Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

maitohappobekteerit ja allergia

09.08.2006 |

muistan joskus kuulleeni, että maitohappobakteerien syönti raskausaikana voisi ehkäistä lapsen allergioita. neuvolassa tästä ei ole puhuttu, apteekissa ehkä joku mainitsi multitabsia ostaessani.

onko jollain tarkempaa tietoa tai syöttekö jotain vastaava itse?

mietin, että pitäisikö lisätä tuota ravintonappivalikoimaa...

amayta

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen syönyt maitohappobakteereita lähes koko raskauden ajan ihan vaan vatsan toiminnan parantamiseksi. Toinen, mitä oon käyttänyt, on gefilus tms. piimä. Auttaa ainakin mulla närästykseen ja happotasapainoon.

-Osse rv 27+0

Vierailija
2/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoista odottaessani neuvolasta kopioidun lehtiartikkelin, jossa oli ko. asiasta tehty tutkimus ja sitä kommentoi joku Suomalainen lääkäri ja tutkimuksessa oltiin tultu siihen tulokseen, että maitohappobakteerien syönnillä voisi ehkäistä allergioita. Tabletteja kehotettiin syömään viimeisen raskauskolmanneksen ajan ja sitten vauvan synnyttyä on olemassa vauvoille esim Rela-drops nimistä maitohappobakteeri valmistetta. Itse olen kovasti allerginen ja minulla on atooppinen iho ja esikoisellamme on mitä parhain iho. Vaikea sanoa, että oliko maitohappobakteereista apua, vai ei.

K&T030450 &pikku-pippuri rv 30+3

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syönyt maitohappobakteerivalmistetta esikoista odottaessani ja hänellä on lievästi atooppinen iho - itse luin jostain tutkimuksesta, että nimenomaan atopiaa saattaa ehkäistä kyseiset valmisteet. Nyt kakkosen odotuksen viimeisen kolmanneksen alkaessa aion maitohappobakteeria ottaa. Saa sitten nähdä, kuinka käy. Itselläni ei mitään allergioita ole, miehellä on lievä psoriasis, joka kai perimässä altistaa lastenkin iho-oireille.

Vierailija
4/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta sitten ainakin allergiaa mahdollisesti ehkäisevää vaikutusta oli jollain tasolla osoitettu nimenomaan gefilus-maitohappobakteereilla.

Ja niitähän saa ihan gefilus-tuotteista, taitaa tulla huomattavasti edullisemmaksi kuin tabletit/kapselit.

Ihan riittävä määrä on 2dl gefilus-mehua tai maitoa tai 1 gefilus jugurtti päivässä.

Omakohtaista kokemusta on, koska itselläni on liuta ruoka-aineallergioita käytin gefilus-tuotteita, muistaakseni kaksi viimeistä kuukautta ja kohta 2-vuotiaalla tyttärellä ei ole ilmaantunut mitään allergioita.

Vauvan synnyttyä vauvalle ei tuon 2-vuoden takaisen tiedon mukaan tarvinnut itselleen syöttää gefilus-maitohappobakteeria, jos imettää. Silloin riittää, että äiti käyttää edelleen gefilus-tuotteita 2-3 ekaa kuukautta.

Vierailija
5/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypi kipaista apteekista niitä hakemassa. En tiedä miten paljon niistä oikeasti on hyötyä lapsen allergoiden suhteen, mutta tekee ainakin omalle masulle hyvää ellei muuta :)

T. Je_Ni 32+3

Vierailija
6/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohappobakteereista voi tulla kuulemaan lisää luennoille, joista löydät lisätietoa: www.crosstrainingsystem.fi

Tilaa kutsu luennoille: ravinto@ohjaus.fi

Vierailija
7/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suku äidin puolelta on tosi allergisia (on ruoka-aineallergioita, metalli-ja kumiallergiaa, siitepölyallergiaa, astmaan, äitini myös yliherkkä joillekin lisäaineille), ja sain neuvolasta ohjeet että 3 kk ennen laskettua aikaa voisi aloittaa maitohappobakteerien syömisen. Ei ole hajuakaan miten tutkittu jne jne, ja itse asiassa ihan hyvä että aloitit tämän ketjun, koska en ole muistanut niitä ostaa :) Laitanpa muistutuksen itselleni saman tien, että piipahdan apteekissa.

Vierailija
8/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aion myös syödä puolenvälin jälkeen noita maitohappobakteeritabuja kun ei niistä varmaan haittaakaan ole, mutta osaako joku nimetä jonkin tuotteen jota voi turvallisesti käyttää? Meillä esikolla pahat ruoka-aineallergiat..

Vierailija
9/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin en ole (vielä) tabuja ottanut, muuta kuin akuuttiin alkavaan hiivatulehdukseen ja hiivaa ei ole tullut, kiitos maitohappobakteeritabujen.

Mutta juon päivittäin Gefilus piimää, joka auttaa mua närästykseen. Joten saan sieltä nämä hyvät bakteerit suolistooni.

Kedelig 12+2

Vierailija
10/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käyttänyt jo useamman vuoden päivittäin ruokajuomana Gefiluksen piimää ja jogurttina A- tai Rela-jogurttia. Lisäksi käytän satunnaisesti Gefiluksen tehojuomaa ja mehuja.

Olin joskus Paula Heinosen ravitsemusluennolla ja hänen mukaansa lasillisessa " bakteeripiimää" on saman verran maitohappobakteereja kuin pillereissä. Siten kannattaa ottaa käyttöön myös maitohappobakteereja sisältäviä elintarvikkeita. (Eri valmisteissa on eri bakteereita.)

Jostain syystä tuo Gefiluksen piimä sopii mulle vaikka muut laktoosia sisältävät maitotuotteet eivät sovi, joten myös laktoosi-intolerantikoiden kannattaa kokeilla.

Terveisin

Kamu 31+2

Vierailija
11/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse tutkimuksessa mukana edelleen esikoisen kanssa, jossa allergioiden kehitystä seurataan usean vuoden ajan. Tosin tässä tutkimuksessa on mukana yhdistetynä myös äidin ruokavalio ja sen merkitys. Tutkimuksesta on tekeillä käsittääkseni useampia väitöskirjoja, ja tuloksia ei ole lopullisesti julkaistu. Alustavia tuloksia on kuitenkin saatu, ja olen käsittänyt että tässä tutkimusryhmässä on löytynyt verrokkeja vähemmän peritytyviä allergioita.

Aloitin maitohappotablettien syönnin viikolla 15 (tai lumetablettien, sitä en vielä tiedä) ja sitä jatkettiin aina imetyksen loppuun asti. Lapsesta + minusta on säännöllisesti otettu allergiatestit, ja ainakaan vielä (tyttö kohta 3v) ei mitään ole löytynyt häneltä onneksi (itselläni erittäin vaikea siitepölyallergia)

Nyt olen viikolla 12+3 ja syön jo nyt omatoimisesti Gefilus - tabletteja, tällä kerralla en tuohon tutkimusryhmään haahule mukaan sen verran se on kuitenkin työllistänyt (en tiedä ottaisivatko edes enää, tai uudelleen samaa äitiä) En tiedä onko maitohappobakteerien merkillä mitään väliä, tosin tässä tutkimuksessa syötiin jotain heidän omaa sekoitettaan, ei kaupallista merkkiä.

Vierailija
12/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiinnostavia kokemuksia.

tajusin myös, että vedän a-jugurttia joka aamu, ihan kuin kaikki ravintoaineet tulisi purkista :). siinä bakteerit tosin eri kuin esim. gefilus-tuotteissa.

Vierailija
13/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat pojat maitoallergisia.

nyt tämän kolmosen kanssa olen juonut päivittäin gefiluspiimää. saas nähdä miten allerginen tästä tulee.

mutta ainahan voi arvailla että miten allergisia ne muksut ois ilman näitä bakteereja?! :-0

Vierailija
14/16 |
09.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maitohappobakteereiden tehosta allergioiden estoon on tehty iso ns. Flora-tutkimus HYKS Iho- ja Allergiasairaalassa. Tutkimus jatkuu osittain vielä, mutta osin on tuloksia jo purettu. Tuloksista käy ilmi, että maitohappobakteerien käyttö kolmen viimeisen raskauskuukauden aikana (+ lisäksi vauvalle kai annettiin nitä jossain muodossa) vähensi atooppisuuden ilmenemisen riskiä vauvalla puoleen. Tähän atooppisuuteen kuuluu siis koko laaja kirjo allergiota (ruoka- siitepöly-, eläin-), + atooppinen ihottuma ja astma.

Tutkimuksessa maitohappobakteerit annosteltiin kapseleina, mutta Gefilus-tuotteiden pitäisi ajaa sama asia.

Vierailija
15/16 |
10.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni, puolalainen lääketieteen tohtori ja elintarvikkeiden terveysvaikutusten tutkija sanoi olevan tutkittua tietoa siitä, että juuri, vain ja ainoastaan gefilus-tuotteet ehkäisisivät allergioita. Syö huoletta vaikka koko raskausaika, ei niistä ainakaan haittaa ole. Itsellä kaksi atoopikkoa&allergikkoa ja kolmas tulossa, ja aion kyllä syödä gefilus-maitohappobakteeritabuja koko raskausajan. Toivotaan parasta!

Vierailija
16/16 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tosin esikoinen on moniallergikko maitohappobakteerien käytöstä huolimatta. Toisaalta eipä ole ollut juuri mitään muita sairauksia, ja itseltänikin katosi sitkeä hiiva maitohappobakteerien myötä.

Sama meno jatkuu tässä raskaudessa, eli käytössä vaihdellen useita eri maitohappobakteerivalmisteita, Gefilus- ja Rela-tuotteita, hapankaalia ja muitakin probioottisesti vaikuttavia elintarvikkeita. Toivottavasti pikkukakkonen olisi vähemmän allerginen!

Tinuri ja Itu rv 22 ja allergikko-esikoinen 05/03