Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalaisen kavereille ei maistu tekemäni ruoka.

Vierailija
09.03.2021 |

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Omatkin lapset nirsoilevat monesti, mutta tuntuu ettei heidän kavereillensa maistu tekemäni ruoka ollenkaan. Teen ihan perusruokaa ja olen ihan ok kokki. Voiko johtua siitä, että jokaisessa kodissa on vähän oma makumaailmansa? Vai onko kylässä syöminen mahdollisesti niin jännittävää, ettei tule oikein syötyä?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nk. "kaupan" ranskalaiset toimivat aina!

Eivät todellakaan toimi kaikille. Omalle lapselleni oli kärsimystä jo se, jos joku toinen söi ranskalaisia samassa huoneessa hänen kanssaan. Keitetyt perunat ilman kastiketta sen sijaan kelpasivat hyvin.

Vierailija
22/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rennosti vaan. Myös meillä hippasee jos minkälaista aromivahventeisiin tottunutta tyttären kaveria. Miltei kaikilla on joku häiriö syömisessä, enkä nyt tarkoita allergioita. Olen linjannut, että suupala olisi hyvä maistaa. Sitten täyttävät vatsan leivällä ja juomalla. Ruokavammaisuus saa aina selityksen kun tapaan vanhempia, eli opittu ja siirretty ominaisuus se on. Pidän kuitenkin kotimme linjan, että mallioppiminen on lapsille oleellisinta ja kodeissa vaan ollaan kohteliaasti näkemässä erilaisia elämäntyylejä. Nyt alkaa homma kääntyä niin että kaverit tykkäävät syödä meillä ja viihtyvät pöydässä. Meillä ei puhuta ruuasta eikä haukuta sitä, ja sekin on joillekin selvästi uutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja ihan mielenkiinnosta kyselen. En ole asian takia yöuniani menettänyt. Meillä muistaakseni lapsena mentiin omaan kotiin syömään ja sitten tultiin kenties takaisin leikkimään. Minusta se on vaan outoa olla tarjoamatta ruokaa kavereillekin.

Ehkä lapsia on kotona opetettu, olematta kylässä rohmuamatta. Ainakin meillä ovat lapset kertoneet, kuinka kaverin kotona oli hyvää ruokaa, mutta eivät ilenneet ottaa lisää. Ja monella lapsella on myös käytöstavat hallussa ja siksi eivät ole syöneet, kun mahdollisesti ruoka odotti kotona.

Ja maistuuko ruoka, riippuu myös välipaloista mitä ovat lapset kotonaan syöneet.

Vierailija
24/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja ihan mielenkiinnosta kyselen. En ole asian takia yöuniani menettänyt. Meillä muistaakseni lapsena mentiin omaan kotiin syömään ja sitten tultiin kenties takaisin leikkimään. Minusta se on vaan outoa olla tarjoamatta ruokaa kavereillekin.

Minä vanhempana en olisi mitenkään ilahtunut siitä, että lapselleni tarjotaan kaverin luona ruokaa ilman, että asiasta on sovittu.

Tämä on sitä semmoista curling-vanhemmuutta.

En todellakaan ole curling-vanhempi, vaan ennemmin aika tiukka vanhempi. Mutta kyllä minua harmittaisi, jos olisi esim. suunniteltu parempi päivällinen perheen kesken tai jopa meno ravintolaan, ja lapsi olisikin sitten yllättäen syönyt aterian kaverinsa kotona, vaikka mistään sellaisesta ei oltu sovittu.

Vierailija
25/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vanhempana en olisi mitenkään ilahtunut siitä, että lapselleni tarjotaan kaverin luona ruokaa ilman, että asiasta on sovittu.

Tämä on minusta outoa. Miksi pitäisi sopia vanhempien kanssa ruokailuista? Olen kuitenkin tietoinen heidän mahdollisista allergioista. Valistakaa minua jos olen asiassa jotenkin juntti.

Vierailija
26/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen perhepäivähoitaja enkä tosiaan mikään hyvä kokki vaan ihan perus). Lapset syövät valtavia annoksia. Vanhemmat kyselevät usein reseptejä, koska lapset haluavat samaa ruokaa kuin hoidossa. Välillä ei meinaa edes kehtaa kertoa. 😁

-sitä oranssia jauhelihakastiketta (tavallinen kastike jossa raastettua porkkanaa ja ketsuppia)

-kinkkukiusausta (valmiit peruna- ja kinkkusuikaleet, purkki kipparikermaa)

-keltaista kanakeittoa (peruna, porkkana, kana, maissi, Koskenlaskija cheddar)

- muussivuokaa (perunamuusia ja jauhelihaa sotkettuna, ei edes uunin kautta)

- "mausteista" jauhelihapataa (yrttimaustettu tomaattimurska, jauheliha ja hernemaissipaprikaseko tms)

Ja syödään siis muutakin, mutta huvittaa kun ei nuo ole mitään "reseptejä" edes. Mutta saa käyttää, olkaa hyvä.

Vierailija
27/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ole curling-vanhempi, vaan ennemmin aika tiukka vanhempi. Mutta kyllä minua harmittaisi, jos olisi esim. suunniteltu parempi päivällinen perheen kesken tai jopa meno ravintolaan, ja lapsi olisikin sitten yllättäen syönyt aterian kaverinsa kotona, vaikka mistään sellaisesta ei oltu sovittu.

Vikahan on silloin sinun, jos et ole kertonut asiasta lapselle. 

Vierailija
28/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on minusta outoa. Miksi pitäisi sopia vanhempien kanssa ruokailuista? Olen kuitenkin tietoinen heidän mahdollisista allergioista. Valistakaa minua jos olen asiassa jotenkin juntti.

Jos lasta odottaa kotona päivällinen, esim ahvenfileitä, jotka eivät jääkaapissa parane.

Vierailija
29/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi siksi, että minä ole suunnitellut aterian kotona sen mukaan, että lapsikin on syömässä. On sitten ikävää, että lapsella ei olekaan nälkä, kun kaverin vanhempi on tarjonnut ruokaa, vaikka sellaisesta ei oltu sovittu. Olen laittanut ruokaa liian ison annoksen tämän takia.

Joidenkin lasten kohdalla kysymys voi myös olla terveydellisistä jutuista, vaikka meillä ei olekaan tällaista. Lapsella voi olla esim. taipumus ylipainoon ja sen takia pitää miettiä vähän tarkemmin, millaista ruokaa tarjotaan.

Vierailija
30/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sille lapselle voi sanoa, että tänään mennään ravintolaan, että älä syö kaverilla. Minusta kummallista jos joka ikisestä asiasta tulisi erikseen sopia lasten kavereiden vanhempien kanssa.

Vierailija
31/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sille lapselle voi sanoa, että tänään mennään ravintolaan, että älä syö kaverilla. Minusta kummallista jos joka ikisestä asiasta tulisi erikseen sopia lasten kavereiden vanhempien kanssa.

Ihan normaalia on perheen syödä keskenään, ei missä sattuu.

Vierailija
32/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo ymmärrän tuon pointin, jos kotona on tarkoitus nauttia yhteinen päivällinen. Mutta jos lapsen kaverit tulevat suoraan koulusta meille niin ei kai heitä nälässäkään tule pitää. Ap

Vierailija
33/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nyt oikeesti! Ei todellakaan tarvii tietää ateriatarkkuudella lapsen kaverikyläilyä! On ihme harmituksen aiheet ja tiukkapipoisuudet jos kaikki pitäisi sopia etukäteen. Hengittäkää pikkusen arkenne kanssa.

Vierailija
34/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi siksi, että minä ole suunnitellut aterian kotona sen mukaan, että lapsikin on syömässä. On sitten ikävää, että lapsella ei olekaan nälkä, kun kaverin vanhempi on tarjonnut ruokaa, vaikka sellaisesta ei oltu sovittu. Olen laittanut ruokaa liian ison annoksen tämän takia.

Joidenkin lasten kohdalla kysymys voi myös olla terveydellisistä jutuista, vaikka meillä ei olekaan tällaista. Lapsella voi olla esim. taipumus ylipainoon ja sen takia pitää miettiä vähän tarkemmin, millaista ruokaa tarjotaan.

Sori, mutta kuulostaa liialliselta kontrolloinnilta. Mitä sitten jos se lapsi joskus ei syökään kotona? Säilyyhän se ruoka seuraavaankin päivään. Eikä tuollanen ylipainon jatkuva kontrollointikaan ihan normaalia ole, et voi olla aina ja kaikkialla kyttäämässä ja miten se lapsi oppii itse sitä ruuan tarvetta edes kontrolloimaan, kun vanhempi jatkuvasti tekee sen hänen puolestaan?

Vierailija
35/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus...

Vierailija
36/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan tarjosin naapurin pojalle itse tekemiäni lihapullia perunamuusin kera. Seuraavan päivänä äitinsä tuli kysymään, että minkähän merkkisiä lihapullia minä ostan, kun poika oli niin kovasti kehunut! Tälle äidille ei ollut tullut mieleenkään, että lihapullia joku ihan itse tekee...

Vierailija
37/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ruoka-arkuus opitaan kotona, samoin kaikkiruokaisuus. Terve kehonkuva opitaan kotona, samoin vino suhde omaan kehoon. Ennen kouluikää mielellään näytetään lapselle kuinka ihana hän on ja kuinka rentoa on suhde ruokaan.

Vierailija
38/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaverikyläilyissä ei tod sovita erikseen syömingeistä. Jestas.

Vierailija
39/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsen kavereista soittaa viikonloppuisin isälleen ja kysyy lupaa saako syödä meillä. Minusta se on ihan ok, jos heillä on sellainen tapa. Jotenkin muutenkin mietityttää nämä ruokailuasiat, kun tuntuu että tulee tehtyä aika lailla niitä samoja ruokia koko ajan. Toki monipuolisesti, mutta samoja. Ap

Vierailija
40/42 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut isoja ongelmia lapsen painon kanssa ja useita vuosia on yritetty tasata pituuden ja painon suhdetta. Olin kyllä aika kiukkuinen kun selvisi, että lapsi on usein mättänyt rasvaista ruokaa kaverin luona. Kotona ei kertonut mitään ja söi sitten vielä kotonakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan