Raskautuminen hidasta
Meillä miehen kanssa yritystä takana nyt muutaman kierron ajan (tiedän, että on lyhyt aika) ja ystävien puheet ahdistavat. Kaikki keille olen kertonut yrityksistä ja epäonnistumisesta joka kuukausi, kun kuukautiset alkavat, ovat puhuneet vain miten suurimmalla osalla heidän tutuistaan raskaus on alkanut heti tai jopa ehkäisyn läpi.
Näistä keskusteluista on tullut todella epäonnistunut olo, joten kuuluisin mielelläni teidän kokemuksia, kuinka pitkään yrititte ennen raskaustumista. Ovulaation näyttävä puhelinsovellus on ollut käytössä nyt pari kuukautta ja tosiaan niinä parina kuukautena ollaan yritetty ajoittaa seksi "tärppipäiville".
Kommentit (38)
Ekan aikaan saamiseen meni 2 vuotta ja toisen n. vuosi.
Ei me mitenkään yritetty. Kai siihen pari kolme kuukautta meni.
Muutama kierto on oikeasti todella lyhyt aika. Itsellä nyt yritystä 15 kuukautta, lääkärissä tsekattu ja mitään vikaa ei ole löytynyt.
Ei lasta yritetä se tulee kun on tullakseen. Liika yrittäminen lisää stressiä...ei se kukkokaan käskien laula.
Joo tuossa vaiheessa sitä pitäis viimeistään hitainpienkin tajuta ettei niitä lapsia niin vain tehdä vaan saadaan jos saadaan. Lapset ei ole mikään itsestäänselvyys.
Voitte parantaa mahdollisuutta kun molemmat syö foolihappoa + muutenkin terveellisesti eikä kumpikaan tupakoi.
Varmaan täytyy yrittää keskittyä johonkin muuhun, eikä stressata asiaa.
Ylipainoa ei ole kummallakaan, ei polteta tupakkaa ja minä olen n. Kuukauden syönyt foolihappoa. Ikää tosin molemmilla on jo enemmän, joten kai se voi vaikuttaa.
Ap
Reilu ylipaino tai alipaino myös hidastaa raskautumisen. Sellainen kevyt lievä ylipaino vain parantaa mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan täytyy yrittää keskittyä johonkin muuhun, eikä stressata asiaa.
Ylipainoa ei ole kummallakaan, ei polteta tupakkaa ja minä olen n. Kuukauden syönyt foolihappoa. Ikää tosin molemmilla on jo enemmän, joten kai se voi vaikuttaa.
Ap
Paljonko ikää?
Meillä on osa lapsista tullut heti seuraavasta kierrosta ja yksikin odotutti 8 kiertoa. Voi sitä tehtyjen raskaustestien määrää... Tuo on toisaalta ihan hyvä että niitä saa välillä odottaa. On niin hieno hetki se plussa siinä tikussa.
Ota ovulaatiotikut käyttöön. Itse olen raskautunut max toisesta yrityskierrosta, mutta tiedän kyllä, ettei se todellakaan käy kaikilla yhtä helposti.
Tuo asiasta stressaaminen ja oikein yrittämällä yrittäminen myös vaikuttaa asiaan, koska ihmisen kroppa saattaa reagoida stressiin. Nyt heität sen sovelluksen pois ja sopivan tasaisin väliajoin sitten peitot heilumaan. Se lapsi kyllä tulee jos on tullakseen.
Koittakaa välillä peppuunvetoa. Saattaa siitäkin syntyä.
Kai tuohon ikäkin vähän vaikuttaa.
Mulla on kaksi lasta, mutta takana kolme suhdetta, joista kahdessa "yritetty" lasta.
Ensimmäisessä suhteessa 22v tulin raskaaksi sen kierron ainoasta yhdynnästä, suunnittelematta.
Toisessa suhteessa 26v etenkin mies todella toivoi lasta ja enemmän ja vähemmän yritettiin 1,5 vuotta, ei yhtäkään alkanutta raskautta. Kierto oli epäsäännöllinen ja minulla oli muutamakin terveydellinen ongelma joka olisi voinut vaikuttaa hedelmällisyyteen, joten mieskin ajatteli että syy on minussa. Osittain tämä asia johti eroon, koska miehelle lapsi oli todella tärkeä asia.
Kolmannessa suhteessa tulin raskaaksi oikeastaan ensimmäisestä kierrosta kun ehkäisy jäi kokonaan pois, ikää tuolloin 29v.
Ja siis mitään muuta ei ollut muuttunut kuin kumppani tuon toisen ja kolmannen suhteen välillä. Oli exälle melkoinen shokki kun raskauduinkin helposti.
Esikoista yritettiin puoli vuotta. Toista lähdettiin yrittämään sillä oletuksella että voi mennä taas useampi kierto, mutta raskaus alkoikin jo heti ensimmäisestä kierrosta.
3,5 vuotta.
Ainoa mitä voitte asian eteen tehdä, on jättää tikuttelut ja stressaamiset pois, elää terveellisesti ja harrastaa seksiä. Jossei vuoden päästä ole onnistunut, niin terveysasemaan yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Heti tuli kun sen aika oli.
Sama vika, molemmat ekalla yrityksellä tärppäsi.
Olisi voinut ankarammin ja useammin yrittää :)
Höpö höpö, stressillä on todella vähän mitään tekemistä raskautumisen onnistumisen kanssa. Vaikutusta voi olla ainoastaan todella pitkäkestoisella ja äärimmäisellä stressillä ja senkin osalta tutkimustulokset ovat ristiriitaisia. Lukuisissa tutkimuksissa on myös osoitettu, että stressillä ei ole vaikutusta lapsettomuushoitojen onnistuniseen. Ohis, mutta pakko kommentoida ex-lapsettomana, koska nämä stressihölinät särähtävät aina niin pahasti korvaan!
Ap, ymmärrän huolesi, koska lasta toivoessa lyhytkin aika voi tuntua pitkältä. Kuvaamasi aika on todellisuudessa kuitenkin erittäin lyhyt. Vaikka olosuhteet olisivat täydelliset (kaikki fysiologisesti kunnossa molemmilla, yhdyntöjen oikea ajoitus jne.) niin silti raskauden alkamisen todennäköisyys per kuukausi on noin 20 prosenttia. Kuitenkin pareista noin 90 prosenttia raskautuu vuoden sisällä yrityksen aloittamisesta, jos olette alle 35-vuotiaita.
Suosittelen ovulaatiotestien tekemistä, nuo apit eivät ole kovinkaan luotettavia. Ovulaatio voi oikeasti olla ihan toisena ajankohtana kuin silloin 14vrk kuukautisten alusta.
Meillä molemmat lapset saatiin lopulta koeputkihedelmöityshoidoilla. Toivottavasti teillä tärppää pian. Suosittelen lääkärin tsekkaukseen hakeutumista, jos raskaus ei ala vuoden sisällä, jos teillä on perussairauksia tai olette yli 35-vuotiaita.
Ok