Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lomautus jatkuu ja tarjottiin töitä, mutta....

Vierailija
10.03.2021 |

YTK rahat olisi taattu. Töihin haluan kovaa mennä, mutta luvattiin vain 17h viikko. Kannattaa näköjään vain istua sohvalla kun siitäkin saa enemmän.

Töitä on paljon haettu, mutta kun ei ole niin ei ole.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lomautusajalla kieltäydyt tarjotusta työstä, joudat karenssiin.

Vierailija
2/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten, kun olin lomautettua, niin kyllä minun ainakin kannatti tehdä töitä. Joskus oli vain pari tuntia viikossa, joita niputin ilmoituksessa siten, että tuli täysiä päiviä tai niille viikoille kun oli enemmän töitä ja joskus oli koko kuukauden töitä. Minulla on palkka suurempi kuin ansiosidonnainen päiväraha ja sovitellulla päivärahalla tuossa toimitaan, kun joskus on töitä ja joskus ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lomautusajalla kieltäydyt tarjotusta työstä, joudat karenssiin.

Olen vaki työssä josta olen lomautettuna ja tarjottiin työtä uudesta firmasta.

Vierailija
4/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työnteko kannattaa kirjoitti:

Pari vuotta sitten, kun olin lomautettua, niin kyllä minun ainakin kannatti tehdä töitä. Joskus oli vain pari tuntia viikossa, joita niputin ilmoituksessa siten, että tuli täysiä päiviä tai niille viikoille kun oli enemmän töitä ja joskus oli koko kuukauden töitä. Minulla on palkka suurempi kuin ansiosidonnainen päiväraha ja sovitellulla päivärahalla tuossa toimitaan, kun joskus on töitä ja joskus ei.

Minulle jäisi YTK rahaa 1100€ käteen ja jos menisin uuteen työhön niin käteen jäisi 700€. Jää niin paljon takkiin jos menen töihin. 400€ on meidän taloudessa iso raha.

Vierailija
5/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene töihin ja nosta soviteltua työttömyystukea.

Vierailija
6/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko sanoa paljonko voin olla töissä sitten?

Vierailija
7/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle jäisi YTK rahaa 1100€ käteen ja jos menisin uuteen työhön niin käteen jäisi 700€. Jää niin paljon takkiin jos menen töihin. 400€ on meidän taloudessa iso raha.

Mitä ihmettä, jos työaika on 17h/vk olet oikeutettu soviteltuun ansiosidonnaiseen! Nyt on vielä suojaosa väliaikaisesti 500 euroa, joten vain sen ylittävä palkka vähentää ansiosidonnaisen määrää. Lisäksi 17h/vk ei kerryttä työssäoloehtoa, joten ei myöskään ole vaaraa että ansiosidonnaisesi määrä tarkistetaan uudelleen.

Vierailija
8/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko sanoa paljonko voin olla töissä sitten?

Laskurilla voit arvioida, paljonko saisit ansiosidonnaista palkan lisäksi: https://www.tyj.fi/jos-jaat-tyottomaksi/paivarahalaskuri/

Vierailija
9/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin kannattaa tehdä osa-aikatyötä ja nostaa soviteltua. Itselleni jää sama käteen kuin kokoaikatyössä ja töitä teen 2-3 päivää viikossa.

Vierailija
10/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon 700 € palkan lisäksi sinulla olisi mahdollisuus saada n. 900 € sovellettua työttömyyspäivärahaa.

Vierailija
11/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi hyvänen aika sentään miten huonosti tiedetään sovitellusta päivärahasta. Jos teet alle 80% kokoaikatyöstä eikä palkkasi ylitä päivärahaa saat sitä soviteltuna eli osittaisena.

Suojaosa on 300e mikä aina miinustetaan palkasta, sen jälkeen palkka vielä jaetaan kahdella ja siitä summasta lasketaan päiväkohtainen palkka, jos se alittaa päivärahasi määrän saat päivärahaa erotuksen verran. Eli voit saada noilla tunneilla esim. saman verran palkkaa ja saman verran liitosta. Tämä karkea arvio, jotain sinne päin saan itse noilla tunneilla.

Vierailija
12/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, jos työaika on 17h/vk olet oikeutettu soviteltuun ansiosidonnaiseen! Nyt on vielä suojaosa väliaikaisesti 500 euroa, joten vain sen ylittävä palkka vähentää ansiosidonnaisen määrää. Lisäksi 17h/vk ei kerryttä työssäoloehtoa, joten ei myöskään ole vaaraa että ansiosidonnaisesi määrä tarkistetaan uudelleen.

Kiitos vastauksesta. 😊 Kaikki on vain niin uutta minulle näissä asioissa.

Vierailija
13/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voi hyvänen aika sentään miten huonosti tiedetään sovitellusta päivärahasta. Jos teet alle 80% kokoaikatyöstä eikä palkkasi ylitä päivärahaa saat sitä soviteltuna eli osittaisena.

Suojaosa on 300e mikä aina miinustetaan palkasta, sen jälkeen palkka vielä jaetaan kahdella ja siitä summasta lasketaan päiväkohtainen palkka, jos se alittaa päivärahasi määrän saat päivärahaa erotuksen verran. Eli voit saada noilla tunneilla esim. saman verran palkkaa ja saman verran liitosta. Tämä karkea arvio, jotain sinne päin saan itse noilla tunneilla.

Ja muistakaa alentaa sitä päivärahan veroprosenttia! Itelläni se laski 10.5%

Kun olen nyt osittain töissä. Siis se pitää itse toki käydä muuttamassa vero.fi sivuilla.

Sinne vaan arviot palkasta ja liiton rahoista. Yksinkertasta ja ihan varmasti suurimmalla osalla se laskee.

Se 25% on vain automaattinen mikä kaikilla, ihan vaan varmuuden vuoksi noin iso, mutta melkein aina aivan liian iso.

Vierailija
14/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitin että myös täytenä saadusta päivärahasta kannattaa vaihtaa veroprosentti oikeaksi. Ei pelkästään osittaisesta.

25% on älytön summa niin pienestä rahasta.

Vierailija
15/15 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tarkoitin että myös täytenä saadusta päivärahasta kannattaa vaihtaa veroprosentti oikeaksi. Ei pelkästään osittaisesta.

25% on älytön summa niin pienestä rahasta.

25% pienestä rahasta on vain pieni summa! Isosta rahamäärästä 25% on isompi summa.

Ja mitäpä sillä oikeasti on väliä, millä prosentilla pidätetään. Verotuksen valmistuttua se yli mennyt osuus palautetaan ja viisaat pääsee taas hihkumaan onnesta, että "Sain reilusti veronpalautusta". Ikään kuin olisi saanut suurenkin voiton...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä