Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku oli lukenut kaikki sähköisessä muodossa olevat terveystietoni tk:ssa -kysymyksiä?

Vierailija
10.03.2021 |

Selvisi sattumalta kannasta kohdasta tietojen luovutukset.

TIetääkö joku miten tiedot sieltä luetaan? Klikkaamalla ruutuja (esimerkiksi näytä kaikki), jolloin kyse on voinut olla vahingosta?

Kaikki tiedot optikko- ja genekologitiedoista alkaen oli luovutettu vuodesta 2014, myös sellaisia joita en itse näe, jolloin tietona oli pelkkä käynnin päivämäärä, eikä siitä avaudu linkkiä.

Sinä päivänä kävin lääkärissä, mutta on todella vaikea uskoa, että lääkäri olisi nuo tiedot katsonut, koska ne eivät mitenkään käyntiin liity. Ajanvaraaja avasi tietoni, mutta pääseekö esimerkiksi röntgenhoitaja tiedot lukemaan? Pääsekö kuka tahansa halutessaan lukemaan noita? Tuli nimittäin mieleen, että luovutus ei välttämättä edes liity lääkärikäyntiin ja kyseessä on pieni paikkakunta - joku tuttava on tietysti voinut haluta lukea tietoni.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole omakanta järjestelmä itse. jos käyn terveyskeskus, parin päivän päästä menen siihen heidän ajanvaraus.Pyydän tulostaa käyntini  paperilla minun silloin ja silloin.Yksi lääkäri lipsautti kerrran: Miksi täällä lukee on valittanut lääkäristä? Sitä tietoahan itse en näe tulostetuissa versioissa.On niin että ystävät tutavat voi vaihtaa ,sama lääkärit, kyse oli juuri siitä komunikaatio katkos kieli muuri! Hän oli venäläinen tai virolainen lääkäri?Oli jo vanha eläkellä visiin?

Vierailija
2/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee rikosilmoitus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tod.näk. pakollinen luovutus.

Vierailija
4/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä? Narsisteja on mm. psykologeissa, psykiatreissa, sairaanhoitajissa, sosiaalotyöntekijöissä... Jatka elämääsi kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Älä anna narskulle lisää vallantunnetta!

Vierailija
5/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ne on luovutettu?

Vierailija
6/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on pakollinen luovutus? 

Vierailija
7/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne on luovutettu?

Järjestelmän vaihto esimerkiksi.

Vierailija
8/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä vaikuttaa elämääsi miten?

Vierailija
9/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee rikosilmoitus! Nämä narsistit ja muut persoonallisuushäiriöiset hullut eivät jää muuten koskaan kiinni!

Vierailija
10/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on pakollinen luovutus? 

Sellainen että pitää käsitellä kaikki tiedot, urkkijat ei toimi niin.

Vierailija
11/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne on luovutettu?

No tämähän se on. Ihan oikeasti, ei niitä teidän tietojanne kukaan asiaankuulumaton lue.

Vierailija
12/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään silmät ja korvat auki... narskut pitää!

Vierailija
13/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos epäilisin asiatonta urkkimista tapahtuneen, niin pyytäisin kyllä lokitiedot.

Kerran olen pyytänyt. Siinä paperissa jonka sain, näkyi terveyskertomuksessa käyneiden käyttäjätunnukset. Sattumalta koska itse olin työsuhteessa ko. paikkaan, tiesin näiden käyttäjätunnusten takana olevien henkilöllisyydet, ja pääsinkin sitten ihmettelemään, miksi eräs tietty tyyppi oli kertomuksessa käynyt. Ja selitykseksi löytyi se, että lääkäri oli antanut (tarpeettomasti minun mielestäni, sillä asia ei ollut sellainen joka olisi ehdottomasti vaatinut tämän tyypin mukaan liittämistä) sellaisten tehtävän, jota tämä tyyppi suoritti. Ja itse asiassa tämä tyyppi oli myös varsinaiseen tk-käyntiinikin aihetta antamassa. Että se siitä. Varsinaista salkkari-tyyliä näissä terveyskeskusorganisaatioissa. Mitä alempana mennään, sitä pienempiä sieluja kohtaa.

Kun aloittaja kysyy, että pääseekö esim. röntgenhoitaja lukemaan sun koko terveyskertomuksen. No, röntgenhoitajaa ei pitäisi kiinnostaa muu kuin se röntgenlähete, jolla sinut on sinne röntgeniin toimitettu. Röntgenhoitajan tehtävä on hoitaa se kuvan ottaminen, ei muuta. Eikä röntgenhoitaja saa mennä lukemaan sinun tekstejäsi, jos ei hänellä ole siihen asiallista syytä, eli et ole röntgenin asiakas juuri sillä hetkellä kun se kertomus tulee siellä röntgenissä avattua eikä lukija ole osallistumassa sinun hoitoosi.

Vierailija
14/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku tuttavasi hakeutunut tartunnan jäljittäjäksi?

”Opiskelu” verkkokurssilla ja sen jälkeen kaikkien suomalaisten Kanta-tiedot ovat käytettävissäsi!

Vierailija
15/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, jos epäilisin asiatonta urkkimista tapahtuneen, niin pyytäisin kyllä lokitiedot.

Kerran olen pyytänyt. Siinä paperissa jonka sain, näkyi terveyskertomuksessa käyneiden käyttäjätunnukset. Sattumalta koska itse olin työsuhteessa ko. paikkaan, tiesin näiden käyttäjätunnusten takana olevien henkilöllisyydet, ja pääsinkin sitten ihmettelemään, miksi eräs tietty tyyppi oli kertomuksessa käynyt. Ja selitykseksi löytyi se, että lääkäri oli antanut (tarpeettomasti minun mielestäni, sillä asia ei ollut sellainen joka olisi ehdottomasti vaatinut tämän tyypin mukaan liittämistä) sellaisten tehtävän, jota tämä tyyppi suoritti. Ja itse asiassa tämä tyyppi oli myös varsinaiseen tk-käyntiinikin aihetta antamassa. Että se siitä. Varsinaista salkkari-tyyliä näissä terveyskeskusorganisaatioissa. Mitä alempana mennään, sitä pienempiä sieluja kohtaa.

Kun aloittaja kysyy, että pääseekö esim. röntgenhoitaja lukemaan sun koko terveyskertomuksen. No, röntgenhoitajaa ei pitäisi kiinnostaa muu kuin se röntgenlähete, jolla sinut on sinne röntgeniin toimitettu. Röntgenhoitajan tehtävä on hoitaa se kuvan ottaminen, ei muuta. Eikä röntgenhoitaja saa mennä lukemaan sinun tekstejäsi, jos ei hänellä ole siihen asiallista syytä, eli et ole röntgenin asiakas juuri sillä hetkellä kun se kertomus tulee siellä röntgenissä avattua eikä lukija ole osallistumassa sinun hoitoosi.

No, sellaista tietty tapahtuu, että kun olet vaikkapa tk:ssa ja sut määrätään siinä samalla käymään labrassa jotta saadaan joku verikoe otettua. Niin tota, terkkarissahan on potilaat jaettu heidän asuinpaikkansa mukaisesti eri alueisiin, siis ainakin suuremmilla paikkakunnilla. No, tässä voi sitten käydä niin, että jos on joku riittävän utelias labrahoitaja, niin hän voi ottaa itselleen tavallaan oikeuden mennä avaamaan sinun kertomuksesi kutsumalla sinut näytteenottoon vaikket sinä juuri hänen vastuualueensa potilaita olisikaan.

Itselleni taisi näin kerran käydäkin. Sillä tk:ssa ollessani minut ohjattiin odottamaan labraan pääsyä sille ja sille käytävälle... no, siinä odotellessani kuulin nimeäni huudettavan ihan toiselta käytävältä ja menin sinne ja siellä labrahoitaja sitten otti huoneeseen ja otti näytteen. Tämän jälkeen sain sitten mennä takaisin sinne käytävälle jossa olin aiemminkin istunut odottelemaan lääkärille pääsyä. No, kävin sitten lääkärilläkin. Ja sitten kun olin lähdössä pois, niin sitten just sillä alun perin odotustilaksi osoitetulla käytävällä oli labrahoitaja huutelemassa nimeäni - tätä tietenkin hämmästelin, että mitä nyt taas ja menin kysymään, että mitä olis asiaa, niin se sano, että pitäs tää näyte ottaa... No, kerroin että näyte on jo otettu ja lääkärissäkin kävin, niin sitten se hoitaja oli ihan äimän käkenä..... 

Joo. Näin, näin se on helppo ottaa oikeus tietojen katseluun, jos uteliaisuutta riittää! Siinä kun on asiallinen aihe mennä avaamaan kertomus, eli se labralehti otetaan esiin, niin siinä samalla voi pistäytyä tekstitkin lukemassa ja katsoa että mitäs kaikkea kivaa täältä löytyykään.

Vierailija
16/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ne on luovutettu?

Mäkin uskon johonkin luonnolliseen selitykseen. Kiitos vastauksesta. Ap

Vierailija
17/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä vaikuttaa elämääsi miten?

Ei vaikuta elämääni kun ei ole mitään arkaluontoista, mutta jos joku tietoja katsoo luvattomasti niin eihän se oikein ole. Teen itsekin töitä salassapidettävien asioiden parissa, joten toisaalta järjetestelmiin liittyvät asiat tulivat mieleen. Joskus urkkijoita kuitenkin jää kiinni, sellainen tulee kitkeä ihan riippumatta siitä olivatko omat tiedot arkaluonteisia vai eivät. Ammattietiikka. Ap

Vierailija
18/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärinä joudun välillä etsimään oman erikoisalani tietoja Kannasta, kun potilas on vastaanotolla ja tarvitsemme vanhoja sairauskertomusmerkintöjä. Kun Kanta avautuu, siellä näkyy valehtelematta loputon jono erilaisia merkintöjä: joka ikinen lääkärissä käynti, kaikki hammas- ja suuhygienistin, optikon, fysioterapeutin jne tekstit, laboratoriokäynnit ja - vastaukset jne. Tavallisen vastaanoton aikana ei ole edes teoriassa mahdollista kahlata kaikkea läpi,eikä tarvitsekaan, onneksi on hakutoiminnot. Sen sijaan en tiedä, jääkö lokitietoihin merkintä, että ” kaikki” on luettu läpi, jos näytölle lävähtävät käyntipäivät ja erikoisalat vuodesta kivi ja keppi, vaikka kertomuksia ei avaakaan.

Vierailija
19/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärinä joudun välillä etsimään oman erikoisalani tietoja Kannasta, kun potilas on vastaanotolla ja tarvitsemme vanhoja sairauskertomusmerkintöjä. Kun Kanta avautuu, siellä näkyy valehtelematta loputon jono erilaisia merkintöjä: joka ikinen lääkärissä käynti, kaikki hammas- ja suuhygienistin, optikon, fysioterapeutin jne tekstit, laboratoriokäynnit ja - vastaukset jne. Tavallisen vastaanoton aikana ei ole edes teoriassa mahdollista kahlata kaikkea läpi,eikä tarvitsekaan, onneksi on hakutoiminnot. Sen sijaan en tiedä, jääkö lokitietoihin merkintä, että ” kaikki” on luettu läpi, jos näytölle lävähtävät käyntipäivät ja erikoisalat vuodesta kivi ja keppi, vaikka kertomuksia ei avaakaan.

Ymmärrän. Tuossa kiinnitti huomiota se, kun muilla oli vain pari tietoa haettuna ja tässä merkinnässä pitkä lista. Ehkä oli keikkalääkäri joka kirjautui ekaa kertaa järjestelmään eli jonkilainen järjestelmän vaihto voisi hyvin olla selitys. Ap

Vierailija
20/43 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee rikosilmoitus! Nämä narsistit ja muut persoonallisuushäiriöiset hullut eivät jää muuten koskaan kiinni!

No heiluthan sinäkin vielä täällä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän