Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia työkyvynarvioinnista?

Vierailija
07.03.2021 |

Lääkäri suositteli mulle sellaista mt-syistä. Olen nyt ollut kuusi vuotta kuntoutustuella. Onko kenelläkään kokemusta että mitä sellaisessa tehdään? Googlaamalla löytyi lähinnä Kelan ohjeistusta testien tekijöille, ei muuta.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
2/21 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle työkkäri teetätti/maksoi vuonna 2016. Ei mitään merkitystä vaikka todettiin kykeneväksi vain kevyehköön työhön. Taustallani oli juurikin mielenterveys ongelmat. Edelleen työttömänä. Jos tarkoitit mitä siellä tehdään niin ei juuri mitään. 1 krt yleislääkäri, 1krt psykologi ja 1 krt psykiatri. Pari käyntiä sosiaalityöntekijän kanssa. Näihin meni yhteensä vko. Vaikka työkkäri tilasi/ maksoi niin eivät usko etten kykene kokopvtyöhön eli ihan turha oli

Vierailija
4/21 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut. Olen muka työkykyinen. Saisi olla niitä luokituksia kuten ruotsissa.

Vierailija
5/21 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi tietää

Vierailija
6/21 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole omaa kokemusta, mutta olen useamman vuoden ollut kuntoutustuella.

Nyt saattaa tulla minullekin työkyvyn selvityksiä eteen, en vain tiedä minäkään mitä se tarkoittaa?

Eli jos joku osaa valaista niin minuakin kiinnostaa:)

Vierailija
7/21 |
07.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^^

Vierailija
9/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se lääkäri suositteli sitä?

Tulkitsiko, että olet kenties parantumaan päin?

Vierailija
10/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä... Paremminkin ehkä siksi, että kannattaako tässä enää räpistellä, vai haetaanko jo pysyvää työkyvyttömyyseläkettä. Kela ei sitä kuitenkaan myönnä, ellei ole "yritetty jotain".

Vierailija
11/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyydä typpiä järjestämään sut työkykyselvitykseen. jos ei vaivaa kuin mt-ongelmat niin psykiatri riittää. älä luota liikaa sosialityöntekijään jos hän kirjoittaa eläkehakemuksen. ole tarkka mitä kirjoittaa ja huolehdi että lähettää paperit ajoissa. myös valitukset eläkkeen hylkypäätöksistä jos sellaisia tulee. ne pilaa hakemuksia tahallaan.

Vierailija
12/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä... Paremminkin ehkä siksi, että kannattaako tässä enää räpistellä, vai haetaanko jo pysyvää työkyvyttömyyseläkettä. Kela ei sitä kuitenkaan myönnä, ellei ole "yritetty jotain".

Mulla on n. kolmen vuoden aikana haettu pysyvää jo kahdesti.

Molemmilla kerroilla jatkettu kuntoutustukea, syyllä että "kuntoutuksesta voisi olla apua".

Työeläkeyhtiö itse on aikoinaan lähettänyt lapun, jossa lukee, että eivät myönnä kuntoutusta, koska siitä ei katsota olevan apua.

Hienoa toimintaa. :)

Vierailija
13/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sut todetaan huonosti työkykyiseksi, sulle voidaan määrätä kuntouttavaa työtoimintaa 9 eurolla päivä. Jos taas työkykyiseksi, niin sun ei tarvi ottaa vastaan kuntouttavaa.

Vierailija
14/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pyydä typpiä järjestämään sut työkykyselvitykseen. jos ei vaivaa kuin mt-ongelmat niin psykiatri riittää. älä luota liikaa sosialityöntekijään jos hän kirjoittaa eläkehakemuksen. ole tarkka mitä kirjoittaa ja huolehdi että lähettää paperit ajoissa. myös valitukset eläkkeen hylkypäätöksistä jos sellaisia tulee. ne pilaa hakemuksia tahallaan.

En ole TE- keskuksen asiakas tällä hetkellä, vaan kuntoutustuella. Takana pari osastojaksoa, diagnoosina psykoosisairaus ja masennus. Tarkoitus nyt välttää joutumasta siihen typ: iin.

Vierailija
15/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt menossa HUS Työkyvyntutkimuspolilla parhaillaan. Tälle kuulle 10 käyntiä eri psykologille, psykiatrille ja ryhmäistuntoihin. Tätä on edeltänyt 8kk aikana 47 lääkärikäyntiä, erilaisia fysioterapioita, neurologisia tutkimuksia, enmg, mgt tutkimus yms ja psykoterapiaa. 

Toivottavasti pääsen nyt hakemaan eläkettä uudestaan. Ja mulla on kyse vain puolikkaan hakemisesta, ensimmäisen puolikkaan sain 2016 sairaudesta mikä on 24/7 edelleenkin. 

Ei ole helppoa

Vierailija
16/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla eroja, onko työkykyselvityksen pyytäjä työeläkevakuutusyhtiö vai Kela. 

Itselleni on tehty ensin mainitun kautta ja kokemus oli aika vaativa silloisissa olotiloissa.

Jos eläkevakuutusyhtiö vaatii itse tätä testausta, niin se on asiakkaalle ilmainen, Kelan toiminnasta tai maksuista en tiedä.

Testipäivät minulle teki psykoterapeutti eläkeyhtiön vaatimilla testeillä.

8 tunnin päiviä viikon verran, ei muita taukoja päivien aikana kuin vessa- ja ruokailutauot. Koko ajan tämän terapeutin kanssa kahden, hänen huoneessaan.

Tällä oli tarkoitus siis saada testattavan jaksamisen taso, muistaminen ja keskittymiskyky selville. 

Sisälsi paljon laskukaavoja ja ns. palikkatestejä, muistitehtäviä (esim. niin että terapeutti luki pitkän pätkän tekstiä ja kyseli sen jälkeen sen sisältöä), nopeustehtäviä, tietynlaisia ärsyketehtäviä, jne. 

Jos ärsytti tai itketti tai niin poistua ei saanut tilanteesta vaan piti sanoittaa oloaan.

Testipäivien jälkeen terapeutti teki yksin koonnin tuloksista ja lähetti ne minun työeläkevakuutusyhtiöön.

Aikanaan sieltä sitten tuli päätös perustuen näihin testeihin ja kommentointi katsotaanko työkykyiseksi, kuntoutettavaksi vaiko työkyvyttömäksi.

Vierailija
17/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole TE- keskuksen asiakas tällä hetkellä, vaan kuntoutustuella. Takana pari osastojaksoa, diagnoosina psykoosisairaus ja masennus. Tarkoitus nyt välttää joutumasta siihen typ: iin.

Vinkiksi sinulle ja muillekin, niin kannattaa ehdottomasti olla TE-toimistoa asiakas ja olla siellä ns. 0-kirjoilla työttömänä työnhakija, sillä jos kuntoutustuki jostain syystä katseaisi, tai joutuisit odottamaan poikkeuksellisen pitkään kuntoutustuen jatkoa, niin et saisi tukirahaa mistään juuri syystä, ettet ole työvoimatoimiston asiakkaana. Jos aikanaan saat pysyvän, kokonaisen työeläkepäätöksen niin sitten vasta kannattaa katkaista yhteys TE-toimiston kanssa.

Vierailija
18/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vinkiksi sinulle ja muillekin, niin kannattaa ehdottomasti olla TE-toimistoa asiakas ja olla siellä ns. 0-kirjoilla työttömänä työnhakija, sillä jos kuntoutustuki jostain syystä katseaisi, tai joutuisit odottamaan poikkeuksellisen pitkään kuntoutustuen jatkoa, niin et saisi tukirahaa mistään juuri syystä, ettet ole työvoimatoimiston asiakkaana. Jos aikanaan saat pysyvän, kokonaisen työeläkepäätöksen niin sitten vasta kannattaa katkaista yhteys TE-toimiston kanssa.

Tulipas minulle kirjoitusvirheitä, pahoittelut!

Vierailija
19/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on nyt menossa HUS Työkyvyntutkimuspolilla parhaillaan. Tälle kuulle 10 käyntiä eri psykologille, psykiatrille ja ryhmäistuntoihin. Tätä on edeltänyt 8kk aikana 47 lääkärikäyntiä, erilaisia fysioterapioita, neurologisia tutkimuksia, enmg, mgt tutkimus yms ja psykoterapiaa. 

Toivottavasti pääsen nyt hakemaan eläkettä uudestaan. Ja mulla on kyse vain puolikkaan hakemisesta, ensimmäisen puolikkaan sain 2016 sairaudesta mikä on 24/7 edelleenkin. 

Ei ole helppoa

Kuulostaa rankalta. En varmaan jaksaisi edes tuollaista rumbaa käydä läpi. Mut katsotaan nyt, noita tutkimuksia on niin monentasoisia sitten ilmeisesti kuitenkin.

Vierailija
20/21 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulipas minulle kirjoitusvirheitä, pahoittelut!

Kiitti hyvä vinkki. Mä en ole ollut työkkärin kirjoilla, koska jäin suoraan työelämästä sairauslomalle. Oon miettinyt, että jos kuntoutustuki syystä tai toisesta katkeaa, niin voin sitten tietysti mennä työnhakijaksi mutta en ole tiennyt tuollaisesta mahdollisuudesta että siellä voi olla samaan aikaan kuntoutustuen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi