Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle lopettaa ainoan poliittisen satiiriohjelmansa - Satiiri ei sovi yhteen nykypolitiikan kanssa?

Vierailija
09.03.2021 |

Ylen ajankohtaissatiiri Noin viikon studio loppuu, ja ohjelman viimeinen jakso nähdään jo torstaina.
Muistelen kaiholla mm. Ylen Itse valtiaat- animaatiosarjaa 2000-luvun alusta.
Aikalaiskritiikeissä joidenkin poliitikkojen spekuloitiin jopa loukkaantuneen mikäli heitä ei kelpuutettu osaksi sarjaa. Toista se on nykyään.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan enemmän diktatuurin piirteitä ja puoli palstaa vielä hurraa sille. Minä nuorempana aina ihmettelin että miten tavallisetkin kansalaiset saatiin mukaan ihmisoikeuksien polkemiseen ennen vanhaan, mutta eivät ne ihmiset näytä hirveästi viime vuosikymmenistä viisastuneen.

Mitähän sinä yrität sanoa? Mille tässä nyt hurrataan? Sille, että leipääntyneet koomikot ymmärtävät lopettaa elinkaarensa päässä olevan ohjelman. 

Jos tämä nyt näin kovasti närästää, tehkää itse tuollainen ohjelma. 

Vierailija
42/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko ajan enemmän diktatuurin piirteitä ja puoli palstaa vielä hurraa sille. Minä nuorempana aina ihmettelin että miten tavallisetkin kansalaiset saatiin mukaan ihmisoikeuksien polkemiseen ennen vanhaan, mutta eivät ne ihmiset näytä hirveästi viime vuosikymmenistä viisastuneen.

Mitähän sinä yrität sanoa? Mille tässä nyt hurrataan? Sille, että leipääntyneet koomikot ymmärtävät lopettaa elinkaarensa päässä olevan ohjelman. 

Täällä oikein toivotaan että ihmisoikeuksia rajoitetaan, ihmisten liikkumismahdollisuuksia, siirretään vaalit, estetään poliitikkojen kritisointi niin netissä kuin televisiossakin. Meininki aika samanlainen kuin salaisilla poliiseilla muutama vuosikymmen sitten. Ja osa toivoo vielä enemmän, vielä isompia ihmisoikeuksien polkemisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilalle joku mkulttuurisuusmädätys?

Vierailija
44/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

NVU oli hyvä, kun Lindström oli juontajana. Nykyiset juontajat ovat valitettavasti kehnoja työssään, ja se on varmasti suurin syy ohjelman lakkauttamiselle.

Vierailija
45/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypoliitikot ovat tosikkoja nuoria eivätkä kestä heistä tehtyä satiiria. Siksi kaikki tuollainen sesuroidaan. Vielä muutama vuosi, niin elämme venäläistyylisessä Marinin diktatuurissa.

Toista on muualla: Spitting Image:

https://areena.yle.fi/1-50649543?autoplay=true

---

PS. Tosin tuo "Noin viikon uutiset" on nykyään jo alkanut toistaa itseään, ehkä jouti mennä! Mutta parempaa sijaan! Nykyäänhän kaikki poliitikkkojen Pravdan eli pakkoveroYlEn ohjelmat ovat täyttä sontaa 💩, jo valmiiksi neukkutyylisiä!

Vierailija
46/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tilalle joku prostituutiota, tai muuta ääri-ilmiötä hehkuttava ohjelma?

Vierailija
47/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä oikein toivotaan että ihmisoikeuksia rajoitetaan, ihmisten liikkumismahdollisuuksia, siirretään vaalit, estetään poliitikkojen kritisointi niin netissä kuin televisiossakin. Meininki aika samanlainen kuin salaisilla poliiseilla muutama vuosikymmen sitten. Ja osa toivoo vielä enemmän, vielä isompia ihmisoikeuksien polkemisia.

Miten tämä liittyy tähän ketjuun? 

Vierailija
48/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi, niin telkussa pyöri sellainen ohjelma kuin Iltalypsy. Se muuten oli hauska. 

Vierailija
49/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailman sota OLI 100 vuotta sitten mutta sen aikaisia TV elokuvia ja sarjoja tulee jatkuvasti missä pellet steppaa ja ilveilee sen ajan sotakalustoa ympärillä.Maailman sodassa oli kaikki maat ja kansat eikä vaan yksi . Tai kaksi. Tappamista on Ylen jokaisessa TV sarjassa ja huumeita. Varastamista.Meidön ei ole pakko maksaa verorahoilla näitä helvetti ohjelmia.

Vierailija
50/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa hyvä leffa siunattu hulluus ja TV sarja onslow pokka pitää . Muut on pelkkää tappamista.

Vierailija
51/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä liittyy tähän ketjuun? 

Et ymmärrä vaikka ketjun aiheena on poliitikkojen naurunalaiseksi saattaminen televisiossa?

Vierailija
52/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://kauppa.intokustannus.fi/kirja/miten-suomi-paatti-voittaa-korona…

Viisikosta saa esittää vain myötäsukaisia ja ihailevia kommentteja. Satiiri on maalittamista.

Tämä.

Vierailija
53/71 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
54/71 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkoministeri ulkoilee, sisäministeri sisustaa. Pääministeri määrää kaiken.

https://areena.yle.fi/1-4168223

Vierailija
55/71 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin vuosituhannen vaihteeseen saakka valtakunnanpolitiikka oli julkisesti tärkeilevää ja vakavaa. Kabineteissa sitten suhmuroitiin. Ilmapiiri ei sallinut suoraa kritiikkiä ja mediakin oli varpaillaan. Satiiri oli keino huumorin varjolla ottaa kantaa julkisesti ilman kohtuutonta sanktiointia.

Populismi ja sosiaalinen media muutti kaiken. Politiikka on muuttunut normaalitilassaankin läpinäkyväksi; poliitikot kilpailevat siitä kuka ehtii ensin viestiä äänestäjille ideoistaan tai käänteistä asioissa ja myös paljastaa kilpailijoiden munaukset. Lisäksi iso osa tavoittelee huomiota saattamalla ihan itse itsensä naurunalaiseksi. Ei siinä jää enää tilaa hyvälle oivaltavalle ja kriittiselle satiirille. Kun julkipoliitikko kakkaa housuun ja postaa sen itse Facebookiin tai Twitteriin, niin jäljelle jää enää sormella osoittelu, mikä ei ole laadukasta satiiria. Myötähäpeä ei ole satiirin tavoite.

Vierailija
56/71 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi homma.

Ehkä tilalle laitetaan viikottainen kooste hallituksen tiedotustilaisuuksista. Huumoriasteikolla liikutaan silloin jopa tuota satiiriakin korkeammalla tasolla.

Vierailija
57/71 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin pari clippiä eikä ollut erityisen hauska. Youtubesta löytyy parempaa tavaraa.

Vierailija
58/71 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiden pisteen vihje: Hallituksen naiset.

Vierailija
59/71 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johonkin vuosituhannen vaihteeseen saakka valtakunnanpolitiikka oli julkisesti tärkeilevää ja vakavaa. Kabineteissa sitten suhmuroitiin. Ilmapiiri ei sallinut suoraa kritiikkiä ja mediakin oli varpaillaan. Satiiri oli keino huumorin varjolla ottaa kantaa julkisesti ilman kohtuutonta sanktiointia.

Populismi ja sosiaalinen media muutti kaiken. Politiikka on muuttunut normaalitilassaankin läpinäkyväksi; poliitikot kilpailevat siitä kuka ehtii ensin viestiä äänestäjille ideoistaan tai käänteistä asioissa ja myös paljastaa kilpailijoiden munaukset. Lisäksi iso osa tavoittelee huomiota saattamalla ihan itse itsensä naurunalaiseksi. Ei siinä jää enää tilaa hyvälle oivaltavalle ja kriittiselle satiirille. Kun julkipoliitikko kakkaa housuun ja postaa sen itse Facebookiin tai Twitteriin, niin jäljelle jää enää sormella osoittelu, mikä ei ole laadukasta satiiria. Myötähäpeä ei ole satiirin tavoite.

Läpinäkyvää NOT

Vierailija
60/71 |
10.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läpinäkyvää NOT

En muista yhtään merkittävää poliittista kiistaa viime vuosilta, jota ei olisi vuodettu julkisuuteen ja levitetty pitkin somea ja mediaa hyvin nopeasti, kesken neuvotteluiden tai ennen muodollisia päätöksiä. Kaikki tietävät kaiken ja kaikki tieto leviää heti. Siinä ohessa kaikki kynnelle kykenevät säntäävät myös ripirinnan tuomaan julki oman kantansa ja näkemyksensä asioista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän