Palmuvehkani ei pysy pystyssä vaan oksat sojottavat vaakasuorassa. Mikä avuksi?
Minulla on palmuvehka, jonka oksat eivät pysy pystysuorassa. Ne sojottavat kohti ikkunaa eli valoa. Jonkunlainen tuki varmaan pitäisi laittaa. Entä pitäisikö sen paikkaa vaihtaa? Muuten kasvi voi hyvin, ja siihen kasvoi viime kuussa uusi oksa, joka on pystyssä.
Kommentit (13)
Käännä välillä toinen puoli valoa kohti, niin oksat nousee suorempaan.
Kiitos vinkeistä! Kokeilen kääntää ruukkua.
Palmuvehka on ikkunan vieressä.
Mä lopulta luovuin omastani, koska häiritsevästi röhnötti joka suuntaan vieden liikaa tilaa. Harmi, kun oli muuten ihan kiva ja helppohoitoinen.
Minulla lehdet käpristelee, ikkunan edessä on. Mikä vikana?
Ikkunasta ei tule keskitalvella valoa juuri yhtään. Silloin kasvaneet lehdet venyvät liikaa. Nyt onneksi valoa riittää. Palmuvehkan voi jakaa ja istuttaa taimet omiin purkkeihinsa.
Mulla oli tuollainen ja heitin sen menemään. Ei ollut sellainen kuin kuvissa, vaan varret röhnötti joka suuntaan :(
Meillä auttoi ruukun vaihto. Nyt pysyy pystyssä vaikka kasvatti talvella kolme uutta pitkää vartta.
Itse aitasin omani tuollaisilla metallisilla tuilla ja nyt kasvaa suoraan ylöspäin tuettuna.
Meillä tuo tuo on saanut kasvaa suureksi (toista metriä pituudeltaan ja puolimetriä leveydeltään), joten tuet on myös jykeviä
Minulla ne alkoivat rötkyillä aina mullan vaihdon jälkeen.
Lopulta hermostuin ja luovuin koko kasveista.
Omistani oon sitonut oksat narulla yhteen nippuun.
Meillä on kasvanut paljon ja varret on isoja ja painavia, joten ei ihme, että rötvöttää. Olen tukenut oksia kukkakeppeihin sitoen, hyvin pysyy niin. Ilman niitä rötvöttäisivät joka suuntaan, ja ovat kyllä ikkunan vieressä erittäin valoisalla paikalla.
Kasvatat sitä liian pimeässä, jolloin lehdet venyvät liikaa. Silloin ne eivät pysy enää mitenkään pystyssä.