Hautajaiset - apuja?
Milloin on tapana antaa adressi ja milloin kukkia? Molemmat vai joko tai? Paljonko suunnilleen suruvihko maksaa ja kuinka ajoissa pitää tilata? Kuuluuko siinä olla nauha ja teksti ja onko se tapana lukea kukkia jättäessä vai ei? Ja lasketaanko ne kukat kirkossa vai haudalla? Entäs se adressi, milloin annetaan?
Vielä pukeutumisesta. Pitääkö olla ihan kokomustissa? Housut vai hame ja saako esim polvet näkyä?
Kiitos jos joku jaksaisi ohjeistaa. Ei ole tullut hautajaisia käytyä. Lähisukulainen kyseessä.
Kommentit (7)
kukkalaitteeseen voit valita joko kortin tai nauhan, nauhallinen on hieman arvokkaampi. muistovärssyt luetaan samalla kun kukkalaite lasketaan, voidaan laskea joko kappelissa tai haudalla.
Adressi, jos ei itse pääse paikalle. Kukat, jos pääsee. Vaatteet tummat, ei koruja. Lasten vaatteiden väri ei ole niin ratkaiseva. Värssyn voi laittaa kukkiin ja se luetaan kukkia laskettaessa. Jos ei kykene itkultaan lukemaan, ei haittaa. Riippuu omaisista, lasketaanko kukat kirkossa vai haudalla ja varmaan kelistäkin, onko kova pakkanen jne. Hinnat yms. selviävät varmaan helpoiten, kun otat yhteyttä siihen kukkakauppaan, mistä olet ajatellut vihkon hommata. Kukkakaupat myös toimittavat hautavihkot suoraan kirkkoon ennen hautajaisten alkua!
Kukat lasketaan arkulle kirkossa ja samalla luetaan värssy, se vaihtelee, missä kohtaa seremoniassa (ihan aluksi vai vähän myöhemmin), mutta se selviää sitten kirkossa. Jos arkku kannetaan hautaan niin kukat otetaan seremonian jälkeen pois ja kannetaan kulkueena arkun perässä haudalle. Haudalla kukat jälleen lasketaan kummulle mutta siinä ei sanota mitään.
Adressi tai kukat, ei molempia. Lähiomaiset vievät kukkia. Suruvihkoja on monen hintaisia, riippuen koosta ja kukista yms. seikoista. Siinä voi olla nauhat tai kortti, jossa on tekstiä. Teksti on tapana lukea kukkia laskettaessa (jos kyyneleet vievät äänen ja lukemiseen ei pysty niin sitten ei pysty!). Kukat lasketaan kirkossa ja viedään myös haudalle (haudalla ei enää lueta sitä tekstiä). Adressi lähetetään yleensä surutaloon etukäteen ja ne luetaan muistotilaisuudessa.
Pukeutumisesta: Minä olen usein nähnyt esim. mustan hameen ja jakun sekä valkoisen paidan ihan lähiomaisillakin. Mielellään hame ei olisi selvästi polvipituutta lyhyempi.
Toivottavasti tästä oli edes vähän apua. Otan osaa suruusi!
ja muut antavat adressin(jos ei tule paikalle niin toimittaa sen jotenkin sinne ja jos tulee paikalle niin yleensä siellä on joku pöytä mihin niitä adresseja voi laittaa,ainakin ollu niissä hautajaisissa missä itse olen ollut, tai sitten vain antaa jollekkin lähiomaiselle), eli se adressi on semmonen jolla otetaan osaa heidän suruun..plaa en osaa selittää. Että ei silleen et vie kukkalaitteen ja adressin. jompi kumpi. Puku on musta.. musta yläosa ja alaosa. voi olla myös housupuku(itselläni oli musta jakku ja mustat juhlahousut ja jakun alla valkoinen hiaton paita, jakku oli kokoajan päällä). ja MUSTAT sukkahousut (ei ilman sukkahousuja).
Jos on ns. arkkuhautaus maahan, voi omaiset valita lasketaanko kukat kirkossa/kappelissa vai haudalla. Yleisemmin haudalla.
Adressi, jollei pääse tulemaan toimitetaan omaisille kotia tai muistotilaisuuspaikalle, ei ole hyvä antaa niitä kirkossa, ei ole kivaa omaisten niitä kannella mukana kun on omat kukkavihkot kannettavana.
adressi silloin, jos et itse pääse hautajaisiin. Lähetetään etukäteen omaisille tai sit vaikka pitopalvelun mukana muistotilaisuuteen.
Kukkavihko nauhalla tai ihan vaan kortilla. Yleensä kaikkein läheisimmät laittaa nauhat ja vähän vieraammille riittää kortti. Teksti luetaan kun kukat jätetään arkulle.
musta on ok asu. polvet saa näkyä.