Ymmärrätkö, mitä tarkoittaa: "Onksul heittää hugee?"
Tiedätkö mitä lause tarkoittaa? Minkä ikäinen olet ja mistä päin Suomea?
Kommentit (43)
Huge tai hugge on markka. Lauloihan se Malmstenkin: ”Jo skolekundina mä Hesan lehdet dilkkasin, siit huggen päiväs tseenasin...”
Itse olen 55 wee ja kotipaikka nykyisin Rovaniemi
"Olisiko antaa yhtä Suomen Markkaa?"
Vierailija kirjoitti:
Teini ei tiennyt. Itse muistan, että markka oli huge Helsingissä.
N 45
Ja Espoossa!
Stikkaa 1/6 egee!
N62 Koillis-Hki
Vierailija kirjoitti:
Eiks se olee halaus.
Mä oliisin varmaan maalaisena ottanu kunnolla turpaan. Alkanu halaileen siinä. "nyt landepaukku hillo nenä alat osotttaa sitä rakkkautta ja parit huget tänne hillomunkki".
Lukiossa oli jäätelöautomaatti ja oli todella yleistä, että joku kysyi että voitko heittää hugen et saan jäden, maksan huomenna takas. Tavallinen eskimopuikko maksoi markan ja murueskimo kaksi, jos muistan oikein.
Näköjään maalaiset yrittää löytää sille jotain etymologiaa. Huge oli huge, ei siihen mitään syytä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään maalaiset yrittää löytää sille jotain etymologiaa. Huge oli huge, ei siihen mitään syytä ollut.
Liittyy vuoden 1963 rahauudistukseen, jolloin entinen 100 markkaa muuttui yhdeksi markaksi ja entinen markka vastasi yhtä uutta penniä. Markasta tuli iso raha.
Ei oo heittää hugee, mut voin heittää sua pesäpallolla päähän, jos et mene siitä.
Markka oli huge ja satanen huntti. Jälkimmäinen on tietysti edelleen käytössä euroistakin puhuttaessa.
Ymmärrän, N50 Helsinki. Mutta eihän enää eletä markka-aikaa.
Eli ihan hyvin olisin Intuitiolla voinut vastata, että ei ole. Oikein olisi mennyt.
Markan rahaa pyydetään. En tiedä käytetäänkö nyt jossain muussa merkityksessä. Ennen toi tarkoitti satasta, mutta oliko se 1960-luvulla kun rahauudistyksessa leikattiin nollat pois, niin 100 mk=1 mk. Käytännössä siis markan kolikko
Nainen 48, Helsinki
Todellakin ymmärrän.
N54, Hesassa syntynyt, nyttemmin muualla asuva