burdella... eli ihan täysillä uskoin, että oot synnyttänyt jo, vaikka ihmettelinkin, et miten voit jo olla koneella... :D
burdelle samat lohdutuksen sanat ku muillekin, ainakaan sun kuvien perusteella ei oo mitään hätää - itse asiassa mietin niitä katsoessa, että miten joillakin tuo maha onkin noin söpön sopusuhtainen... Mulla kun se möllöttää tuossa edessä, omasta mielestä se on ihana, mutta kyllä siitä paljon isompi tulee kuin mitä tuo sun maha on! Mun erittäin laiha kaverini lihoi yli 20 kg raskauden aikana ja kaikki ja vähän ylimääräistä lähti imetyksen aikana, joten älä anna toisten kommenttien häiritä. Mulla kun tuota ylimääräistä oli jo ennen raskautta, niin siksi painoa ei ole tullutkaan eikä neuvolan mukaan ole toivottavaakaan, että yli 7 kg nousisi. Todennäköisesti tulee joku 10 kg kuitenkin, mutta eiköhän se imetys niitä vie.
AA:n pillitemput nauratti mua ihan täpöllä myös, mun mies kavereineen on joskus kokeillut sitä... :) ei se muistaakseni ilmavaivoihin auttanut, mutta hirveen hauskaa niillä ainakin oli. Pitääkin illalla mittailla, paljonko on tullut vyötärönympärystä lisää.
Kesämorsian kyseli ekasta neuvola-ajasta. Mulla eka käynti oli rv 11+0, mutta sitä ennen olin käynyt jo kahdesti TAYSissa seurannassa, joten varasinkin ajan melko myöhään. Noilla seurantakäynneillä tosiaan myös ultrattiin, joten tiesin ennen neuvolakäyntiä, että kaveri on oikeessa paikassa ja kasvoi normaalisti.
Ja tuon väsymyksen voit pistää ihan normaalin raskauden piikkiin, se voi tuosta vielä melkoisesti pahentuakin. Ainakin minä nukuin joissain välissä suurinpiirtein koko ajan, kun en ollut töissä.
Imetyksestä: en aio ottaa paineita, mutta tottakai tavoitteena on täysimetys mahdollisimman kauan. Toivon, että tää maidon tihkuminen nänneistä jo tässä vaiheessa olis merkki siitä, että maitoo sit kans riittää, mutta en aio todellakaan tuntea syyllisyyttä, jos imetys ei suju.
Viipero, mulla on jatkuva jano ja hiki, muut töissä melkein valittelee ilmastoinnin viileyttä, ja minä pyyhin hikeä koko ajan... ainakaan mulla se ei ole ollut merkki raskausdiabeteksesta, sain tänään tulokset eilisestä rasituksesta - kaikki ok. vähän oli 1h ja 2h arvot edellistä mittausta korkeemmat, mutta reilusti rajojen alapuolella.
Eiköhän tässä taas hetkeksi tarpeeksi... taidan kokeilla, josko löytyis jotain tekemistä. iltapäiväksi lupasin mennä kaverin ja sen lapsen kanssa särkänniemeen tiiraileen alpakoita, josko ne kakkis taas. :)
-Osse ja Santeri rv 27+1
Mulla on nyt kyllä joku monttu-vaihe menossa... Luen kyllä teidän kuulumiset ja tekis mieli vastailla/kommentoida, mutta ei vaan oikeen jaksa. =( Muutenkin on aika apeet fiilikset -> raha-asiat alkaa taas painaa... ja miehen piti päästä eilen työhaastatteluun, mutta se varamiespalvelun idiootti taas siirti sitä, eikä oo tietoo koska se sitten on... ne on kyllä ihan urpoja siellä, mutta en nyt jaksa kirjottaa enempää siitä.
Mua vaivaa vieläkin se painoasia (viime neuvolassa oli tullu +1300g/vko). Ei se sf-mitta niin mietitytä/harmita, mutta toi paino... =( Mulle on tullu tähän mennessä 12kg!! =/ Sit ku mä vielä menin sanoo miehen siskolle (sillä LA oli eilen), että " viime neuvolassa oli tullu aika paljon painoo lisää" niin se sano sitten jotain että: " ...no..jos paljon tulee niin sitä on sitten hankala saada pois" + " mulle ei ollu tullu viime neuvolassa yhtään lisää" + " mulle on tullu koko aikana 12kg" . Eli ei siis auttanu mun oloa yhtään... päinvastoin.
Sillain kyllä muuten aika jännä... Me ollaan yhtä aikaa miehen siskon kanssa raskaana ja eroa lasketuilla ajoilla n. vajaat 2kk. Vois kuvitella, että me puhuttais raskausjuttuja keskenämme ja tuettais toisiamme jne... mutta ei. Emmä ainakaan pysty sen kaa jakaa tätä. Tuntuu, että nousee heti karvat pystyyn/ hirvee vastarinta.. tiä sitten, että mistä johtuu. Harmi vaan, kun olishan se ollu hauska kun oltais pystytty olee innolla toistemme raskauksissa mukana...
No joo.. taidan mennä nukkumaan. On taas niin omanapaista tekstiä...
Burde ja Penni-Enni 32+4