Kirjailijat: miten nopeasti teille on vastattu, kun olette lähettäneet käsikirjoituksia kustantajille?
Kommentit (46)
Itse olen lähettänyt nyt parin kuukauden aikana romaanikäsikirjoitukseni (nuorille suunnattua fantasiaa) noin 16 kustantamoon, joista vasta neljä on vastannut. Isosta kustantamosta tuli parin viikon päästä vakiohylsy, kahdesta vähän pienemmästä henkilökohtaista kiitosta ja toisesta ihan palautetta ja kehuja sujuvasta, elävästä tekstistä. Sitten neljännestä ilmoitettiin, että ottavat kirjan luettavaksi ja ilmeisesti aikovat antaa sen kohderyhmään kuuluvalle koelukijalle luettavaksi.
Eli suurimmasta osasta odotetaan vielä vastauksia enkä tiedä onko se hyvä vai huono asia ja mitä pitkät tai nopeat vastausajat tarkoittavat. Jos saa nopeasti vastauksen - hylsyn siis- niin onko käsikirjoitus herättänyt kiinnostusta ja otettu heti käsittelyyn? Tai jos vastausaika on pitkä, onko teos unohtunut jonnekin vai käydäänkö sitä sillä hetkellä tai myöhemmin tarkemmin läpi kenties isommankin porukan kanssa? Kaikkea olen pyöritellyt päässäni, mutta ehkä ei kannata liikaa ajatella ja analysoida. Olen kuitenkin iloinen kolmesta henkilökohtaisesta palautteesta ja tietysti tästä uusimmasta, josta ilmoitettiin noin tunnin kuluttua että haluavat lukea ja tarjota koelukijalle. Ehkä hyvä merkki, kuka tietää?
Mutta summa summarum: kannattaa varautua todella pitkiin odotusaikoihin kustantamojen taholta.
Mielenkiintoista. Minkälaisia summia maksetaan kirjasta? Riippuuko onko kyseessä tietokirja, dekkari tai lastenkirja? Itsellä haaveena jo pitkään ollut oman lastenkirjan teko. Ehkä sitten eläkkeellä :).
Onnea kaikille päätöstä odottaville! Toivottavasti tärppää.
Vaikuttaako saateviesti ( joka lähetetään kässärin mukana esim. sähköpostissa) kustantajan päätökseen?
Sanoisin yleisemmällä tasolla, alaa tuntevana, sen verran, että esim. Nuoren Voiman kirjoittajapalveluja kannattaa käyttää useimpien hyväksi. Nyt nämä useimmat itse kokevat, etteivät niitä tarvitse, mutta ovat väärässä... Trust me.
Muutenkin kannattaa pyrkiä suhtautumaan jotenkin viileän objektiivisesti koko prosessiin. Ylivoimaisesti suurin osa saa sen hylkäävän päätöksen, kuten täällä on kerrottu moneen otteeseen, eikä siinä ole mitään henkilökohtaista tosiaankaan. Julkaisupäätöksiin vaikuttavat niin monet eri tekijät. On totta, että hyviäkin palautuu hylättynä takaisin. Mutta selvästi enemmän ja eniten on sellaisia käsikirjoituksia, jotka kaipaisivat paljon tekemistä, että ylittäisivät julkaisukynnyksen.