Onko 70+ vanhemmillanne edunvalvontavaltuutus?
Jos ei ole, miten perustelevat sen?
Mun isä ei sitä halunnut, kavalletaan siskon kanssa kuulemma rahat häneltä heti. No onneksi kuoli saappaat jalassa, niin sitä ei tarvittu.
Äidilleni tehtiin, kun pankissa suosittelivat, mun puheet meni kuuroille korville.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Minun puolesta saa yleinen edunvalvoja hoitaa vanhempien taloudelliset asiat, jos vanhemmat eivät itse pysty. En ala sisarusten kanssa riitelemään vanhempien raha-asioiden hoidosta . Minun kontolle kun se hoito kuitenkin tulisi ja olisin jatkuvasti epäilyksen kohde, että meneekö kaikki oikein. Myös varmaan painostettaisiin auttamaan sisaruksia tai näiden lapsia taloudellisesti vanhempien varoilla ja jos en sitä tekisi niin vihat tulisi päälle.
Maistraatille pitää tehtä selvitys rahojen käytöstä vuosittain, joten et niitä rahoja voi käyttää itseesi tai antaa sisastusten lapsille.
Edunvalvontavaltuutuksen nojalla toisen raha-asioita hoitavan ei tarvitse antaa tilitystä maistraatille. Se onkin se suurin ero normaaliin edunvalvojaan nähden. Edunvalvontavaltuutus on kevyempi menettely, mutta antaa mahdollisuuden myös väärinkäytöksiin.
Myös edunvalvontavaltuus otetaan käyttöön maistraatin määräyksellä.
Eli edunvalvonta valtuutettu toimittaa valtuuskirjansa maistraattiin.
Ensin pitää olla lääkärintodistus siitä, että henkilö ei enää kykyne hoitamaan asioitoitaan itse.
Edunvalvontavaltuutus ei juurikaan eroa virallisesta edunvalvonnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Minun puolesta saa yleinen edunvalvoja hoitaa vanhempien taloudelliset asiat, jos vanhemmat eivät itse pysty. En ala sisarusten kanssa riitelemään vanhempien raha-asioiden hoidosta . Minun kontolle kun se hoito kuitenkin tulisi ja olisin jatkuvasti epäilyksen kohde, että meneekö kaikki oikein. Myös varmaan painostettaisiin auttamaan sisaruksia tai näiden lapsia taloudellisesti vanhempien varoilla ja jos en sitä tekisi niin vihat tulisi päälle.
Maistraatille pitää tehtä selvitys rahojen käytöstä vuosittain, joten et niitä rahoja voi käyttää itseesi tai antaa sisastusten lapsille.
Edunvalvontavaltuutuksen nojalla toisen raha-asioita hoitavan ei tarvitse antaa tilitystä maistraatille. Se onkin se suurin ero normaaliin edunvalvojaan nähden. Edunvalvontavaltuutus on kevyempi menettely, mutta antaa mahdollisuuden myös väärinkäytöksiin.
Jos pelkää väärinkäytöksiä, voi edunvalvontavaltuutukseen kirjata, että valtuutetun on tehtävä vuositili maistraatille. Toki tämä lisää valtuutetun työmäärää.
Silloinhan se ei oikeastaan eroa siitä, että olisi normaalisti haettu edunvalvojan määräys. Paitsi siinä mielessä, että kertoo valtuutuksen antajan epäilevän väärinkäytöksiä.
Äidilläni on. Siinä hetkessä kun äly häviää, vaikka sairaskohtauksen tai onnettomuuden takia, voimme hoitaa asioita, maksaa laskuja yms yms.
Saman olemme tehneet mieheni kanssa. Näen työni puolesta niin paljon onnettomuuksia ja mitä kaikkea arvaamatonta elämässä voikaan tapahtua, etten pidä meitäkään haavoittumattomina. On sitten puolin ja toisin mahdollisuus hoitaa asioita jos jotain sattuu.
On. Tehtiin viime syksynä, olen tuo valtuutettu. Vanhemmat täyttävät 79 tänä vuonna.
On haettu, äidillä alkava dementia. Ei pysy enää kärryillä, mutta ei ole vielä diagnoosia. Ei itse suostu edunvalvontavaltuutukseen, vaan haraa vastaa, hankalaa on.
On vanhempia jotka pärjäävät ilman sitä. Ja yhden iäkkään sukulaisen laskuja hoitaa pari muuta sukulaista, ilman valvontoja, ovat luotettavia - eivät vie hänen omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkää väärinkäytöksiä, voi edunvalvontavaltuutukseen kirjata, että valtuutetun on tehtävä vuositili maistraatille. Toki tämä lisää valtuutetun työmäärää.
Silloinhan se ei oikeastaan eroa siitä, että olisi normaalisti haettu edunvalvojan määräys. Paitsi siinä mielessä, että kertoo valtuutuksen antajan epäilevän väärinkäytöksiä.
Kyllä siinä on huomattava ero. Edunvalvontavaltuutuksessa voit määrätä täsmälleen, miten haluat rahojasi käytettävän. Voit esim. määrätä, että rahoistasi saa antaa joka vuosi 500 euron joulu- ja syntymäpäivälahjan jokaiselle lapsenlapselle. Voit myös määrätä, että jos lähdet matkalle ja lapsesi lähtee mukaasi, niin lapsesi matkan voi maksaa sinun rahoillasi jne. Vaikka maistraatti tarkistaa vuositilin, niin kaikki tällainen on täysin mahdollista, jos se on kirjattu edunvalvontavaltuutukseen. Mutta ilman valtuutusta toimiva maistraatin määräämä edunvalvoja ei saa käyttää päämiehensä rahoja mihinkään tällaiseen.
Miten tuollainen tehdään? Äitini on puhunut siitä, että pitäisi tehdä, mutta ei tiedetä, miten lähteä liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuollainen tehdään? Äitini on puhunut siitä, että pitäisi tehdä, mutta ei tiedetä, miten lähteä liikkeelle.
Voihan sitä lähteä ensin liikkeelle pankkiasioista. Meno pankkiin ja hän antaa valtuuden käyttää pankkitiliä. Sillä menee laskujen maksu, ei ongelmia. Eli rinnakkaiskortti ja/tai itselle uudet pankkitunnukset sille tilille. Ei tarvita mitään viranomaista.
Käyttäjä9124 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä lähteä ensin liikkeelle pankkiasioista. Meno pankkiin ja hän antaa valtuuden käyttää pankkitiliä. Sillä menee laskujen maksu, ei ongelmia. Eli rinnakkaiskortti ja/tai itselle uudet pankkitunnukset sille tilille. Ei tarvita mitään viranomaista.
Paljon järkevämpää on tehdä kunnollinen edunvalvontavaltuutus, koska siinä pystyy paljon paremmin määräämään, miten haluaa rahojaan käytettävän, kun ei enää pysty. Netistä löytyy ohjeita ja malleja. Muistaakseni aiheesta on myös kirjoitettu jokin opas.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä9124 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon järkevämpää on tehdä kunnollinen edunvalvontavaltuutus, koska siinä pystyy paljon paremmin määräämään, miten haluaa rahojaan käytettävän, kun ei enää pysty. Netistä löytyy ohjeita ja malleja. Muistaakseni aiheesta on myös kirjoitettu jokin opas.
Niissä tarkoissa ohjeissa on se ongelma, että tilanteet voivat muuttua ja ne ammoin annetut ohjeet eivät ole enää järkeviä.
Mun vanhemmat on 70 ja 74. Tekivät paperit jo pari vuotta sitten, kun kävi ilmi, kuinka törkyisen kallista julkinen edunvalvonta on. Toki esim. appiukolle edunvalvojaksi nimettiin miehen sisko eli kyllä sen ilman tuota paperiakin usein saa lähipiiristä, mutta vanhemmat halusi pelata varman päälle.
Eli he ovat nimenneet toisensa ja sitten toissijaisesti minä vanhempana lapsena ja pikkuveli sitten kolmantena.
Käyttäjä9124 kirjoitti:
Jaa että 70-kymppinen on heti menettämässä älynsä. Kai sen joku 40-kymppinen voi noinkin ajatella.
72 vuotias
Se pitäsikin tehdä jo paljon nuorempienkin. Ei koskaan tiedä mitä sattuu. Tuttava sai aivoverenvuodon 45-vuotiaana ja edunvalvontavaltuutus olis helpottanut asioiden hoitoa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen voi kirjata, että tilitys maistraatille on joka vuosi tehtävä. Äidilleni kirjattiin näin. Eipä tarvi sisarusten mussuttaa, että yksi käyttää rahoja väärin.
En tunne hänen naapureitaan. Pitäisi kysellä syntymäajat ym paperiin, pyytää henkilöt samaan aikaan paikalle jotta tietävät että vapaaehtoisesti sen tekee. Ei oikein ole ystäviä lähellä paitsi pari sukulaista jotka ei käy todistajiksi.