Kiusaamisesta tullut ongelma
Olisi kiva saada järkevää ja vakavaa keskustelua nuorten kiusaamisesta. Tuntuu, että karannut kunnolla käsistä tämä kiusaaminen nuorilla.
Kommentit (34)
Entäs jos opettaja kiusaa oppilasta? Kun itse kävin koulua pari miesopettajaa kiusasi minua (olen mies), en älynnyt tai uskaltanut tehdä niistä mitään ilmoitusta eikä ne olisi mihinkään johtaneetkaan.
Toisin kuin hanaksti mielellään tehdään, en osoittaisi syyttävällä sormella ainoastaan kasvattajia. Nuorilla on jo lapsesta lähtien oma vertaisverkko, joka toimii netin syövereissä. Tuossa syöverissä ei ole aikuisia paikalla koskaan ollenkaan, vaan nuoriso mellestää siellä keskenään viidakon lakien mukaan. Siellä ei ole pelkoa että jäisi kiinni typeryyksistä, ei ole vanhempia, poliisia, opettajaa paikalla selvittämässä mitä siellä voi tehdä. Tähän verkkoon kuuluu niin jodelit, snäpit, instat kuin alastonkuvien pyytely aikuisilta miehiltä.
Joko olet siellä tai et ole. Jos olet, on uhka vakavasta kiusaamisesta ja ihan rikollisuudesta koko ajan läsnä, jos et ole, olet hylkiö jolla ei ole vertaisryhmää, koska ne kaikki muut ovat siellä syöverissä. Eli teki nuori niin tai näin, niin hyvä ei heilu.
Vanhemmilta se lähtee, ei mitään muuta!
Vanhemmat voivat tuottaa jälkeläisestään myös riistäjän.
Vierailija kirjoitti:
Toisen ihmisen kunnioittaminen lähtee kasvatuksesta eli kotoa. Tietysti on syytä luoda katse vanhempiin. Pitkään on ollut vallalla kasvattaa lapsia pärjäämään muita vastaan, mutta on unohdettu yhteiskunnan toimivan parhaiten yhteispelillä.
Niin kun nykyään ei saa olla kuria vaan lapset saa itse päättää asiansa ennen kuin niitä edes ymmärtävät. Siitä kasvaa polvi, joka kurittaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos opettaja kiusaa oppilasta? Kun itse kävin koulua pari miesopettajaa kiusasi minua (olen mies), en älynnyt tai uskaltanut tehdä niistä mitään ilmoitusta eikä ne olisi mihinkään johtaneetkaan.
Tuo on inhottavaa. Opettajan pitäisi olla lapselle turvallinen aikuinen, johon voi tukeutua tarpeen tullen ja johon voi luottaa. Jos opettaja kiusaa, niin tuskin lapsi siitä uskaltaa siitä sanoa. Hyvä, että toit asian esille. Ei pelkät lapset ole niitä kiusaajia, vaan myös opettajat voivat tähän syyllistyä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamisesta ei ole tullut ongelma. Se on ollut ongelma jo kauan. Se on nyt vain nostettu pinnalle ja hyvä niin.
Ratkaisuja onkin sitten vaikea keksiä. Kiusaamista oli jo silloin kun opettajilla oli vielä auktoriteetti ja lupa puuttua myös fyysisesti. Esimerkiksi poistaa häirikkö tai mennä tappelun väliin.
Koulua suurempi ongelma on vapaa-aika, silloin pahimmat ylilyönnit tapahtuvat. Jalkautuvat nuorisotyöntekijät ja nuorten kanssa kommunikoivat poliisit ovat hyviä keinoja, jos vain ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Sitten valistus. Miten yksi "harmiton" lyöntikin voi vaikuttaa pysyvästi. Ei mitään ylitramatisointia, vaan rehellistä ja suoraa valistusta.
Kiusatulle keslusteluapua helposti ja nopeasti. Että uskaltaisi jättää ne kiusaavat kaverit kun "kaverit" ovat kiusaajia.
Kiusaajille matalalla kynnyksellä apua. Ei kukaan hyvinvoiva kiusaa. Jos on oikeasti vakavampi psyykehäiriö taustalla, sitä hoitoa ja ajoissa.
Minun yks luokkalainen ei uskaltanut yläasteella puuttua siihen ja nyt aikuisiällä kertoi että ei tajunnut asiaa
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosia eri paikoista yrittänyt saada apua koulukiusatulle lapselleni. Apu on lähinnä keskustelua, jossa kartoitetaan miltä kiusatusta tuntuu ja kiusaaminen vaan jatkuu. Opettaja ”seurailee” tilannetta. Terveydenhuollon puolella taas lopetettiin seuranta, koska näkivät että koulun pitäisi toimia asiassa. Mutta kun eivät toimi.
Sosiaalinen paine koulua kohtaan voisi auttaa, vaikka vaatii tietysti paljon rohkeutta nostaa asia kaikkien tietoon. Eli facebook-päivitys asiasta esimerkiksi, voisiko olla vaihtoehto?
Ei se ole koskaan käsissä ollutkaan. Jeestas.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitaan tasa-arvoa eli riuskoja miehiä opettajiksi, sosiaalikasvattajiksi ja hoitajiksi. Monella kiusaajalla ei ole jämäkkää miehen mallia.
Ostoskeskuksiin juttelupäivystäjiä/ neuvojia.
No ei muuta kuin siitä vaan opettajaksi tai sosiaalityöntekijäksi hakeutumaan. Mikäs estää?
Ongelma on se, että niihin ei hakeudu miehiä riittävästi.
Hyvin ryhmäytetyssä ryhmässä on vähemmän kiusaamista. Eli kyse on siitä, että aika vuoden alussa opettajalla pitäisi olla aikaa ja resurssia ryhmäyttää ja panostaa lasten keskinäisiin suhteisiin. Tarve kiusaamiseen vähenee, kun oma olo ryhmässä on varma ja hyvä.
Vanhempien pitäisi opettaa enemmän lapsille vastuunkantoa käytöksestään. Varsinkin ns. hyvissä perheissä otetaan helposti loukkaukseksi, jos sanotaan että lapsi kiusaa ja sitä selitellään mitä ihmeellisimmin tavoin, eli puhutaan musta valkoiseksi. Tämä varmasti johtuu monilla omasta heikosta itsetunnosta, eli kuvan lapsesta pitää pysyä hyvänä, jotta itsellä on hyvä olla. Tällaisessa tilanteessa kannattaa korostaa, että kaikki lapset ovat keskeneräisiä.
Kolmas ajatukseni liittyy kouluun ja opettajiin. Osa on sitä koulukuntaa, että opettajan vastuulle kuuluu vain opettaminen. Tämä on kuitenkin todella naivi ja absurdi ajatus, sillä iso osa oppimiskyvystä liittyy yksilön psyykkiseen hyvinvointiin ja toisekseen lapset tarvitsevat kasvatusta. On erittäin naivia olettaa, että vanhemmat voisivat yksin ratkaista koulukiusaamisen, jos itse kiusaaminen tapahtuu koulussa ja vanhemmat eivät ole siellä paikan päällä konkreettisesti. Minun mielestäni moni opettaja pesee vain vastuunsa tällä tavalla piilouten perinteisen "tiedon" opettamisen taakse. Eikä se lain ja OPS:n mukaan myös mene näin.
Jokaisessa luokassa pitäisi olla automaationa koulunkäyntiavustaja. Tämä voi tuntua kalliilta, mutta varmasti säästäisi pitkässä juoksussa.
Koulujen opettajanvirat on miehitetty punavihreillä kympin tytöillä jotka eivät halua muuta kuin sanoittaa tunteita ja toteuttaa "positiivista pedagogiikkaa". Jälki-istunnot ovat tämän väen mielestä väkivaltaa.