Voiko sitä intialaista curryä tehdä Suomesta saatavilla raaka-aineilla?
Nyt en tarkoita sitä pikkupusseissa myytävää curry-maustetta. Olin kerran työmatkalla Intiassa ja siellä tarjoilijat mättivät kauhoilla curryä sinkkiämpäreistä banaaninlehdille. Paikalliset söi sormin mutta mulle annettiin haarukka. Oli voimakkaan makuista ja ehkä jotain samaa kuin noissa pussimausteissa mutta loppujen lopuksi aivan eri tuote.
Kommentit (13)
Voi. Google kertoo sulle reseptit ja isoimmista kaupoista löytyy tarvikkeet.
Oleellista curryssä on se että se mausteseos paahdetaan öljyssä ihan ensimmäiseksi. Sitten vasta kaikki muut ainekset. Ei niinpäin miten Suomessa näkee jossain laitoskeittiöissäkin että valmiin ruoan päälle sirotellaan vähän currymaustetta.
Lisää kokemuksia. Mitä se curry-soossi edes on? Mitä kaikkea siinä on mausteiden lisäksi?
Karrihan on nimitys mausteseokselle ja se kannattaa sekoittaa itse niin tulee autenttisempi maku. Ja kuten tuossa aiemmin kirjoitettiin, mausteen tulevat heti alkuun. Kuullotan itse ensin sipulin runsaassa öljyssä ja lisään siihen mausteet. Erityisesti tuoreella inkiväärillä saa hyvän säväyksen lisäksi. Sitten lisätään muut ainesosat (kasvikset, kana/liha) ha kypsennetään pitkään.
Tärkeitä on, että käyttää riittävästi öljyä ja lisää mausteet heti alussa öljyyn. Eikä polta mitään pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Lisää kokemuksia. Mitä se curry-soossi edes on? Mitä kaikkea siinä on mausteiden lisäksi?
Se voi olla esimerkiksi tomaattipohjainen tai kookosmaitopohjainen.
Perusmausteet intialaisessa ruuassa on jeera eli juustokumina, kardemumma, korianteri. kurkuma, chili ja valkosipuli.
Ehkä näillä opeilla voisin alkaa kokeilemaan itse tuollaisen tekemistä.
T:AP
Googlaa curryn ainesosat ja reseptit.
Kuminaa, jauhettua korianteria, kurkumaa, sinapinsiemeniä, paprikajauhetta, suolaa, mustapippuria ja cayennepippuria. Kaikkia 1 tl. Korianteria ja kuminaa voi laittaa 2. Tuo seos on alun perin etnokasviskeittokirjan kasviscurryohjeesta. Lisäksi siis raastettua inkivääriä ja valkosipulia.
Paahda niitä mausteita ensin kuumalla pannulla, sitten vasta öljy + kasvikset + muut.
valmiita currytahnoja löytyy aasiakaupoista, ja ihan perusmarketeistakin
Viimeistä murua myöten-ruokablogissa on erinomainen ohje tähän, löytyy nimellä tofucurry mutta tofun tilallehan voi laittaa vaikka kanaa.
https://kokitjapotit.fi/tikka-masala-kikherneista-nopea/
Itse tykkään tästä, helppo ja hyvä, vaikka en nyt tiedä onko toi ihan autenttista. Itse en ole yleensä edes noita cashewta ja korianteria laittanut päälle, koska tää on lähinnä sellainen ruoka että tehdään kun ei jaksa lähteä kauppaan ja noi kuivatuotteet löytyy kaapista. Chiliä voi lisätä jos tykkää tulisesta.
Voi tehdä, mutta mausteseos pitää valmistaa itse ja erikoisempia ainesosia siihen voi joutua metsästämään.