Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tietokonepelien pelaajat ja pelien puolustajat eivät hyväksy minkäänlaista kritiikkiä?

Vierailija
05.03.2021 |

En ole koskaan kohdannut ihmisryhmää, joka eläisi yhtä vahvasti omassa kuplassaan. Tällä palstalla kaikki vähänkään tietokonepelien pelaamista kritisoivat aloitukset saavat aina useita kymmeniä alanuolia ja teilaavia kommentteja (jotka vastaavasti saavat paljon ylänuolia).

Mistä tämä oikein johtuu?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mielipiteesi on vaan niin kaukana muiden mielipiteestä?

Vierailija
2/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siitä, että kritisoijat eivät ole koskaan pelanneet kyseisiä pelejä. En minäkään lähde haukkumaan Kalle Päätalon kirjoja, jos en ole yhtään niistä koskaan edes avannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asiallista kritiikkiä saa toki ilman muuta esittää.

Tällä palstalla vaan se kritiikki on ollut lähinnä peleistä tykkääviin ihmisiin kohdistuvaa herjaamista ja joskus jopa suoranaista haistattelua. Ja sitäpaitsi kyllä minäkin olen täällä joskus ihan asiallisesti kysynyt miten se pelaaminen on jotenkin typerämpää tekemistä esim. näin perjantai-iltana, kuin vaikka kalsarikännien vetäminen, saippuasarjojen katsominen televisiosta, ta provo-aloitusten tekeminen tänne av-palstalle, mutta mitään selkeää vastausta en siihen kysymykseen olen ainakaan tähän mennessä saanut.

Jos tähän kysymykseen saisin asiallisen vastauksen niin olisi ainakin itse ihan tyytyväinen.

Vierailija
4/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä palstalla vaan se kritiikki on ollut lähinnä peleistä tykkääviin ihmisiin kohdistuvaa herjaamista ja joskus jopa suoranaista haistattelua. Ja sitäpaitsi kyllä minäkin olen täällä joskus ihan asiallisesti kysynyt miten se pelaaminen on jotenkin typerämpää tekemistä esim. näin perjantai-iltana, kuin vaikka kalsarikännien vetäminen, saippuasarjojen katsominen televisiosta, ta provo-aloitusten tekeminen tänne av-palstalle, mutta mitään selkeää vastausta en siihen kysymykseen olen ainakaan tähän mennessä saanut.

Jos tähän kysymykseen saisin asiallisen vastauksen niin olisi ainakin itse ihan tyytyväinen.

AV-palstalle provoilussa on sentään se hyvä puoli, että siinä ollaan tekemisissä toisten ihmisten  kanssa, ja jos provo-aloitus on edes jollain lailla hauska ja asiallinen (eikä siis mikään toisiin ihmisiin kohdistuva herjaus-aloitus), niin siinä saa mahdollisesti viihdytettyä muita ihmisiä. Sen sijaan minä ainakaan en oikein keksi mitä kehittävää on siinä että pelaa jotain Resident Eviliä, Legends of Zeldaa tai Hellbaldea yksikseen kotona, näin perjantai-iltana.

ap

Vierailija
5/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AV-palstalle provoilussa on sentään se hyvä puoli, että siinä ollaan tekemisissä toisten ihmisten  kanssa, ja jos provo-aloitus on edes jollain lailla hauska ja asiallinen (eikä siis mikään toisiin ihmisiin kohdistuva herjaus-aloitus), niin siinä saa mahdollisesti viihdytettyä muita ihmisiä. Sen sijaan minä ainakaan en oikein keksi mitä kehittävää on siinä että pelaa jotain Resident Eviliä, Legends of Zeldaa tai Hellbaldea yksikseen kotona, näin perjantai-iltana.

ap

Aiheesta on kyllä monta tutkimusta, jos jaksaa etsiä. Esimerkiksi kauhupelit, kuten kauhuelokuvat, kehittävät psykologista sietokykyä vaikeissa tilanteissa. Silmä-käsi koordinaatio kehittyy monissa peleissä. Hyvät tarinat ruokkivat mielikuvitusta, jota voi käyttää ja soveltaa jos vaikka mihin projektiin.

--eri

Vierailija
6/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sinä haluat sympatiaa tietokonepelien pelaajilta kun et tykkää siitä että ne pelaa pelejä? Pitäiskö minunkin mennä punttisaleille naureskelemaan kaikille jotka pumppaa sitä rautaa? Niidenkö pitäisi sitten silittää ja ymmärtää voi voi ja vähän itkeä tirauttaa siinä sivussa kohtalolleni?

Vierailija
7/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet niin paska trollaaja.

Vierailija
8/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muut aloitukset ovat yhtä laadukkaita kuin tämä, en ihmettele "ongelmaasi"

Mikä tarve ap:lla on edes miettiä muiden harrastuksia?

Vierailija
9/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sinä haluat sympatiaa tietokonepelien pelaajilta kun et tykkää siitä että ne pelaa pelejä? Pitäiskö minunkin mennä punttisaleille naureskelemaan kaikille jotka pumppaa sitä rautaa? Niidenkö pitäisi sitten silittää ja ymmärtää voi voi ja vähän itkeä tirauttaa siinä sivussa kohtalolleni?

On aikuisten harrastuksia ja sitten on (mies)lasten harrastuksia. Kumpaan ryhmään defenssit päällä uhriutuva geimeri kuuluu?

Vierailija
10/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitäisi hyvänä sietokykyä jos pelien raakuus sitten turruttaa empatiakykyä ja peleissä jo isommat rahat kuin musiikissa ja täten arvostelua siedetä.

Myös jokin k-18 on vain lähinnä myyntivaltti alaikäisille kun vanhemmat täyttävät lähinnä toivetta peliä ostaessa kun harvaa enään niin kiinnosta muutoin pelaaminen enään itse ikänsä puolesta.

Vierailija
11/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kaikki eivät välttämättä kaipaa omiin vapaa-ajan harrastuksinsa mitään sosiaalista puolta, vaan haluavat rentoutua ihan itsekseen esim. juuri jonkun pelin parissa. Esim. jonkun Resident Evilin tai muun vastaavan pelaamisessa on juuri sen hyvä puoli, että se peli voi tarjota esim. mielenkiintoisen tarinan johon syventyä, tai sitten muuten tarjota jotain hyvää virkistymistä esim. juuri sen raskaan työviikon päätteeksi. Pidän hölmönä sitä ajatusta, että jokaiseen vapaa-ajan tekemiseen pitäisi ehdoin tahdoin tunkea jotain sosiaalista ulottuvuutta, kun kuitenkin myös esim hyvä tarina voi tarjota sellaista hyvää virkistymistä.

T. nro 3.

Vierailija
12/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuminen ei ole kritiikkiä. Ehkä ap jonain päivänä ymmärtää niiden eron?

Vierailija
13/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän ne pelien vastustajatkaan hyväksy pelien hyötyjä käsitteleviä tutkimustuloksia, vaaan väittävät niitä pelifirmojen tilaamiksi.

Vierailija
14/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska asiasta on ulistu 80-luvulta alkaen mutta silti kaikki tutkimukset ovat osoittaneet pelot suurinpiirtein tyhjäksi.

Argumentit ovat samat kuin aikanaan rock-musiikista, sarjakuvista ja elokuvista. Nyt vain on vuorossa se uusin asia.

Ihmiset voivat kehittää addiktioita mihin tahansa asiaan. Pelit eivät ole poikkeus.

Oletko kenties niitä samoja ihmisiä, jotka 90-luvulla kirjoitti yleisönosastolle seuraavasti:

"En suosittele alkoholin käyttöä kenellekään, mutta pakkotilanteessa sallisin omalle lapselleni sata kertaa mieluummin kylmän kadun ja juopottelun kuin roolipelien pelaamisen."

Vierailija
15/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi poikaa, jotka pelaavat paljon. Kun esikoinen aloitti pelaamista joskus 11-vuotiaana keskustelu oli vain ja ainoastaan pelien haitoista varoittamista. Tuli vaikutelma, että tulevaisuus on nyt automaattisesti pilalla ja poika syrjäytyy täysin. Vasta myöhemmin on alettu puhua myös pelien tuomista sosiaalisista kontakteista, kielitaidon paranemisesta ja siitä, mitä taitoja peleissä oppii. Luulen, että keskustelu kärjistyi ihan liikaa silloin aikanaan ja kestää aikansa ennen kuin mustan ja valkoisen lisäksi nähdään muutakin.

Vierailija
16/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Et siis ole tajunnut, että ne eivät pelaa yksin vaan yhdessä muiden kanssa. Pelikavereita voi olla ympäri maailmaa pelaamassa samaan aikaan.

Vierailija
17/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himopelaajien joukossa on varmaan huomattavasti ikineitsyitä. Mutta omapa on asiansa.

Vierailija
18/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Yksinpelien viehätyshän on nimenomaan se hieno tarina ja viihdearvon tuottaminen. Miksi jokaiseen vapaa-ajalla tapahtuvaan tekemiseen tai pelaamiseen pitäisi ehdoin tahdoin tuoda jotain sosiaalista puolta, vaikka kaikki eivät sitä kaipaa? Jos jotain sosiaalisuutta välttämättä haluaa, niin sitä varten on esim. ne monipelit.

Minua ei ainakaan kiinnosta esim. jotkut moni- ja onlinepelit. Pidän rehellisesti sanottuna oikeastaan aika rajoittuneina sellaisia ihmisiä, jotka rajaavat oman pelaamisensa vain niihin, ja samaan hengenvetoon väittävät yksinpelejä tylsiksi (ymmärrän vielä sen, että että ehkä E-urheilijat eivät enää niitä jaksa pelata sen kaiken muun pelaamisen lisäksi, mutta en muiden ihmisten kohdalla). Pelaan siis itse pelkästään yksinpelejä ja pidän sitä ainakin itse huomattavasti kehittävämpänä tekemisenä, kuin sitä että pohtii minkälaisia provoja tehdä av-palstalle.

Vierailija
19/34 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti törmään naisena jatkuvasti siihen, että pelipiirien ulkopuolella harrastus on pidettävä salassa, koska se jostain syystä herättä joissakin ihmisissä voimakkaita aggressioita enkä jaksa myöskään jankuttajia, jotka alkavat tivaamaan ja tenttaamaan perusteluita sille, että harrastan asiaa x. Asia ei kuulu heille. Olen sovelluskehittäjä ja jopa niissä piireissä osa pitää lapsellisena ajanvietteenä ja kokee tarvetta korostaa omaa sivistystasoaan muiden yli. On aika surullista. Täällä mainittu kirjojen lukeminen on myös oma yhtä pitkäaikainen harrastukseni kuin pelaaminen enkä näe näitä asioita toisiaan poissulkevina. Harrastan tuohon päälle vielä monia muitakin asioita ja katson välillä myös hömppää telkkarista. En myöskään halua pelata ihan kaikkea ja toivoisin, että lapset eivät saisi pelata aikuisten pelejä. Osa peleistä on mielestäni ihan roskaa ja pelkkää rahastusta, mutta näitä on myös kirjoissa ja elokuvissa ja tv-sarjoissa ja ihan kaikessa viihteessä. Sieltä jokainen löytää itselleen parhaimman tavan rentoutua.

Vihaajilla vaan on ongelmia ja kummallisia fanatismeja sekä fiksaatioita.

Vierailija
20/34 |
06.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä myös mun tekemät aloitukset saavat aina alapeukkuja ja ihmettelyä osakseen foorumilla. Täällä ollaan kuitenkin anonyymeinä niin iso osa viestinnästä jää pois. Silloin ihan asiallisiakin aloituksia epäillään provoiksi yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi