Kohdun kasvu hidastunut...
Nyt hieman säikäytti, kun tuli kutsu äitiyspolille ylimääräiseen ultraan. Viime viikolla oli lääkärineuvola ja lääkäri totesi, että kohdun kasvu ei ole edennyt tasaisesti. Kohdun pohjan korkeus on kasvanut vain 2 cm kuukauden aikana. Ensimmäisellä mittauksella oli keskikäyrän yläpuolella, kuukauden päästä hitusen keskikäyrän alapuolella ja nyt lähes alimmalla käyrällä.
Hämmentävintä tässä oli itse asiassa se, ettei lääkäri sanonut minulle mitään tästä neuvolassa!!! Hieman yllätti kun tänään tulikin kutsu äityspolille. No, soitin neuvolaan ja terveydenhoitaja selitti tilannetta. Pahoitteli lääkärin käytöstä...
Onko muilla kokemusta moisesta ja mistä on johtunut? Itse olen pitkä (180 cm) ja lääkäri oli laittanut sen lähetteeseen mahdolliseksi syyksi. Kyseessä on kolmas raskaus ja terkkarin mukaan silloin voi hyvinkin kohtu kasvaa alussa nopeammin ja myöhemmin kasvu tasaantuu. Viikkoja nyt 30+3.
Kommentit (6)
Minulla oli viimeksi neuvolassa mitatessa (silloin rv 25+5) kohdunpohjan korkeus kasvanut 1 cm kuukauden takaisesta ollen nyt 18 cm eli alakäyrän alapuolella. Kätilö tosin totesi, että koska edelleenkään minulle ei ole tullut painoa raskausaikana, vatsanpeitteet ovat vastaavasti lähes olemattomat.
Jospa se äidin pituus oikeastikin vaikuttaisi asiaan. Itse en ole ihan noin pitkänhuiskea kuin sinä, mutta 170 cm kuitenkin. Äitini taas on minua pidempi ja on lohdutellut, että pitkällä odottajalla vauva mahtuu hyvin kasvamaan piilossa, kun kylkiluiden ja lantion väliin jää niin paljon tilaa.
Seuraavaan neuvolakäyntiin on vielä pari viikkoa aikaa, joten hieman hämmentyneenä täällä kuitenkin odottelen, mitä lukemat ovat ensi kerralla. Kovasti tuolla mahassa urheillaan joka tapauksessa. Tulehan kertomaan, mitä ultrassa selviää!
Ruskanodotus, rv 26+4
Moikkis.
Mullakin tuli maanantaisen neuvolan 31+0 jälkeen lähete ylimääräiseen ultraan (tosin terkka sitä jo varoittikin). Sf mitta oli nyt 25, kun se 1.7 neuvolassa oli 21. Alakäyrällä mennyt koko ajan, mutta nyt tippui hitusen alle..
Itse koen tuon enemmän varotoimenpiteen, enkä osaa (vielä) olla kovin huolestunut.. Pääasia on tietysti, että tarkastetaan, että pikkuisella on kasvun edellytykset kunnossa.. :)
Tsemppiä sulle! Laita viestiä miten ultrassa meni, mulla se on on edessä ensi maanantaina.
T. Ksia 31+2
Ei kannattane vielä kovin paljon huolestua. Sitä varten sitä sf mittaa mitataan, että jos poikkeamia tulee "yli rajojen", vauvan kasvu tarkistetaan. Ultrassa tarkistavat napanuoran virtaukset, vauvan mitat tms. Vaikka mitään poikkeavaa ei ekalla kerralla löytyisikään, antanevat vielä uuden ajan polille parin viikon päähän jolloin tehdään uusi mittaus ja kahden kerran mittoja vertaamalla tarkistetaan, että vauva näyttäisi kasvavan OK huolimatta sf mitan poikkeamasta.
Itse kävin edellisessä raskaudessa polilla pari kertaa juuri sf mitan poikkeaman vuoksi ja samasta syystä myös tässä nykyisessä raskaudessa. Sainpahan tässäkin raskaudessa arvion vauvan mahdollisesta syntymäpainosta - tiedä sitten miten hyvin pitää paikkansa kun synnytystä edelleen odottelen...
Sf-mitta oli viikolla 30+6 27cm ja viikolla 32+0 26,5cm eli se "kutistui" viikossa. Terveydenhoitaja mittaili useampaan kertaan ja pohti mistä se johtuu. Laittoi sitten lähetteen ultraan, että tarkistetaan onko kaikki kunnossa. Ultrassa lääkäri katsoi virtaukset ja mittaili lasta moneen otteeseen monesta suunnasta ja lopulta neuvolakortissa luki, että lapsi kasvaa keskikäyrällä. Se oli vaan laskeutunut tuossa välissä jo niin alas, että kohtu ei kasvanut. Lapsen asento myös vaikutti/vaikuttaa siihen kasvuun. Meillä vauvan peppu on toisella reunalla ja varpaat toisella, eli se ei edes yritä potkia kohtua ylöspäin isommaksi, vaan kasvaa tavallaan reunoille.
Rv 34+1 sf-mitta olikin sitten noussut 29cm ja 36+6 33cm. Eli terkkari ja lääkärit haluaa vaan tarkistaa, että onko kaikki kunnossa. Onneksi yleensä on. (Säikähtääpä sitä silti aina kun jotain "poikkeavaa" on)
Maikkoo83 ja rv 39+1
Mulla on ultra-aika vasta 12.8. eli vajaa viikko tässä vielä täytyy odotella. Vaikea on kyllä kuvitella, että jotain olisi pielessä koskapa vauveli on edelleen hyvin vilkas.
Ilmoitelkaahan kohtalotoverit tekin sitten ultran tuloksia!
... ja kaikki hyvin:) Äitiyspolin lääkäri vähän ihmetteli, että miksi lähetettiin ultraan, kun sf-mitta ei hänen mielestä ollut edes erikoinen. Vauva oli mitoiltaan jopa iso eli vastasi ennemminkin viikkoja 33-34 kuin 31+1, joilla tässä mennään. Laskettu aika kuitenkin pitää kuulemma edelleen paikkansa, koska vauvat voivatkin tässä vaiheessa kasvaa eritahtia. Me ollaan molemmat miehen kanssa pitkiä (180 ja 187 cm), joten lääkäri vain totesi, ettei nuo omenat yleensä kauas puusta putoakaan:)
Painoarvio on jo huimat 2400g, mutten ihan siihen usko. Esikoista ultrailtiin aikanaan viikolla 41 ja arvioitiin olevan yli 4 kg. Syntyi sitten parin päivän päästä 3550g...
Tulkaahan muutkin kohtalotoverit kertomaan ultrakuulumiset!