Nordean ongelmat - johtuvatko IT:n ulkoistamisesta Intiaan?
https://yle.fi/uutiset/3-11827492
Kyllä näiden ulkoistamisoperaatioiden edut ovat monesti jääneet alhaisiksi. Esimerkkinä vaikka Valtori, joka ei tuonut säästöjä vaan lisää kuluja.
Kommentit (26)
Finanssivalvonta pyytää selvitystä ongelmista
Nordealla on aina jotain ongelmia. Milloin on asiakkaiden salassapidettäviä papereita löytynyt roskista, milloin on jotain ulkopuolisia hyökkäyksiä tai pitkiksi venyviä käyttökatkoja, ja milloin mitäkin. Miksi kukaan viitsii olla Nordean asiakas kun Aktiakin on olemassa?
Paperilla näyttää hyvältä aluksi. Kyllä siellä osataan myös markkinointi.
Intialainen työkierto estää vain ammattitaidon karttumisen alihankkijalla. Sama kaveri ei montaa kuukautta viihdy hommissa ja ei taatusti jaa muille osaamistaan.
Tämän olen nähnyt kolme kertaa Intiasta alihankittaessa, enkä enää koskaan suostu kouluttamaan. Neljäs kerta meinasi tulla, mutta vaihdoin firmaa.
Tässä käy luultavasti niin, että Nordea siirtää toimintoja Intiaan ja myöhemmin joutuu kiristyksen alle.
Alihankkija alkaa nostaa hintoja, kun on varma ettei Nordealta löydy ammattitaitoa ottaa hommaa enää haltuun. Tässä on, joku kvarttaalibonusten himoissa nähnyt hyvän tilaisuuden kerätä massit.
Pitkäaikaisvaikutuksista ei vastaa kukaan, paitsi osakkeenomistajat.
Käsittämätöntä että Suomessa valtio ei pystynyt edes luomaan omaa helppokäyttöistä sähköistä tunnistautumista vaan ihmiset on totutettu käyttämään pankkijärjestelmiin perustuvaa tunnistautumista.
Jos ne eivät toimi kunnolla kuten Nordean tapauskin taas osoitti, eikä henkilöllä ole kuin yhden pankin tunnukset kun pankitkaan eivät tykkää ihmisistä jotka eivät keskitä pankkipalvelujaan, niin katastrofin ainekset ovat kasassa.
Tyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Paperilla näyttää hyvältä aluksi. Kyllä siellä osataan myös markkinointi.
Intialainen työkierto estää vain ammattitaidon karttumisen alihankkijalla. Sama kaveri ei montaa kuukautta viihdy hommissa ja ei taatusti jaa muille osaamistaan.
Tämän olen nähnyt kolme kertaa Intiasta alihankittaessa, enkä enää koskaan suostu kouluttamaan. Neljäs kerta meinasi tulla, mutta vaihdoin firmaa.
Tässä käy luultavasti niin, että Nordea siirtää toimintoja Intiaan ja myöhemmin joutuu kiristyksen alle.
Alihankkija alkaa nostaa hintoja, kun on varma ettei Nordealta löydy ammattitaitoa ottaa hommaa enää haltuun. Tässä on, joku kvarttaalibonusten himoissa nähnyt hyvän tilaisuuden kerätä massit.
Pitkäaikaisvaikutuksista ei vastaa kukaan, paitsi osakkeenomistajat.
Juurikin näin. Tästä alkaa nordean alamäki.
Vierailija kirjoitti:
Paperilla näyttää hyvältä aluksi. Kyllä siellä osataan myös markkinointi.
Intialainen työkierto estää vain ammattitaidon karttumisen alihankkijalla. Sama kaveri ei montaa kuukautta viihdy hommissa ja ei taatusti jaa muille osaamistaan.
Tämän olen nähnyt kolme kertaa Intiasta alihankittaessa, enkä enää koskaan suostu kouluttamaan. Neljäs kerta meinasi tulla, mutta vaihdoin firmaa.
Tässä käy luultavasti niin, että Nordea siirtää toimintoja Intiaan ja myöhemmin joutuu kiristyksen alle.
Alihankkija alkaa nostaa hintoja, kun on varma ettei Nordealta löydy ammattitaitoa ottaa hommaa enää haltuun. Tässä on, joku kvarttaalibonusten himoissa nähnyt hyvän tilaisuuden kerätä massit.
Pitkäaikaisvaikutuksista ei vastaa kukaan, paitsi osakkeenomistajat.
Onhan näitä riskejä ollut nähtävissä jo pitkään, mutta mikään ei ole niin jääräpäinen kuin kaveri joka teki ulkoistusesityksen mutta ei ole kerinnyt vaihtaa firmaa joten sen epäonnistuminen kaatuu hänen syykseen :D
Eikä Nordean talletusautomaatit toimineet tänäänkään. Kolmen päivän luppoaika.
Nordea on paska pankki. Varasti minulta yli 100 € oman virheensä takia, eivätkä suostuneet korvaamaan sitä. Tuplamaksut ottivat. En jaksanut alkaa kiistelemään siitä oikeudessa. Minulle se kertoi vaan miten korruptuneita ovat ja siellä rahani eivät ole turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Paperilla näyttää hyvältä aluksi. Kyllä siellä osataan myös markkinointi.
Intialainen työkierto estää vain ammattitaidon karttumisen alihankkijalla. Sama kaveri ei montaa kuukautta viihdy hommissa ja ei taatusti jaa muille osaamistaan.
Tämän olen nähnyt kolme kertaa Intiasta alihankittaessa, enkä enää koskaan suostu kouluttamaan. Neljäs kerta meinasi tulla, mutta vaihdoin firmaa.
Tässä käy luultavasti niin, että Nordea siirtää toimintoja Intiaan ja myöhemmin joutuu kiristyksen alle.
Alihankkija alkaa nostaa hintoja, kun on varma ettei Nordealta löydy ammattitaitoa ottaa hommaa enää haltuun. Tässä on, joku kvarttaalibonusten himoissa nähnyt hyvän tilaisuuden kerätä massit.
Pitkäaikaisvaikutuksista ei vastaa kukaan, paitsi osakkeenomistajat.
Joo-o. Täällä päässä pankkitilit ovat koko perheellä keskitetysti Nordeaan. Olen todella huolissani Nordean linjasta. Ymmärtääkseni Nordea siirtäisi IT -puolen ylläpidon ja operatiiviset tehtävät sekä matalan tason suunnittelutyön ja muutoksenhallinnan Intiaan. Eli käytännössä back endin pääosin.
Lähipiirin IT-puolella outsourcauksesta ei ole positiivista sanottavaa. Eikä varsinkaan Aasiaan keskittyvästä.
Oma kokemus intialaisista : sanovat yes, yes kaikkeen. On ilmeisesti kiellettyä tuoda julki ettei tiedä/osaa (it ongelmissa ratkaisu ei aina ole ihan heti löydettävissä )
Alimman tason työntekijä ei saa toimia kovinkaan itsenäisesti , useat ratkaisut pitää hyväksyttää tiiminvetäjällä.
Yo.omakokemus hajautetusta tuesta + kestää ainakin puoli vuotta ennenkuin opit ymmärtämään sitä aksenttia.
Siirsivätkö pääkonttorin Ruotsista Suomeen vain lepsuimpien lakien takia?
Pitääkö alkaa Intian kielen opiskelu. Asiakaspalvelun takia. Vai osaavatko robotit intiaa.
Ei kai ne vielä sitä Intiaan ehtinyt siirtää, ne on varmaan olleet Puolan pojat nyt asialla.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus intialaisista : sanovat yes, yes kaikkeen. On ilmeisesti kiellettyä tuoda julki ettei tiedä/osaa (it ongelmissa ratkaisu ei aina ole ihan heti löydettävissä )
Alimman tason työntekijä ei saa toimia kovinkaan itsenäisesti , useat ratkaisut pitää hyväksyttää tiiminvetäjällä.
Yo.omakokemus hajautetusta tuesta + kestää ainakin puoli vuotta ennenkuin opit ymmärtämään sitä aksenttia.
Juu ja sama yes, yes myös muista aasialaisista. Se on TODELLA ärsyttävää, kun pitäisi saada rehellinen vastaus, että onnistuuko, niin yes, yes, vaikka tyypeillä ei ole hajuakaan toteutuksesta. Ja aksentti suoraan kuin Simpsonien Apun...
Nordea ilmoitti aikeistaan pari viikkoa sitten. Ei yritykset toimi noin nopeasti.
Eli kyllä ovat ihan kotimaiset IT-ammattilaiset näiden viime päivien sähläysten takana.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö alkaa Intian kielen opiskelu. Asiakaspalvelun takia. Vai osaavatko robotit intiaa.
Mikä on intian kieli?
Vuoden päästä lainat maksettuna ja pankki vaihtuu omasp:ksi.
Nordea säästää kustannuksista piittaamatta. Tyhmien pankki.