Hämmentävää, kun kiusaajat ja kiusaajien vanhemmat somettivat kynttilöiden sytyttelemisestään.
Selasinpas tuossa facebookia ja omista kavereistani ainoat, jotka olivat tehneet sinne päivitykset sytytetyistä kynttilöistä olivat yksi pahimmista kiusaajistani ja kolme äitiä, joiden lapset ovat kiusaajia. Kyllä teki mieli tälle omalle kiusaajallenikin mennä sanomaan suorat sanat, mutta enpäs uskalla, etten enää aikuisiällä joudu hänen hampaisiinsa.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat aikuisesta ihmisestä, joka joskus aikoinaan kiusasi sinua. Ymmärsinkö oikein?
Miksi hän ei saisi surra lasta, jota kohdeltiin kuvottavasti?
Hän on esimerkiksi voinut aikuistua vuosien aikana. Osa kiusaajista kiusaa aikuisenakin vaikkapa työpaikalla, mutta ei suinkaan kaikki.
Vaikea kyllä ymmärtää tuota ajatuksenjuoksua silti. Eikö kiusaaja muista omia tekojaan? Oikeasti? En minä ainakaan kehtaisi jakaa kiusaamisenvastaista matskua jos olin itse kiusaaja. Tai siis älyttömän röyhkeää, jakaisi ihan anteeksipyynnön kiusatuille edes ensin. Tätähän ap myös ihmettelee miten tuo noin menee
Ja siis itse en keksi muuta syytä kuin että voisi olla luonnehäiriö, jos on noin ryöhkeä ja vielä alkaisi mustamaalaamaan uudestaan jos kerrot totuuden. Eihän ihan tavallinen hyvinvoiva lapsi kiusaa siis ainakaan systemaattisesti noin kieroillen pitkään. Joku yksittäinen kiusaamiskerta menee vielä lapsuuden opettelun piikkiin ehkä
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat röyhkeiten pitää melua itsestään ja kiillottaa sädekehäänsä. Minut pyysi fb:ssä just tuollainen kaveriksi joka oli ollut kiusaaja ennen. En hyväksynyt. Tosi ikävää että te joudutte olla tekemisissä vielä. Voisitko edes peittää hänen päivitykset seinältäsi?
Miksi siis peittäisin? Mistä tähän nyt tuli oletus, että hänen fb-kaveruutensa tai ylipäätään olemassaolonsa olisi minulle ongelma. Pointtini nyt oli vain huomioida, että monet näistä kynttilöiden sytyttäjistä ovat vain oman sädekehänsä kiillottajia ja tuskin ovat itse asiaa miettinyt hetkeäkään.
ap
Ja jos vielä aikuisena saa pelätä kieroa ihmistä niin ei tuollainen ole terve. Eli kiusaaja on edelleen. Jos taas tulisi anteeksipyyntö kunnolla, vaikka julkinenkin, sen sytytin kynttilän itkun sijaan niin se olisi jo ihan eri asia.
Poikkean nyt hieman keskustelun aiheesta mikä näyttää olevan ap:n fb-kaverit. Muutama vuosi sitten huomasin juurikin facesta että eräs kouluaikojeni kiusaaja (joku nykyisen paikkakuntansa pikkujulkkis nykyään) oli valittu kiusaamista vastustavan kampanjan kummiksi. Ai että olisi tehnyt mieli kirjoittaa mielipiteeni siihen. Anonyymisti olisin niin tehnytkin, mutta omalla nimellä ja naamalla en kehdannut. Ymmärrän siis ap:n pointin.
Vierailija kirjoitti:
Sinä vain teit liian niukan avauksen. Siitä jäi puuttumaan tärkeää informaatiota, jotta huomio olisi voinut kiinnittyä oleelliseen.
Tää on ärsyttävää kun aloituksiin pitää laittaa koko elämä ettei joku vaan takerru epäolennaisiin asioihin.
En ole ap.
Olen vaan joskus joutunut kauhean hyökkäyksen kohteeksi kun en ole aloitukseen pistänyt lähes koko elämääni vaan halunnut keskustelua siitä asiasta josta kirjoitin kuten ap nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusaajat röyhkeiten pitää melua itsestään ja kiillottaa sädekehäänsä. Minut pyysi fb:ssä just tuollainen kaveriksi joka oli ollut kiusaaja ennen. En hyväksynyt. Tosi ikävää että te joudutte olla tekemisissä vielä. Voisitko edes peittää hänen päivitykset seinältäsi?
Miksi siis peittäisin? Mistä tähän nyt tuli oletus, että hänen fb-kaveruutensa tai ylipäätään olemassaolonsa olisi minulle ongelma. Pointtini nyt oli vain huomioida, että monet näistä kynttilöiden sytyttäjistä ovat vain oman sädekehänsä kiillottajia ja tuskin ovat itse asiaa miettinyt hetkeäkään.
ap
No se herättää ärtymystä, minä ainakin poistan tuollaiset elämästäni. Kaverilistoilta pysyy poissa epämiellyttävät ihmiset ettei tarvitse niiden juttuja nähdä, sinä ainakin olit ärsyyntynyt kun teki mieli päästä sanomaan, eikö se tuo turhaa stressiä elämään. Oma mielipiteeni vaan
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitat aikuisesta ihmisestä, joka joskus aikoinaan kiusasi sinua. Ymmärsinkö oikein?
Miksi hän ei saisi surra lasta, jota kohdeltiin kuvottavasti?
Koska tiedän hänen tehneen samaa aikuisiällä ja tällainen sureminen tuntuu tekopyhältä. Ja hän siis nimenomaan kirjoitti päivitykseen, että kiusaaminen on perseestä.
ap
Itsestä tuntuu että se on kiusaajien puolelta jopa provosaatiota kun he niin julkisesti esittävät olevansa kiusaamista vastaan. Varmaan tietävät etteivät uhrit uskalla sanoa mitään ja noin saavat kiusattua heitä vielä vähän aikuisenakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No se herättää ärtymystä, minä ainakin poistan tuollaiset elämästäni. Kaverilistoilta pysyy poissa epämiellyttävät ihmiset ettei tarvitse niiden juttuja nähdä, sinä ainakin olit ärsyyntynyt kun teki mieli päästä sanomaan, eikö se tuo turhaa stressiä elämään. Oma mielipiteeni vaan
No minulle se ei ole herättänyt ärtymystä, koska en ole asiaa miettinyt pitkään aikaan ja hän on minulle nykyään vain yksi mammapiirin mamma siellä muiden fb-kavereiden joukossa. Tämä päivitys nyt vain hieman hämmästytti ja jopa huvittikin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla on kaverina kiusaaja?
Arvasin, että tätä kysytään, vaikka minusta tällaista asiaa ei mielestäni tarvitsisi selitellä. Lapsemme ovat samassa harrastusporukassa. Asumme pienellä paikkakunnalla ja olemme tekemisissä muutamien pakollisten kuvioiden takia. En halua/ voi jättäytyä näistä piireistä pois tällaisen historian takia vaan pitää yrittää käyttäytyä asiallisesti. En oikeasti ole kantanut hänelle edes kaunaa pitkään aikaan, mutta tämä nyt toi vähän ikäviä juttuja mieleen.
ap
No siinä tapauksessa laitoit hieman provosoivan otsikon. Asia selvästi vaivaa sinua yhä, koska pidät ko. henkilöä edelleen kiusaajanasi etkä lapsen harrastuskaverin äitinä.
Kyllä mullakin on kouluaikana ollut kaikenlaista joidenkin ihmisten kanssa. Sittemmin voidaan olla kavereita, jos tilanne on toinen. Mutta jos muistan jonkun pelkästään koulusta ja silloin hän on ollut kiusaaja, eikä olla sen jälkeen oltu yhteyksissä, hän on edelleen se ex-kiusaaja minun silmissäni ja muistoissani.
Aloituksen tarkoitus oli tuoda esiin ihmisten tekopyhyys tai sokeus omalle toiminnalle. Ajattelin, olisiko muillakin samanlaisia havaintoja.
ap
Tässä tuot kyllä esille omaa tekopyhyyttäsi. Esität olevasi mukava harrastusporukkavanhempi vaikka olet säälittävä menneitä pyörittävä raukka.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos vielä aikuisena saa pelätä kieroa ihmistä niin ei tuollainen ole terve. Eli kiusaaja on edelleen. Jos taas tulisi anteeksipyyntö kunnolla, vaikka julkinenkin, sen sytytin kynttilän itkun sijaan niin se olisi jo ihan eri asia.
Mitään mielenterveysdiagnooseja en lähde tähän nyt latelemaan, mutta tämä ihminen kyllä porskuttaa varsin vahvasti ilman mitään katumusta. Ja valitettavasti uskon ja tiedän, että hän ei ole suinkaan ainoa. Siksi tämä kynttilöiden sytyttely onkin minusta niin absurdia, kun tietää, että mukana on myös niitä kiusaajia. Kovasti tätä tempausta on kritisoitu siitä, että se ei muuta mitään ja asia unohtuu parissa viikossa. Mielestäni voitaisiin myös osoittaa kritiikkiä siihen, miten aidosti ihmiset oikeasti miettivät omaa tai vaikka niiden lastensa käytöstä.
ap
No itse olisin ollut tyytyväisempi jos en olisi nähnyt mitään entisten kiusaajien juttuja. En ole niitä hakenut koska ei kiinnosta ja ärsyynnyn vain jos törmään tuollaiseen tekopyhyyteen. Mutta kun kiusaaja ihan itse pyysi kaveriksi niin tuli katsottua. Okei, olin minäkin huvittunut kun näin ne tekopyhät jutut mutta myös ärsytti että edes mietin enää koko ihmistä. Jos sinua ei ärsytä yhtään niin okei.
Olen ihan samaa mieltä kyllä myös, kynttilöitä sytytellään jotta saadaan sädekehää kiillotettua, mutta missä oikeat teot kiusaamista vastaan.
Erään työpaikkakiusaajan lasta oli nimitelty koska lapsensa on erilainen, hän teetätti iltalehteen siitä jutun. Tottakai paistatteli siinä kiusaamista vastustavana ihmisenä. Mietti myös, ovatko nuo nimettelevät lapset saaneet kotoaan esimerkin. En sano ettäkö hänen lastaan saisi kiusata, ei todellakaan, mutta olisi voinut jättää tuon itsensä ylentämisen pois kuviosta, koska on itse kiusaaja, jopa pahoinpitelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, että tätä kysytään, vaikka minusta tällaista asiaa ei mielestäni tarvitsisi selitellä. Lapsemme ovat samassa harrastusporukassa. Asumme pienellä paikkakunnalla ja olemme tekemisissä muutamien pakollisten kuvioiden takia. En halua/ voi jättäytyä näistä piireistä pois tällaisen historian takia vaan pitää yrittää käyttäytyä asiallisesti. En oikeasti ole kantanut hänelle edes kaunaa pitkään aikaan, mutta tämä nyt toi vähän ikäviä juttuja mieleen.
ap
No siinä tapauksessa laitoit hieman provosoivan otsikon. Asia selvästi vaivaa sinua yhä, koska pidät ko. henkilöä edelleen kiusaajanasi etkä lapsen harrastuskaverin äitinä.
Kyllä mullakin on kouluaikana ollut kaikenlaista joidenkin ihmisten kanssa. Sittemmin voidaan olla kavereita, jos tilanne on toinen. Mutta jos muistan jonkun pelkästään koulusta ja silloin hän on ollut kiusaaja, eikä olla sen jälkeen oltu yhteyksissä, hän on edelleen se ex-kiusaaja minun silmissäni ja muistoissani.
Aloituksen tarkoitus oli tuoda esiin ihmisten tekopyhyys tai sokeus omalle toiminnalle. Ajattelin, olisiko muillakin samanlaisia havaintoja.
ap
Tässä tuot kyllä esille omaa tekopyhyyttäsi. Esität olevasi mukava harrastusporukkavanhempi vaikka olet säälittävä menneitä pyörittävä raukka.
Okei, tähän en edes lähde kommentoimaan. Sinä saat ajatella ihan mitä haluat. Itsestänihän en tässä kertonut mitään.
ap
Mietin myös että manipuloimaan tottuneelle ihmiselle (kiusaajat ovat usein tuollaisia) ei olisi juttu eikä mikään esittää itse uhria. Että mikään kiusaajien teko ei kyllä yllätä enää. Eivät ole terveitä hyviä ihmisiä enkä halua olla tekemisissä, ja sen toteaminen tuo ainakin mulle hyvää mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
Tämä ainakin tuli aidon kiusaajan näppikseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En ole pitänyt häntä pitkään aikaan kiusaajanani, koska hän ei kovin läheisesti elämääni kuulu. Tällä hetkellä hän on vain yksi harrastusmamma, jonka olen tuntenut 8-vuotiaasta saakka. Mutta tässä asiayhteydessä tottakai sanon häntä kiusaajaksi, koska se oli aloituksen pointti. Mikä järki olisi ollut tehdä aloitus, että tuntemani harrastusmamma sometti kynttilöiden sytyttämisestään?
ap
ap