Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sitä intialaista curryä tehdä Suomesta saatavilla raaka-aineilla?

Vierailija
05.03.2021 |

Nyt en tarkoita sitä pikkupusseissa myytävää curry-maustetta. Olin kerran työmatkalla Intiassa ja siellä tarjoilijat mättivät kauhoilla curryä sinkkiämpäreistä banaaninlehdille. Paikalliset söi sormin mutta mulle annettiin haarukka. Oli voimakkaan makuista ja ehkä jotain samaa kuin noissa pussimausteissa mutta loppujen lopuksi aivan eri tuote.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä, mutta mausteseos pitää valmistaa itse ja erikoisempia ainesosia siihen voi joutua metsästämään.

Vierailija
2/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Google kertoo sulle reseptit ja isoimmista kaupoista löytyy tarvikkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista curryssä on se että se mausteseos paahdetaan öljyssä ihan ensimmäiseksi. Sitten vasta kaikki muut ainekset. Ei niinpäin miten Suomessa näkee jossain laitoskeittiöissäkin että valmiin ruoan päälle sirotellaan vähän currymaustetta.

Vierailija
4/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia. Mitä se curry-soossi edes on? Mitä kaikkea siinä on mausteiden lisäksi?

Vierailija
5/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karrihan on nimitys mausteseokselle ja se kannattaa sekoittaa itse niin tulee autenttisempi maku. Ja kuten tuossa aiemmin kirjoitettiin, mausteen tulevat heti alkuun. Kuullotan itse ensin sipulin runsaassa öljyssä ja lisään siihen mausteet. Erityisesti tuoreella inkiväärillä saa hyvän säväyksen lisäksi. Sitten lisätään muut ainesosat (kasvikset, kana/liha) ha kypsennetään pitkään.

Tärkeitä on, että käyttää riittävästi öljyä ja lisää mausteet heti alussa öljyyn. Eikä polta mitään pohjaan.

Vierailija
6/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää kokemuksia. Mitä se curry-soossi edes on? Mitä kaikkea siinä on mausteiden lisäksi?

Se voi olla esimerkiksi tomaattipohjainen tai kookosmaitopohjainen.

Perusmausteet intialaisessa ruuassa on jeera eli juustokumina, kardemumma, korianteri. kurkuma, chili ja valkosipuli.

Vierailija
7/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä näillä opeilla voisin alkaa kokeilemaan itse tuollaisen tekemistä.

T:AP

Vierailija
8/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa curryn ainesosat ja reseptit.

Vierailija
9/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuminaa, jauhettua korianteria, kurkumaa, sinapinsiemeniä, paprikajauhetta, suolaa, mustapippuria ja cayennepippuria. Kaikkia 1 tl. Korianteria ja kuminaa voi laittaa 2. Tuo seos on alun perin etnokasviskeittokirjan kasviscurryohjeesta. Lisäksi siis raastettua inkivääriä ja valkosipulia.

Vierailija
10/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paahda niitä mausteita ensin kuumalla pannulla, sitten vasta öljy + kasvikset + muut.

Vierailija
11/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

valmiita currytahnoja löytyy aasiakaupoista, ja ihan perusmarketeistakin 

Vierailija
12/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeistä murua myöten-ruokablogissa on erinomainen ohje tähän, löytyy nimellä tofucurry mutta tofun tilallehan voi laittaa vaikka kanaa.

Vierailija
13/13 |
05.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://kokitjapotit.fi/tikka-masala-kikherneista-nopea/

Itse tykkään tästä, helppo ja hyvä, vaikka en nyt tiedä onko toi ihan autenttista. Itse en ole yleensä edes noita cashewta ja korianteria laittanut päälle, koska tää on lähinnä sellainen ruoka että tehdään kun ei jaksa lähteä kauppaan ja noi kuivatuotteet löytyy kaapista. Chiliä voi lisätä jos tykkää tulisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä