Maskit päällä huoneessa koronaa sairastavan kanssa=ei karanteenia?
Iäkäs sukulaiseni oli tunnin verran huoneessa koronaan sairastuneen työntekijän vastaanotolla. Sieltä soitettiin ja kerrottiin tartunnasta, mutta tämä sukulainen ei kuulemma ole varmaankaan altistunut, koska kaikilla oli maskit päällä? Pitääkö tällainen paikkansa? Onko tästä jotain ohjeita?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Noin oli omallakin kohdalla viime syksynä. Ihmettelin sitä itsekin ja soitin vielä perään varmistaakseni todella asian. Ei laskettu altistuneeksi, koska oli maskit. Noh, en osaa sanoa tuohon kyllä varmaa kantaa, mutta itse joka tapauksessa en sairastunut.
En siis ollut kenenkään vastaanotolla, mutta samanlainen tilanne, että olin ollut positiivisen kanssa samoissa tiloissa pitkän aikaa tietämättäni, mutta molemmilla oli maskit.
Noin se lasketaan, ettei tarvitse maksaa niin paljoa karanteenipäivärahoja.
Joo, näin mennyt meilläkin töissä. Osa ollut monta tuntia pienessä tilassa koronaan sairastuneen kanssa, mutta ei karanteenia, koska kaikilla oli maskit. Ilmeisesti maksaisi liikaa laittaa kaikki karanteeniin tässä tilanteessa.
Luulen, että tämä on perimmäisenä syynä siihen, miksi monilla työpaikoilla ja nyt esim. kouluissa otettiin maskit niin laajasti käyttöön. Se on hyvä tekosyy sille, ettei tarvita karanteenia.
Näin se menee, kouluissakaan ei tarvita sijaisia, koska yli 12v oppilaiden opettaja ei voi koskaan altistua. Aivan järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Saman olen kokenut. Ei varmasti estä maski altistumista.
Sen vanhan koronan kanssa tämä saattoi olla ihan toimiva strategia, mutta nämä variantit taitaa iskeä makeista huolimatta.
Totta on tämä ap:n kuvailema tilanne. Olen HUS:lla töissä ei-somaattisella puolella ns erityistyöntekijänä ja HUS on ohjeistanut juurikin näin. Eli jos minä olen potilaan kanssa vaikka tunnin verran samassa huoneessa ja meillä molemmilla on maskit ja myöhemmin käy ihmi, että toinen meistä on ollut silloin koronapositiivinen, ei kumpikaan meistä ole altistunut. Jos potilas olisi ollut koronassa ja kummallakin maskit, minä tulen töihin seuraavina päivinä aivan normaalisti. Jos minä olisin ollut koronassa, ei potilaani olisi altistunut. Aikas kätevää, vai mitä! ;)
MUTTA jos potilas haluaisi tulla vastaanotolleni ja tiedetään etukäteen, että hänellä on korona, ei hän saisi tulla tapaamiseen ollenkaan, maskeista riippumatta. Eli parempi tulla tapaamiseen niin, ettei hän tiedä vielä olevansa koronassa. Kannattaa käydä testissä vasta jälkikäteen. (tämä oli siis sarkasmia, jos joku ei tajunnut. Älyttömältä tuntuu nämä ohjeistukset mutta näillä mennään).
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tämä on perimmäisenä syynä siihen, miksi monilla työpaikoilla ja nyt esim. kouluissa otettiin maskit niin laajasti käyttöön. Se on hyvä tekosyy sille, ettei tarvita karanteenia.
Juurikin tämä. Työpaikka tarjoaa maskit ilmeisesti sillä ajatuksella, että jos kaikki käyttävät niitä, kukaan ei altistu eikä joudu sen takia karanteeniin. Ymmärrän kyllä sen, että kalliiksi ja hankalaksi tulisi pitää pitkiä karanteeneja mutta kyllä noi maskit tuntuu toisaalta vähän teatterilta.
Vierailija kirjoitti:
Silmienkin kautta voi. Ja sairastuivathan linja-auton matkustajat.
Mutta sillä koronasairaalla tartuttajallahan ei maskia ollut.
Tässä oli kyse uudesta virusvariantista ja toisia on kyllä asetettu karanteeniin. En tajua! Nyt sukulainen elää kuten ennenkin, kun sanottiin, että varmaan ei tullut altistusta.
Tietysti pitää paikkansa. Jos on maskit ei tule altistuksia tai karanteeneja.
Vierailija kirjoitti:
Samalla se on hyvä syy sille, miksen itse käytä koskaan maskia. Arvatkaa vaan paljonko harmittaisi, jos jäisin maskin takia kahden viikon palkallisesta lomasta paitsi.
Ziisus mitä sekoilua. Eikö se nyt olisi vain parempi määrätä niitä karanteeneja. Karanteeni loppuisi jos testi on OK.
Vierailija kirjoitti:
Joo, näin mennyt meilläkin töissä. Osa ollut monta tuntia pienessä tilassa koronaan sairastuneen kanssa, mutta ei karanteenia, koska kaikilla oli maskit. Ilmeisesti maksaisi liikaa laittaa kaikki karanteeniin tässä tilanteessa.
Siksihän niitä maskeja töissä käytetään että vältetään karanteenit. Eikö joku tätä tiennyt?
Tässä oli kyse uudesta virusvariantista ja toisia on kyllä asetettu karanteeniin. En tajua! Nyt sukulainen elää kuten ennenkin, kun sanottiin, että varmaan ei tullut altistusta. ap
Noin oli omallakin kohdalla viime syksynä. Ihmettelin sitä itsekin ja soitin vielä perään varmistaakseni todella asian. Ei laskettu altistuneeksi, koska oli maskit. Noh, en osaa sanoa tuohon kyllä varmaa kantaa, mutta itse joka tapauksessa en sairastunut.