Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaverini kyseenalaistaa koko ajan ammattitaitoani

Vierailija
10.03.2021 |

Olen joutunut töissä tilanteeseen, jonka koen jonkinlaisena hiljaisena kiusaamisena. En tiedä, miten asiaan pitäisi puuttua.

Olen töissä asiantuntijaorganisaatiossa. Yksikössäni on henkilö, joka on niin sanotusti hankalan ihmisen maineessa monen, myös esimiesten, silmissä. Pari vuotta sitten hän haki yksikössä samaa työtä kuin minä ja kävi niin, että minut valittiin. Hän ei ole ilmeisesti vieläkään päässyt asiasta yli. Korviini tulee jatkuvasti juttuja siitä, miten tämä yksi ihminen puhuu minusta pahaa takanapäin (puhuu kyllä kaikista muistakin työtovereista...) ja ruotii esimerkiksi koulutustaustaani ja valintaani työhön.

Käytännön työssä hän kyseenalaistaa systemaattisesti kaikki tekemäni päätökset ja tehtävät. Hiljattain eräässä lausuntotekstissä hän oli kommentoinut joka ikistä(!) tekemääni merkintää ja huomiota negatiivisesti ja kyseenalaistaen. Tällainen on alallamme poikkeuksellista, ei ole ns. tapana. Hänellä on tapana myös kierrättää työhön liittyvät kysymykset esimiehemme kautta, ikään kuin ei haluaisi että minä päätän tai tiedän asiasta.

Tilanne on tosi kuormittava minulle. Tiedän, että osaan hommani kyllä, eikä muiden työkavereiden kanssa ole mitään ongelmia. Tämä yksi ihminen ilkeine kommentteineen ja jatkuvan kyseenalaistamisensa takia pilaa yöuneni ja todella vaikuttaa omaan työssäviihtymiseeni.

Mitä teidän mielestänne tilanteessa pitäisi tehdä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa auttaa. Jatkuva kyseenalaistaminen syö kyllä itsetuntoa aika nopeasti. Onko teillä mahdollisuutta käydä työpsykologin juttusilla, ehkä sieltä saisi käytännön vinkkejä? 

Vierailija
2/11 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teidän esimies sanoo tuohon? Ei hän ole voinut olla huomaamatta asiaa. 

Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että pyrkivät itse samaan valtaa ja asemaa hinnalla millä hyvänsä ja saattavat käyttäytyä törkeästi ja röyhkeästi, jos heille ei aseta rajoja. Minä yritin pitkään olla ystävällinen ja jopa jotenkin alitajuisesti varoa ja mielistellä tuolla tavalla käyttäytyvää työkaveria, kunnes kuppini vain kellahti nurin jonkun tapahtuman jälkeen. Sen jälkeen hoidin hänen kanssaan vain asialliset työasiat, en jaksanut näytellä enää ystävällistä, sanoin todella napakasti ja suoraan mielipiteeni, en enää hyväksynyt esimerkiksi sitä että hän sekaantui jatkuvasti minun töihini juurikin kyseenalaistaen päätöksiäni. Kas kummaa, tyyppi lopetti. Etsi varmaan uuden uhrin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa kalifiksi kalifin paikalle. Sinänsä diagnoosi on siis yksinkertainen, mutta veemäinen sinulle.

Vierailija
4/11 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojeluasia. Kai teillä on valtuutettu?

Vierailija
5/11 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttelisin esimiehelle. Onnistuu varmaan ihan hyvin jos on tosiaan hankalan maineessa. Kertoisin että on alkanut vähän ahdistaa kun jokaiseen asiaan hän kommentoi negatiivista ja haraa vastaan, tuntuu etten voi tehdä työtä rauhassa ja että ammattitaitooni luotettaisiin.

Tälleen ulkopuolelta on helppo sanoa että älä vaan välitä. Hän on selvästi hankala tyyppi, ja kateellinen saamastasi paikasta. Tuollainen ihminen on luultavasti luonnevikainen, tai ainakin hyvin negatiivinen elämänasenne. Kun hän dissaa sua, voit olla vaan silleen rauhallisesti että ok, älä provosoidu. Jos otat esille esimiehen kanssa ja hän ymmärtää, niin voit olla tosi levollisin mielin.

Vierailija
6/11 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suositus ja myös käytäntö, että esimiehen kanssa voi puhua mistä tahansa ongelmasta.

Tuo ap:n tilanne on ikävä ja siitä olisi ehdottomasti puhuttava esimiehen kanssa. On nimittäin todennäköistä, että tuo ihmissyöjäkollega joka tapauksessa puhuu ja pomon olisi hyvä tietää tämä toinenkin näkökulma.

Vierailija
7/11 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ihmiset ovat sellaisia, että pyrkivät itse samaan valtaa ja asemaa hinnalla millä hyvänsä ja saattavat käyttäytyä törkeästi ja röyhkeästi, jos heille ei aseta rajoja. Minä yritin pitkään olla ystävällinen ja jopa jotenkin alitajuisesti varoa ja mielistellä tuolla tavalla käyttäytyvää työkaveria, kunnes kuppini vain kellahti nurin jonkun tapahtuman jälkeen. Sen jälkeen hoidin hänen kanssaan vain asialliset työasiat, en jaksanut näytellä enää ystävällistä, sanoin todella napakasti ja suoraan mielipiteeni, en enää hyväksynyt esimerkiksi sitä että hän sekaantui jatkuvasti minun töihini juurikin kyseenalaistaen päätöksiäni. Kas kummaa, tyyppi lopetti. Etsi varmaan uuden uhrin. 

Tämä on myös hyvä neuvo. Vaikea sitä on ymmärtää miksi joku haluaa negatiivista kanssakäymistä, mutta jos se on tosiaan ainoa mikä tuollaiseen toimii, niin sitten pitää tehdä niin että on tyly.

Vierailija
8/11 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo,mulla oli vitt*leva työkaveri,nälvi joka asiassa,että en osaa mitään jne.

Yks päivä kilahdin,vaikka olen kiltti ja rauhallinen ihminen.

Pomo sattui tulemaan paikalle just kun se yks oli taas soittanut suutaan. Pysäytin pomon ja sanoin että jos tuon suu ei pysy kiinni,minä lähden tuosta ovesta just nyt,ilman irtisanomisaikaa. Pomo meni vaihtamaan pari valittua sanaa. Sen jälkeen hiljeni tyyppi eikä enää soittanut suutaan.

Ehkä tänä päivänä vaikeampaa toimia noin,silloin oli alallani pätevistä kielitaitoisista jne pulaa.

Vierailija
9/11 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koet olevasi ahdistavassa ja jossain määrin alistetussa asemassa tai sosiaalisesti epäterveellisessä ympäristössä, sinun on luotava muutos. Vaihtoehdot: työpaikan vaihto tai ilkeän työkaverisi siirtyminen muualle. On järkyttävää, jos pomosi ei ymmärrä toksisen henkilön vaikutusta työhyvinvointiin ja yrityksen tuottavuuteen. Voit mennä pomosi luokse ja perustella toksisen henkilön käyttäytymisen perusteellisesti. Teet tämän tietenkin täysin tunteilematta ja täysin faktaperusteisesti turhia nillittämättä. Toivottavasti tämän ansiosta hänet siirretään toisiin tehtäviin tai irtisanotaan. Jos ei siirretä, sinä siirryt. Voit jopa sanoa suoraan pomollesi, että joko hän hoitaa yritykselle haitallisen työntekijän pois kuvioista, tai sitten sinä tuottavana henkilönä lähden menemään; pomon valinta. Jos pomo on saamaton lammas, voit ehkä olla suoraan yhteydessä hänen pomoonsa. Valitettavasti tilanne on jatkunut niin kauan ja edennyt niin pitkälle, että toksisen työkaverin käyttäytyminen lienee mahdoton haaste.

Vierailija
10/11 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä häntä assistentiksesi. Sano että on hienoa kuinka hän tukee sinun työtäsi niin aktiivisesti ja kerro että avustajanasi hän pääsisi ihan näköalapaikalle siitä mitä asemassasi olevat ihmiset tekevät.

Ei mutta. Pyydät kolmin kesken juttelua, missä hän ja pomo mukana. Pomolle etukäteen tieto, mistä on kyse. Paras ”ase” tilanteeseen on suhtautua korostetun empaattisesti ja auttavaisesti kolleegaa kohtaan. Kysyt että kokeeko hän jäävänsä paitsioon tai että onko jotain mitä voisit tehdä jotta yhteistyönne sujuisi paremmin. Tämä yleensä tuo vastapuolen todellisen karvan esiin koska hänhän hakee konfliktia ja provokaatiota. Sitten kun häneen suhtautuu lämmöllä ja ymmärtävällä hämmenyksellä niin joko luovuttaa tai sitten pasmat sekoaa siinä määrin että sokeakin pomo ymmärtää missä vika.

Vierailija
11/11 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämmöiselle mitään voi. Ajattele sitä, että tyyppi on sinne palkattu. Tällainen käytös kyllä huomataan, mutta annetaan olla (kuka tietää miksi? nepotismiä? yms.). Joten antaa olla vaan. Itsellä oli samanlainen kokemus, mutta ei yhtä vaikea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi