Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhempien oma aika

Vierailija
09.03.2021 |

Mikä on teille omaa aikaa?
Kuinka pitkiä taukoja? Monta kertaa viikossa tahi kuukaudessa?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ovat jostain syystä parempia ottamaan omaa aikaa.

Se, että vanhemmat saavat omaa aikaa, tekee hyvää koko perheelle.

Vierailija
2/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kotona mulla ei ole koskaan ollut omaa aikaa, sillä perheestä on osa aina kotona, vaikka lapset ovatkin jo isoja. Omaa aikaa oli lasten ollessa pienempiä se, kun kävin yksin kävelyllä tai jumpassa. Nykyisin omaa aikaa on edelleen kävelyllä käyminen, ja ennen koronaa tapasin välillä ystäviä kahvilassa tai kävimme konserteissa. Nyt on jäljellä se kävely.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luen joka ilta puol tuntii kirjaa.

Vierailija
4/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun juttu on vesijuoksu.

Vierailija
5/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hatunnosto kaikille ydinperheessä eläville. Varsinkin, jos on vähäiset mahdollisuudet saada lapsia mihinkään edes hetkeksi. En tiedä miten jaksatte.

Meillä on miehen yksi lapsi joka toinen viikko. Vaikka lasta rakastan ja näin on ollut jo vuosikausia, niin edelleen välillä pelolla mietin, jos lapsi asuisi meillä kokoaikaisesti. Kesällä välillä on reilun kuukauden putkeen ja kyllä se kuormittaa.

Vierailija
6/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirtäminen. Hiihto.

Vierailija
7/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hatunnosto kaikille ydinperheessä eläville. Varsinkin, jos on vähäiset mahdollisuudet saada lapsia mihinkään edes hetkeksi. En tiedä miten jaksatte.

Meillä on miehen yksi lapsi joka toinen viikko. Vaikka lasta rakastan ja näin on ollut jo vuosikausia, niin edelleen välillä pelolla mietin, jos lapsi asuisi meillä kokoaikaisesti. Kesällä välillä on reilun kuukauden putkeen ja kyllä se kuormittaa.

No ei se ole uusperheessäkään helpompaa. Kyllä meillä asuu kaikki lapset 365 päivää vuodessa.

Vierailija
8/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma aika on se kun pääsen vessaan käymään 4min jossain välissä ja joskus saan syötyä yksin että vauva nukkuu. Kerran olen kuukauden sisällä ehtinyt katselemaan yhden sarjan -yh

Vierailija
9/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin, olen töissä kotitoimistossa (yrittäjä).

Vierailija
10/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta toivoisikaan kuin saada hetken lasten lapsuudesta. Nyt aikuisia ja itse 49v. Aika meni niin nopeasti.

Vierailija
11/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan miehen kanssa sovittu, että joka ilta klo 21 alkaa aikuisten oma aika. Meillä on 4 lasta, iältään 15, 12, 2 ja 10kk.

Tämä tarkoittaa sitä että pienet ovat tukevasti nukkumassa, isommat iltatoimien kautta pikkuhiljaa yläkerrassa nukkumaan. Isot saavat siis valvoa vielä hetken, mutta ovat yläkerrassa jossa käyvät suihkussa ja laittavat kamppeet valmiiksi huomista varten. Sitten käyvät nukkumaan.

Me miehen kanssa syödään iltapalaa, jutellaan, saunotaan ja nautitaan toisistamme. Tarvitsemme tuon ajan, ja pidämme siitä kiinni.

Molemmat sitten harrastavat myös halutessaan, mies laittelee autotallissa välillä autoprojektiaan ja minä käyn salilla joka toinen ilta sillä välin kun mies hoitaa pienten iltatoimet.

Vierailija
12/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa aikaa on tosi helppo ottaa. Jos oon tosi kuormittunut, sanon lapsille ja miehelle että nyt mä tarttisin omaa aikaa 40 min ja sit suljen meidän makkarin oven ja saan olla yksin. Joka päivä kyllä saa molemmat vanhemmat olla vähintään 15 min yksin töiden jälkeen.

Sitten jos oikeasti tarvitsen kunnolla omaa aikaa niin lähden esim. yksin mökille pariks päiväksi, mutta yleensä riittää että lähden muutamaksi tunniksi ulos ovesta. Toki harrastukset ja ystävien näkemiset ja muut velvollisuudet hoituu niin että mies on lasten kanssa, nyt ei korona-aikaan tosin kauheesti niitä ole joten oma aika on lenkillä käymistä, lukemista, kirjoittamista, kavereiden kanssa kävelyä jne. Työmatkoilla olen ollut pisimmillään 2 viikkoa putkeen.

Lapset 5v. ja 7v.

Vierailija
13/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan miehen kanssa sovittu, että joka ilta klo 21 alkaa aikuisten oma aika. Meillä on 4 lasta, iältään 15, 12, 2 ja 10kk.

Tämä tarkoittaa sitä että pienet ovat tukevasti nukkumassa, isommat iltatoimien kautta pikkuhiljaa yläkerrassa nukkumaan. Isot saavat siis valvoa vielä hetken, mutta ovat yläkerrassa jossa käyvät suihkussa ja laittavat kamppeet valmiiksi huomista varten. Sitten käyvät nukkumaan.

Me miehen kanssa syödään iltapalaa, jutellaan, saunotaan ja nautitaan toisistamme. Tarvitsemme tuon ajan, ja pidämme siitä kiinni.

Molemmat sitten harrastavat myös halutessaan, mies laittelee autotallissa välillä autoprojektiaan ja minä käyn salilla joka toinen ilta sillä välin kun mies hoitaa pienten iltatoimet.

Minusta on täysin kohtuutonta, etteivät teini-ikäiset saa vapaasti liikkua omassa kodissaan, vaan ovat klo 21 jälkeen jossain pakollisessa yläkerta-arestissa. Se on kuitenkin heidänkin kotinsa eikä mikään rangaistusvankila. Jos ei jaksa omia lapsiaan kotona katsella, niin ei pidä hankkia sellaisia.

Vierailija
14/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi, lapset isovanhempien hoidettavaksi, eiku bilettämään.

On se elämä vaikeaa nykynaisilla, lapsia tehdään mutta niistä ei viitsittäisi huolehtia.

Vierailija
15/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on täysin kohtuutonta, etteivät teini-ikäiset saa vapaasti liikkua omassa kodissaan, vaan ovat klo 21 jälkeen jossain pakollisessa yläkerta-arestissa. Se on kuitenkin heidänkin kotinsa eikä mikään rangaistusvankila. Jos ei jaksa omia lapsiaan kotona katsella, niin ei pidä hankkia sellaisia.

Mitä lapset tekisivät nukkumaanmenoaikaan alakerrassa?

Siellä on aikuisten ja pienten makuuhuoneet, käynti autotalliin ja sauna. Sen lisäksi käynti varastoon. Mitä he siellä tekisivät?

Meidän perheessämme tuohon aikaan aletaan jo käymään nukkumaan.

Vierailija
16/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä ”minä aikaa” tai ”parisuhdeaikaa”. Lapset kasvaa niin nopeasti että jos se minä minä on niin tärkeää niin kiitos jättäkää tekemättä. Ihminen muuttuu niin paljon 20 vuodessa että ihan sama kuinka paljon sitä parisuhdeaikaa on vietetty. Se kumppani on silti erilainen 20v kuluttua. Ainut asia on että lapset muistavat vietetyt hetket ja sen miten tärkeitä olivat vai menikö vanhempien harrastukset jne edelle. Tämä heijastuu suoraan persoonankehitykseen.

Vierailija
17/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään mennä aikaisin nukkumaan ja herätä aikaisin, joten mulla on ihanaa rauhallista omaa aikaa noin klo 4.30 - 07, kunnes lapseni herää. Meditoin, opiskelen kieliä, luen, joskus roikun netissä.

Eli jopa meillä totaaliyksinhuoltajilla on omaa aikaa. :)

Kotoa en vaan voi poistua omaa aikaa viettämään. Siitä joskus haaveilen, mutta sitten taas siihenkin pystyn, kun hän on iso koululainen.

Vierailija
18/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä tätä ”minä aikaa” tai ”parisuhdeaikaa”. Lapset kasvaa niin nopeasti että jos se minä minä on niin tärkeää niin kiitos jättäkää tekemättä. Ihminen muuttuu niin paljon 20 vuodessa että ihan sama kuinka paljon sitä parisuhdeaikaa on vietetty. Se kumppani on silti erilainen 20v kuluttua. Ainut asia on että lapset muistavat vietetyt hetket ja sen miten tärkeitä olivat vai menikö vanhempien harrastukset jne edelle. Tämä heijastuu suoraan persoonankehitykseen.

Parisuhde kaipaa myös hoitamista ja aikaa. Vanhemmat ovat myös aviopuolisoita, joilla on sekä omat elämänsä että romanttinen suhde.

Itse nyt yli kolmekymppisenä en todellakaan ole kiitollinen äitini jakamattomasta huomiosta, sekä siitä, että sain lapsuudenperheestäni mallin että parisuhde on vaan toissijainen asia jota ei tarvitse huomioida.

Meillä ei lapsia laitettu hoitoon, ja äitini paheksui kovaan ääneen kaikkia tuttavien romanttisia parisuhdelomia. Meidän perheessä kun ei sellaisille ollut tarvetta.

Nyt he ovatkin kaksi katkeraa ja elämäänsä kyllästynyttä seitsemänkumppistä, jotka käytännössä vihaavat sekä toisiaan että itseään.

Mutta kyllä lapset hoidettiin itse, ei mitään lomia tarvittu!

Vierailija
19/21 |
09.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunominen on niin rentouttavaa!!

Vierailija
20/21 |
14.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalenteriin kannattaa merkata valmiiksi oma aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä