Miksi suomalaiset ovat niin kylmiä tuntemattomille?
Itse kun istun vaikka metrossa vastapäätä henkilöä jolla koira mukana ja hymyilen vuoroin koiraa katsoessani ja tätä koiranomistajaa, niin useimmiten nämä henkilöt eivät vastaa hymyyn vaan ovat naama peruslukemilla. Minusta tuo on jotenkin todella outoa.
Vai olenko se outo sittenkin minä? Monesti käy niinkin että pieni lapsikin tuijottaa minua silmät pyöreinä ja reagoin tähänkin automaattisesti hymyllä, mutta vaikka vanhempi huomaisi tilanteen ja hymyilen sitten hänellekin, niin saan useimmiten silloinkin saman ilmeettömän katseen. Ei tietenkään kenelläkään ole "velvollisuutta" hymyillä tuntemattomille, mutta itse ihmettelen lähinnä vain syytä sille, miksi ihmiset kokevat niin vieraaksi tällaisen ystävällisen ja lämpimän eleen jota hymyksi kutsutaan.
Toivottavasti en aiheuta tällä kenellekään "peppukipua", sillä se ei ole tarkoitukseni. Haluan aidosti ja oikeasti pelkkää hyvää ihmisille.
Kommentit (41)
Kultanen Horkka kirjoitti:
Suomessa ja Venäjällä hymyily on hulluuden ja aggression merkki. Eurooppalaisille kansoille on ominaista hymyily.
Eli ovatko suomalaiset ja venäläiset pahoja ihmisiä? Kyllähän tuo kertoo paljon ihmisestä, jos kokee hymyn olevan ilkeyden merkki.
Jaa,minulle ainakin jutellaan ja hymyillään oikein ystävällisesti. Ehkä sinun hymysi ap ei ole kaunis, ehkä se muistuttaa irvistystä tai on ylimielinen? Ehkä sinä olet pelottavan näköinen?
Minä olen juuri se, jolle kaikki tulevat juttelemaan, oli paikka sitten ihan mikä vain. Eilen kaupassa kolme ihmistä aloitti kanssani juttelun, yksi kun valitsimme appelsiineja, toinen kun odotimme tuoretiskin palvelua ja kolmas kassalla. Pari päivää sitten koronarokotusta odotellessa joku pappa alkoi juttelemaan iloisesti hymyillen ja rokotuksen jälkeen odottaessa joku mummo alkoi juttelemaan mukavasti. Tämä samaa rataa mennään koko ajan, hymyily ja ystävällisyys ovat ihan normaaleja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Jaa,minulle ainakin jutellaan ja hymyillään oikein ystävällisesti. Ehkä sinun hymysi ap ei ole kaunis, ehkä se muistuttaa irvistystä tai on ylimielinen? Ehkä sinä olet pelottavan näköinen?
Minä olen juuri se, jolle kaikki tulevat juttelemaan, oli paikka sitten ihan mikä vain. Eilen kaupassa kolme ihmistä aloitti kanssani juttelun, yksi kun valitsimme appelsiineja, toinen kun odotimme tuoretiskin palvelua ja kolmas kassalla. Pari päivää sitten koronarokotusta odotellessa joku pappa alkoi juttelemaan iloisesti hymyillen ja rokotuksen jälkeen odottaessa joku mummo alkoi juttelemaan mukavasti. Tämä samaa rataa mennään koko ajan, hymyily ja ystävällisyys ovat ihan normaaleja asioita.
En usko, että on, kun hymyäni on usein kehuttu esim. hurmaavaksi. Uskon, että hyväntahtoisuus näkyy ulospäin, siksi oma hymynikin tulee suoraan sydämestä. Ehkä olen vain epätyypillinen suomalainen. En kuitenkaan ymmärrä, miksi tällaista ominaisuutta ei voisi muuttaa. Ei meidän tarvitsisi jatkakaa tätä perinnettä olla "yrmyjä suomalaisia". Minut ainakin on tehnyt onnellisemmaksi ihmiseksi se, että olen teini-iän kapinavaiheen jälkeen tajunnut, kuinka paljon omalla asenteella ja käyttäytymisellä voi vaikuttaa omaan hyvinvointiin. Minulle tulee siitä hyvä mieli, kun olen ystävällinen muille. Sillä on oikeasti suurempi vaikutus omaan oloon, miten Itse kohtelee muita kuin millaista kohtelua itse saa. Suosittelen ihan jokaiselle kokeilemaan sitä, ei siinä menetä mitään, mutta todennäköisemmin voittaa hyvinkin paljon!
Ap
Mä hymyilen ihmisille mutta en tee siitä numeroa. Ehkä ne ihmiset aistii että sä vaadit niiltä hymyä takaisin. Ei ne kyllä mullekaan yleensä hymyile. Ei se haittaa ketään, vaikka ei hymyilekään takaisin.
Miten tällainenkin avaus voi näyttäytyä ihmisille negatiivisena? 😂 tämä maa on sairas..
Vierailija kirjoitti:
Mä hymyilen ihmisille mutta en tee siitä numeroa. Ehkä ne ihmiset aistii että sä vaadit niiltä hymyä takaisin. Ei ne kyllä mullekaan yleensä hymyile. Ei se haittaa ketään, vaikka ei hymyilekään takaisin.
En vaadi, kuten jo sanoinkin, vaan aidosti ihmettelen, vihaavatko suomalaiset todella näin paljon muita ihmisiä.
Ap
Ruuhka-Suomessa ei ole tapana hymyillä tuntemattomille, pitävät vielä hulluna.
Kun menet pohjoisemmaksi, siellä saatetaan hymyillä tai jopa tervehtiä. Lapissa varsinkin.
Eli oletteko sitä mieltä, että minun pitäisi lakata hymyilemästä ihmisille? Minusta se on ankea ajatus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten tällainenkin avaus voi näyttäytyä ihmisille negatiivisena? 😂 tämä maa on sairas..
AP on sairas huomiohakuinen irvistelijä. Suomalaiset ovat kohteliaita ja antavat toisten ihmisten olla rauhassa. Vain täydellinen psykopaatti virnistelee tuntemattomille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta ja ne ihmiset on sairaita. Haetaan syitä haukkua muita ja korostaa omaa "paremmuuttaan".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En vaadi, kuten jo sanoinkin, vaan aidosti ihmettelen, vihaavatko suomalaiset todella näin paljon muita ihmisiä.
Ap
On aika naurettavaa sanoa, että hymyilemätön ihminen vihaa muita. Kyllä tuo aika vaativalta minusta vaikuttaa. Mitäpä jos se ihminen onkin niin ajatuksissaan, ettei hän edes huomaa sinua ja sinun hymyäsi, vaikka vaikuttaisi katselevan sinuun päin? Kun sinä et nyt vaan ole sille ihmiselle kovin merkityksellinen kun tuntemattomia on ympärillä vaikka kuinka paljon. Ajatuksiinsa uppoutunut ihminen ei kovinkaan paljoa reagoi ympäristöönsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP on sairas huomiohakuinen irvistelijä. Suomalaiset ovat kohteliaita ja antavat toisten ihmisten olla rauhassa. Vain täydellinen psykopaatti virnistelee tuntemattomille ihmisille.
Sinä olet se sairas.
Älkää nyt käsittäkö (taas kerran) väärin. En minä kenellekään ihmiselle hymyile ellei hänellä juuri ole mukanaan vaikka koiraa, muuta lemmikkiä tai pientä minua ihmettelevää vauvaa. Tällaisissa tilanteissa väkisinkin hymynkare nousee kasvoille, koska eläimet ja vauvat ovat lutuisia. Vaikea olla hymyilemättä heitä nähdessään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ymmärrä miksi koet sen vihamielisenä, jos sun hymyyn ei vastata? Ennemminkin se on täysin neutraalia. En itsekään odota muiden vastaavan hymyyni, jos katson hymyillen vaikka jonkun koiraa tai lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On aika naurettavaa sanoa, että hymyilemätön ihminen vihaa muita. Kyllä tuo aika vaativalta minusta vaikuttaa. Mitäpä jos se ihminen onkin niin ajatuksissaan, ettei hän edes huomaa sinua ja sinun hymyäsi, vaikka vaikuttaisi katselevan sinuun päin? Kun sinä et nyt vaan ole sille ihmiselle kovin merkityksellinen kun tuntemattomia on ympärillä vaikka kuinka paljon. Ajatuksiinsa uppoutunut ihminen ei kovinkaan paljoa reagoi ympäristöönsä.
Kunhan ounastelin, voisiko ihmisten viha muita kohtaan olla syynä yleiseen kolkkoon ilmapiiriin.
Ap
Suomi on maailman perukoilla, ollut ja on kahden suurvallan puristuksessa. Kyllä siinä on hymy ja lämpö hyytynyt vuosisatojen kuluessa.
On ollut voimavaramme ja turva että vieraat on saatu pidettyä loitolla.
On suomalaisten DNA:ssa olla epäluuloinen tulijaa kohtaan.
Sodat ja kaikki sorto lähimuistissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kunhan ounastelin, voisiko ihmisten viha muita kohtaan olla syynä yleiseen kolkkoon ilmapiiriin.
Ap
Ei se mitään vihaa ole. Ihmiset ovat omissa ajatuksissaan ja ihmisvilinässä tulee jatkuvasti vastaan ihmisiä, jotka hymyilee sun koiralle tai lapselle. Ei niitä tule itse edes huomioitua sen kummemmin kun se on niin tavallista, kyllähän itsekin joskus hymyilen jonkun koiralle tai lapselle.
Ei yksinkertaisesti kiinnosta ventovieraat niin paljon, että alkaisin esim. hymyilemään, tai edes juttelemaan .. Ja miks hemmetissä pitäiskään .. ? .. 🤷🏻♀️
Anna ihmisten olla rauhassa juuri sellaisia, kuin ovat, ja pidä se pottunokkas omissa asioissas ..
Suomessa ja Venäjällä hymyily on hulluuden ja aggression merkki. Eurooppalaisille kansoille on ominaista hymyily.